1.401 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde????? Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde?????

Har lidt spørgsmål vedr. kanin.

Når man får sådan en fætter hjem....skal denne så vaccineres osv. som hunde og katte????

Hvad er bedst, han eller hun???
Skal den neutraliseres???

Skal man have en kammerat i form af f.eks. et marsvin???

Jeg er klar over at kaniner ikke er flokdyr og derfor ikke har brug for en kanin ved sin side, men skal den have selskab af anden slags.
Det vil være en indekanin, med mulighed for at feriere i haven om sommeren, såfremt at denne er solrig og varm.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Justering af TV der er hængt op for lavt 400 kr.
  • Hovede Rengørring og folde tøj 350 kr.
  • Utæt wc x 2 1.400 kr.
  • Ophængning af gardiner og persienner 1.800 kr.
  • Elektriker 400 kr.
  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde?????
  • #2   8. jul 2012 kaniner er ikke flok dyr og holdes optimalt alene. Man holder ALDRIG kaniner sammen med marsvin, da kaniner er territoriale og ofte vil det ende med marsvinets død. Det er 2 forskellige arter og de har vidt forskellige behov. Både fodermæssigt og socialt.
    ingen vaccinationer er påkrævet og neutralisering er heller ikke nødvendigt med mindre du har en af hvert køn.
    Husk at de skal gå i græsningsbur med net i bunden for at undgå at grave sig ud.

• #3   8. jul 2012 Nu er det efterhånden meget længe siden jeg sidst havde kanin, men har haft rigtig mange da jeg var lille smiley

Jeg er ikke sikker på noget med vaccination.. jeg tror det ikke, mine blev i hvertfald ikke. smiley

Tror ikke man kan sige det ene køn er bedre end det andet, har haft begge, og de har været lige dejlige. d:
    Ingen af mine kaniner har været neutraliseret.

Det er vidst ikke alle kaniner og marsvin der lige kan sammen.
    Jeg kan i hvertfald huske jeg har haft problemer med at sætte sådan to sammen. Men det kan godt lade sig gøre, buret skal bare være stort nok.

Så længe du giver den opmærksomhed tror jeg det er fint. smiley Men alle kan vel lide selvskab. Mine havde stor glæde af hinanden.

Jeg er ikke ekspert på området, men det bare lige hvad jeg selv har oplevet med mine smiley håber det kan hjælpe lidt? smiley

• #4   8. jul 2012 Nå ja, der kan man bare se...har mødt flere der har en med et marsvin *S*

Er der nogen forskel på kønnenes temperament???

Vi skal kun have en, hvis det er....men gider i alt fald ikke noget strinten.

Da jeg var barn havde vi faktisk en hittekanin...Elly.....hun rendte rundt i vores have, som der slet ikke var indhegnet....for det meste lå hun i blomsterbedene og hyggede....åhhh ja, det var dengang *S*

• #5   8. jul 2012 bare fordi mange gør det er det ikke lig med det er rigtigt. Der er også mange der bruger strøm på hundene det bliver det ikke mere rigtigt af.

• #6   8. jul 2012 Anja, hun'erne kan godt være lidt hidsige når de er i brunst:) dog ikke noget vi bemærker ved Molly:) men vil råde dig til at finde en god avler:) for så er du næsten sikret en god kæle kanin:)

Hvis du skal have inde kanin vil jeg anbefale dig at bakke træne den:) så du ikke har det store griseri med at rense bur:) om vinteren bor Molly i en stor løbegård ( noget ala en hvalpegård) hvor man kan købe en bund til der er vandtæt:) hun har bare en bakke stående og buret står åben nat vi er hjemme:) så er det bare at støvsuge bunden en gang dagligt og tømme Bakken i skraldespanden:) dejlig nemt

• #8   8. jul 2012 Det er fordi vi er blevet tilbudt en unge fra nogle venner.
    De har fundet og selvfølgelig fremlyst en smuk lille blandingskanin, men da ingen har henvendt sig, har de beholdt den.....og de troede det var en hankanin....men nu har den altså fået 2 unger, så den var altså drægtig, da de fandt hende.

• #10   8. jul 2012 Nogen der ved hvornår de får øjne, sådanne unger og hvad prisen ligger på for en neutralisering, cirka?????

• #11   8. jul 2012 (link fjernet)

• #12   8. jul 2012 Det er moderen...

