3.366 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Ondt i maven, meget tit :/ Ondt i maven, meget tit :/

Hej.

Jeg er 22 år, og buttet af bygning.
- Men det forholder sig sådan at jeg rigtig tit har ondt i maven. Sådan bare generelt, synes ikke der er nogle specielle kendetegn ved det, udover det gør ondt generelt og lidt mere når jeg trækker maven ind.

Sommetider kommer det lige efter jeg har spist, men tit kommer det også bare random tidspunkter.

- Nogen der har en idé om hvordan det kan være?

Jeg har overvejet bare at gå til lægen med det, men synes bare det virker lidt overdrevet?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ondt i maven, meget tit :/
  • #1   9. feb 2013 Hvis du prøver trykke lige under solar plexus, og se om det er der at det gør ondt.. Hvis det er det, skal du prøve at tage nogle mavesyre piller for at se om det hjælper..

• #2   9. feb 2013 Kim - Det er længere nede det gør ondt. Omkring på højde med mine hofter bare på maven/i maven.

Kathrine - Ja ved det godt, men føler mig bare hypokonder når jeg overvejer lægen sådan xD

• #3   9. feb 2013 Ok så er det ikke det smiley Så ville jeg nok lige ringe og høre lægen.. Men når du skal til lægen så prøv se om du kan fremprovokere det smiley Man føler sig sku så dum når man står der og siger ''jamen det gør ikke ondt lige nu'' haha

• #4   9. feb 2013 Når det kommer, er det så samme dag som du har spist et eller andet din mave ikke helt er vant til at få hver dag? Jeg er nemlig gået over til at spise fuldkorn i alt min mad, og hvis jeg fek.s spiser hvide ris nu så får jeg virkelig ondt i maven, og det kan sagtens først komme et par timer efter smiley

• #5   9. feb 2013 Kim - Ja det er jeg jo nok nød til xD Og ja lige præcis, det simpelthen så dumt at få en tid til lægen, også kommer man derned også kan ens krop godt opføre sig ordenligt -.-'

Amanda - Jeg synes virkelig jeg prøver at lægge mærke til sådan nogle ting, men jeg aner det ikke. Jeg har overvejet at skrive ned hvad jeg spiser når det kommer, men når det så ikke kommer lige efter jeg har spist, så er det lidt svært xD

• #6   9. feb 2013 Kathrine, jeg ville nok beskrive det som en stikkende smerte,

Nogle gange kommer det efter jeg har drukket sodavand eller spist noget sødt, hvor jeg ender med at sidde og tænke "gad vide om min krop bare ikke kunne lide det mere"

• #7   9. feb 2013 Synes du skal tale med en læge.. men det lyder som irriteret tyktarm en lidelse mange, rigtig mange lider af... du kan prøve at købe nóget der hedder HUSK på potek eller i matas, det smager ikke super med hjælper mange, det er naturkost og skader ikke.. det er frø der skal røres op i væske og ligger en beskyttende hinde i tarmen

• #8   9. feb 2013 Tror lige jeg ringer til min læge først, da jeg ikke brøds mig om at indtage ting bare sådan smiley

Men mange tak for alle rådene og sådan, det er rart at vide folk ikke synes jeg bliver hypokonder af at tage til lægen for det smiley Går desværre liidt for meget op i andres meninger ind i mellem smiley

• #9   9. feb 2013 Det vil jeg prøve smiley

• #10   9. feb 2013 Min første tanke var faktisk laktoseintolerans. Det har jeg selv og på mig er symptomerne mavesmerter, forholdsvis hurtig efter indtagelse af mælkeprodukter. Desuden reagerer jeg på samme måde når jeg spiser kartofler, så det spiser jeg heller ikke.

En ting man også skal være en smule obs på, er at der kan være en sammenhæng mellem laktoseintolerance og glutenallergi. Dog har jeg ikke selv glutenallergi.

Fed mad kan min mave heller ikke håndterer... Jeg er et skravl smiley

Held og lykke hos lægen smiley

• #11   9. feb 2013 Mange tak og selvfølgelig skal jeg nok give en update smiley

Nina - Jeg har aldrig haft allergi eller været intolerant på den måde og håber virkelig ikke jeg bliver det, specielt fordi jeg ELSKER mælk. Iskold mælk er bare goodt!

• #12   9. feb 2013 Hele dit følsesliv samler sig i maven...tænker at det vil være en god idé at kigge indad og rydde op i ''skelletterne i skabet''

...eller måske er det fysisk og pebermynte te hjælper på mange mave-/tarm problemer.

• #13   9. feb 2013 Mit er kommet gradvist, så du skal aldrig sige aldrig smiley mine symptomer er virkelig kraftige mavesmerter, hvor det nærmest føles som om at hele ens mave/tarmsystem bliver holdt fast og bare vredet rundt en million gange og hevet i. Hvilket vil sige fuldstændig ekstremt ondt. Ofte må jeg, hvis jeg har indtaget ting med laktose, lægge mig på sengen og bare krølle sammen af smerter.

