14. feb 2006 Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 656
Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde????? Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde?????
Har lidt spørgsmål vedr. kanin.
Når man får sådan en fætter hjem....skal denne så vaccineres osv. som hunde og katte????
Hvad er bedst, han eller hun???
Skal den neutraliseres???
Skal man have en kammerat i form af f.eks. et marsvin???
Jeg er klar over at kaniner ikke er flokdyr og derfor ikke har brug for en kanin ved sin side, men skal den have selskab af anden slags.
Det vil være en indekanin, med mulighed for at feriere i haven om sommeren, såfremt at denne er solrig og varm.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
ingen vaccinationer er påkrævet og neutralisering er heller ikke nødvendigt med mindre du har en af hvert køn.
Husk at de skal gå i græsningsbur med net i bunden for at undgå at grave sig ud.
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 13 Svar: 107
Jeg er ikke sikker på noget med vaccination.. jeg tror det ikke, mine blev i hvertfald ikke.
Tror ikke man kan sige det ene køn er bedre end det andet, har haft begge, og de har været lige dejlige. d:
Ingen af mine kaniner har været neutraliseret.
Det er vidst ikke alle kaniner og marsvin der lige kan sammen.
Jeg kan i hvertfald huske jeg har haft problemer med at sætte sådan to sammen. Men det kan godt lade sig gøre, buret skal bare være stort nok.
Så længe du giver den opmærksomhed tror jeg det er fint.
Jeg er ikke ekspert på området, men det bare lige hvad jeg selv har oplevet med mine
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 656
Er der nogen forskel på kønnenes temperament???
Vi skal kun have en, hvis det er....men gider i alt fald ikke noget strinten.
Da jeg var barn havde vi faktisk en hittekanin...Elly.....hun rendte rundt i vores have, som der slet ikke var indhegnet....for det meste lå hun i blomsterbedene og hyggede....åhhh ja, det var dengang *S*
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
apr 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Hunde: 1 Emner: 601 Svar: 8.315
Hvis du skal have inde kanin vil jeg anbefale dig at bakke træne den:) så du ikke har det store griseri med at rense bur:) om vinteren bor Molly i en stor løbegård ( noget ala en hvalpegård) hvor man kan købe en bund til der er vandtæt:) hun har bare en bakke stående og buret står åben nat vi er hjemme:) så er det bare at støvsuge bunden en gang dagligt og tømme Bakken i skraldespanden:) dejlig nemt
feb 2006
De har fundet og selvfølgelig fremlyst en smuk lille blandingskanin, men da ingen har henvendt sig, har de beholdt den.....og de troede det var en hankanin....men nu har den altså fået 2 unger, så den var altså drægtig, da de fandt hende.
feb 2006
feb 2006
feb 2006
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.399
feb 2006
Tak for jeres svar....tror jeg vil google lidt, når ungerne er kommet i seng.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
Personligt ville jeg vælge en hun, men hannerne er som regel mere kælne og en smule nemmere at gøre tamme. Til gengæld kan de strinte og har en lidt skarpere lugt end hunnerne.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Hvad er bedst, han eller hun??? Jeg synes bedst om hannerne, kastreret hanner.
Skal den neutraliseres??? Hvis den ikke skal bruges til avl eller udstilling, helt klart ja.
(link fjernet)
Skal man have en kammerat i form af f.eks. et marsvin??? NEJ!!!!!
(link fjernet)
jun 2008
jun 2008
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.621
jun 2008
(link fjernet)
Kan blive ved med at linke.
jan 2011
Følger: 39 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 166 Svar: 5.314
jun 2008
Er total kanin og gnaver-freak. Så når nogen siger at kaninen er en gnaver er jeg <b>nød</b> til at protestere. Hehe, sorry.
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 651
Hun var trænet til at tisse og lave i bakke, så det var let at holde rent og lugtfrit. Kan anbefale at købe "bomulds strøelse" ( kan fåes i flere farver) som er presset træspåner, det lugter ikke så meget som savsmuld gør.
jun 2008
Hun bor med sin far, som selvfølgelig er kastreret, og han hjælper nogle gange med at bygge rede.
Vil forresten lige rose trådstarteren for at undersøg ting om dyr, for det bliver anskaffet.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.202
jun 2008
- Marsvin er flokdyr, som har behov for andre artsfæller for at trives. De lever tæt og deles om alt. Kaniner derimod er kolonidyr, hvilket vil sige at de bliver i nærheden af andre kaniner af sikkerhedsmæssige årsager og for at formere sig selvfølgelig. Men de har brug for deres egen private territorium, som godt kan være et temmeligt stort areal.
I fangeskab er det bedst at holde kaniner alene eller i par (hun og kastreret han). Læs venligst Fordele ved neutralisation, når du er færdig med denne side.
- Marsvin og kaniner spiser ikke det samme foder. Marsvinet skal have foder som er beregnet til marsvin, og kaninen skal have foder som er beregnet til kaniner. Desuden skal marsvin have adgang til fuldfoder døgnet rundt, det har kaniner ikke brug for.
