Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rodfrugt opskrifter?
  • #1   31. aug 2012 Min favorit er suppe. Jeg har ikke en decideret opskrift, men lidt svitset løg (og hvidløg, hvis man er til det), rodfrugter i tern, lidt timian og fond eller bouillon. Hele baduljen blendes, når det er kogt mørt. Rødbeder kan ikke anbefales, det ser mærkeligt ud. Jeg sørger gerne for både at have kartoffel for konsistensen og gulerod for sødmen, men ellers er der frit slag. Der skal ikke voldsomt meget i ift væskemængden, så ender det som mos

Uh, mos smiley er en anden favorit. Der bruger jeg også altid nogle kartofler og ingen rødbeder og ellers er det bare som kartoffelmos og igen, frit valg

Ovnbagte i både. Vendt i lidt balsamico, olie, krydderi og honning. Her er rødbeder en fordel og både af rødløg gør ikke retten ringere

Rødbedesalat med groft revne rødbeder, rosiner eller tørrede tranebær, hakkede mandler, creme fraiche, salt og peber. Eller med appelsinsaft og fileter i stedet for creme fraiche. Æbletern er også godt.

Hm og så noget, måske kun jeg kan lide. Jeg bryder mig ikke om bladselleri, så waldorff salat har aldrig været en favorit, men min ex svigermor lavede en med almindelig selleri, som jeg elskede. Revet selleri, grønne druer og valnødder og så en dressing primært af cremefraiche men evt også med en dut mayo

• #2   31. aug 2012 Revet rå pastinak med hjemmelavet pesto af basilikum og persille, hakket persille og ristede græskarkerner.

Revet rå rødbede med sweet chili, salt og peber. Og så ellers med nigellafrø, ristede solsikke kerner, pinje kerner eller ristede sesam...eller hvad skabet lige gemte smiley

Eller bagte i rustikke stykker. Bag evt rødbederne for sig selv så det hele ikke bliver lyserødt smiley Husk salt, peber, krydderier, honning, balsamico (nogle gange kan eddiken forlænge bagetiden, da det konserverer og stopper tilberedningen).

• #3   31. aug 2012 Bages med honning over *mmmnnn*

• #4   31. aug 2012 Jeg har engang fået noget rødbedehummus som var ret fantastisk. Jeg aner ikke, hvordan det var lavet, men det må kunne googles

• #5   1. sep 2012 Selleriremoulade (det er altså ikke remoulade - har ofte fået det som forret i Frankrig- men det er stadig til den "fede" side:-))

Et sellerihoved i tændstiktynde stave koges i 2 min i vand tilsat et godt skvæt vineddike

Dressing laves af blandet creme fraiche og en god mayo tilsat dijonsennep, salt og peber - det hele blandes, og så er der mad. - Serveres med et godt drys persille - og det smager i øvrigt suverænt til røget kød.

Bag rodfrugtmos er også godt!

Rødvinsglaserede selleriskiver (stegte skiver af selleri tilsat sukker, rødvin og lidt fond, som simrer lang tid) som tilbehør til godt oksekød.

Har i løbet af sommeren flere gange fået salat af meget letdampede gulderødder og pastinakker (de skal stadig være sprøde), som jeg har skrællet i tynde skiver - blandet med tynde rå fennikelskiver - og så lidt persille på og en dressing af honning, eddike og god olivenolie.

Jeg mangler imidlertid også opskrifter på noget med pastinakker, forskellige beder og jordskokker) - jeg har bjerge af det i haven, men får det ikke brugt - og rå rødbeder er altså ikke rart - har prøvet mange opskrifter, men synes stadig det smager grimt:-)

• #6   1. sep 2012 http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/jordskokker-med-tomat-og-bacon

Denher med jordskokker er mums. Jordskokkesuppe gætter jeg på, du laver i forvejen, hvis du ligefrem har bjerge. Jordskokker rå i salat er også lækkert.

Prøv i det hele taget at søge opskrifter på årstiderne når nu du er derinde. De har rigtig mange gode sager og lige præcis rodfrugter er en af deres 'kæpheste' sammen med kål

Hvis jeg havde mange rødbeder, ville jeg nok tage mig sammen og sylte dem. Der findes næsten ikke noget bedre. Til alles forundring bruger jeg f.eks hakkede syltede rødbeder som drys på lasagne og kødsovs. Mmmmmm smiley

• #7   1. sep 2012 aiii nogle lækkere opskrifter I har ...nogle der ved hvordan man undgår at få rødbede farver udover hele køkkenet og nemt få farven af hænderne?

• #8   1. sep 2012 Det med hænderne klarer du med gummihandsker eller fryseposer. Køkkenet, Hmm, du må nok bare prøve at beherske dig og ikke smide rundt med rødbederne :D. Jeg har heldigvis stålbord så det er jo dejlig nemt at gøre rent, men har man en sart træplade kan man måske lægge et stykke voksdug på, når man ligefrem skal rive rødbederne.

