4.526 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Fodre ænder i parken?? Fodre ænder i parken??

Er der nogle kloge hoveder der ved om det er oki at fodre ænder og måger med brød i parken (blanding af fransk og rugbrød)

Eller kan de dø af det...

De er bare så sultne, men jeg vil jo heller ikke sende dem direkte i døden, fordi man tror det er oki??

Hvad siger i?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af betonaffald 2.500 kr.
  • Opgravning af rødder fra buksbom busk 1.000 kr.
  • Fjerne ukrudt 500 kr.
  • Rengøring af lille sommerhus 400 kr.
  • Rengøring af køleskab og 3 fryse skuffer 700 kr.
  • Udskift S16 kraftstik 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodre ænder i parken??
  • #1   4. feb 2012 Ænder kan ihvertfald dø af franskbrød da det hæver vildt i dem..

Hørte engang fra en der var ansat ved kommunen at det var en misforstået ting at fordre ænder og fugle med gammel brød... smiley

• #2   4. feb 2012 Anita, det læste jeg også det kunne svulme op i dem... Min veninde fandt noget om at kråsen kunne blive stoppet af brød(eller noget i den stil) Man vil jo nødig gøre det i en ond mening...

Indica S
    Kan de godt fordøje skallerne??

De er bare så sultne, brødet rammer ikke engang jorden før det er væk:-O

Men vil jo da gerne give noget de ikke kan dø af:-O

• #3   4. feb 2012 Oki, det troede jeg faktisk ikke de kunne med det store næb;o)

Havde 3 små poser blandet fransk/rugbrød med ned til dem i dag, det var bare væk med det samme, så har lidt svært ved at se du kunne nå at skrælle de solsikkefrø;o)

Men det kan da være det er sådan en pose jeg skal hente til dem til i morgen så:o)

• #4   4. feb 2012 der sker ik noget ved at give dem det, de spiser jo alt de kan få fat på alligevel og alle fugle er blevet fodret med brød og diverse sager alle dage... om der ryger en fugl eller to af det er måske kun godt, da der tit er overtal og det tit er syge og svage dyr det rammer.
    det er en super god hjælp til dyrene, men har man gjort det en gang er man næsten nød til at blive ved...
    vi har en kil ved vores by og den er lige nu stor tilhænger af svaner, hold da op der er mange... de ligger bare der og sover på isen, men smukke er de.. smiley

• #5   4. feb 2012 Jeg kan heldigvis/uheldigvis? Se der er mange der hjælper/ "hjælper" fuglene nede i parken de her dage, så vi er flere om at hjælpe... jeg fodre aldrig dem om sommeren...

Men de sejler efter os når vi går langs åen og når maden kommer ned til dem, er det spist med det sammen, de virker virkelig sultne men søerne er næsten helt frosset til og åen er også godt i gang med det...

Jeg blander dog franskbrød med rugbrød og har tænkt lidt havregryn og så måske lidt æbler så kan det da ikke gå helt galt vel??

Men jeg har da heller aldrig set døde fugle derover og der er ingen skilte at man ikke må fodre...?

• #6   4. feb 2012 Indica S
    Oki, så napper vi lige en pose frø med i morgen også, så er det en god blanding af det hele så kan det ikke gå helt galt:o)

• #7   4. feb 2012 Man må ikke give ænderne brød! For guds skyld!

Problemet er at hanænderne somregel spiser først, og de tager godt fra.. Og når de så skal parre hunænderne så drukner de dem fordi de vejer så meget!!

• #8   4. feb 2012 Sara A: nemlig

• #9   4. feb 2012 Sara - Det er kun en lille uge siden det var i radioen.. Der var en ekspert som sagde at det største problem var at ænderne fik for meget mad og dermed druknede deres hunner..

De fleste ænder kan uden problem overleve og dør bestemt ikke af sult.. selvfølgelig er der undtagelser, men det er de ænder som er opvokset med at blive fodret og holder til samme sted hele livet..

• #10   4. feb 2012 Korn er da meget bedre til ænder end gammelt brød er. Og så husk at fodre på landjorden og IKKE i vandet. For så skider ænderne også i vandet og det forurener MEGET med sådan en flok. Så op på jorden med fodret så efterladenskaberne også havner der.

• #11   4. feb 2012 køb korn og ikke brød. og giv foderet på land og ikke i vandet. så skider fuglene vandet til og det æder ilten og søen dør.

• #12   4. feb 2012 Lad være med at fodre! De kan trække til havs, hvor de sagtens kan klare sig naturligt og man slipper for overgødede søer, hvor der ikke kan leve andet end alger og halvtamme ænder.

• #13   4. feb 2012 Jeg har altså været oppe og fodre ænder i dag i vores ene sø.
    De er begyndt at følge efter os selv når vi har hunden med, så de må virkelig være sultne.

