{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

Ubehagelige mareridt! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg har et problem, som jeg synes er begyndt at hæmme mange ting.

Jeg har igennem hele mit liv, også da jeg var lille, drømt meget - dvs. hver nat. Jeg har også altid kunne huske mine drømme præcis, når jeg vågnede osv.

Siden jeg var 20 (fylder snart 22) er jeg begyndt at få slemme mareridt hver nat, hvor jeg vågner op og hyperventilerer, og græder uhæmmet, da det virker så virkeligt. Jeg får tit åndenød, og har svært ved at komme til mig selv igen, og falde ned efter disse drømme.

Min kæreste er begyndt at vække mig, da jeg ellers ligger og skriger i søvne, græder og kaster mig rundt.

Det er virkelig begyndt at gå ud over min søvn, og jeg er nærmest bange for at ligge mig til at sove.

Drømmene er tit om min far (han sidder i kørestol, efter trafikuheld), om at han dør, og fra tiden da han lå på intensiv. Alt muligt ubehageligt. Men det kan være mange ting jeg drømmer om.

Er der nogle der har prøvet noget lignende, og hvis, hvad gjorde i?

Skal lige siges; at når jeg sover om eftermiddagen, (hvilket jeg gør, da jeg ikke får sovet om natten ordentligt), er der absolut ingenting. Jeg drømmer hver gang, og kan også godt drømme uhyggelige ting, men slet ikke slemt.

Undskyld det blev langt.

Hilsen Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ubehagelige mareridt!
  • #1   17. jan 2013 Tar du nogle medicin eller kosttilskud? Jeg tog kortison for nogle år sidden, og kan huske at jeg hade meget extreme drømme, det var så irriterende da jeg altid var trætt bagefter, så jeg kan godt forstå din frustration! Men ja, det er medicin der kan give mareridt som bieffekt. Men det er måske ikke så sandsyneligt da du haft det fra det at du var lille..

  • #2   17. jan 2013 Altså hvis det handler om noget fra fortid/nutid, så kan det måske være noget du skal have bearbejdet.. Eventuelt i hjælp med en proff smiley ikke at jeg siger du er bimlende vanvittig, men hvis din far har været kørt slemt galt, ligget på intensiv og nu sidder i kørestol, så har det da været en traumatisk oplevelse for dig. Og også selvom det måske ikke er noget du tænker over til daglig, så kan det jo godt ligge i underbevidsthenden. Og så kommer det jo op til overfladen gennem drømme smiley prøv eventuelt at tale med din læge om det.

  • #3   17. jan 2013 Jeg led meget af "virkelige" mareridt da jeg var yngre. Jeg lærte mig selv, at se efter ting der ikke passer ind.

    Forleden havde jeg endnu et mareridt, og det var så virkeligt. Der var kun en fejl: Mine "bedste forældre" kan altså ikke trave derud af. De lignede sig selv, men de kan ikke gå så hurtigt som de kunne i drømmen.
    De her "fejl", kan få mig til at slappe af selvom jeg sover, og så stopper mareridtet, eller jeg kan tvinge mig selv til at vågne op. Hvis jeg vågner op, så bliver jeg liggende i døsen og siger til mig selv at nu har jeg haft mareridt, så kan jeg godt drømme om noget andet smiley

    det hænder også, at når jeg opdager at jeg bare drømmer, så prøver jeg at ændre drømmen. Jeg ved jo at det er en drøm, så hvorfor er det ikke også så mig der bestemmer hvordan slutningen skal være.. smiley


  • #4   17. jan 2013 Jeg kan godt huske det fra den gang jeg også kunne have mareridt og vågne op helt ved siden af mig selv..Jeg kunne meget klart huske hvad jeg havde drømt...Og det kan du jo også skriver du...Kan du give et eksempel på hvad dine mareridt handler om???

  • #5   17. jan 2013 Nej gør jeg ikke. Og ja, har "lidt" af det helt tilbage fra da jeg var lille. Har nemlig forhørt min mor om det også.

