{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.793 visninger | Oprettet:

hvor kan folk dog være misinformeret og fordomfulde nogle gange {{forumTopicSubject}}

nogen gag så bliver jeg stadig overrasket over hvor folk dog kan være fordomsfuld og fejlinformeret eller har en mening som skal påduttes andre selvom de ikke kender noget som helst til sagen eller hvad der er ret og hvad der er fejl.
Jeg har igennem min uddannelse taget jagttegn og i mine unge dage være riffelskytte på konkurrence niveau, jeg har haft to forskellige rifler i hele mit liv og lige nu har jeg ingen, da jeg hverken har tid eller overskud til at tage på jagt eller til skyde konkurrence, men aligevel kom jeg igår ind på en samtale omkring hvornår det er fair at aflive dyr og hvordan, i en forening jeg er medlem af.
Jeg fortæller ud fra mit synspunkt og hvad jeg har oplevelet selv, jeg fortæller bl.a at jeg synes at boltpistols aflivning er en af de mest humane aflivningsmetoder efter min mening selvom den ikke er så køn og kan være følelsesmæssigt svært hvis det er et dyr man er knyttet til, herefter kommer samtalen ind på heste, hvor jeg så fortæller at jeg har oplevet i min tid ude på travbanen, at en hest der blev aflivet med sprøjte rejste sig en time efter dyrlægen var taget hjem og erklæret den død, hvilket ikke var særlig hensigts mæssigt, så min chef og jeg valgte at skyde den, da dens ben var brækket, og ja det var mig der trykkede på aftrækkeren og det var jo ikke fordi jeg havde det godt med det, men jeg vuderede at det var det bedste for hesten.
Pludselig spredte sig en ret negativ stemning for at jeg havde skudt den hest "når den nu var vendt tilbage fra de døde" og flere mente at jeg ikke burde have lov til at have dyr og jeg sikkert også ville have skudt deres hund i en balderligne situation (det ville jeg, men jeg er jo ikke en skydegal dyreafliver, der synes det er fedt at skyde dyr)
Der var rigtig mange der havde en negativ indstilling til jægere i Danmark og gennerelt folk som ville tage ansvaret for f.eks at aflive et dyr selvom de ikke var dyrlæger.
Jeg synes faktisk det er ret skræmmende hvor fordomsfulde folk overfor folk med jagt tegn der f.eks går på jagt eller som jeg bruger det til at aflive større husdyr, jeg har jo så ud over jagttegnet taget nogle forskellige certifikater som gør at jeg må aflive dyr uden en dyrlæge er med inde over, og det har egentligt været det jeg skulle bruge jagtegnet til.
Men hvorfor tror folk straks at man er psykopat blot fordi man har eller har ejet et skyde våben man har brugt, selvom man har taget en hel uddannelse i hvor og hvordan man bedst muligt skyder dyr så de ikke lider eller døden indtræffer for langsom ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor kan folk dog være misinformeret og fordomfulde nogle gange
  • #1   18. okt 2012 Jeg er enig med dig i at boltpistol er den bedste form for aflivning af heste, jeg kender flere dyrlæger på Helsigborgs dyrehopsital og alle vil foretrække boltpistolen men ikke mange af dem har tilladelse til at bruge den. Jeg har været med til at aflive mange heste og selv set en islænder ( som er sejlivet og nogle tuffinger) kæmpe imod så det gjorde ondt for både dyrlæge og jeg at se på ( ejer måtte/ville ikke være med)
    Mht om du som jæger med ekstra specielle kurser må aflive, ja det syntes ejg godt du må men jeg mener dog kun at det bør være i nødstilfælde som med hesten, ellers mener jeg en dyrlæge skal gøre det. Om du er skydegal fordi du har eller har haft et våben, det håber jeg ikke smiley Jægere er også "bare" mennesker og ikke alle har samme etik omkring dyr som f.eks en dyrlæge aflægger ed i, og derfor skal ikke alle jægere generelt have lov til at aflive husdyr.


  • #2   18. okt 2012 Hvis jeg kendte en jæger kunne jeg helt sikkert godt overveje at få Kia aflivet ved et skud i hovedet hvis hun skal aflives engang.

    Så kan hun tulle rundt i skoven og grave og lege med pind som er det hun elsker allermest til allersidste sekund.

    Ellers bliver mine dyr aflivet hjemme af en dyrlæge.

    Heste kan blive så stressede at de ikke optager den medicin/gift der gives ved indsprøjtning hvorfor de netop rejser sig igen/dør meget langsomt.
    Derfor er en boltpistol eller et skud også det jeg synes er mest humant når det kommer til heste.


  • #3   18. okt 2012 Jeg har stor respekt for alle jægere som dyrlæger, der kan ende et dyrs lidelser på den mest humane måde. Det må skisme ikke være nemt, men det er et ansvar som de tager på trods af hvor svært det må være.

    Med boltpistolen opdager de ingenting, slet ikke hvis det foretages hjemme og ikke på et slagteri hvor der lugter af død. Jeg hørte på et tidspunkt om en jæger, der skød sin egen hund (gammel og syg). Den blev sendt afsted efter en apport og skudt mens den gjorde det bedste den vidste. Det er fandeme kærlighed til sin hund!


  • #4   18. okt 2012 Synes du har handlet korrekt...Jeg foretrækker dog ved aflivning af hest, at man efter boltpistolen skære halspulsåren over.
    En masse mennesker har nogle forkvaklede forestillinger om døen og dyr...Ps. såmænd også døden for mennesker.


