2.900 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

andelsboligkøb andelsboligkøb

Hej.
Mig og kæresten er faldet pladask for en andelsbolig, den har noget der hedder et indekslån, som kan stige ubegrænset, Eller sådan noget. Min bankrådgiver råder mig til at få en advokat til at kigge på det, så tænkte jeg, måske nogle kloge hger kender til det her eller kender en advokat der ikke koster kassen, der lige vil kigge det her igennem.
Kan vi hvis vi køber den, godt regne med at huslejen vil stige i takt med inflationen ? Eller pludselig stige flere tusinde kroner ?
Kan nogen hjælpe mig med sammenkoblingen mellem dette indeks lån og inflation.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  andelsboligkøb
  • #1   25. mar 2013 Er det ikke gennem banken at i skal låne pengene? Jeg ville ikke have et lån der kan stige ubegrænset.

• #2   25. mar 2013 synes I skal få en kyndig advokat på ... ved der er mange der har brændt fingerene på andels boliger de senere år ....

ville aldrig anbefale andelsbolig køb til mine børn ... hvis I har penge til køb hvorfor så ikke bruge dem som udbetaling på en ejer bolig istedet ...

en andelsbolig falder så vidt jeg ved aldrig i ydelse, det gør en ejer bolig hvis man bliver færdig med et pantebrev fx, eller der er tit muligheder i at spekulerer i forskellige lånetyper alt efter hvorledes renter udvikler sig ...

• #3   25. mar 2013 Stella. Det er nok ikke andelsboliglånet som sådan TS mener men det lån som andesforeningen selv har, som ligger til grund for den huslejer, man betaler.

Det er lidt kompliceret. Er andelsboligen til salg hos en ejendomsmægler? Er det en stor eller lille forening? Er byggeriet i det hele taget i god stand.
    Huslejen har ikke meget at gøre med inflation, og den skal du i det hele taget ikke bekymre dig om. Det du skal bekymre dig om er foreningens økonomi i det hele taget og deres likviditet.

Har de ikke megen gæld er det lidt ligegyldigt med, hvilket lån vi snakker om. Der bliver huslejen/lånet i andelsforeningen som regel kun forhøjet, hvis der skal laves store forbedringer/istandsættelser såsom tag eller vinduer.

Bankerne er dog ret stride med andelsboliger, så de vil som regel ikke låne ud, medmindre de kan se, at det er en sund andelsbolig.

• #4   25. mar 2013 En andelsbolig kan sagtens falde i ydelse, enten ved låneomlægning eller hvis lån bliver færdigbetalt. Selvfølgelig falder ydelsen aldrig helt væk, da den som minimum skal dække forsikring, ejendomsskat, vedligeholdelse etc.

Med hensyn til indekslån, så vær lige opmærksom på, om lånet betales af andelshaverne eller det er med fuld eller delvis støtte fra kommunen. Mange af de gamle andelsejendomme har stats/kommunestøttede indekslån - og i mange tilfælde er de ganske uden risiko for andelshaverne.

Ydelsen/gælden på indekslånet stiger i takt med inflationen. Men man skal vide, hvilken type indekslån, det er og hvem, der reelt betaler ydelserne.

• #5   25. mar 2013 En huslejestigning skal i øvrigt også som regel godkendes af foreningens medlemmer, så en voldsom stigning sker sjældent.

Noget andet er at andelsboliger egentlig sagtens kan være gode køb, så længe man holder sig fra nybyggerierne fra omkring 2005, da mange af dem blev fanget i finanskrisen og i dag er insolvente.
    Det vigtigste ved andelskøb er at man sikrer sig, at andelsforeningen har en god økonomi, og det er ikke særlig svært. Gør man det, så er man rimelig sikker på, at intet går galt.

• #6   25. mar 2013 ok... men hvad så hvis flertallet godkender en stigning, og et mindre tal ikke ønsker den/har råd til den ??

I en ejerbolig er man kun ansvarlig for sig selv og sin egen økonomi ...

• #7   25. mar 2013 Hanne: Det sker som regel sjældent og jeg tvivler på at nogen vil godkende en huslejestining på voldsomme beløb. Folk vil jo allesammen sidde biligst muligt.
    Noget andet er at de fleste andelsforeninger også har en ejendomsadmimistration, der sørger for at alle regler bliver overholdt og beboerne får de bedst mulige tilbud.