- Marsvin har brug for ekstra c-vitamin, da de ikke selv kan producere det. Kaniner kan blive syge og dø af for meget c-vitamin.
- Kaniner er meget større og mere voldsomme end marsvin, det vil sige at kaniner farer rundt i buret og kan skade marsvinet ved at trampe på den. De kan også finde på at ligge sig oven på den, og det kan marsvinet sagtens dø af. Det er set før, at en kanin har mast et marsvin.
Marsvin er som sagt flokdyr og bør holdes mindst to sammen. I sverige er det faktisk ulovligt at holde marsvin alene, men det er det desværre ikke i Danmark.
Hvis du VIL have kanin og marsvin på samme tid, så køb to eller flere marsvin, som kan gå sammen, og en kanin, som går alene eller få en hun og en kastreret han. På den måde vil både marsvinene og kaninerne trives godt.
Det kan aldrig understreges nok, at kaniner og marsvin ikke høre sammen.
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.202
Havde marsvin som barn for mange mange år siden, købte 2 hunner og fik 2 unger der var tro kopier af deres forældre
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
Nej den skal ikke vaccineres, men der findes vacciner mod myxomatose/kanin pest, dog ikke noget jeg har gjort brug af
Hvad er bedst, han eller hun???
Skal den neutraliseres???
Jeg kan bedst med hannerne generelt, tøserne kan godt være lidt sære i brunstperioder
Så nogle skrev at hanner strinter og ikke hunner - her har jeg altså haft en han der aldrig strintede men en tøs der gør det hele tiden
Skal man have en kammerat i form af f.eks. et marsvin???
Nej det vil jeg ikke foreslå idet de spiser forskelligt og snakker forskelligt
sep 2011
Men jeg ville nu til enhver tid foreslå at man ikke bare får en kanin fra hvor somhelst, der er SÅ mange kaniner med tandfejl og det er dybt forfærdeligt og det kan vise sig forholdsvis sent
Har selv nogle kaniner der kommer fra en avler, men de bar desværre alle sammen på genet alligevel!
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 346
jun 2008
Og jeg vil til hver en tid anbefale at få sin kanin neutraliseret. Jeg kender mange (inklusiv mig selv) som kun har gode erfaringer med neutralisering af kaniner - både hanner og hunner.
feb 2006
Hvor gamle skal de være, før end man kan se kønnet????
De har lige knapt fået øjne.
Tak for rosen....tror dog at vi våger pelsen og tager en af de små unger fra vores venner.
jun 2008
Her er en god side omkring kønsbestemmelse. http://www.smidts-opdraet.dk/19538669
feb 2006
Selskab
Kaninen er et flokdyr, og selvom den bliver holdt som kæledyr, sætter den stor pris på andre kaniners selskab. Det er derfor bedst at have et par kaniner sammen. Kaniner har en rangorden indbyrdes, og holder man flere kaniner sammen, skal de helst kende hinanden fra unger, for at undgå for store slåskampe. F.eks. kan man have to hunkaninunger på samme alder eller fra samme kuld.
feb 2006
feb 2006
Hmmm...måske det slet ikke er nogen god ide after all......
feb 2006
sep 2011
Jeg vil så sige, at jeg fik min første kanin da jeg var tre hun var ganske rolig - de færreste kaniner kan fx lide hunde, men jeg har to der er fuldkommen ligeglade med hunde i alle størrelser inkl børn. Har en der pænt ligger sig ned i mens han bliver slået i hovedet
jun 2008
En neutraliseret kanin er sjældent hidsig, da det hele handler om hormoner, og de fleste som påvirker den er jo væk efter neutralisationen.
Ja de er kolonidyr, og det vil sige at de bor i små grupper, med hver deres territorium. Kommer der en kanin ind på en anden kanins territorium vil den blive bidt og kradset indtil den flygter. Kaniner deler kun territorium med deres unger, indtil de bliver fravænnet.
Kolonien samles på overfladen blandt andet for at spise sammen. Det er det eneste tidspunkt hvor de er ”sociale”, og de er det kun for at advare hinanden om farer.
feb 2006
Er det rigtig forstået?????
jun 2008
Jeg er på et kaninforum hvor stort set alle brugere har fået deres kaniner neutraliseret. Ejeren af forummet har ca. 150 kaniner, hvoraf minimum 130 af dem er neutraliseret. Og de neutraliseret kaniner går sammen i par (han og hun), men de fertile går alene - men måske venter på at blive neutraliseret for at kunne finde en partner.
Man skal selvfølgelig finde en dyrlæge som ved hvad det handler om og har god erfaring med neutralisering af kaniner.
sep 2011
Du forstår det korrekt, det er det min dyrlæge har sagt til mig, og det er derfor hun ikke laver disse indgreb på kaniner
Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde?????