{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
892 visninger | Oprettet:

KD
KD
Tilmeldt:
18. aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.553

Frisk, men efterhånden lettere gangbesværet, what to do? {{forumTopicSubject}}

Der er her tale om en tamrotte, men i princippet er det ligemeget. Vi holder jo af dyr (hunde i hvert fald) og denne sammenhæng har typen af dyr ikke betydning, og tænker derfor at vende mine tanker herinde med jer.

Det er sådan at vi har en rottepige der bliver 2 år her d. 11. februar. Det er ret gammelt for en rotte. De bliver normalt omkring 2 år.

Hun har nogle store knuder/bylder (de er bløde men faste) under 3 af benene. Altså ligesom hvis vi havde dem i armhulerne. Den på bagbenet er så stor nu at hun løfter sig op på tær når hun går rundt for bedst muligt at løfte bylden fra underlaget.

Hun klatrer i tremmerne uden problemer og hopper ned derfra og kommer uden problemer rundt overalt i buret. Hun er alfa i gruppen og den plads er på ingen måde truet. Hun er fint ren, er glad og med god appetit. Kort sagt hun er frisk som en havørn på trods af de bylder hun slæber rundt på. Ikke engang når vi trykker på dem har hun ondt.

Synes godt nok det er svært at stå og se på en så glad, livlig og frisk gammel tøs, men så småt begynder at være gangbesværet grundet bylderne.

Vi har ikke haft hende til dyrlægen af den grund at jeg ikke ønsker at skære i så gammel en rotte, og så skal hun rende rundt med 3 sår med infektionsrisiko og ubehag under heling og nok tilmed isoleres fra gruppen for at de ikke gør noget ved sårene.

Planen var da vi opdagede bylderne at hun ville få lov at leve til de generede hende. Dengang havde jeg faktisk forventet at hun også i takt med det ville få det værre og det er jo så slet ikke tilfældet.

Så nu står vi med en gammel glad rotte som altså nu så småt er generet af bylderne, og hvor ville det altså være trist at afvlive en pige der er så glad og frisk på livet.

Pointen her er at få vendt tankerne med nogen udenforstående som ikke har faktoren følelser med ind over.

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frisk, men efterhånden lettere gangbesværet, what to do?
  • #2   8. jan 2013 Var også lidt den konklusion vi nåede til i dag. Måske bliver den ikke større, men det rumstere lidt i hovedet på mig stadigvæk

  • #3   8. jan 2013 Altså jeg syntes at alderen spiller ind.

    For hvis nu rotter kunne blive 5-10 år så syntes jeg I skulle have opereret, rotte eller ej.

    Men hvis hun egentlig er nået dertil hvor hun er gammel så syntes jeg I skal give hende fred. Snarest.


  • #4   8. jan 2013 Uanset hvilket kæledyr det drejer sig om, så er det altid en svær beslutning.
    Det er hårdt at se, når dyrene får skavanker, som påvirker dem i deres dagligdag.
    To år er en pæn alder for en tamrotte, og derfor melder sygdommene sig nu.
    Det er skidesvært at tage den rigtige beslutning på det rigtige tidspunkt.
    Vi håber jo alle, at vi slipper for at skulle tage beslutningen, men desværre er det ikke alle forundt, at dø af hjertestop, mens vi sover.
    Dyrene er heldige, at vi der elsker dem og kender dem, kan tage den rigtige beslutning i tide, så de ikke lider unødigt, og for vores skyld.

    Du kender dit dyr, og jeg er sikker på du kan se, hvornår nok er nok, og tiden er inde til det sidste farvel. Jeg føler med dig, og sender mange kærlige og stærke tanker i din retning.


  • #5   8. jan 2013 Jeg kommer til at huske på hvor trist jeg blev da min gamle rotte jeg havde som barn blev aflivet.
    Men som du beskriver det så ville jeg vælge aflivning.


  • #6   8. jan 2013 Mange tak for jeres søde kommentare! Det varmer smiley Og ja det gør ondt uanset hvad det er for et dyr.