  • #5   18. okt 2012 Jeg synes det er mest humant og det hurtigste, at få en hest aflivet med boltpistol.
    Forrige gang vi fik aflivet en hest, måtte vi tigge og be dyrlægen om, at bruge pistolen.
    Vores gamle Susi ville simpelthen ikke dø af de indsprøjtninger, som dyrlægen gav.
    Det var frygteligt at se på. Hun blev ved med, at løfte hovedet fra jorden.
    Hun døde først efter en hel time, hvor dyrlægen sprøjtede igen og igen.
    Min mand bad flere gange dyrlægen bruge en boltpistol, men han gik først hen og hentede den i bilen, da min mand råbte meget meget højt.

    Da vi skulle have aflivet en hest sidste år, bad vi om vores gamle dyrlæge, som er meget dygtig. Han giver en beroligende indsprøjtning, så hesten bliver træt og sløv, og derefter skyder han med boltpistolen.
    Han kunne ikke forstå, hvorfor den forrige dyrlæge ikke havde gjort det på samme måde.

    For mange år siden, fik min onkel aflivet sin gamle hund.
    Den fik et kødben i haven, og mens den lå og gumlede på det, blev den skudt af en jæger. Det var nok meget normalt på landet den gang.
    Jeg har altid tænkt, at det må være en god måde, at dø på for en hund.


  • #6   18. okt 2012 det er dejligt at se at der er mange der også kan se situationerne fra min side af.
    Mest af alt tror jeg at folk modvilje bunder i deres egen angst for døden


  • #7   18. okt 2012 De kære medier har desværre en stor del af skylden..
    Jeg er selv landboer med meget stort L, og vil også 10 gange hellere ringe til nærmeste med et jagtgevær og jagttegn, hvis jeg så et dyr lide, fremfor at vente måske en halv time på at en dyrlæge kunne komme ud..

    Men mange i dag lever i en drømmeverden, hvor alle dyr bliver givet en personlighed, som vi ville beskrive ved et menneske.. De bliver menneskeliggjort.. Men lige meget hvad, så er det for pokker kun dyr..
    Jeg kan ikke blive harm over, hvis ens kat er blevet ramt af en bil, men ikke død, og man lige tager den over bagved og skyder den.
    Til gengæld bliver jeg harm over dem der tager deres kat med til dyrlægen og koster flere 1000 kr i den, selvom det ville være mest fair at lade dyret på fred.. For når alt kommer til alt, så det er dyr. Og ja, selvfølgelig elsker man da sine dyr, men man burde også kunne se hvornår nok og nok, og hvor det er bedst at tænke på dyret, fremfor sine egne følelser..

    jeg møder selv meget modstand med den holdning jeg har.. Nogle påstår jeg ikke burde have dyr, når jeg har det på den måde.. Men elsker da mine dyr overalt på jorden. Men jeg vil aldrig tøve med at få aflivet et dyr, hvis ikke de har det godt, og bare skal se frem til flere måneder i smerte og behandling, for at please mig selv..


  • #8   18. okt 2012 Vi takker Disney for personificeringen af dyr. (og dem som ikke ved hvad de snakker om)

  • #9   18. okt 2012 Min onkel skulle aflive en bjørn ved skud. Og den græd som en baby selvom den blev skudt rigtigt.

    Han sagde det var det værste han har oplevet. Men der var ingen der før havde aflivet en bjørn i det område.


  • #10   18. okt 2012 Jæger er vel som mennesker nu engang er...Nogle er gode og andre mindre..Havde for nogle år siden en grim oplevelse med nogle strandjæger.
    Det var en rigtig frostvinter, fjorden var frosset til, men nogle søde mennesker gik ned og hugge hul på isen og så hædte de sækkevis af foder ud til div ænder mm...
    Jeg kommer gående med mine bjæfferhunde oppe på land, alt ånder fre...indtil det pludselig visler om ørene på mig...Kigger mig forskrækket omkring nede fra jorden hvoe jeg har smidt mig...Jo der ligger 2 små både med strandjægere ude i renden, og de skyder ind mod land på alle de fugle som prøver at få fat i foderet...
    Skeg noget meget højt til dem..Skyndte mig hjem og ringede til den lokale forening...Det kunne de ikke gøre noget ved, for jeg havde ikke bådenes nr. WHAT....


  • #11   18. okt 2012 Hvis bjørnen var skudt rigtigt med den rigtige kaliber...Ja så var den død på stedet...

  • #12   18. okt 2012 Aner intet om jagt, men er lykkelig for at have telefonnummer på en jæger i nærheden. Jeg har været med til at aflive en ræv, men den kat jeg fandt, der havde fået benene klippet af; det kunne jeg simpelthen ikke, (jo, det kunne jeg vel, hvis jeg ikke hurtigt havde kunne få fat på andre) - men er lykkelig for at jeg fik fat på en jæger, der aflivede - og nej, det var ikke en smuk måde - men det var denondelyneme bedre end at vente på enten en dyrlæge, eller at man selv skulle til at aflive med en eller anden dum metal-tingest.

  • #14   18. okt 2012 jeg må sige at jeg har ændret holdning til jægere. En hundeføre og jeg selv stod efter træning og talte sammen . Pludelig kom en bambi løbende over banen. Min træningskammerat er jæger og sagde "der skulle jeg lige have været på jagt" Jeg syntes han var ond og sagde at det var synd. Han sagde så til mig : Bambi mærker ikke jeg skyder den , det går så hurtigt . Syntes du ikke det er mere synd for de dyr som bliver fragtet til slagterrierne. Mange af dem lider " Må indrømme at jeg da skiftede mening.

Kommentér på:
hvor kan folk dog være misinformeret og fordomfulde nogle gange

Annonce