4.542 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 72 Svar

Halal kød ???? Halal kød ????

hej HG

ja nu har jeg jo mine holdninger om Halal kød og næsten alle jeg kender forstår mig ikke og sys jeg nærmest er mærkelig!!!

jeg spiser IKKE halal kød da jeg ikke kan stå indenfor den måde dyrene bliver slået ihjel på.

hvad er jeres meninger ???

måske er det kun mig der er helt galt på den smiley men står nu indenfor mit valg alligevel smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halal kød ????
  • #2   19. jul 2012 Spiser du så heller aldrig svinekød, hvor grisen er slagtet på Danish Crown i Horsens?

• #3   19. jul 2012 min kæreste er slagter så ved godt hvordan de bliver slagtet her i Danmark og det er langt fra som halal.
    her i danmark må dyret ikke lide under slagting. og halal skære de sådan set bare dyret op og lader det stå og forbløde mens det stadig er levende.

• #4   19. jul 2012 http://samvirke.dk/mad/artikler/svinger-krumsablen.html

• #5   19. jul 2012 Tinna J: nej her i Danmark må dyret IKKE lide. men det meste halal kød kommer jo heller ikk fra danmark.
    og de film jeg har set da jeg læste til dyrepasser der blev de ikk slået. dem der spiser halal vil ikke ha skader på dyret inden det bliver slået ihjel.

• #6   19. jul 2012 I DK bliver dyrene altså bedøvet før de slagtes, så det er ikke noget med at stå og forbløde

• #8   19. jul 2012 Jeg forsøger at spise økologisk så håber jeg at dyret har haft et anstændigt liv og får en anstændig død. Den måde vi behandler slagtedyr på med lange transport tid, små bure m.m kan jeg ikke acceptere.

• #9   19. jul 2012 okay. jeg er stadig imod. fordi jeg kan ikke være 100 på hvordan dyret er slået ihjel og de film jeg har set har bare gjort at jeg ikke vil støtte op om det. og jeg ville også ønske jeg ikke kunne lide kød. men det kan jeg bum bum

• #10   19. jul 2012 Jeg har intet imod at spise Halal-slagtet kød.

Den bøn der afsiges kan jeg sagtens leve med. Faktisk ville jeg gerne, at man førte princippet endnu mere ud i praksis.
    På papiret må dyr, der skal slagtes efter halal-ritual ikke være stresset. DET ville være et dejligt mål at nå.

Eftersom dyret er bevidstløs, når blodet bliver drænet, så ser jeg ingen dyreetiske problemer i den del.

• #12   19. jul 2012 Økologisk kød bliver vel også halal-slagtet?

• #13   19. jul 2012 Mikker: Hvis du nu læser den artikel jeg har linket til og nøjes med, at købe dansk slagtet kød, så kan du roligt spise halal...;0)

• #14   19. jul 2012 Mikker
    Hvis du spiser udenlandsk kød generelt, tror jeg, du har et problem. Så vidt jeg ved, er halalslagtet kød ikke nødvendigvis mærket og i mange andre lande har de ikke samme regler som vi har i DK omkring bedøvelse før slagtning.

Du fik vist heller ikke svaret på, om du slet ikke spiser fjerkræ?

• #15   19. jul 2012 okay de film jeg har set og de "ny danskere" jeg har snakket med der driver resturenter osv der får halal kød siger at dyret bliver lukket i en boks så den ikke kan stikke af og så skære man den op ved brystet og så står den og forbløder. og har set RIGTIG mange film under min dyrepasser uddannelse. og det har afskrækket mig nok.
    og så vil jeg også sige at jeg synes også der er masser af dansk kød i køledisken.

• #16   19. jul 2012 CH, ja det er det muligvis, det ved jeg faktisk ikke. men for mig er det vigtige ikke om det er halal slagtet eller noget andet, men at dyret har haft et godt liv og får en "værdig" død.
    Jeg forstår dog ikke at man kan bedøve dyret inden og stadigt få lov til at bruge det som menneske kød, eller forsvinder bedøvelsen selvom dyret er dødt ???? og er det stadigt økologisk ????

