2.329 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

kanin mad ? kanin mad ?

http://luckybunnies.org/

? hvad fodre i jeres med ? Der er da noget jeg har total misforstået hvis de absolut ikke må spise "kanin mad" .. Har i over 12 år købt det dyreste nede i den lokale dyreforretning. og mine nusser er aldrig syge og aldrig døjet med noget smiley ..
tror i det er hysteri ? eller må de virkelig ikke få korn ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kanin mad ?
  • #3   6. apr 2012 Den er god nok.... kaniner skal ha' grønpiller og ikke blandinger! (det ville svare til at give en hund halvt god foder og halvt Frolic - eller hvad forholdet nu er)

Det er noget svineri at man i det hele taget sælger det andet som "kanin-mad" fordi de bliver fede (kaniner bliver fede indvendige) og der er rigtig mange der bliver meget syge og ender med aflivning eller simpelthen at dø af sig selv "før tid"! Desværre bliver dette ofte tilskrevet "tilfældigheder" men rigtig meget bunder i forkert kost smiley

• #4   6. apr 2012 Jeg har ikke lige læst emnet, da jeg ikke kan engelsk smiley
    Mine får kaninpiller, og ja det er hysteri. Mange kaniner bliver gamle selvom de fodres med blandingsfoder, mange kaniner kan ligefrem leve af hestemad og heste får rigtig mange korn, deres fordøjelsessystem er meget ens.
    Tror mange kaniner nu om dage faktisk ikke kan tåle blandingsfoder, men det er ganske enkelt fordi folk har gjort det så slemt.
    Lidt ligesom at alle ikke vil have hundefoder med korn, udover allergi delen smiley

• #5   6. apr 2012 Lidt det samme med slikkesten - kaniner kan slet ikke tåle salt, men det sælges til kaniner!!! Det er helt tosset....

Problemet for mange er nok at en kanin vil ALDRIG vise den er syg hvis den kan undgå det.... dvs. man finder ikke ud af hvor ringe helbred den har før det er for sent smiley

• #6   6. apr 2012 Kat's ejer .¨
    For 10 år siden havde vi kaniner der blev utrolig gamle på blandingsfoder, men det er jo også dengang folk ikke var så hys smiley

• #7   6. apr 2012 Jeg købte noget blandet ved dyrehandlen som hun spiste rub og stub - købte jeg til gengæld den der kedelige foderpille/korn-blanding fra supermarkedet, blev der sorteret kraftigt.
    Hun fik vist også mere grønt end man anbefaler, men hun havde aldrig dårlig mave...

• #8   6. apr 2012 Black Beauty's .
    Foderpillerne der købes i supermarkederne er også dødssyge uden ret meget nærring, mine ville aldrig spise dem. Jeg køber piller på køgekorn, og de elsker dem, men får de en blanding fra dyrhandleren er det nej tak smiley

• #9   6. apr 2012 Maja de kan sagtens blive gammel uden at ramme ind i dødlige sygdomme.... spørgsmålet er hvordan kaninen rent faktisk havde det. Som sagt er det uhyggeligt svært at gennemskue når en kanin er i dårlig "stand" da de ikke udviser tegn før de selv har givet op, så derfor er der rigtig mange ilde tilredte kaniner rundt omkring som bliver betragtet som "sunde og raske"

Hysteri eller ej.... ja fodre jo heller ikke min hund med Frolic, mine børn med Mac. D eller mine kaniner med korn - og det gør jeg ikke fordi der slet ikke er tvivl om det er rigtig skidt og da de er mit ansvar og jeg vil dem det bedste, så må jeg også ta' ansvaret for at både hun, unger og kaniner får et godt "foder" der er baseret på hvad netop de har brug for. smiley

• #10   6. apr 2012 Ja = jeg

• #11   6. apr 2012 Hun = hund

(kæft hvor jeg staver - hurra for iPhone-l***) smiley

• #12   6. apr 2012 De skriver blandt andet at Oxbow er det bedste foder, hvilket jeg er enig i.

Kaniner har en lang fordøjelseskanal, som langsomt nedbryder cellulose (tungt fordøjeligt kulhydrat) i form af fiberholdigt, vegetabilsk foder (plantefoder). Store mængder finkornede, let fordøjelige, proteinholdige produkter som kaninpiller og korn, eller større mængder af let fordøjeligt sukkerstof (kulhydrat), kan overanstrenge kaninens tarmsystem.

