4.562 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Angående kaninfarm - er det lovligt? Angående kaninfarm - er det lovligt?

Kan man - uden at bryde loven - have en kaninfarm?
Herunder tænder jeg kaniner som slagtes og sælges til barf, må man godt det uden nogen former for tilladelser?

Tænker lidt at man måske er nød til at blive oprettet/godkendt som landbrug, hvis man overhovedet kan det?

Kaninen går jo under produktionsdyr, så det skulle da være muligt at få sig et landbrug med kaniner.

Men hvad tænker I? Har I nogle erfaringer eller nogle brugbare links som omhandler dette?
Engang langt henne i fremtiden kunne jeg nemlig godt tænke mig sådan en farm - højst sansynligt på hobbyplan.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angående kaninfarm - er det lovligt?
  • #1   19. jul 2012 hvis kaninerne skal bruges til fødevarer skal du have en godkendelse og veteinær tilsyn

• #2   19. jul 2012 Prøv at kontakt danmarks kaninavlerforening, de må have svaret.
    Jeg har opdrættet/avlet kaniner, men stoppede for ca.5 år siden, og jeg har haft mange kaniner på samme tid, både til udstilling, avl og slagt, jeg er ikke stødt på regler, men skal ikke kunne sige om der er kommet nye.

http://www.kaniner.dk/

• #3   19. jul 2012 Jeanette, skal man også have en godkendelse når købet kun er til dyr?

Jeg ved at der findes pelsfarme i DK med kaniner, så mon ikke man også kan få en med kødkaniner?

Bumble, der er rigtig mange som avler slagtekaniner privat, men de sælger dem sjældent videre. Jeg kunne godt tænke mig noget lidt større, men alligevel noget på hobbyplan. Vil prøve at kontakte dem senere. smiley

• #4   19. jul 2012 sjovt simse, jeg har netop selv tænkt mig at overveje mulighederne og reglerne for at avle kaniner til BARF smiley

• #5   19. jul 2012 Nu tænker jeg jo lidt at hvis du gerne vil have en kanin farm hvorfor så ikke have pels kaniner(de er også kæmpestore), så får du dobbelt op på indtjening først på skinnet og dernæst på kødet til barf.

Det var lige et sidespring, kender ingenting til reglerne men kunne forstille sig at størrelsen på din produktion også ville spille ind.

• #6   19. jul 2012 Det med pelsen har jeg også tænkt, det skal jo heller ikke gå til spilde. smiley

• #7   19. jul 2012 Nu tænker jeg lidt på at hvis man har 2 hunner og en han og man lade dem parre, slagter kaninerne til barf.

Er der nogen der vil finde ud af det?

Det er jo ikke til menneskeføde og man kan måske lade kaninerne gå ind under en hobby.

Ja jeg ved det ikke.

Ja jeg selv får kanin fra en hobby opdrætter, vi får hans "aflagte" kaniner, han af den en eller anden grund ikke kan bruge i avlen mere

• #8   19. jul 2012 Det er skam ikke kun et par kaniner der er tale om - det er et større antal så det altså bliver en "rigtig" farm.
    Men nej, tror ikke der er nogen der vil anmelde det, Rikke. Men det vil nogle jo nok hvis man pludselig har en hjemmeside hvor der står at der sælges fx kanin indmad, ben, øre, osv. for x-antal kr.

• #9   19. jul 2012 Simone ja det er selvfølgelig rigtigt.

• #10   19. jul 2012 Farm=landbrug
    Så du har egentligt svaret spørgsmålet selv.
    Du må ikke have erhvervsmæssig dyrehold uden tilladelse.

• #11   19. jul 2012 Det må du meget gerne. smiley

Spørg endelig om han kender nogle pelsfarme, for de er ikke til at finde på kopenhagenfur. smiley

• #12   19. jul 2012 Så snart man sælger SKAL man have veterinærgodkendelse og alt der nu hører til dét...
    Men hvis man giver det væk som privat skal man ikke.. Jeg har kaniner til slagt, og hvis jeg har noget i overskud så giver jeg det væk smiley Som fx skind og indmad. Pt har jeg skind i fryseren til Lure coursing smiley

• #13   19. jul 2012 Tak for jeres svar.

Mit fremtidige kaninkød vil altså blive solgt og ikke givet væk - har jo planer om at tjene lidt på det smiley
    Nogle pelsfarme pelser også for andre, så det skulle ikke være helt svært at få nogle til at ordne skindet.

• #14   19. jul 2012 du må gerne sælge stalddørs salg som privat, køber skal bare værer der når bugen bliver åbnet på dyrene smiley

• #15   19. jul 2012 det kommer an på om det er barf til dine egne hunde eller om det er noget du har tænkt dig at sælge videre til andre

• #16   21. jul 2012 Fandt dette på nettet:

Kaniner
    • Stalddørssalget skal være registreret hos fødevareregionen.
    • Der må sælges max. 500 stk. årligt.
    • Både slagtning og eventuel afhudning og salg skal ske
    på opdrætsbedriften.
    • Kaninerne skal være uåbnede. Det vil sige, at forbrugerne
    skal selv fjerne indmad og tarme, når de kommer
    hjem, men kroppene må gerne sælges i afhudet stand.

Kilde: (link fjernet)

Så det er nok det jeg går efter til den tid. smiley

• #17   21. jul 2012 Et hurtigt regne stykke:
    500/9 = (ca) 55,5
    55,5/12 = (ca) 4,6

Hos fransk vædder er gennemsnitskuldet på 9, dvs 55 kuld om året, som er 4 kuld om måneden.. Så får man vel også sit at se til :b

Thumps up for din drøm! Jeg kan sagtens følge dig!! Men øhm.... En god idé at allierer sig med en der ELSKER at pelse dem, for det tager altså alligevel lidt tid, og man har jo som regel flere af gangen, men øvelse gør mester smiley

• #18   21. jul 2012 Ja 500 er mange - men man plejer jo at få kuld så dyrene er klar til pels-sæsonen. smiley
    Altså alle kuldene på én gang. Men jeg ved ikke om det kun er hos mink det er sådan?

Regner med at det bliver rex-kaniner, det er vidst dem der er mest populære.

• #19   21. jul 2012 hmm, min erfaring med fældperioder osv, er at det kommer helt holdent an på vejret. En "varm" januar kan gøre at kaninerne fælder osv.
    Men altså jeg kan kun snakke om fransk vædder, en af de største racer, jeg har ingen anelse om andre... Men det jeg har erfaret og hørt er at man ikke helt på samme måde kan regne med hvornår de fælder.. Og at det kan komme på ganske få dage.
    Men det kan være det er anderledes med rex kaniner..

• #20   21. jul 2012 Tak for dit svar. smiley

Havde slet ikke tænkt på fældning. Men har skrevet til dansk kaninavlerforening, og spurgt om de har en hjemmeside eller mail til nogle farme i DK, så man kan få noget inspiration.

• #21   21. jul 2012 Hmm, min kammerat fra gymnasiet har et opdræt af pels kaniner smiley Han bor ved Viborg. Men pt er det vist sat lidt i bero da han fokuserer på sin sport.
    Men de gik vist bare på trådnet.. Jeg har aldrig set hans stald.

Kommentér på:
Angående kaninfarm - er det lovligt?

Annonce