Jeg gav dem så en blanding af franskbrød og rugbrød, og en masse æble-både.
    5 sek. tog det at tømme søen for ænder, og så kravlede de ellers rundt oveni hinanden for at få mad. Det var skrækkeligt! Og så meget havde jeg jo heller ikke.

Hvad med havregryn? Og er det ellers lige meget hvilket korn de får? Jeg tænker på det man også giver fuglene..

• #14   4. feb 2012 Marianne - ænder æder til de dør hvis de kan komme til det.. De er født sultne.. smiley Så det er ikke fordi de er sultne de følger efter dig.. Det er fordi du har mad..

• #15   4. feb 2012 Det var blot hvad en ekspert i radioen sagde forleden smiley

jeg fodre aldrig ænder da jeg mener at dyr i naturen godt kan klare sig selv..

• #16   4. feb 2012 Jeg har aldrig oplevet at de følger efter når jeg har milo med. Han jagter dem gerne hvis han ser sit snit til det. Og jeg har ikke haft mad med heller, når vi har gået forbi dem. Kun i dag, hvor jeg gik derop uden hund, for at give lidt mad.

Så jeg vil stadig gerne vide hvad jeg skal give dem?

• #17   4. feb 2012 hvad med nødder? Jeg fodrer kragerne i parken nær mig med nødder.

• #18   4. feb 2012 Hvis bare de kan tåle det så er det en god ide smiley De er jo nærende.

• #19   5. feb 2012 Marianne P hvis du gerne vil fodre ænderne så er korn det bedste du kan give dem. Og jeg tror at hvede er det der er mest næring i.

• #20   5. feb 2012 Tak for alle svar, der kommer mange brugbare....

Det måske bare aller bedst at lade være med at fodre dem, så naturen går sin gang, men måske man skulle vente til næste vinter, nu ved de jo maden er her?

Måske man skulle snakke med kommunen om at lave et skilt med fodring forbudt?

Kan faktisk ikke forstå hvorfor det ikke er gjort alle steder når det både er bedst for fuglene og søerne rundt omkring??

Jeg må indrømme jeg har alsrig været i en park hvor der står man ikke må fodre ænder....

Men tak for svar:o)

• #21   5. feb 2012 Arh, her kommer svanerne op på land og går og bliver håndfodret.
    Der blev lige hvæset af mig da jeg glemte at give hende foder smiley

De ER sultne, det er hårdt for de stakler.

• #22   5. feb 2012 Fru Robbie....
    ""Det måske bare aller bedst at lade være med at fodre dem, så naturen går sin gang, men måske man skulle vente til næste vinter, nu ved de jo maden er her?""
    Det lyder rigtig ondt. MEN jeg er enig med dig. På den måde ville de svageste blive sorteret fra og bestanden ville MÅSKE ende på et nogenlunde normalt antal i forhold til pladsen og mængden af føde.

• #23   5. feb 2012 Margit,

Ja det er jo ikke noget vi mennesker så godt kan li' vi vil jo helst ha at alle dyr har det godt;o) Men naturen plejer jo at være så smart at det hele kører på sin helt egen måde og der næsten altid er en mening med tingene... Men det er næsten ikke til at klare og tænke på;o)

• #24   5. feb 2012 nej det er jo nemlig lige det. Tanken om at dyrene fryser og sulter ihjel. Det er ikke en rar tanke. Og jo. Jeg fodrer da også småfuglene i min egen have.

• #25   5. feb 2012 Det gjorde jeg også da jeg boede i hus, men det var også med frøblandinger /æbler osv....:o) Noget som var godt for dem:o)

• #26   5. feb 2012 Her får de skam også kun "rigtigt" fuglefoder. Altså korn, frø og nødder. (luksusblanding til vildfugle står der på sækken)

• #27   5. feb 2012 Jeg kan bare ikke lade naturen gå sin gang.. Ikke her hvor jeg kan se det. Jeg vil ikke komme gående og se 17 døde ænder, puha da. Og de dør jo stille og roligt hvis det er.
    Så jeg vil nok fortsætte med at fodre dem i ny og næ. Jeg skal bare have 5 kg med af gangen, så er der vel nok smiley

• #28   5. feb 2012 Jeg var dernede i dag og jeg havde taget brød med blandet godt med rugbrød og havregryn+ lidt æbler og salat skåret ud og en korn blanding så kan det vist ikke gå helt galt;o)

Vi kan ikke bare stoppe med at fodre dem nu jo, det skal man lige som stoppe med fra start så de kan komme væk til et andet sted og finde mad:o)

• #29   6. feb 2012 Sara A hvor har du dog ret.

• #30   6. feb 2012 --Måske det er der vi mennesker fejler? Ved at redde alt, hvad der reddes kan?--
    ja, det tænker jeg også på, når der konstant er indsamlinger til sultne mennesker i den 3 verden. De er for mange til den mad der er, og så er det jo håbløst.
    Bare som sammenligning. Nej, vi skal ikek fodre hvor det ikke nytter.

Kommentér på:
Fodre ænder i parken??

Annonce