Nu skal man jo huske at kaninfoder kun er et tilskud - dens hovedfoder skal være hø, halm og grønsager/urter. Så derfor kan det være lige meget hvilke piller (ikke foderblandinger!) man giver dem, så længe de ikke får for meget og holder vægten.

Jeg kunne dog aldrig finde på at give mine kaniner korn, eller blandings foder - med mindre det var Rabbit Royale, men stadig nej. De skal ikke sortere i deres foder, de skal bare have hvad de har brug for.

• #13   6. apr 2012 (Og ja, saltsten og kalksten kan kaniner ikke tåle.
    For meget kalk kan give kalkforgiftning, nyrersten og blæresten.
    For meget salt kan give forhøjet blodtryk, og muligvis skade de indre organer.)

• #14   6. apr 2012 Simone F
    "(Og ja, saltsten og kalksten kan kaniner ikke tåle.
    For meget kalk kan give kalkforgiftning, nyrersten og blæresten.
    For meget salt kan give forhøjet blodtryk, og muligvis skade de indre organer.)"
    Det passer ikke alt sammen,
    "Overdosering af kalk giver ubalance i blodets sammensætning, bl.a. kan det spærre for absorbtion af zink og andre mineralstoffer.

Derudover kan der ske et uønsket slid på fortændernes emalje, når kaninerne gnaver i stenene.

M.h.t risiko for urinvejssten hos kaniner skal man nok være lidt mere forsigtig, idet MANGE kaniner har betydelige mængder af ganske små sten i blæren uden at fejle det fjerneste.

Jeg har ALDRIG set en kanin, som på samme måde som f.eks. hankatte og kastrede katte har været syge (endda livsfarligt) af urinvejssten ." Fra en dyrlæge og kaninavler. smiley

• #15   6. apr 2012 Kom lige til at tænke på, at jeg kommer da til at mangle min bedste svalderkål-fjerner i år...
    (min kanin lever ikke mere) Hun var helt vild med det skide ukrudt!

• #16   6. apr 2012 Beauty.. Jeg har da et par kæmpe kaniner du må låne ;D

• #17   6. apr 2012 Mine kaniner får kaninpiller fra et supermarked, bliver snart 8 år og har aldrig været syge...

Der udover får de lidt grønt, hø, grene fra æbletræ, græs og mælkebøtter.

• #18   6. apr 2012 Ilder-mor - bare kom med dem smiley men de skal nok vende tilbage med jævne mellemrum... smiley

• #19   6. apr 2012 Maja, mit er også fra dyrlæger og kaninavlere, samt folk der "reder" mishandlede kaniner.

• #20   12. apr 2012 undskyld jeg først svare nu , har lagt syg så har slet ikke tænkt på at logge på smiley ..
    Mine ninusser har alle år altid fået broccoli, gulerøder, agurk, majs, salat, tomat, kål, alt tænkeligt. æbler og æble grene. smiley smiler.. og foder fra den lokale dyrehandeler. Med alle mulige ting i, tørrede gulerøder, korn, majs, og dit og dat. smiley de har altid haft det godt og aldrig været syge smiley .. smiler..

• #21   12. apr 2012 Det er heller ikke fordi de bliver syge som sådan, men der er meget fedt og protein i og andet skidt som kaninen fordøjelse ikke rigtigt kan nedbryde.

Korn bør man holde langt fra kaniner, efter min mening. Samt majs da der er meget stivelse i.

• #22   12. apr 2012 nå for søren.. smiley men når nu de bare for det i små mængder og for blandet op med en masse grønt , er det så ikke godt nok ? eller findes der foder der udelukkende har det de må få i ? smiley

• #23   12. apr 2012 Majs er ok at give en gang i mellem i små mængder, men korn er stadig no go. smiley

Ja, Oxbow indeholder ikke nogle former for fødevare som blot er til for at fylde ud. (Hvis det er de du mener?)

• #24   12. apr 2012 Ann-Christina N
    Jeg er ikke ekspert ligesom alle de andre herinde ikke er, men jeg mener altså ikke korn er skadeligt for kaniner. Specielt fordi jeg ved kaninen og hestens tarmsystem ligner hinanden enormt meget og heste nærmest lever på korn. Så det er i mine øjne noget pjat som så meget andet inden for alle verdener indeholdende dyr.