    Mette S : Det kan du have ret i. Det var det helt sikkert, men som du siger kan det jo godt virke som det er bearbejdet i hverdagen og det så alligevel ikke er helt. Tror du drømmene kan være udtryk for det? Synes bare jeg er ok med hele situationen omkring min far og denne oplevelse.

    Mulle_pigen: Det kan jeg bare ikke. Ellers synes ihvertfald det er svært. Når jeg har/ har haft disse mareridt, er det så svært at komme til mig selv igen, hvis i forstår? Jeg ligger i lang tid, hvor min kæreste ligger og aer mig på kinden og laver vejtræknings øvelser med mig, da jeg ellers hyperventilerer af h til, og slet ikke føler jeg kan få luft.

    Ved slet ikke hvor jeg skal starte med alle drømmene:

    Jeg kan drømme ting som er sket, f.eks. der hvor min far lige var kørt galt, hvor han ligger med alle mulige slanger, og jeg får at vide af lægen at jeg skal gå ind og sige farvel. Jeg drømmer tit om de store udspilede øjne han havde, og hvor ondt han havde.

    Jeg kan drømme at Watson min hund bliver bidt ihjel, mens jeg bliver holdt fast.

    .. at der er indbrud og jeg gemmer mig under sengen, og watson siger en lyd, og at de tager ham og slår ham ihjel.

    .. at mine forældre dør i en trafik ulykke, hvor jeg er med, og at jeg ikke dør, men er fastklemt og ser dem dø,

    .. at det brænder, og jeg ikke kan finde watson, og billederne af min gamle hund som jeg ville have med (da han blev aflivet)

    Kunne blive ved - der er så mange.


  • #6   17. jan 2013 Drømmer også en del om at jeg bliver kvalt, eller at der er nogen der følger efter mig osv. Og at jeg så ender i en blindgyde.

  • #8   17. jan 2013 Mette...Jeg synes så ikke du i foørst omgang skal tage kontakt til en psykolog...Han giver dig bare noigle piller, og det er det...
    Hvor gfammel var du dengang du skulle sige farvel til din far??
    Og har du og din far snakket om dette siden??
    Og den gang det var aktuelt, hvordan blev det bagefter håndteret...
    Sagt på anden måde, Du har fået et schok, og er bange for at miste og bange for døden...Det er de fleste af os som har oplevet noget som ligner det som du har oplevet...
    Men jeg synes bestemt ikke du skal sygelig gøres af den grund...
    I dræømme b earbejder du dine oplevelser...Og det at du ikke drømmer om det om dagen, er måske fordi der er det lyst??


  • #9   17. jan 2013 Psykolog giver ikke piller, det gör psykiater..

  • #10   17. jan 2013 Caroline..Jeps. det var bare lige den med henvisniong fra lægen...Han henviser da til psykiater ikke???Og ikke psykolog...

  • #11   17. jan 2013 På et tidspunkt i mit liv havde jeg igennem et par år det samme mareridt igen og igen. Det viste sig, at der var nogen ting, jeg skulle have ryddet op i. Så jeg kom til psykolog og har kun haft mareridt en gang siden.
    Så måske skulle du henvende dig til en psykolog?! smiley


  • #12   17. jan 2013 Ja en psykolog, til samtaler som kunne rydde op i det som ligger der...

  • #13   17. jan 2013 Snow K: Nej ikke nödvändigtvis, man kan sagtens blive henvist til psykolog fra lägen også smiley

  • #14   17. jan 2013 Tak for alle svarene.

    Jeg er godt klar over der ikke fandtes en mirakel kur - og så er det væk.
    Men havde håbet på der var nogle ting som kunne forårsage det, som ikke var så dybe,

    Jeg var 11 år da min far kørte galt, og 12 da han kom hjem til os og bo igen.
    Jeg synes selv vi snakker om det, vi har et åbent forhold til tingene derhjemme, og min far og jeg specielt snakker en del om det når vi kører ture osv.