• #14   8. jul 2012 jeg har både haft hunner og hanner uden problemer syntes ikke der var den store foreskel, ja hunnerne kan blive lidt hys når hormonerne køre men syntes ikke at det er så slemt.

• #15   8. jul 2012 Ja tak...har godt set det, men gad ikke lige alt det opretning hvis ikke det bliver aktuelt...hehe.

Tak for jeres svar....tror jeg vil google lidt, når ungerne er kommet i seng.

• #16   8. jul 2012 Har haft 3 hun-kaniner. Ikke på samme tid dog. 2 af dem var super søde og den sidste var så svær at have med at gøre, selvom jeg havde hende fra lille af, men hun var også født og opvokset i volierer, så det har nok noget med sagen at gøre.
    Personligt ville jeg vælge en hun, men hannerne er som regel mere kælne og en smule nemmere at gøre tamme. Til gengæld kan de strinte og har en lidt skarpere lugt end hunnerne.

• #17   8. jul 2012 Når man får sådan en fætter hjem....skal denne så vaccineres osv. som hunde og katte???? Nej, men man kan godt få dem vaccineret.

Hvad er bedst, han eller hun??? Jeg synes bedst om hannerne, kastreret hanner.
    Skal den neutraliseres??? Hvis den ikke skal bruges til avl eller udstilling, helt klart ja.
    (link fjernet)

Skal man have en kammerat i form af f.eks. et marsvin??? NEJ!!!!!
    (link fjernet)

• #18   8. jul 2012 Forresten så er kaniner ikke gnavere.

• #19   8. jul 2012 Det ved de skam godt. Man kan også oprette ildere, pindsvin og sugar gliders på gnavergalleri - tre andre dyrearter som IKKE er en gnaver!

• #21   8. jul 2012 En kanin er da en gnaver..

• #22   8. jul 2012 En lagomorph. (støttetandede)

(link fjernet)
    Kan blive ved med at linke. smiley

• #23   8. jul 2012 Krumme det vil jeg osse gerne vide... smiley

• #25   8. jul 2012 Det er nu ikke kun tænderne som adskiller dem, men du har ret.

Er total kanin og gnaver-freak. Så når nogen siger at kaninen er en gnaver er jeg <b>nød</b> til at protestere. Hehe, sorry. smiley

• #26   8. jul 2012 Har haft en hun kanin, hun var lidt hidsig når hun var i brunst, kunne også finde på at bygge rede uden at være gravid.

Hun var trænet til at tisse og lave i bakke, så det var let at holde rent og lugtfrit. Kan anbefale at købe "bomulds strøelse" ( kan fåes i flere farver) som er presset træspåner, det lugter ikke så meget som savsmuld gør.

• #27   8. jul 2012 Min hunkanin bygger rede 1-4 gange om året, og det sætter jeg en stopper for i september (v.h.a en sterilisering).
    Hun bor med sin far, som selvfølgelig er kastreret, og han hjælper nogle gange med at bygge rede. smiley

Vil forresten lige rose trådstarteren for at undersøg ting om dyr, for det bliver anskaffet. smiley

• #28   8. jul 2012 Må jeg stille et dumt spørgsmål, ? hvorfor må man ikke have marsvin og kaniner sammen, ikke fordi jeg skal have nogen af delene , bare nysgerrig smiley

• #29   8. jul 2012 - For det første er det to forskellige arter, som ikke kommunikere på samme måde og vil derfor ikke kunne forstå hinandens lyde og kropssprog.

- Marsvin er flokdyr, som har behov for andre artsfæller for at trives. De lever tæt og deles om alt. Kaniner derimod er kolonidyr, hvilket vil sige at de bliver i nærheden af andre kaniner af sikkerhedsmæssige årsager og for at formere sig selvfølgelig. Men de har brug for deres egen private territorium, som godt kan være et temmeligt stort areal.
    I fangeskab er det bedst at holde kaniner alene eller i par (hun og kastreret han). Læs venligst Fordele ved neutralisation, når du er færdig med denne side.

- Marsvin og kaniner spiser ikke det samme foder. Marsvinet skal have foder som er beregnet til marsvin, og kaninen skal have foder som er beregnet til kaniner. Desuden skal marsvin have adgang til fuldfoder døgnet rundt, det har kaniner ikke brug for.

- Marsvin har brug for ekstra c-vitamin, da de ikke selv kan producere det. Kaniner kan blive syge og dø af for meget c-vitamin.