Heldigvis kan du jo få laktosefri mælk, som er mælk der er tilsat laktase, som er det jeg mangler i kroppen for at kunne nedbryde mælkesukker (laktose). Det smager i øvrigt som ganske alm. minimælk smiley dog er jeg selv ret glad for sojamælk og rismælk, så det køber jeg også jævnligt.

• #14   9. feb 2013 Sådanne smerter i maven har jeg også haft, og lægen mistænkte også lactoseintolerance (havde også andre symptomer som kunne være det)..

Mit viste sig så at være B12 mangel (det kan åbenbart vise sig på mange måder), nu får jeg B12 indsprøjtninger hver 14. dag og har ingen problemer med smerter i maven mere.. smiley

• #15   9. feb 2013 Kan virkelig ikke se det overdrevne i at tage til læge, hvis man har haft ondt gennem en længere periode.... Smut du bare derned smiley

• #17   9. feb 2013 Carina - det må du ikke sige smiley Jeg er simpelthen SÅ bange for nåle.

Mht det følelsesmæssige, det ved jeg ikke. Jeg ved jeg har taget på i den senere tid og det har jeg det dårligt over, nok mest over min manglende motivation til at gøre noget ved det.
    - Jeg har aldrig tænkt over det kunne være følelsesmæssigt, men det nok mest fordi jeg lige pt render rundt i en konstant nedtur, da jeg har vinterdep.

• #18   9. feb 2013 Er dit afføringsmønster helt som det plejer at være?

Vi har faktisk nerveceller i tarmen, som dem vi har i hjernen. Det er en sjov tanke - og også derfor lidt logisk, at man nogle gange "tænker med maven".

MEN - det kan også være en sovepude det der med at tænke ondt i maven = psykisk. Det kan være hip som hap.

• #19   9. feb 2013 Det bedste du kan gøre er at lave en mavepine dagbog, dvs over en uges tid skriv ned hvornår, hvordan og hvor længe du har ondt, skriv ned hvor længe efter et måltid og hvad du spiste, tag det med til lægen, der findes en række mere eller mindre alvorlige sygdomme som giver defuse mavesmerter og man bør altid tage smerter alvorligt hvis de bliver ved over længere tid uden nogen åbenlys forklaring.

• #20   9. feb 2013 CH - Hmm ja det vil jeg mene det er, har læst og fået afvide at det er sundt er have afføring en gang om dagen, og det har jeg da de fleste dage.

Bodil - Tak for råddet, det vil jeg helt sikkert forsøge på, men det rimelig nemt at kende forskel os. Lige nu f.eks. har jeg ondt i maven men det er fordi jeg endnu ikke har spist, og det kan jeg mærke og høre, da mavsen også knurre.

Nogle gange tænker jeg at det også kan have noget at gøre med at jeg er begyndt at spise regelmæssigt igen, det har jeg ellers ikke gjort længe. Dog forekommer det mig usansyneligt at skulle være grunden, da det for det meste er om eftermiddagen eller aftenen jeg får disse smerter.

• #21   9. feb 2013 Det er sådan med intolerance, at det er noget der ligger latent og roder - ikke nødvendigvis noget der kommer en reaktion på nu og her.
    Det vil sige, at hvis du drikker meget mælk, så kan det være et problem, som giver sig udslag i mavepine - oftest også oppustethed og nogle får lidt smattet mave af det med lys afføring.

Du skriver at det ofte kommer efter du har indtaget sukkerholdige madvarer. Jeg vil foreslå dig at tage en uges tid, hvor du prøver at leve uden mælk, hvidt brød, pasta og andet, der er lavet af hvede.
    Derudover også holde igen med frugter.

• #22   9. feb 2013
    Hmm men jeg spiser kun fuldkornspasta og det samme med toastbrød smiley

• #23   9. feb 2013 Joo.. Men fuldkornshvede er stadig hvede smiley

• #24   9. feb 2013 CH - oow smiley Det vidste jeg ikke, troede det var bedre end de hvide smiley
    - Hvad spiser man så? Kartofler?

Batdog - o.O Det lyder kedeligt at have.

• #25   9. feb 2013 Kartofler og rodfrugter er desværre også ret sukkerholdige, så det er ikke en 100% løsning.
    Men det vigtigste er, at du i en uge (helst mere, men de fleste vil kunne mærke det efter en uges tid, hvis der er problemer) holder dig helt væk fra hvede og mælk (og hvidt sukker, naturligvis).

• #26   9. feb 2013 CH - Det er fejt , du tager alle mine ynglingsting på den måde xD

Batdog - Nårh okay, jeg er simpelthen bare så bange for at ende med at skulle have nåle stukket ind i mig ..

• #27   9. feb 2013 Hahaha - ja det er sgu fejt *GG*

Men det er kun en uge... Og hvis det så virker og du slipper for dine mavesmerter, så vil du sgu nok foretrække det alligevel smiley

• #28   10. feb 2013 Ja det er selvfølgelig rigtigt xD
    - Er også begyndt at skrive ned når jeg spiser og hvad så jeg har lidt styr på tingene smiley

Kommentér på:
Ondt i maven, meget tit :/

Annonce