    Men kan stadig få en klump i halsen af at skrive om det, og der er nogle aspekter i det som skræmmer mig stadig. Frygten for at min far er svag, og hans krop kører på højtryk, sætter også nogle tanker igang - så ja jeg frygter døden. helt vildt,

    Men ihhh - ved ikke om jeg ville kunne med sådan en psykolog, nogle der har prøvet det? er det ikke svært?

    Jeg vil allerhelst undgå al form for piller, selvom det kunne fjerne mareridtene, og gi mig min søvn tilbage. Men det er grunden en personlig fortid.

    Men det er lægen jeg skal kontakte, og snakke med det om, og så vil han henvise mig til en psykolog, eller?



  • #15   17. jan 2013 Da det skete, blev vi tilbudt psykolog hjælp, men min mor kunne ikke få mig afsted.

    så har aldrig sådan rigtig "gravet" dybt i det med nogle proffesionelle.

    Det kan godt være det er lyset der gør det, men har prøvet at sove med lyset tændt - hvilket heller ikke gør nogen forskel. smiley


  • #16   17. jan 2013 Jeg har haft psykolog på 2 af de børn som jeg har haft i familiepleje, de har været super lette at snakke ting igennem med, og jeg har kunne drøfte forskellige ting som vi så kunne gøre for at børnene fik det bedre...
    Jeg har senere i livet på mit job, været i en meget voldsom opisode, som gav adgang til psykolog samtaler...Hun var også rigtig dygtig...
    Så super med psykolg...Men hvis lkægen ikke viul give dig en henvisning, så skal du selv betale, og det er mega dyrt....Men jeg synes det er pengene værd...


  • #17   17. jan 2013 Det kan godt være jeg skal tage mig sammen, og få aftalt en tid ved lægen, og se hvor det fører hen.

    Men jeg tænker, jeg ved ikke om jeg ville kunne plapre løs til en vildt fremmede, om ting som gør ondt?


  • #19   17. jan 2013 Mette...Ok, det kan godt være jeg syntes det var got fordi jeg var vandt til at snakke med sådan nogle og ikke fabndt det svært, men tvært imod, gav gode løsninger...
    Ja hvis du ikke vil snakke, så hjælper det nok ikke så meget...
    Men de er jo lige som uddannet til at du kommer til at føle dig tryg.


  • #20   17. jan 2013 Jeg bor ikke hjemme. Min kæreste og jeg lejer et hus sammen. Han er mekaniker læling, og jeg arbejder på en skole med en dreng med ADHD - et job jeg elsker, det er hårdt da han er udadreagerende, men jeg føler mig sikker i mit job.7
    Jeg skal til at læse engang til August.

    Økonomi, tja - den er der da smiley ej det er fint nok. Vi har råd til begge hunde, og til de ting vi skal have råd til - men ikke sådan jeg lige køber noget nyt tøj når jeg vil. Men jeg lever godt og bor godt synes jeg.

    Usikker - Der har du nok ramt plet på et eller andet punkt. Jeg har haft en svær tid da jeg var yngre, været ude i noget snavs, blev venner med de forkerte osv osv. Men dette er fortid. Dog kan jeg godt stadig mærke at jeg har det med i bagagen - at jeg ikke er fejlfri, og har været sådan. Det er da svært.

    sjovt du nævner det med min kæreste - jeg har selv tænkt over det flere gange. Jeg ved det virkelig ikke? Han er ikke med i nogle af mine drømme. Slet ikke! smiley



  • #21   17. jan 2013 Min økonomi er ikke til hvis jeg skal betale for samtalerne ved psykolog selv.

  • #23   17. jan 2013 Birgitta L _ Tusind tak. Dine indlæg har virkelig været til nytte.

    Jeg vil få en tid ved lægen, og snakke med ham - og så tage mig selv i nakken, og overvinde min frygt om at tage til psykolog.


  • #24   17. jan 2013 Synes at Birgitte har fat i nogle rigtig gode pointer!! Meget skarpt observeret smiley

    Synes du skal få en tid hos din læge uanset hvad. Det kan være at du bare skal for i en psykolog et par gange, så måske kan du spare op til det?? Alternativt, så kan du måske få nogle samtaler med din egen praktiserende læge?? Har flere veninder der har brugt lægen til den slags samtaler..

