{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

Fyret – er det uldent? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et lille dilemma som jeg godt kunne bruge et par friske øjne på – hvad syntes i?
Jeg er i september blevet fyret, men har en opsigelsesperiode på 4 måneder, så jeg har til og med december til at finde noget andet. Jeg er blevet fyret pga. krisen. Jeg er ikke den første der er røget (er nr. 9), og det er helt fair at det er mig der blev valgt af flere årsager. Jeg er den der er nyest på kontoret (4år), jeg sidder i en afdeling der endnu ikke er blevet ramt, jeg er den der har færrest familie-forpligtigelser, og jeg er den der har haft det dårligste samarbejde med min chef.
Begrundelsen for opsigelsen er manglende omsætning. Alle er blevet bedt om frivilligt at gå ned i løn, og der er blevet iværksat en handlings-/redningsplan for firmaet. Samme dag som jeg bliver fyret er der 2 af mine kollegaer der siger op – de har fundet noget andet.

Der hvor den bliver sådan lidt uklar for mig er her… Vi sidder 3 i afdelingen, Mig, A og L.
A er gammel arbejdskollega med, og headhuntet af vores chef til virksomheden.
L er akademiker og ansat med tilskud fra kommunen - det tilskud stopper til marts. Jeg er den eneste der har været til en egentlig jobsamtale af os 3.
L er fra den samme kirke som min chef, og de er private venner. L har ikke den samme arbejdsbeskrivelse som jeg, men den lægger tæt op af. Nu er L begyndt at overtage mange af mine arbejdsopgaver – hvilket egentligt også er fint, for nogen skal jo gøre det. Men nu sidder jeg tilbage med følelsen af at L er blevet ansat for at erstatte mig. Derudover er L begyndt at få visse goder så som computer hjemme og betalt transport til arbejdet. L er ikke chef eller noget, og vi er flere der studser over at virksomheden pludseligt har råd til alle disse ting. Så nu sidder jeg tilbage med en følelse af at det hele er sådan lidt uldent i kanten. Jeg ved at man som firma ikke må anstætte en ny til stillingen i op til et år efter, men jeg er i tvivl om, om de må fastansætte L med en anden stillingsbetegnelse med til de samme opgaver når hendes kontrakt udløber til marts? Derudover har jeg svært ved at være objektiv fordi jeg forståeligt nok har en del følelser med i hele forløbet…
Hvad syntes i – bør jeg snakke med min chef? Eller er skal jeg bare prøve at være ligeglad?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fyret – er det uldent?
  • #1   7. nov 2012 Hvis du mener det er uldent... så snak med din fagforening og lad dem vurdere om der er sag eller ej smiley

• #2   7. nov 2012 Jeg tror ikke du får noget ud af, at klage over det.
    Det lyder som om din kollega (L) er ansat på nogle specielle vilkår, hvor kommunen stiller hjælpemidler til rådighed, for at hun kan varetage arbejdet.

• #3   7. nov 2012 Hi hi L er ikke handicappet eller noget. Regeringen køre et forsøg i øjeblikket med at man kan få tilskud til en akademiker i op til et år. Målet er at man ville have nogle af de langtidsledige ak.’er i job. De goder hun får er noget ekstra som firmaet betaler og som chefen har bevilliget…
    Ja jeg har godt overvejet at snakke med min fagforening. Jeg vil bare helst ikke lave en stor sag ud af det fordi jeg er bange for at det vil få andre kommende arbejdsgivere til at gå uden om mig… Derfor tænkte jeg at jeg gerne ville høre jeres meninger først…

• #4   7. nov 2012 Jeg ville snakke med fagforeningen.

Bliver hun efter marts, og udfører dit job, har hun jo overtaget din stilling..

• #5   7. nov 2012 Ja, fagforeningen kan helt sikkert give dig de rigtige svar

• #8   7. nov 2012 Du skal også vælge dine kampe med omhu.. Er det virkelig det værd i forhold til det udbytte du får ud af det?

• #9   7. nov 2012 Fagforeningen må ikke gøre noget ved det før du giver dem grønt lys smiley derfor er mit råd også at du tager en snak med dem om det er helt efter bogen det der foregår...

Det lyder lidt uldent vil jeg gerne medgive dig...

• #10   7. nov 2012 En eller anden skal jo varetage de opgaver du havde.. Ik ?

Siger også at hvis du mener det er lidt uldent, så rådfør dig med fagforeningen

• #11   7. nov 2012 Det der med at de ikke må ansætte en ny i et år er en myte. Det må de godt.

Grunden til opsigelsen skal være korrekt på opigelsestidspunktet. Den kan jo sagtens ændre sig (omsætningen stige igen) indenfor kortere tid end 1 år.

Hvornår startede L?

Som en af de andre siger, så skal nogen jo overtage dine opgaver - og det kunne sagtens være L.

p.s. jeg arbejder i en fagforening og sidder lidt med den slags sager - dog mest med medlemmer, hvis arbejdsgiver er gået konkurs

• #12   7. nov 2012 men må L godt gå ind og overtage når hun er ansat med tilskud?

• #13   7. nov 2012 Det burde ikke have nogen betydning.

Men jeg synes da, at TS skal kontakte sin fagforening og få dem til at undersøge og give deres vurdering af sagen.

Hos os kontakter vi ikke arbejdsgiveren før vi har en fuldmagt og en aftale med medlemmet, om at der sker kontakt.

• #14   8. nov 2012 L startede marts i år.
    Men som Cawani også skriver så er det også et spørgsmål om jeg overhoved kan få noget ud af at brokke mig. Jeg er jo ikke ude efter at sagsøge firmaet eller noget. Jeg er bare hammer frustreret fordi det hele bliver så venne-agtigt, og kun venner får økonomisk fordele når resten af firmaet kæmper så hårdt...

• #16   21. nov 2012 Jeg har lige fundet ud af at L blev fastansat måneden efter jeg blev fyret...

• #18   21. nov 2012 Det er godt nok råddent.. Jeg ville altså tale med min fagforening.

• #19   21. nov 2012 Nej ikke i nu... idag har jeg været lidt for ked af det... Jeg er både skuffet og rigtig såret... Det er lidt at pisse på både mig og mine kollegaer at jeg bliver fyret, og de bliver bed om frivilligt at gå ned i løn, og måneden efter laver man en mundtlig aftale om at fastansætte en dyr akademiker til marts når hendes kontrakt udløber...

Kommentér på:
Fyret – er det uldent?

Annonce