• #17   19. jul 2012 jeg har aldrig sagt jeg spiser udenlandsk kød ? ved ikk hvor du har det fra smiley

men ja jeg spiser kylling.

• #18   19. jul 2012 Mikker
    Du hører jo ikke efter :). Sådan foregår det ikke i Danmark. Det er fint at have en holdning og stå inde for den, men det er nu også klædeligt, hvis man krydrer sine holdninger med lidt faktuel viden fra tid til anden.

• #20   19. jul 2012 Mikker
    Nej, det har du aldrig sagt, men jeg spørger dig, om du kun spiser kød slagtet i DK

• #21   19. jul 2012 så vidt jeg har fået af vide bliver kyllinger også behandlet ordentlig hvis man køber de "rigtige" kyllinger

• #22   19. jul 2012 Jeg har det som CH - desuden ved jeg, hvor min halal-slagter får sine dyr slagtet, og jeg ved hvordan det foregår dernede, da vi selv har brugt dette slagteri, da svigerfamilien havde køer.

I DK SKAL dyret være bedøvet inden halalslagtningen, og selv Dyrenes Beskyttelse kan ikke se nogen problemer i den danske metode.

Alt kød skal være mærket med oprindelsesland, så det er faktisk ikke svært at købe "rigtigt". Ved at sørge for at købe rigtigt, selvom det ofte er til en lidt højere pris, sørger vi jo for, at standarden for dyrevelfærd sættes højt.

Så jeg køber med glæde mit halalkød......

• #23   19. jul 2012 Men er biodynamisk kød ikke svært at få fat i ??

• #24   19. jul 2012 jamen det er da skønt de bliver behandlet bedre i danmark. smiley

troede ikke man halal slagtede i danmark. men jeg høre efter. er bare langsomt opfattende smiley

• #25   19. jul 2012 Bedøvelsen foregår med boltpistol for store dyrs vedkommende og gas for små, Mamma.

• #26   19. jul 2012 Man halalslagter faktisk rigtig meget i DK.

• #27   19. jul 2012 CH tak, så forstår jeg. Jeg har set mange aflivninger af heste både med boltpistol og insprøjtning, og havde jeg en hest der skulle aflives så blev det med boltpistol, det går hurtigt og de når ikke at opfatte noget, så jeg syntes at det er en human ( hedder det human nåt det er dyr?) måde at aflive på.
    Aurora, finder du noget der er rimeligt tilgængeligt så skriv gerne smiley

• #28   19. jul 2012 Mikker
    LOL. Det er ingen skam at være langsomt opfattende smiley

• #29   19. jul 2012 Tinna det gør man så heller ikke. Vi har et frit valg når det kommer dertil.

Man må ikke aktivt tage livet af folk, men gerne undlade at holde liv i dem. Og det er jo den døendes valg smiley

• #30   19. jul 2012 Og strøm vel, CH. Eller har man ændret det for kyllingers vedkommende?

• #31   19. jul 2012 Så længe dyret ikke lider, så er jeg ligeglad med hvordan det er slagtet ..
    Jeg elsker kød, alt mit kød kommer fra gris&ko, og aner faktisk ikke lige om det er halalskalgtet eller hvad det er.

• #32   19. jul 2012 kan fortælle dig at i basar vest i brabran ,er der flerre af de slagter og de har både noget super mørt okse kød og har været til små priser de får det slagted her hjemme

• #35   19. jul 2012 Jeg spiser stort set kun halal..

Det eneste tidspunkt jeg ikke spiser det er når jeg spiser gris, hvilket er sjældent..

• #36   19. jul 2012 Trine
    Jeg forsøgte at finde lidt fakta om emnet sidste år og jeg synes ikke, der er voldsomt gennemskueligt, men der ER dog flere regler omkring plads, slagtealder, udendørsmuligheder osv når det gælder økologisk produktion, så jo, min konklusion blev, at dyrene rent faktisk har bedre forhold

• #37   19. jul 2012 (link fjernet)

Jeg fandt faktisk en dejlig overskuelig oversigt over forskellen mellem konventionelt, økologisk og friland. I spalten til venstre kan man også vælge fjerkræ og svinekød.