    Har selv prøvet psykolog et par gange, den første gang var akavet, ellers var det ok.


  • #25   17. jan 2013 Jeg har taget læge baldrian, som har hjulpet mig med min søvnforstyrrelse.
    Jeg har en søvngængerforstyrrelse, som kommer til udtryk, når jeg er stresset, og læge baldrian kan give mig et par rolige nætter, så jeg kan få sovet igennem og samle kræfter til det, som stresser mig. Måske det var en ide at prøve, mens du får behandlet dine issues.
    Btw så kan det være at din families/din fars forsikring kan betale for noget psykolog samtaler. Jeg ved i hvert fald, at jeg kan få krisepsykolog ved ulykke og bagefter.


  • #26   17. jan 2013 Jeg oplever fra tid til anden det samme. Jeg kan også altid huske mine drømme, og drømmer gerne 2-5 forskellige som jeg kan huske om dagen. Det føles til tider somom andre ligger og lader deres batterier op når de sover, men jeg uden at kontrollere det ligger og bruger mine, da jeg bruger kræfter på at huske dem.
    Jeg har også disse forfærdelige drømme, som oftest noget med jeg skal slåes ihjel af en eller anden - og ingen tror på der er en "galning med økse" løs i huset.
    Når jeg har sådan en mareridt er jeg helt ved siden af mig, og kan ikke gå i skole.

    Min tidligere psykolog, som nu er min ven har fortalt mig at disse drømmer ofte kommer når vores sind har overskud til at bearbejde gamle traumer. Er man i krise kan det blive for meget for kroppen, og det ses ofte at drømmene(eller lignende) kommer når man faktisk har det godt - og har kræfter til at bearbejde den. De kan selvfølgelig også komme hvis du i løbet af dagen ser, oplever ting der minder dig om din far.

    Din psykolog kan ordinere ca. 10 gratis psykolog-timer til dig smiley


  • #27   17. jan 2013 Jeg kan huske Alle mine drømme også mareridt...

    Kan osse til tider vågne op af mine mareridt, men jeg har fundet en metode til at styre dem...


  • #28   17. jan 2013 I perioder hvor det er virkelig slemt kan du prøve at høre musik når du sover. Det bruger man nogengange til dem der lider af nightterrors fordi man så ikke kan ramme drømmesøvnen som man ellers vil.

    Men det er kun indtil at du får hjælp til at bearbejde de virkelige problemer som ligger til grund for dine drømme.

    Ifølge drømmetydning er alle personer i dine drømme sider af dig selv. Og når de dør så er det fordi at der er ved at ske noget nyt i dit liv der gør at du skal tage afsked med de sider af dig selv.
    Men det er ikke dine forældre eller din hund der dør. Det er aspekter af dig selv der er ved at udvikle sig.
    Det synes jeg hjalp når det var værst sådan at angsten for at miste mine dyr, min familie og venner ikke længere var så overvældende.
    Drømmer du om vand er det dine følelser. Roligt vand = rolige følelser og oprørt eller på anden måde uroligt vand er oprørske følelser etc.

    Jeg har selv mange lign. drømme og har altid haft det. Mine kan så forklares pga. sygdom.

    At snakke med fagpersoner, psykoterapeuter og psykologer har hjulpet mig meget.

    Men jeg har siden jeg var lille haft et skævt døgnspejl (sover om dagen og ikke om natten) som kan forklares med at jeg på den måde undgår de grimme drømme.


  • #29   17. jan 2013 Hvis du træner kan du tvinge dig selv til at vågne op. Men så skal du først erkende at du rent faktisk er i en drøm mens du drømmer. Kan du det kan du slå eller nive dig selv til du vågner. Efter det er mine mareridt væk i et stykke tid ...

    Men det kræver øvelse.