• #25   13. apr 2012 simone - er det der oxbow det der kun fås i 25 kilo's poser ? Har 3 ninusser når de andre flytter hjemmefra, så 25 kilo holder meget meget længe, det når da at blive for gammelt hvis jeg køber det ?
    så findes der anet alternativ end det smiley

Maja t - alle mine ninusser har også altid levet af varrieret kost, både ninusfoder fra den lokale dyre butik, og så en masse grønt. spinat, persille, gulerøder, agurk, osv osv osv .. <3.. Min ældste ninus som var en dværg væder blev 7 år smiley han var ude ninus og levede sammen med en bamse, på sine gamle dage fik han en ven og et større areal at løbe på , så de kunne have hvert sit hvis de ikke lige gad hinanden ..
    men ville være fint at have lidt af det hele til dem , tænker.. nu hvis vi tager os mennesker, så det jo heller ikke sundt for os hvis vi kun lever af rugbrød med majs på. Men får vi varrieret kost, så går det hele smiley ..
    smiler.

• #26   14. apr 2012 7 år er som sådan ikke gammelt for en kanin. Jeg kender flere som har kaniner i alderen 10 - 15 år. smiley

Det kan godt købes i mindre sække - hvornår flytter de andre kaniner? For vi køber 15 kg til to kaniner og det bliver ikke for gammelt. Førhen købte vi 25 kg til dem, men det kan man ikke længere.
    Det skal bare opbevares godt. smiley

Man kan købe Oxbow i:
    2,2 kg.
    4,5 kg
    22 kg.

http://www.k9gaarden.dk/index.php?manufacturers_id=25

• #27   14. apr 2012 Jeg fodrer med kaninpiller og noget blandet frugtfoder samt gulerødder og andet grønt.
    Om sommeren lever mine kaniner stort set af grønt, som jeg samler til dem.
    Vi bor på landet, og der er mange forskellige planter og urter.
    Jeg har altid en sæk hængende i min bæltetaske, når jeg går tur med hunden, så hver dag samler jeg de planter som kaninerne kan li.
    Det er meget forskelligt, hvad deres favorit er, men selvfølgelig får de deres livretter hver dag.
    Jeg har forskellige steder på vores mark, hvor jeg lader deres yndlingsplanter gro.
    Jeg sår også mælkebøtter i løbegårdene, og der er også græs og skvalderkål.
    Løbegårdene er ca 6 kvm, og så er der et stort hus på 1 kvm til hver kanin.
    Der er net hele vejen rundt om løbegårdene (også i bunden, med ½ meter jord over, så de kan grave huller).
    Mine kaniner bliver som regel 12-14 år, så jeg tror de trives.
    Jeg har haft kaniner i 25 år.

• #28   14. apr 2012 Ej, det lyder fantastisk Hanne.

Men er nød til at spørge; Hvordan sår man mælkebøtter? Kan man købe frø eller?

• #29   14. apr 2012 Jeg tager bare frøene, når de bliver hvide, for så er de lige klar til, at blive sået.
    Der er jo altid mælkebøtter at plukke, men jeg vil gerne have dem inde i løbegården, så de kan spise dem helt friske, når de har lyst til dem. Dem man plukker bliver lidt kedelige efter et par timer.

• #31   14. apr 2012 Hov, Maja, jeg havde ikke set det du skrev om kalksten til kaniner - jo, de kan ikke tåle det, da deres krop ikke kan udskille det.

• #32   14. apr 2012 Pia - Mine kaniner elsker også en bid tørt brød, at gnave i. Og, så elsker de æblegrene.

Ja smiley De er meget forskellige, og ved godt hvad de vil og IKKE vil spise.
    Mine foretrækker grønt fra naturen, og spiser overhovedet ikke kaninpiller/andre blandinger om sommeren.

Jeg køber foder i 25 kg´s sække, og så deler jeg ud til venner og familie, som også har kaniner.

• #33   15. apr 2012 simone. han var en dværg vædder. smiley har læst de bliver mellem 5-8 år i gennemsnit.

tak for linket.

hanne, åhrw hvor lyder det som om de har det rigtig hyggeligt. Dejligt!

Kommentér på:
kanin mad ?

Annonce