Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gratis tandlæge?
  • #1   5. dec 2012 Jeg har ikke hørt om det, men kunne nu godt tænke mig det blev gratis for alle... smiley

• #2   5. dec 2012 Har ikke hørt om det.. Men gud hvor ville jeg ønske at det skete..

Har lige fået et hul på ydersiden af en kindtand, har 1 hul mere på ydersiden af en anden kindtand + jeg har 2 visdomstænder som er ved at bryde frem.. Det er et smertehelvede og jeg har på ingen måder råd til at gå til tandlægen..

Kort sagt, jeg er grædefærdig pga smerterne og fordi jeg ikke har råd til at få det lavet.. smiley

Så jeg ville for alt i verden ønske at det blev gratis NU...

• #4   5. dec 2012 Det er bestemt ikke blevet gratis men man kan få tilskud nu hvis man er på kontanthjælp.
    "kontanthjælpsmodtagere under 25 år får dækket hele tandlægeregningen udover de første 600 kroner, mens kontanthjælpsmodtagere over 25 år får dækket 65 procent af regningen, når de når over 800 kroner. Kommunerne skal dog forhåndsgodkende udgifter til et samlet behandlingsforløb på over 10.000 kroner."

• #5   5. dec 2012 det er delvis rigtigt, det gælder alle på kontanthjælp, er tandlæge regningen over 300,- så KAN de får 65% af restbeløbet tilbage.

Har nemlig fået det forklaret på Kommune i Rds

• #6   5. dec 2012 "Carina" Kan du ikke få en afbetalingsaftale med din tandlæge....synes jeg nok man plejer at kunne hvis man fortæller dem hvordan og hvorledes det forholder sig, ellers er et medlemskab i DK en god ting smiley

• #7   5. dec 2012 Jeg er på kontanthjælp, og det er på ingenmåde gratis..

Man kan søge om et engangsbeløb hos kommunen, og hvis man er medlem af sygeforsikringen Danmark kan man få nogle af pengene tilbage..

• #8   5. dec 2012 La vær - Er medlem af Danmark (bruger briller, linser og får medicin).. smiley
    Jeg ved at man skal betale noget af regningen kontant inden man går og resten kan man få på girokort.. Problemet for mig bare at jeg ikke har penge til at kunne betale noget dernede nu.. De penge jeg har skal bruges på julegaver.. smiley

• #9   5. dec 2012 Carina. Jeg betaler aldrig noget af regningen med det samme, får altid bare et girokort med, og har da også ved min tidligere tandlæge fået en afbetalingsordning da det var et meget stort beløb. Men hvis man ved din tandlæge skal ligge et beløb med det samme så kan jeg godt se det er svært smiley

• #10   5. dec 2012 Synes tandlæge burde blive betalt over skat. Ville meget hellere betale mere i skat end at stå med huller i tænderne og ingen money smiley ps.. godt jeg ikke lever i USA ....
    Der er rigtig mange mennesker der går rundt med tandsmerter (se bare på min familie smiley ), men ikke har råd til at få det lavet og bare lider af pengenød. Synes ikke det kan være rigtigt..
    Nu er jeg så heldig at skoletandlægen stadig hænger på mig smiley

• #11   5. dec 2012 Er det kun kontanthjælp?
    Jeg er under omskoling og får offentlig ydelse, så mon ikke jeg også kan søge? Godt nok har jeg overskredet de 25 år med et par år, men at gå ned i løn med et handicappet barn gør det bestemt ikke nemt økonomisk smiley

• #12   5. dec 2012 Ville de personer ikke kunne forstå at dine tænder er vigtigere?

Ved min tandlæge spørger de altid om man vil have en regning eller betale med det samme:)

• #13   5. dec 2012 La vær - Jeps, det er meget svært.. Især fordi at det er sådan noget som egentligt bare skal laves nu..

• #14   5. dec 2012 Lille My - Var den til mig? smiley

• #15   5. dec 2012 En enkeltydelse ansøgning tog for mig 6 måneder selv om den var akut og der var sendt 3 forskellige overslag med..

Jeg har fået lavet MEGET og min tandlæge kæmper for at må lave kroner istedet for plastik (som ryger af) på mine fortænder..

Resten skal jeg betale på afbetaling..

• #16   5. dec 2012 Carina jep smiley

• #17   5. dec 2012 Her kan man skimte lidt af hvor dårlige mine tænder var:

(link fjernet)

Fortænderne er total renoveret, jeg har fået rykket flere tænder ud og lavet en del huller..