  • #30   17. jan 2013 Det der med at alle personer er sider af en selv, er delvist rigtigt ja. Men hvis drømmen handler om at bearbejde dagsrester, eller måske handler om at man bearbejder noget traumatisk, så er det altså ikke sider af en selv smiley men det er rigtig nok at hvis det "bare" er drømme, så repræsenterer personerne sider af en selv smiley

  • #31   17. jan 2013 Vil prøve det med musikken i nat. Er frustreret og ked af det over at jeg skal vågne grædende op hver nat og ikke få sovet.

    har også drømt en del gange at jeg er ved at drukne, hvor jeg så får den åndenød og gisper efter vejret.

    Men kan det simpelthen "bare" være ting jeg ikke har fået bearbejdet osv?
    Har frygtet lidt at det var en lidelse simpelthen.


  • #32   17. jan 2013 Hvis du stresser over det og frygter det, så er du med til at lave et godt miljø for det. Prøv med nogle meditationsøvelser inden du går i seng. Du skal prøve at slappe af i hjernen. Det har hjulpet mig rigtig meget

  • #33   18. jan 2013 Jeg er på arbejde (shhh, sig det ikke til nogen) så har ikke lige læst det hele igennem. Så undskyld hvis jeg skriver noget dumt eller irrelevant.
    Jeg ville ønske jeg kunne hjælpe dig, men som mange andre siger, kan det være ting du ikke har fået bearbejdet/og eller noget dybere. Så det er nok bedst at se en psykolog. Hvilket er meget modigt at gøre.

    Jeg husker stort set altid mine drømme, og de er også meget livagtige. Jeg har ikke haft så mange ekstreme drømme som du, men når mine drømme har været virkelig forfærdelige, har jeg altid tænkt på noget godt som kunne ”redde” mig.
    Eks: alting var dækket af små edderkopper (som i en gyser), og der var en gigantisk edderkop efter mig. Jeg havde brug for at blive reddet, og vupti. En gigantisk tilsvarende edderkop kom og hjalp mig. Kæmpede mod den ”onde” og vandt.

    Jeg er ikke kvalificeret til at komme med et ”rigtigt” forslag, men det kunne være det ville hjælpe dig at tænke på en ”skytsengel” som beskytter dig. Måske en engel, en enhjørning, en imaginær person, en person du kender eller har kendt osv. Intet religiøst, men blot hjælp til selvhjælp.

    Hvis det virker, vil denne ”skytsengel” måske kunne trække dig op af vandet når du drukner, vise dig hvor tingene du ikke kan finde er, redde dine kære…

    Som sagt er jeg ikke kvalificeret til noget som helst, det er ren næstekærlighed som bliver smidt i din retning. Men når jeg kommer hjem vil jeg læse din tråd igennem, og hvis du har brug for en fremmed at snakke med, kan du bare skrive en besked smiley

    Håber du får det under kontrol, så du kan sove og slappe af igen.. Al held og lykke med det


  • #34   18. jan 2013 Jeg tænkte på nightterrors eller anden søvnforstyrrelse. Der er så mange % mennesker der lider af forskellige søvnforstyrrelser og en af dem er meget levende drømme og mareridt osv. Når det har været nærved hele din tilværelse tror jeg der ligger lidt mere bag end kun en psykologisk tilstand. Selv.f kan der være noget om snakken med at der kan ligge noget psykologisk bag også. Det ene udelukker ikke det andet.
    Jeg synes du skal konsultere din læge og finde ud af hvad der foregår. Uanset om det er det ene eller andet ville det være rart for dig at slippe af med problemet eller måske bare minimere antallet af lede drømme.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Night_terror
    Søg gerne selv under søvnforstyrrelser. Måske er der noget der lige ringer pletskud smiley


  • #36   18. jan 2013 Mette:

    Det kræver lidt træning at lede efter de her fejl, men prøv det smiley Man bliver bedre jo mere man gør det.
    Læg mærke til om det er den rigtige bil der er med i ulykken. Er det den samme læge, samme sygeplejer, samme hospital osv. Der plejer altid at være fejl. Noget der ikke stemmer smiley

    Det bliver først irriterende når man står i en forfærdelig situation og leder efter fejl som bare ikke er der.
    Min mand og jeg blev overfaldet i sommeren 2011 og da overfaldsmændene løb, begyndte jeg at lede efter fejl for at vågne. Helt åndsvagt..


