Både og OT..Kvælning pga slynge. Både og OT..Kvælning pga slynge.
Vil bare gøre opmæksom på jer der bruger slyngen til jeres små hunde som jo for de flestes vedkomne har problemer med vejrtrækningen, enten pga.et fladt ansigt eller pga.hundene lider af revers sneezing.
Det er ikke for at starte en diskution, men bare en "opkvikker" så man evt. lige tjekker sin/e vovse/r lidt oftere når slyngen er i brug. :o)
Jeg VED at mange bruger slyngen til hundene, derfor mente jeg at det var relevant selv om artiklen handler om spædbørn.
"Klippet fra BT Tors.26.4
De amerikanske forbrugermyndigheder advarer mod populære babyslynger.
En amerikansk kvinde fik sit livs chok, da hun var på shoppingtur med sit tre måneder gamle barn. Mens hun gik i butikker lå den lille og sov i en slynge på moderens mave.
Men da moderen ville se til babyen, var den lille død. Det er ikke første gang, det sker. Nu advarer de amerikanske forbrugermyndigheder forældre mod at bruge de populære babyslynger til helt små børn.
En undersøgelse afslører, at mindst 14 amerikanske babyer er døde, mens de har ligget i slyngerne, det skriver den amerikanske Forbruger Beskyttelses Kommissionen (CPSC). Desuden er slyngerne årsag til mindst 37 alvorlige ulykker, hvor barnet er kommet til skade ved at falde ud af slyngen.
Forældre skal især være forsigtige med at bruge slyngerne til de helt små børn. 12 af de babyer, der er døde, har været under fire måneder gamle. Det er især for tidligt fødte, undervægtige eller forkølede børn, der kan tage skade af at ligge forkert i slyngerne.
Myndighederne mener, babyerne er døde, fordi de ligger meget sammenkrummede bæreselen og får bøjet hovedet så langt ned mod brystet, at de ikke kan trække vejret ordentligt. I den sammenpressede stilling vil babyen ikke kunne græde, men vil langsomt blive kvalt.
Til helt små børn bruges slyngen som en slags hængekøje, hvor barnet ligger mens forældrene bærer selen over den ene skulder. Større børn kan sidde oprejst i slyngen, her er der stadig en risiko for faldulykker, men ingen kvælningsrisiko.
Bruger du en slynge til din baby, anbefaler de amerikanske myndigheder, at du jævnligt kigger til barnet. Sørg for at barnets hoved ikke er dækket af slyngen
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 520
Dog var min første tanke omkring hvordan de små dør, som der bliver beskrevet i teksten.
" Myndighederne mener, babyerne er døde, fordi de ligger meget sammenkrummede bæreselen og får bøjet hovedet så langt ned mod brystet, at de ikke kan trække vejret ordentligt. I den sammenpressede stilling vil babyen ikke kunne græde, men vil langsomt blive kvalt."
Men godt at være ekstra obs:-)
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.652
En god babyslynge, som man selv binder, og som er ergonomisk for barnet, vil give en god stiling hvis den bruges korrekt, og udgør ingen risiko.
Hvordan man overhovedet kan binde en slynge ordentlgit til en hund, det kan jeg simpelthen ikke forestille mig..
dec 2008
Hvis man bare binder den rigtigt er er ingen risiko. De der amerikanske nogle er sådan nogle som man ikke selv binder, men som nærmest er en køje. Og de er slet ikke gode rent ergonomisk, og i værste fald kan barnet kvæles.
Team,
jaaa, jeg undrer mig også over hvordan man gør..
dec 2008
neeej, jeg forstår heller ikke hvorfor..
Altså, jeg er begyndt at acceptere de der klapvogne til små hunde, for jeg kan faktisk godt se det smarte. Men slynger?
Stinne,
det er jo så noget andet. Nogle gange tager det også lidt tid at lære at binde dem ordentligt
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.574
Jeg håber at det er lykkedes mig at få billedet kopieret, for slynger af den slags er altså meget udbredt blandt hundeejere de kan self.også være af den slags hvor man nærmest bruger et stort "tørklæde" og så binder hjørnerne sammen i en knude oppe omkring skulderen og der er NORMALT rigtigt gode når man skal på længere ture med en hvalp eller gammel/dårligt gående hund.
Men metoden er desv.farligere end jeg havde troet, derfor jeg satte linket ind *Ss*
dec 2008
og den slags slynger frarådes at bruge til babyer, og hunde kender jeg intet til.
En rigtig slynge, er e man binder
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.826
dec 2007
dec 2007
Jeg ville som skrevet i mit første indlæg ikke ind i en diskution omkring slynger, men bare advarer folk. :o) *Ss*
dec 2007
Jeg ved at dem der sælges specielt til hunde har en "dims" så hunde kan hægtes fast så den ikke lige kan hoppe ud hvis man er uopmærksom et øjeblik, men den slags høre jo til i den dyre ende.
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.993
Både og OT..Kvælning pga slynge.