    Hendes søster blev aflivet for nogle måneder siden. Hun fik en blodprop i hjernen og næse og øjne løb ustandseligt hun ville hverken spise eller drikke og kunne ikke styre bagkroppen. I den situation var det ikke svært at tage beslutningen. Hendes livsglæde var ikke eksisterende og vi tog den tunge tur til dyrlægen for at give hende fred. Der kunne jeg altså ikke holde tårene tilbage.

    Situationen nu er en helt anden netop fordi hun er så glad for livet og har for nyligt set hende spoinke rundt i buret som små rotteunger gør.


  • #7   8. jan 2013 Nu som medløber DKK snob.

    Jeg er fuldstændig enig med dig. Alderen spiller ind. Er som skrevet også derfor vi ikke har været afsted til dyrlægen med hende (Pepsi).

    Pepsi og hendes søster (Choko) fik vi desværre et sted fra hvor forholdene ikke var optimale, og vi har virkelig postet mange penge i de to tøser, da de konstant fejlede noget grundet de trælse vilkår de kom fra. Især Choko var et skravl og var syg on/off med korte mellemrum det første halve år af hendes liv, men hun kom sig og blev en livsglad omend ret lille pige der trods hårde odds blev alfa i gruppen. Men at hun ikke blev ældre kom ikke bag på os med den start hun havde fået, men må indrømme at hun er den der har sat sit største spor i mit hjerte, men sådan er det nok altid med de dyr, hvor det har været en mindre redningsaktion.

    Da hun var væk tog Pepsi alfapladsen med det samme og er altså blevet ældre, men hende fik vi også hjem 1 uge før Choko og Choko var derfor meget mere medtaget og er slet ikke sikker på hun havde overlevet 1 dag mere hos sælger.


  • #8   8. jan 2013 Jeg forstår dig og vi er enige. Jeg håber I nyder hende så længe I har hende. Jeg er sikker på du ved hvornår nok er nok smiley

  • #9   8. jan 2013 Jeg håber det. Er glad for at nogle har villet give sig tid til at give sit besyv med. or vi vendte den jo idag om når nu hun var så glad om vi så skulle prøve at får undersøgt om de bylder kan tømmes, men hvorfor forvolde hende smerte når hun ikke har ondt nu. Håber bare de ikke bliver større og så lever hun til der er noget andet der stiger af.

  • #10   8. jan 2013 Så lidt da smiley

  • #11   8. jan 2013 Hmmm...

    Hvis det er noget der kan drænes relativt nemt, så synes jeg det er forsøget værd, men ville aldrig operere på så gammel en rotte.

    Det er svært, men jeg er sikker på du ikke er i tvivl længere når det er tid at sige farvel.


  • #12   8. jan 2013 Ib

    Hvis så bare det mærkedes som væske. Der mærkes som små kugler der er forbundet til hinanden. Tror det er en form for kræft. Derfor havde jeg også forventet hun på nuværende tidspunkt ville ha' ondt og være syg, men der findes jo også godartet kræft. Kan selvfølgelig ikke vide om det er muligt at suge ud, men tror ikke på det.


  • #13   8. jan 2013 Nå okay.
    Ja så er det nok ikke så nemt at dræne smiley



  • #14   8. jan 2013 Nej det tænker jeg at det ikke er, men igen kan jeg i princippet ikke vide det, da jeg ikke er dyrlæge.

    Beslutningen er vidst fast nu at vi ser tiden an endnu og bliver hun fuldstændig besværet i at bevæge sig rundt men stadig er så frisk som nu så tager vi til dyrlægen som så må vurdere om det er en aflivningssprøjte der skal til


  • #16   31. jan 2013 Lige en opdatering hvis nogle skulle have interesse.

    Vi har idag været ved dyrlægen, som sagde fuldstændig det samme som os. Man kan ikke gøre noget ved det. Det er kræft og når hun ikke længere har det godt kan hun så aflives. Så længe hun er så mobil som nu og ikke har smerter er der ikke grund til at pille ved hende.


Kommentér på:
Frisk, men efterhånden lettere gangbesværet, what to do?

Annonce