  • #37   18. jan 2013 Igen tak for alle jeres svar. Det kan godt føles, som om man til tider står alene med tingene - selvom jeg har verdens bedste familie osv.
    Måske kommer denne følelse når jeg ikke får søvn nok, og derfor lader min hjerne gå lidt i overgear med tankerne.

    Jo, der er da sket forandringer, nu du egentlig siger det - rigtig mange.

    Har boet ude siden jeg var 18 år. Men er fornylig flyttet i et lejet hus med kæresten, for første gang sammen - dette er dog en god forandring føler jeg.

    Aflivede min hund sidste år, min første egen hund. Og gud hvor har han stået mig bi, i de trælse situationer der nu har været.

    Har fået ny hund, og venter på at få nr 2. hjem.

    Søger ind som pædagog til august. Hvilket kan fylde meget til tider. Er ikke den bedste til store forsamling af mennesker.

    Har droppet al kontakten til det meste af min omgangskreds. Jeg havde det svært på et tidspunkt, og fandt hurtigt et tilflugtsted - men efter jeg har fået god hjælp af dygtige mennesker er det ikke der jeg søger hen mere. Men omgangskredsen er jo forsvundet, i kraft af at jeg ikke har dette problem længere. Det hænger stadig som en sort sky over mig, men dette tager nok lang tid, før forsvinder.

    Min far er jo kva at han er blevet ældre, blevet svagere, og jeg kan mærke at jeg nu bare af at skrive om det, får sådan en klump i halsen. Han skal have hjælp til flere ting, og kan ikke holde til så meget som før, Jeg elsker min far overalt på jorden, og derfor er jeg bange for han skal ende op hvor han ikke får den hjællp han får. Så så længe jeg kan, og han vil lade mig gøre det, vil jeg hjælpe ham, så jeg ved han har det godt.

    Jeg havde en drøm i nat hvor du Birgitta L var med i - aner ikke hvorfor.


  • #38   18. jan 2013 Lede efter fejl i drømmene? Er der noget man kan "træne" sig selv op til?

    Og også som du Silly siger - at der kunne være noget godt i mareridten, som kommer og befrier mig, i et omfang. Dette har jeg efterlyst et par gange må jeg indrømme. Men kan være det er noget man kan "indstille" hjernen til.


  • #39   18. jan 2013 Søvn forstyrrelse er det en diagnose som sådan?

    Har læst om det, og synes jeg kan nikke genkende til mange af tingene.


  • blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

    Følger: 1 Svar: 1.070
    #40   18. jan 2013 Med det du beskriver, tolker jeg helt klar dine drømme som noget uforløst omkring det at miste og angsten herfor.

    "Tolke" lød lidt overdådigt, det skal bare forståes som min opfattelse.

    Jeg kan relatere meget til de drømme du beskriver, de minder om de mareridt jeg selv har i forbindelse med at have mistet.
    Jeg har dog ikke så voldsomme reaktioner, jeg har faktisk altid elsket mine mærkelige drømme og mareridt. Ikke de grimme, alt for realistisk, der klart er affødt af det at miste. Men jeg prøver virkelig at age sådanne mareridt til efterretning, så ved jeg at jeg skal være ekstra opmærksom på mig selv og give mig selv ro til at konfrontere og forholde mig til mareridtet udspringer af, i en vågen og bevidst tilstand.

    Jeg ved ikke hvad din løsning er, der er jo alt fra psykolog til utallige teorier om drømme, tydninger, kontrol heraf, konfrontation i drømmen, osv.

    Som sagt, jeg tror meget vel at dine drømme kan være et udtryk for noget ubearbejdet i forhold til det at du kunne have mistet din far, magtesløsheden, bevidstheden om at det kan gå galt, tab af kontrol, etc.
    Din hund lader til at være en genganger (din far, dem du holder af), lige som det at du taber kontrollen og intet kan stille op (fastklemt, brand, undersengen), lader til at gå igen.