Der er væsentlig større forskel end i den noget mangelfulde oversigt, jeg fandt sidst

• #38   19. jul 2012 jeg spiser slet ikke kød - at dyr ikke må lide når de slagtes og før det er bestemt ikke ensbetydende med at de ikke gør det i virkeligheden halal eller ej!!!

• #39   19. jul 2012 Blev lige pludselig hooked på frilandsopdræt

• #40   19. jul 2012 Ved halal slagteri skøre man hals pulsen over. Dette gøres ved at man læser fathar fra koranen. Der er ingen der slagter halalsom skære dyret op i brystet. Aldrig. Dyret dør hurtigt og jeg finder det ikke mere grotesk end , at spise andre slagtede dyr.

• #41   19. jul 2012 Nå Trine forsvandt, men der VAR altså et indlæg, jeg svarede på. Jeg snakker ikke end mig selv selvom det nu ser sådan ud smiley

• #42   19. jul 2012 Marianne: Titte bøøøøh!....;0D

Jeg fandt selv svaret ret hurtigt, så jeg slettede mit indlæg....;0)

• #43   19. jul 2012 Trine
    Nårh det var godt, du var der så de andre ikke tror, jeg er idiot :D. Jeg oplevede ellers selv i går, at et indlæg, jeg havde skrevet i en tråd var forsvundet, så det samme kunne jo være sket med dit

• #44   19. jul 2012 Jeg køber også oksekød i en gårdbutik i nærheden. Det er herefordkvæg. De går ude den del af året hvor det er muligt og resten af året går de i løsdrift smiley

• #45   19. jul 2012 Jeg har så det problem med økokyllinger, at jeg simpelthen synes, de smager dårligt. Eller smagen er vel fin nok, men konsistensen. Sørgeligt, for det er formentlig fordi jeg er vant til at spise de der skoddyr, der er opfodret på en uge og hvor kødet er pumpet op med saltlage, så det føles forkert i munden, når jeg pludselig spiser noget med gods i.

Jeg øver mig, men det er godt nok lidt surt at give 120 kr for en kylling som så bare vokser i munden. På den anden side har jeg jo heller ikke lyst til at købe de konventionelle eller helt at undvære kylling smiley

• #46   19. jul 2012 Aurora
    Ja jeg kæmper også med det. Tænker, jeg vil vænne mig til det engang :). I forvejen er jeg lidt hys med, hvad jeg får i munden, især omkring konsistenser og jeg får simpelthen kvalme og mister appetitten, hvis jeg får noget 'forkert', så det er ikke helt nemt.

Jeg har også overvejet simpelthen at droppe at spise kylling. Der er bare så mange lækre retter med de små kræ

• #47   19. jul 2012 Jeg spiser ikke kød, da jeg ikke kan stå inde for at dyrene bliver slået ihjel ;o)

Jeg synes det er ret sygt, at man er villig til at slå levende væsner ihjel, udelukkende for at tilfredsstille sine smagsløg...

• #48   19. jul 2012 Aurora
    Ja det kan også være virkelig skidt. Det værste jeg ved er, hvis der er noget brusk i et eller andet roskumsnusk man har lavet. Så er jeg færdig med at spise for den dag. Puuh, jeg får faktisk kvalme bare af at skrive om og tænke på det smiley

• #49   19. jul 2012 Trust
    Det kan jeg nu ikke få ondt i numsen over. Idet dyret dør, er det jo ligeglad, men det skal have det ordentligt mens det lever.

Er din hund så vegetar?

• #50   19. jul 2012 Eller at give livsopretholdende behandling.... Det sker hver eneste dag.

• #51   19. jul 2012 Jeg skal ikke snakke med dyrene.
    Iøvrigt på hospitaler er stort set alt kød halalslagtet

• #52   19. jul 2012 Nej - sorry, det var en fortsættelse af dit indlæg, sammenhængen røg nok.

Det jeg mente var, at man kan undlade at give livsopretholdende behandling, hvilket sker hver dag.

• #53   19. jul 2012 Alfisten jeg køber mad til 2 voksne for ca 6500,- pr mdr , eksl vin øl sodavand og husartikler som køber i Tyskland. Jeg køber mest økologisk dog ikke altid frugt og grønt, Af budgettet tror jeg de ca 2500,- går til kød men jeg har ikke regnet på det.