Eksempelvis vil der ske en huslejestigning, hvis det vurderes at alle vinduer skal skiftes eller taget skal skiftes, og et tag er møgdyrt. I sådan et tilfælde vil lånet blive forhøjet (hvis der overhovedet er lån) ved at beboerne bliver enige om et finansieringsmulighed og en huslejeforhøjelse. Selv ved et nyt tag er huslejeforhøjelsen som regel ret beskeden.

Det er rigtigt at man i en ejerbolig kun er ansvarlig for sig selv og sin egen økonomi, og det kan være rart. I en andelsbolig kan det dog også være en fordel, hvor man eksempelvis beslutter at døre og vinduer dækkes af foreningen.
    Jeg bor selv i en sund andelsforening med en fornuftig økonomi, og vi har været gældsfrie i 5-6 år, indtil for nylig, hvor vi har taget et lån på 600 000 kr til nye vinduer og andre forbedringer.
    Det blev til en månedlig huslejestigning på knap 200 kr.

Det handler om, hvad man foretrækker, men at sige at andelsboliger partout er et dårligt køb, passer ikke helt, selvom det desværre er en generel opfattelse smiley

• #8   25. mar 2013 Det er selve lånet som foreningen har.
    Det er en lille forening på 16 andele, det hele er i ret god stand, og lejligheden rigtig fin, huslejen kigger på 5000 kr inkl forbrug, som er 1000 kr.
    Vi skal låne 45 kr i banken til andels beviset og vi vil ikke købe hus og sætte os i gæld i mange mange år, da vi begge er enige om at når jeg er færdig uddannet så skal vi ud og have den gård vi drømmer om.
    Vi må gerne låne i banken til andelsbeviset, der er ingen problem, men de advarer os jo mod det indekslån. Der står at det indeks er afhængig af inflation, hvis jeg går ind og læser om det.
    Der er to gåde ting ved den her bolig og det er at der ikke er solidarisk hæftelse og at der ikke er renteswap. Det er det eneste jeg ved.

• #9   25. mar 2013 Altså jeg ved der betales omkring 1200 kr hver måned til evt fornyelser af bygningen. Der er gæld i ejendommen, som er på 12 millioner ca.

• #10   25. mar 2013 Hmmm. Den loggede mig så ud, da jeg ige havde skrevet et indlæg.. Irriterende..

Umiddelbart lyder 12 millioner af et relativt højt beløb, så foreningen kan næppe være særlig gammel?

Mht. inflation så stiger og falder den selvfølgelig, men her i DK er den alligevel relativt stabil. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke kender voldsomt meget til indekslån. Kan du ikke få oplysninger om, hvordan huslejen har svinget de seneste 5 år? Så har du en idé om, hvor stabil den er.

• #11   25. mar 2013 Hmm jo det kunne jeg da. Prøver lige og se om jeg kan finde noget et sted, det står nemlig ikke i de papire vi har,

• #13   25. mar 2013 Maria - ved du hvad sådan et tjek koster hos en advokat?

• #14   25. mar 2013 http://www.nykredit.dk/informationsSide.do?iwID=/almeneboliger/informationsside/realkredit/produkter/is35.xml#top finder lige det her som viser noget med en procent stigning af indekslån og inflation. Kan det passe det ikke er mere?

• #15   25. mar 2013 Nej vil heller ikke soge at alle andelsboligkøb er skidt, slet ikke ...

men man er afhængige af hvad flertallet beslutter nogle gange ..

Jeg har oplevet venner der bor i andel... foreningen er ret blandet i alder, men der er efterhånden en del ældre og måske mere økonomiske stærke der, disse stemte forbedringer igennem, som så gjorde at yndre måtte accepetere en husleje stigning de ikke rigtigt følte de havde råd til osv ...

så ja igen, for mig har man en større frihed i ejerbolig

men som skrevet til TS få en god advokat ... og få undersøgt foreningens økonomi og evt fremtidige planer grundigt ... ....

• #16   25. mar 2013 Nu den ikke koster mere, er det jo positivt for jer, at i ikke hæfter for særligt meget den dag, i skal sælge. Men undrer mig lidt over, at en ejendomsmægler har taget den ind med den udsalgspris. Vi skal betale omkring 70.000 til ejendomsmægleren for at få vores solgt.

Ja, det kan godt passe, det ikke er mere mht indekslån. Jeg tror, at en advokat er dyr, hvis han skal tjekke deres økonomi igennem. I hvert fald procentvis udfra det i skal betale for boligen, men det er altid det mest sikre, når det gælder andelsboliglån. Som regel tjekker banken dog foreningen, men de er nok ikke så interesseret, når den er så billig. Det er småpenge for dem smiley

Hanne: Frihed har man helt klart mere i en ejerbolig. Nogle føler bare de har mere sikkerhed i en andelsbolig mht forbedringen, hvis nu en dør, et tag eller vindue ryger. Det er jo, hvad man foretrækker smiley

• #17   25. mar 2013 Og så er m² prisen man betaler for en andelsbolig som regel væsentlig billigere end den man betaler for en ejerbolig, ikke at forglemme.