Idag ser de sådan her ud (og jeg er ikke færdig endnu) :

(link fjernet)

Overslagne lå på mellem 20.000 og 35.000 kr..

Jeg har dårlige tænder efter jeg har haft togskinner på, er cola-afhængig, har været gravid, er startet på medicin og har tabt mig.. De var smuldret væk, og uden engangsydelse ville jeg ikke have råd til at få dem lavet..

Idag kan jeg spise uden smerte, og jeg har fundet verdens bedste tandlæge der tager hensyn til både min angst og min tandlæge skræk

• #18   5. dec 2012 Lille My - Ahh ok.. Skulle lige være sikker..
    Jeg får min mor eller mormor til at ringe til tandlægen for mig imorgen.. Så håber jeg at tandlægen siger ja.. For lad mig sige det sådan, jeg har så ondt at jeg ligger og tuder og overvejer at spørge min mor om hun ikke nok vil komme hjem til mig... smiley

• #19   5. dec 2012 Jeg er så heldig at hvis det bliver vedtaget så ville jeg kun skulle betale 600.kr for tandlægebesøg. Jeg har parantose og det har jeg haft siden 16 år alderen og jeg har i flere år fået medicin der giver huller i tænderne.Desuden har jeg altid passet mine tænder

• #20   6. dec 2012 Rotterne - Mine tænder startede med at blive ødelagt af togskinner, noget jeg ikke selv valgte..

Jeg har generelt svage tænder, så cola eller ej, så ville de blive smadret

• #21   6. dec 2012 Jeg drikker slet ikke sodavand, juice eller noget andet som kan skade tænderne..

Men det kan mine depressionspiller til gengæld.. Det er virkelig SÅ træls at betale dyre domme for sine piller som man jo skal have, og så får man lige den ekstra "bonus" der hedder smadret tænder..

• #22   6. dec 2012 Helt enig Rotterne..

• #25   6. dec 2012 Hold da helt op hvor I har mange udgifter til tandlæge... smiley

Jeg synes, jeg har spenderet, når jeg skal have taget et røntgen med jævne mellemrum for det er væsentligt meget mere, end jeg plejer at give...

• #26   6. dec 2012 Jeg havde i min ungdom mange problemer med huller i tænderne - og det har der også været meget på min mors side af familien. Men i al den tid, har de altid brugt sølvfyldninger, der var jo ikke andet i 90'erne og starten af 2000. Nu har de så fundet ud af, at det på sigt kan skade resten af tanden - derfor rådede min tandlæge mig fremadrettet at få dem skiftet ud med plastic. Det koster godt og vel 1500,- pr. gang så det løber hurtigt op. Derudover er der den obligatoriske tandrensning 2 gange om året - mener det er en 500-600,- pr. gang.

Jeg er tilgengæld medlem af sygesikring DK, hvoraf jeg får 400-500,- tilbage hver gang, men giver så også 600,- om året for at være medlem. Det er voldsomt dyrt at gå til tandlægen - så ville ønske jeg selv også havde gjort mere som ung ved mine tænder. Den eneste trøst er at resten af mine tænder er stærke og sunde samt lige osv, men også kun takket være jeg gik med bøjle i 5-6 år samt med togskinner i godt 1 år.

Jeg kan godt blive lidt harm over, at dem i fængslet får bedre tandlæge vilkår. Selvfølgelig skal de have lavet tænder - men ikke i dyre domme på min regning - det betaler jeg rigeligt af selv.

Jeg kan desværre nok ikke se frem til at skulle få billigere regninger, i og med jeg er i job med en gennemsnits indkomst - men ønskede godt nok det blev billigere at gå til tandlægen....

• #27   6. dec 2012 Ja bestemt - fik selv fjernet 2 visdomstænder inden jeg blev 18 - hvis jeg selv skulle have betalt havde det blevet 3000,- pr. tand smiley

Min tandlæge fortalte faktisk at han tit oplevede at netop skoletandlægen, bare havde lavet fyldninger, selvom det måske ikke var nødvendigt. Så at sige, bare havde lavet fordi de kunne - det er nok ikke gældende alle steder...