• #54   19. jul 2012 Alfisten , håber ikke du slo dig smiley
    Jeg syntes virkelig ikke vi lever luxus, vi spiser varieret svinekød, oksekød, kylling og fisk, almindelig mad . Faktisk så syntes manden af vi spiser meget svinekød smiley

• #55   19. jul 2012 Aurora
    Ja det er utrolig følsomt. Sådan et lille stykke tomatskræl, der sidder fast i ganen eller en skal fra popcorn på indersiden af en kindtand. Iiiih altså smiley

Alfisten
    En mindre formue og der har også været lange perioder, hvor jeg simpelthen ikke har haft råd til det, men sådan noget som hakket oksekød er ikke meget dyrere økologisk og der er tit tilbud og det samme med kotelletter og hakket svin af frilandsgris.

Jeg vil så sige, jeg heller ikke er specielt konsekvent, for pålæg køber jeg sjældent øko, ost tror jeg aldrig jeg har smagt øko og jeg spiser en del tun, som bare er det helt almindelige med delfiner og alting smiley og jeg har altid nogle pølser og billig bacontern i fryseren. Til gengæld tror jeg max, jeg spiser kød til aften halvdelen af dagene så det giver jo mulighed for at bruge lidt ekstra på noget af det kød, man køber.

• #57   19. jul 2012 WOW!

Det var edderdylme mange penge!

• #58   19. jul 2012 Ups smiley jeg bruger nok for mange penge, det kan da være at jeg skal begynde at kigge mere på priserne når jeg handler , jeg tjekkede faktisk for ikke så længe siden med en veninde og de er også 2 og bruger ca det samme, de handler dog ikke økologisk, man har vin med i budgettet.
    Da manden i huset ikke spiser rugbrød og pålæg har vi altid 2 varme måltider i weekenden til ham og da han også har en del underlige spisevaner fra Usa så har vi dobbelt af mange ting til måltiderne:-)

• #59   19. jul 2012 *GLUP*
    Jeg spiser heller ikke rugbrød og jeg må sige, at vores kostbudget ligger en verden fra det, du beskriver.

• #60   19. jul 2012 Mamma, di cane - bare rolig, mit madbudget ligger ikke meget under dit, men vælger bevidst varer af ekstra god kvalitet, og principielt altid dansk, når det er muligt - det koster.

• #61   19. jul 2012 Jeg er nok lidt doven, køber altid vaskede samsø kartofler, kyllingbryst istedet for hel kylling, altid friske grønsager til alle måltider og så bruger vi mængder af ost, ikke hverken billigt eller sundt smiley vi drikker kun latte o.s.v så vi kunne sikkert godt spare lidt og måske er det er god ide:-)

• #62   19. jul 2012 Godt at høre Kirsten, jeg troede lige at jeg var en værre fråsen per smiley men jeg syntes aldrig at jeg kan handle uden det bliver 1000,- og en gang om ugen plus de daglige småting, det løber sgi op, og ja jeg foretrækker også dansk, økologisk og lign.

• #63   19. jul 2012 Griner, vi har de samme svage sider, bruger oceaner på lækkert frugt og grønt, voldkøber hos min ostemand (man er vel ikke datter af en mejerist for ingenting), køber også frisklavet pålæg etc.
    Men hvad vi har også kun os selv og hundene at forkæle, og begge parter lever godt smiley

• #64   19. jul 2012 Vi bruger altså laaaaangt fra 6500 på mad og husholdning selvom jeg udelukkende køber øko æg og mælk og mere øko kød end konventionelt. Det er jo også noget med om man køber mørbrad eller hakket. Det ville også gøre en kæmpe forskel selvom det ikke var øko

• #65   19. jul 2012 Mikker og Claus. Jeg er selv meget imod halal slagtning . Ikke aller regler bliver overholdt herhjemme. Og at sige dyrene ikke stresser !!!! Prøv at se en film ,l og døm selv !! Vær klar til at græde bagefter..