Men har du fundet ud af, om det er støttede lån - det er meget væsentligt!

Jeg sidder og reviderer regnskaber for temmelig mange andelsboligforeninger, og der er mange, der har støttede lån - og hvad betyder et indekslån, hvis det er staten/kommunen, der betaler hele ydelsen samt renten - det er der, jeg vil hen.

• #18   25. mar 2013 Kirsten: God pointe.. smiley

• #19   25. mar 2013 Banken har tjekket det, men fortæller mig bare at det er et indekslån så huslejen kan stige ubegrænset. Jeg henter papirene nede ved banken i morgen, så må jeg kunne læse det med støttelån et sted.

• #20   25. mar 2013 Men kirsten hvad er det for noget du snakker om med at staten betaler ydelsen?
    Kunne godt se på nettet at der var noget med at kommunen og staten kunne give en eller anden støtte til lånet.
    Men er det sådan hos nogen at staten betaler, hvis renten stiger? Eller hvad?
    Og er det godt eller skidt med de støttelån der, og hvad betyder det?

• #21   25. mar 2013 Stine, før i tiden støttede staten oprettelse af andelsboligforeninger ved at give foreningerne lån til at finansiere enten selve købet af ejendommen eller en renovering af ejendommen. Det specielle var, at staten selv betalte afdrag og renter på lånene. Nogle gange i fuld udstrækning, andre gange delvist. Så det er rigtig godt, hvis der er støttede lån i andelsboligforeningen.

Forestil dig, at du selv tager et lån, får pengene udbetalt og en anden så betaler lånet tilbage - ikke tosset.

På den måde kunne staten støtte uden at skulle betale hele beløbet på en gang, men fik udgiften fordelt ud over mange år.

Problemet med bankerne er, at der er meget få af de ansatte, der har reel forstand på økonomien i andelsboligforeninger.

Hvilken type lån er der ellers i foreningen, der er ikke swap, men hvad med rentetilpasningslån, er der sådan nogle?

• #22   25. mar 2013 Jeg håber på jeg kan nå og hente papirene i banken i morgen, ved ikke om man kan finde papirene på annoncen, for så har jeg linket til den, hvis du vil kigge på det. Jeg ringer til ejendomsmægleren i morgen og hører angående husleje den sidste tid,

• #23   25. mar 2013 Du kan måske bedst se det i foreningens sidste årsrapport, der SKAL lånene være oplyst. Har du fået den med fra ejendomsmægleren?

Jeg skal give alle oplysninger om mit tlf.nr, emailadresse, egen adresse mm. hvis jeg vil have materialet fra ejendomsmægleren - det er jeg ikke interesseret i. Har været inde for at kigge, men kommer ikke videre, når jeg ikke giver oplysningerne.

• #24   26. mar 2013 Jeg tror også vi har fået den med, vi fik hvad fald en masse papirer, men kørte nærmest direkte ned med det til min bankrådgiver for at hun kunne kigge på det.
    Jeg håber på jeg kan nå og hente de papirer idag, så kigger jeg på de ting i nævnt.

• #25   26. mar 2013 Kirsten - vil du evt prøve og kigge på det? du skal selvfølgelig ikke ligge det helt store i det, bare lige for at se om der er det du snakker om med støtte fra staten. kan du ikke sende din mail i en pb hvis du vil kigge på det.

• #26   26. mar 2013 Der står i de papire jeg har fået, Citat "Er andelsboligforeningen opført med støtte/kommunegaranti eller har foreningen efterfølgende modtaget støtte/kommune garanti" "ja lån med ydelsesstøtte Nykredit"

• #27   26. mar 2013 Men ejendomsmægleren snakkede noget om at der var noget støtte der var ophørt og noget støtte der ville ophøre om en 3 år eller sådan noget, men det står der ikke noget om.

• #28   26. mar 2013 så er der noget her.

profilbillede
  • #29   26. mar 2013 mere..
    Jeg har ingen ide om hvad der er vigtigt at kigge på her, så jeg sætter bare det ind der ser vigtigt ud smiley

profilbillede
  • #30   26. mar 2013 ...

profilbillede
  • #31   26. mar 2013 Mere

profilbillede
Kommentér på:
andelsboligkøb

Annonce