• #28   6. dec 2012 Jeg kan anbefale Tandlægeskolen i København, hvor jeg selv har arbejdet i 15 år.
    Det er rigtigt, at man betaler med sin tid, og at behandlingen er meget billigere, end "ude i byen".
    Der er uddannede tandlæger, som tjekker alt hvad eleverne laver på patienten.
    Jeg vil så sige, at prisen ligger noget under halvdelen af normalprisen ved en privatpraktiserende tandlæge, idet man kun betaler materialerne, og ikke til tandlægen og klinikassistenterne og kontordamens løn, husleje, rensning af instrumenter etc.
    Til gengæld kan en behandling tage temmelig lang tid, da man først skal skrives op, stå på venteliste, og først derefter kommer i behandling. Man risikerer at blive afvist, hvis behandlingen er for kompliceret for de studerende, til at det kan bruges i undervisning. Min erfaring er dog, at det sker ret sjældent.
    Selve behandlingen tager også længere tid, end ved en privatpraktiserende tandlæge.
    Men, hvis man er hjemmegående, eller har en fast ugentlig fridag, så kan det bestemt godt betale sig.

• #29   6. dec 2012 Jeg tror desværre ikke man kan undgå at der findes dårlige tandlæger - som du skriver, hvem kontrollere dem ? Heldigvis er de begyndt at bruge plastik, så de oplever ikke det samme som jeg har gjort. Plus man kan ikke se hullerne med plastik.

Men tænker der må da være en form for kontrol med skoletandlægerne, spørgsmålet er så bare hvor tit sker det ?

• #30   6. dec 2012 Rotterne: Det er vel egentlig "normalt" tænker jeg, måske flere gang hvis de før har oplevet problemer eller lign. Ved dog ikke om dette skulle være mere ofte eller hvordan ?!

• #31   6. dec 2012 Krumme - Nej gaverne skal ikke spares væk.. Det nægter jeg simpelthen..

Nå anyways, fik ringet til tandlægen og snakket med dem.. Har fået en tid kl. 11:45 og jeg fik bare et girokort med hjem når det var, for som sekretæren sagde, så kan det ske for en hver og da jeg har været hos dem før (for puha lang tid siden), så var der intet problem i det..

Så nu er min dag og jul reddet..

• #32   6. dec 2012 Her hjemme er der i forvejen kun råd til at give børn gaver, jeg syntes mad og medicin er vigtigere end gaver smiley

• #33   6. dec 2012 Jeg spinker og spare sammen til gaver til 11 personer (9 voksne og 2 børn) igennem hele året, så derfor vil jeg ikke spare dem væk..

Jeg ville simpelthen have det elendigt med mig selv hvis det var..
    Og det skal lige siges at de altså ikke får gaver for en mindre formue.. Max 100kr pr. voksen og max. 200kr pr. barn.. smiley

• #34   6. dec 2012 100-200 kr er også meget for mig smiley De voksne ved jeg ikke har mange penge, og jeg forventer heller ikke at få gaver fra dem.. men ungerne de SKAL have smiley

• #35   6. dec 2012 Jeps, børnene skal have.. Derfor får de også for mere end de voksne, jeg syntes dog at alle skal have gaver.. smiley

Men ja, 100-200kr er mange penge, også for mig (er ung udeboende og på KH, så der er ikke meget om mdr), især hvis jeg skulle købe gaver ud af decembers budget.. smiley
    Så derfor spare jeg op hele året (fra januar til og med november)..

20kr her, en 10'er der osv.. Det kan nå at blive til mange penge i sparegrisen på et år.. smiley

• #36   6. dec 2012 Carina, vi køber for det meste i løbet af året, hvis der er noget som vi ved en af vores unger skal havde også det er på tilbud på det, så bliver det købt med det samme i stedet for at vente til i sidste øjeblik, så slipper vi også for at få stress ;o)

• #37   6. dec 2012 Det har jeg slet ikke til at lægge til side.. Alle mine penge er brugt hver måned smiley

• #38   6. dec 2012 Aino - Ja det siger jeg også til mig selv hvert år at jeg skal gøre.. Men får jeg det gjort.. Nope.. smiley

Beltane - Den eneste grund til at jeg kan gøre det, er fordi at jeg spiser mad hos mine forældre , så der bliver sparet en masse penge.. Og så er jeg medlem af Danmark, så nogle af de penge ryger også i sparegrisen..
    Og finder jeg en flaske, jamen så bliver den afleveret og pengene ryger i sparegrisen..

Det er bitte små beløb, men det løber hurtigt op..