• #66   19. jul 2012 Anne, kunne man ikke forestille sig, at disse film er optaget 1) i udlandet 2) i DK inden der blev ordentlig kontrol med sagerne.
    Jeg har som sagt selv spurgt på vores tidligere lille slagteri, og han overbeviste mig totalt om, at halalslagtningen var lige så "human" som almindelig slagtning hos dem. Og jeg foretrækker så absolut slagtningen på et lille slagteri som der, fremfor på de store slagterier, der virker dyrene nemlig mere stressede. Er kommet begge steder, derfor har jeg sammenligningsmuligheden.

• #67   19. jul 2012 Det er lige før jeg hellere vil spise halalslagtet, end jeg vil spise almindeligt.

I praksis spiser jeg begge dele, men jeg synes tanken om ingen stress før dyret dør er smuk, og absolut noget man kunne lære noget af i almindelige slagtehuse.

• #68   19. jul 2012 Ved ikke hvornår samtlige film er optaget. jeg vil gerne kunne spise ikke halal slagtet kød. Ikke alle producenter mørker deres kød. Bla. Rema 1000 kyllinger er ikke mærket. tror dyr stresser uanset om de er halal slagtet eller ej. Jeg vil ikke tvinges til at spise halal.... Jo jeg kan købe økologisk til en meget dyr pris. Er det rimeligt !!

• #69   19. jul 2012 Kan ikke se halal skulle være værre end almindeligt slagtekød. Tvært imod.

• #70   19. jul 2012 Anne, så skal du faktisk tage fat i Rema, lovgivningen siger, at ALT kød, grønt etc. skal være mærket med oprindelsesland.

• #71   19. jul 2012 Kirsten , der er taget fat i Rema. En gruppe på Facebook har taget afærde .

• #72   19. jul 2012 Kirsten, ja vi lever også godt smiley og det gør Peanut også , han spiser nemlig kun Ziwipeak smiley hvis han absolut skal have hundemad, han vil hellere have det vi spiser men det får han ikke.

• #73   19. jul 2012 Uanset om man ser forskel eller ej . Vil jeg ikke tvinges til at spise halal kød. For det første er det en princip sag , og for det anden bryder jeg mig ikke om slagte metoden .

• #76   20. jul 2012 Ja,Isabelle m:
    hvad er egentlig forskellen ?? og vi skulle og burde skamme os men det drukner jo --igen igen --- i forbrugsproduktionen og hvad gør vi selv?? og når pengene er små??

• #77   21. jul 2012 Her i huset er 90% af det kød vi spiser, fra dyr som vi har mødt i levende live og ingen af dem er halal-slagtet. Vi har så sent som i går hentet 56 kg oksekød fra en kvie, der hed Fie, og på torsdag får vi 3-4 af vores egne lam i fryseren. Fisk og kyllinger køber jeg fra nogle af mine kursister. Jeg bryder mig ikke om svinekød, men hvis jeg gjorde, så måtte jeg finde en landmand med fritgående grise.
    Eneste problem er, at det kræver plads til 2 kummefrysere smiley

• #78   21. jul 2012 Susanne,jeg kan sagtens følge dig,men det forudsætter jo at vi alle kendte nogle landmænd,der producerede kvæg.Du er bare priviligeret

• #79   21. jul 2012 Det kan godt være jeg er priviligeret, men faktisk er vi først blevet gode venner med vores oksekødsproducent efter vi begyndte at købe kød af dem. Der er massevis af små kødproducenter rundt omkring og jeg har svært ved at forestille mig, at de bliver sure, hvis man spørger om lov til at købe en kvart ko eller kalv næste gang de slagter.
    Jeg ville da bare blive glad, hvis der var nogen, der stoppede her og bad om lov til at købe et lam.

• #82   21. jul 2012 http://www.hundegalleri.dk/forum/off-topic/500770-halal_slagtning_af_supermarkedkoed

jeg har lavet en lignende tråd... i starten ser det ud til jeg debatterer med mig selv, men en bruger har åbenbart slettet sig siden ; )

• #83   21. jul 2012 Susanne,jeg kom også gerne forbi,men du bor nok liiiiige en tak for langt væk fra Nordsjælland

Kommentér på:
Halal kød ????

Annonce