- Kaniner er meget større og mere voldsomme end marsvin, det vil sige at kaniner farer rundt i buret og kan skade marsvinet ved at trampe på den. De kan også finde på at ligge sig oven på den, og det kan marsvinet sagtens dø af. Det er set før, at en kanin har mast et marsvin.

Marsvin er som sagt flokdyr og bør holdes mindst to sammen. I sverige er det faktisk ulovligt at holde marsvin alene, men det er det desværre ikke i Danmark.

Hvis du VIL have kanin og marsvin på samme tid, så køb to eller flere marsvin, som kan gå sammen, og en kanin, som går alene eller få en hun og en kastreret han. På den måde vil både marsvinene og kaninerne trives godt.

Det kan aldrig understreges nok, at kaniner og marsvin ikke høre sammen.

• #30   8. jul 2012 Simone, tak jeg skal ikke have hverken marsvin eller kanin var bare nysgerrig smiley
    Havde marsvin som barn for mange mange år siden, købte 2 hunner og fik 2 unger der var tro kopier af deres forældre smiley

• #31   8. jul 2012 Når man får sådan en fætter hjem....skal denne så vaccineres osv. som hunde og katte????
    Nej den skal ikke vaccineres, men der findes vacciner mod myxomatose/kanin pest, dog ikke noget jeg har gjort brug af smiley

Hvad er bedst, han eller hun???
    Skal den neutraliseres???
    Jeg kan bedst med hannerne generelt, tøserne kan godt være lidt sære i brunstperioder smiley (og jeg har en der konstant er i brunst) jeg vil ikke anbefale at neutralisere, ene og alene af den grund at min dyrlæge har fortalt at det er umuligt at gøre hvor de er smertedækket af narkosen fordi de meget let dør af narkosen - derfor bedøver man dem lidt for lidt

Så nogle skrev at hanner strinter og ikke hunner - her har jeg altså haft en han der aldrig strintede men en tøs der gør det hele tiden smiley hele buret kan det ses på

Skal man have en kammerat i form af f.eks. et marsvin???
    Nej det vil jeg ikke foreslå idet de spiser forskelligt og snakker forskelligt smiley

• #32   8. jul 2012 Ehm kaniner får øjne når de er omkring 10 dage gamle smiley
    Men jeg ville nu til enhver tid foreslå at man ikke bare får en kanin fra hvor somhelst, der er SÅ mange kaniner med tandfejl og det er dybt forfærdeligt og det kan vise sig forholdsvis sent smiley Ville derfor foretrække at få en kanin fra et sted hvor avlsdyrene er tjekkede for dette gen.
    Har selv nogle kaniner der kommer fra en avler, men de bar desværre alle sammen på genet alligevel!

• #33   8. jul 2012 Hvis man vil ha 2 kaniner sammen, så vælg en han og en hun, få hannen kastereret.. Ville aldrig sætte 2 hunner sammen eller 2 hanner sammen, også selvom de er søskende, da de vil komme op og slås, når de bliver kønsmodne. Jeg fik et ups kuld, hvor jeg "troede" at de sagtens kunne gå sammen, fordi de var søskende, men de kom op og slås, og måtte skille dem alle sammen ad.. Det var sgu dyrt i bure samt løbegård..:o(( Hvis 2 skal sættes sammen, så sørg for at det er et STORT bur og helst med en stor løbegård til...!! Men det ville jeg også gøre selvom man kun har 1 kanin. De skal ha plads til at løbe, springe, hoppe på... Det er i min verden dyremishandling at have kaniner i små bure, hvor de ikke har mulighed for at løbe, springe og hoppe rundt... Alle mine kaniner har dobbeltbure som står inde i en stor løbegård som er 1.5x2.5 meter, så kan de hoppe ind og ud af burene som de har lyst til, dog er de lukket inde i burene om natten...:o)) Og de står ude hele året...:o)) Husk kaniner dør ikke at kulde, men af varme/hedeslag...

• #34   9. jul 2012 Enig med Hardimann! smiley

Og jeg vil til hver en tid anbefale at få sin kanin neutraliseret. Jeg kender mange (inklusiv mig selv) som kun har gode erfaringer med neutralisering af kaniner - både hanner og hunner.

• #35   9. jul 2012 Oki...altså der vil kun blive tale om en kanin og den vil skulle være indekanin, med mulighed for at komme ud, når vi er hjemme...altså i huset og så selvfølgelig et udebur på græsset når vejret vil det.