• #9   1. sep 2012 ok

• #10   1. sep 2012 Rie.... Den selleriremoulade du snakker om, er det noget i den her retning?

http://john.fjordside.org/opskrifter/selleriremoulade_paa_fransk.htm

• #11   1. sep 2012 Linda

Lige præcis... - men der er jo altid variation i opskrifterne:-) - kan bedre lide mere "bid", end når de er revet... -og synes altså at den smager bedre i en lidt federe variation, end kun med græsk yoghurt eller kun med creme fraiche (og er ikke til specielt til fed mad ellers...)

• #12   1. sep 2012 Rie..... Så kan du jo bruge mayonnaise smiley

• #13   1. sep 2012 Jeg er bestemt heller ikke fan af rå rødbede, men måtte æde mine ord igen ved denne salat.
    Rå rødbede i fine tern, rå æble (et af de smagsfulde slags...gerne et med lidt mere bid en pink lady ;-)) og feta i tern...blandes med hvid balsamico og lidt salt og hvid peber...mmm siger jeg bare. Og den er endnu bedre dagen efter! Pænest hvis alle 3 ingredienser har same størrelse tern smiley

• #14   3. sep 2012 Nogle af jer der ved hvordan og hvor længe rodfrugter laves i ovnen?

• #15   3. sep 2012 Det kommer an på hvilke.
    Rødbede og kartofler 20-25 min
    Pastinak, persillerod og gulerod 15-20 min
    Alt sammen i en forvarmet ovn ved 200-220 grader...alt efter hvor korrekt ovnen varmer.

• #16   3. sep 2012 Takker Linda

• #17   3. sep 2012 Hov...jeg skærer dem i rustikke stykker. Vender dem i olie, salt og peber smiley Og så evt. de krydderier du lyster smiley Bager dem seperat da de ikke skal have lige lang tid.

• #18   3. sep 2012 Velbekommen smiley

• #19   3. sep 2012 *S*

• #20   3. sep 2012 Du må sige til hvis du ønsker flere opskrifter eller ideer...arbejder i kantine til hverdag smiley Og er en sand salat haj smiley

• #21   4. sep 2012 Jaaa det vil jeg da rigtig gerne bede om Linda smiley

• #22   4. sep 2012 I stedet for alm røsti-kartofler kan man blande f.eks. gulerod, pastinak, persillerod og jordskokker i.
    Det samme gælder pommes anna, men så er det en fordel lige at drysse lidt maizena imellem lagene, da det kun er kartoflerne, der har så meget stivelsr, at det hænger sammen. Gode krydderier er thimian, muskat eller estragon.

Et fad med blandede rodfrugter, løg, hvidløg, basilikum, thimian, salvie og/eller andre krydderurter, en bouillonterning og en dåse flåede tomater samt salt og peber er også nemt og lækkert f.eks. til fisk eller kylling.

• #23   4. sep 2012 Med rodfrugter eller andet grønt :-)?

• #24   4. sep 2012 Uhh Linda jeg tror da næsten vi skal have lavet en gruppe med lækre salat opskrifter;) jeg vil i hver tilfælde gerne både have opskrifter på salater med og uden rodfrugter:)

• #25   4. sep 2012 Jeg er helt med på salatgruppen:-) - Elsker spændende salater, men synes altid det bliver så kedeligt, når jeg laver det - og det til trods for at jeg har alle mulige forskellige grøntsager ude i haven

• #26   5. sep 2012 Så må vi da lave sådan en gruppe hvis der er interesse for det smiley Jeg deler gladeligt ud af erfaring, tips og ideer smiley

Men...hvordan laver man lige en gruppe...? smiley

• #27   8. sep 2012 Fik en rodfrugt blanding med pastinak, rødbeder, løg og gulerødder..havde krydret den med urtesalt og friskkværnet peber...det smagte vildt godt.

Min mavse gik helt i uorden og natten igennem pendulerede jeg frem og tilbage til toilettet for der var godt nok kommet gang i tarmene og havde så ondt i mavsen.....tror det har været det bagte løg og vil undlade det en anden gang smiley

• #28   8. sep 2012 Ved sørme ikke hvordan man laver en gruppe Linda ....men tænkte at du kunne forhøre dig hos en HA'er smiley

Og jeg vil gerne inviteres til gruppen når den går i luften smiley

• #29   8. sep 2012 Så fandt jeg ud af hvordan man oprettede en gruppe smiley Den hedder grøntsags universet så bare send en anmodning smiley Jeg ved ikke helt hvordan man inviterer smiley

• #30   8. sep 2012 Så fandt jeg også ud af hvordan man inviterer smiley
    Der er sendt invitation til Reiki Master, Rie J og Camilla smiley

• #31   8. sep 2012 Jeg vil også gerne med... hvis jeg må, Linda N smiley

• #32   9. sep 2012 mægtigt

Kommentér på:
Rodfrugt opskrifter?

Annonce