• #39   6. dec 2012 Carina - Dem fra Danmark brugr jeg til at købe mad sidst i måneden smiley Jeg kan trække ca. 345 kr i måneden fra dem (Kontaktliner og Ritalin Uno hver måned, og en gang i mellem også sertralin, og oven i det kommer evt. andet medicin fra når jeg har været ved tandlæge)

• #40   6. dec 2012 Beltane - Det er virkelig alle pengene værd at være medlem af Danmark.. smiley

• #41   6. dec 2012 Rotterne - jeg har arbejdet på den klinik, hvor der blev behandlet for tandlægeskræk.
    Her går man til psykologsamtaler i lang tid, før tandbehandlingen startes.

• #42   6. dec 2012 Rotterne - enig.. Og de måneder hvor man skal betale til Danmark, der begynder jeg at spise liiidt oftere hos kæresten og svigerfar, og hvis de har rester spørger jeg pænt om jeg må tage det med hjem.. (hvilket jeg tit må, hvis jeg får nej er det også okay, det er jo deres mad :))

• #43   6. dec 2012 Carina, hehe, men så kunne du jo lure Føtex, om de f.eks. har duftevand på tilbud, eller smutte i Tigeren, der kan man også få ret så mange ting til billige penge, nogen bedre end andre selvfølgelig ;o) og ellers må du lære at hækle ;oP så kan du altid hækle en dug eller andet, man kan lave meget med garn og det behøver ikke koste ret meget :o)

• #44   6. dec 2012 Carina - Ja det er det.. Plus at have kroniker tillæg XD Jeg har en aftale med apoteket så jeg kun betaler 300 og noget hver måned, og så kan jeg hente det medicin jeg vil smiley

Ellers skulle jeg for bare min ritalin betale 800 hvis ikke mere for EN bøtte, og jeg bruger 2 bøtter i måneden smiley Ud over det så er der jo sertralinen, men der er 100 i en pakke, og den er heldigvis ikke så dyr..

Kontaktlinserne kører også automatisk.. 198 i måneden.. Jeg har valgt at have 1-dags linser da månedslinser giver mig øjenbetændelse, så på det område kan det for mig ikke svare sig at spare..

• #45   6. dec 2012 Aino - Hehe, jeg må give det et forsøg.. smiley

Nå de damer.. Jeg har en tandlæge som kalder her om 15min, så jeg må hellere komme ud af døren..

Fingers crossed for at det ikke er så slemt...

• #46   6. dec 2012 God tur smiley

• #47   6. dec 2012 Rotterne - da jeg arbejdede derinde, var det gratis.
    Hvis de har ændret det siden, kan jeg ikke forestille mig andet, end at det er et lille symbolsk beløb man skal betale.

Jeg har selv tandlægeskræk, og har faktisk selv gået til behandling derinde, for mange år siden.
    Der kan være mange årsager til tandlægeskræk. Både simple årsager (skræk for både fysiske og lommesmerter) og ansten for, at ikke at have kontrol, at være i andres varetægt, og mange andre grunde.
    Feks har torturofre meget svært ved, at gå til tandlæge.

• #48   6. dec 2012 Så er jeg hjemme igen..

1 gang bedøvelse og 2 plastfyldninger i undermunden..
    Og en tur mere til tandlægen d. 21..

Jeg er så bedøvet så jeg læsper og savler.. smiley

• #49   6. dec 2012 Amen for hulen da.. Min mor kalder mig for Daffy Duck, så meget læsper jeg.. Hahaha.. smiley

Glæder mig til at bedøvelsen går væk.. Har bidt mig i tungen de første 30gange nu, men ok jeg kan ikke mærke en dyt.. smiley

Men puha, det er altså en dyr omgang.. 1000kr idag og 600kr d. 21... smiley

• #50   6. dec 2012 Det var da altid noget at den ikke er helt gal med katten.. smiley

Det er selvfølgelig rart at få lavet gebisset, men syntes godt at priserne kunne være en del lavere.. smiley

• #51   6. dec 2012 Det var da dejligt du fandt ud af det Carina....var også som skrevet, ganske sikker på at det ville kunne lade sig gøre smiley

• #52   6. dec 2012 La vær - De var ikke ret meget for det.. Men kunne sagtens forstå mig da jeg forklarede dem hvorfor.. smiley

Kommentér på:
Gratis tandlæge?

Annonce