Hvor gamle skal de være, før end man kan se kønnet????
    De har lige knapt fået øjne.

Tak for rosen....tror dog at vi våger pelsen og tager en af de små unger fra vores venner.

• #36   9. jul 2012 Nogle kan se det fra de er nyfødte mens andre først kan når de er 10 uger gamle, så det er liiidt forskelligt. smiley

Her er en god side omkring kønsbestemmelse. http://www.smidts-opdraet.dk/19538669

• #37   9. jul 2012 Citat fra kanin.dk:

Selskab
    Kaninen er et flokdyr, og selvom den bliver holdt som kæledyr, sætter den stor pris på andre kaniners selskab. Det er derfor bedst at have et par kaniner sammen. Kaniner har en rangorden indbyrdes, og holder man flere kaniner sammen, skal de helst kende hinanden fra unger, for at undgå for store slåskampe. F.eks. kan man have to hunkaninunger på samme alder eller fra samme kuld.

• #38   9. jul 2012 Stadig ikke fordi at vi skal have flere af slagsen....tænker blot det er sært at der bliver skrevet sådan...for har også selv hørt at de IKKE er flokdyr....

• #39   9. jul 2012 Nå har nu læst lidt via google og synes at jeg kan fornemme at det altså ikke bare er ligetil at ha kanin....de kan også være stride, når de bliver kønsmodne og faktisk går de ikke så godt i spænd med små børn, der ofte larmer....og sådanne 2 har vi jo på 2 og 3 år....de kan gå hen og blive nervøse/stressede.

Hmmm...måske det slet ikke er nogen god ide after all......

• #40   9. jul 2012 ...og flere steder står der så også at det er bedst med 2, ligegyldigt køn...da det er smartest at neutralisere hvis ikke man skal avle....de har det bedst med selskab og så kræver det jo lige pludselig meget plads....

• #41   9. jul 2012 Der står mange steder at de er flokdyr, men de er faktisk kolonidyr smiley

Jeg vil så sige, at jeg fik min første kanin da jeg var tre hun var ganske rolig - de færreste kaniner kan fx lide hunde, men jeg har to der er fuldkommen ligeglade med hunde i alle størrelser inkl børn. Har en der pænt ligger sig ned i mens han bliver slået i hovedet smiley så jeg tror en stor del af det ligger i tilvænning smiley

• #42   10. jul 2012 Uanset hvad er det bedst at neutralisere - ligesom ved katte.
    En neutraliseret kanin er sjældent hidsig, da det hele handler om hormoner, og de fleste som påvirker den er jo væk efter neutralisationen.

Ja de er kolonidyr, og det vil sige at de bor i små grupper, med hver deres territorium. Kommer der en kanin ind på en anden kanins territorium vil den blive bidt og kradset indtil den flygter. Kaniner deler kun territorium med deres unger, indtil de bliver fravænnet.

Kolonien samles på overfladen blandt andet for at spise sammen. Det er det eneste tidspunkt hvor de er ”sociale”, og de er det kun for at advare hinanden om farer.

• #43   10. jul 2012 Læser så længere oppe, at man sjældent neutraliserer kaniner, da de er svære at bedøve og man er lidt i tvivl om de rent faktisk bliver smertedækket under narkosen...sådan forstår jeg det i alt fald...og det er da heller ikke fedt at vide, når man sender dyret afsted til dyrlægen.

Er det rigtig forstået?????

• #44   10. jul 2012 Ja det har jeg læst, og det er første gang jeg høre det.

Jeg er på et kaninforum hvor stort set alle brugere har fået deres kaniner neutraliseret. Ejeren af forummet har ca. 150 kaniner, hvoraf minimum 130 af dem er neutraliseret. Og de neutraliseret kaniner går sammen i par (han og hun), men de fertile går alene - men måske venter på at blive neutraliseret for at kunne finde en partner.
    Man skal selvfølgelig finde en dyrlæge som ved hvad det handler om og har god erfaring med neutralisering af kaniner. smiley

• #45   12. jul 2012 Anja M
    Du forstår det korrekt, det er det min dyrlæge har sagt til mig, og det er derfor hun ikke laver disse indgreb på kaniner smiley

Kommentér på:
Findes der gnaver/kanin-kyndige mennesker herinde?????

Annonce