    Det kan være dybt frustrerende at være overvældet af bevidsten om at det faktisk meget nemt kan gå sådan, at man kan ende i sådan en situation, du har jo selv oplevet det. Jeg har oplevet det, og jeg er meget bevidst om ikke at lade den skræk forplante sig og få overtaget. Hvis det er noget du har forsømt, bevidst eller ubevidst, så kan jeg sagtens forestille mig at det forplanter sig som mareridt. Jeg skal blot enten forsømme det en kort periode eller lade det overtage i en kort periode, så afspejler det sig tydeligt i mine drømme.

    Ja, det er jo naturligvis blot gætterier herfra, men jeg tror jeg ville kigge lidt på det. Din alder da det skete kan jo også have en væsentlig rolle i din bearbejdelse af det der er sket og dine erindringer.

    Og forstå mig ret, jeg kan også gå rundt og synes jeg er afklaret og åben og kan tale om det, men jeg har også en slem tendens til at distancerer mig selv fra det når jeg italesætter visser aspekter af det. Som var det vejret jeg talte om.
    Om det kan være tilfældet hos også ved jeg ikke, men jeg det af og til hindre mig i at rigtig forholde mig til det det handler.

    Hvad der har sat det i gang her år efter kan måske også være interessant - måske var det der du fik din hund eller din kæreste, eller noget andet der kan få angsten for at miste nogen holder af på ny er blevet aktuelt - eller mere end det jo altid er.

    Håber det her giver mening, det er svært at forfatte et velformuleret og sammenhængende svar på en lille træls telefon smiley

    Og tag ikke de ting jeg skriver ilde op, som sagt, "gætteri", på baggrund af din fortælling, relateret til mine egne oplevelser.


  • #41   19. jan 2013 En søvnforstyrrelse er ikke en enkelt "diagnose", men kan være flere. Det er lidt som at sige man har influenza, men det relevante i forhold til evt. behandling er hvilken type influenza man har. (og man kan have flere typer søvnforstyrrelser.)

    Nogle af de mere kendte er insomnia (søvnløshed) og nightterrors (findes i mage varianter) Nogle kan ikke sove, andre sover for meget, nogle falder ikke "rigtigt" i søvn og nogle lider af søvngængeri. Alt dette er også søvnforstyrrelser.

    Som sagt så er der klart en sammenhæng imellem hvis man oplever voldsomme ting eller har stress provokerende oplevelser eller f.eks depression. Som jeg læser dit indlæg er jeg heller ikke i tvivl om at du har noget uforløst. Jeg tror dog også at du måske har en søvnforstyrrelse da du fortæller om at det er hele din tilværelse. Jeg er ikke læge så jeg kan ikke give dig løsningen. Men jeg synes klart du skal tage en snak med din læge, om at du tror der er 2 ting i dette. Så kan lægen hurtigt hjælpe dig videre. Der findes mange søvnlaboratorier der kan hjælpe og psykologer er der lige så mange af.
    En psykolog giver dig samtaletid og redskaber til at løse de ting du ikke har kigget på. (Ikke at forveksle med en psykiater som er medicinerende og mere kemisk ift. at ting skal løses med medikamenter fremfor samtale. Samtalen er mere for at finde ud af hvilke medikamenter man har brug for.)

    Jeg er sikker på at din alm. læge bør vide en masse som kan hjælpe dig videre.

    Og så vil jeg da lige tilføje at det er helt almindeligt i en periode at have søvnproblemer, på den ene eller anden måde. Hvis det er længerevarende skal man søge hjælp til at finde problemet. (eller hvis man føler sig generet)

    Det er nemlig rigtig skidt for ens hjerne ikke at få nok af den rigtige søvn. Man bliver mindre god til indlæring (hvis man er barn vokser man ikke som man skal) og ens evne til at overskue ting bliver også negativt påvirket. Spisevaner bliver ofte forandret hvis man ikke sover (og koster på kalorietælleren) og generelt kan man blive deprimeret og modløs. Jeg synes bestemt det er noget du skal kigge på at få undersøgt nærmere.


Kommentér på:
Ubehagelige mareridt!

Annonce