andelsboligkøb andelsboligkøb
Hej.
Mig og kæresten er faldet pladask for en andelsbolig, den har noget der hedder et indekslån, som kan stige ubegrænset, Eller sådan noget. Min bankrådgiver råder mig til at få en advokat til at kigge på det, så tænkte jeg, måske nogle kloge hger kender til det her eller kender en advokat der ikke koster kassen, der lige vil kigge det her igennem.
Kan vi hvis vi køber den, godt regne med at huslejen vil stige i takt med inflationen ? Eller pludselig stige flere tusinde kroner ?
Kan nogen hjælpe mig med sammenkoblingen mellem dette indeks lån og inflation.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.791
ville aldrig anbefale andelsbolig køb til mine børn ... hvis I har penge til køb hvorfor så ikke bruge dem som udbetaling på en ejer bolig istedet ...
en andelsbolig falder så vidt jeg ved aldrig i ydelse, det gør en ejer bolig hvis man bliver færdig med et pantebrev fx, eller der er tit muligheder i at spekulerer i forskellige lånetyper alt efter hvorledes renter udvikler sig ...
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 986
Det er lidt kompliceret. Er andelsboligen til salg hos en ejendomsmægler? Er det en stor eller lille forening? Er byggeriet i det hele taget i god stand.
Huslejen har ikke meget at gøre med inflation, og den skal du i det hele taget ikke bekymre dig om. Det du skal bekymre dig om er foreningens økonomi i det hele taget og deres likviditet.
Har de ikke megen gæld er det lidt ligegyldigt med, hvilket lån vi snakker om. Der bliver huslejen/lånet i andelsforeningen som regel kun forhøjet, hvis der skal laves store forbedringer/istandsættelser såsom tag eller vinduer.
Bankerne er dog ret stride med andelsboliger, så de vil som regel ikke låne ud, medmindre de kan se, at det er en sund andelsbolig.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Med hensyn til indekslån, så vær lige opmærksom på, om lånet betales af andelshaverne eller det er med fuld eller delvis støtte fra kommunen. Mange af de gamle andelsejendomme har stats/kommunestøttede indekslån - og i mange tilfælde er de ganske uden risiko for andelshaverne.
Ydelsen/gælden på indekslånet stiger i takt med inflationen. Men man skal vide, hvilken type indekslån, det er og hvem, der reelt betaler ydelserne.
aug 2004
Noget andet er at andelsboliger egentlig sagtens kan være gode køb, så længe man holder sig fra nybyggerierne fra omkring 2005, da mange af dem blev fanget i finanskrisen og i dag er insolvente.
Det vigtigste ved andelskøb er at man sikrer sig, at andelsforeningen har en god økonomi, og det er ikke særlig svært. Gør man det, så er man rimelig sikker på, at intet går galt.
feb 2011
I en ejerbolig er man kun ansvarlig for sig selv og sin egen økonomi ...
aug 2004
Noget andet er at de fleste andelsforeninger også har en ejendomsadmimistration, der sørger for at alle regler bliver overholdt og beboerne får de bedst mulige tilbud.
Eksempelvis vil der ske en huslejestigning, hvis det vurderes at alle vinduer skal skiftes eller taget skal skiftes, og et tag er møgdyrt. I sådan et tilfælde vil lånet blive forhøjet (hvis der overhovedet er lån) ved at beboerne bliver enige om et finansieringsmulighed og en huslejeforhøjelse. Selv ved et nyt tag er huslejeforhøjelsen som regel ret beskeden.
Det er rigtigt at man i en ejerbolig kun er ansvarlig for sig selv og sin egen økonomi, og det kan være rart. I en andelsbolig kan det dog også være en fordel, hvor man eksempelvis beslutter at døre og vinduer dækkes af foreningen.
Jeg bor selv i en sund andelsforening med en fornuftig økonomi, og vi har været gældsfrie i 5-6 år, indtil for nylig, hvor vi har taget et lån på 600 000 kr til nye vinduer og andre forbedringer.
Det blev til en månedlig huslejestigning på knap 200 kr.
Det handler om, hvad man foretrækker, men at sige at andelsboliger partout er et dårligt køb, passer ikke helt, selvom det desværre er en generel opfattelse
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.615
Det er en lille forening på 16 andele, det hele er i ret god stand, og lejligheden rigtig fin, huslejen kigger på 5000 kr inkl forbrug, som er 1000 kr.
Vi skal låne 45 kr i banken til andels beviset og vi vil ikke købe hus og sætte os i gæld i mange mange år, da vi begge er enige om at når jeg er færdig uddannet så skal vi ud og have den gård vi drømmer om.
Vi må gerne låne i banken til andelsbeviset, der er ingen problem, men de advarer os jo mod det indekslån. Der står at det indeks er afhængig af inflation, hvis jeg går ind og læser om det.
Der er to gåde ting ved den her bolig og det er at der ikke er solidarisk hæftelse og at der ikke er renteswap. Det er det eneste jeg ved.
jul 2012
aug 2004
Umiddelbart lyder 12 millioner af et relativt højt beløb, så foreningen kan næppe være særlig gammel?
Mht. inflation så stiger og falder den selvfølgelig, men her i DK er den alligevel relativt stabil. Jeg må dog indrømme, at jeg ikke kender voldsomt meget til indekslån. Kan du ikke få oplysninger om, hvordan huslejen har svinget de seneste 5 år? Så har du en idé om, hvor stabil den er.
jul 2012
jul 2012
jul 2012
jul 2012
feb 2011
men man er afhængige af hvad flertallet beslutter nogle gange ..
Jeg har oplevet venner der bor i andel... foreningen er ret blandet i alder, men der er efterhånden en del ældre og måske mere økonomiske stærke der, disse stemte forbedringer igennem, som så gjorde at yndre måtte accepetere en husleje stigning de ikke rigtigt følte de havde råd til osv ...
så ja igen, for mig har man en større frihed i ejerbolig
men som skrevet til TS få en god advokat ... og få undersøgt foreningens økonomi og evt fremtidige planer grundigt ... ....
aug 2004
Ja, det kan godt passe, det ikke er mere mht indekslån. Jeg tror, at en advokat er dyr, hvis han skal tjekke deres økonomi igennem. I hvert fald procentvis udfra det i skal betale for boligen, men det er altid det mest sikre, når det gælder andelsboliglån. Som regel tjekker banken dog foreningen, men de er nok ikke så interesseret, når den er så billig. Det er småpenge for dem
Hanne: Frihed har man helt klart mere i en ejerbolig. Nogle føler bare de har mere sikkerhed i en andelsbolig mht forbedringen, hvis nu en dør, et tag eller vindue ryger. Det er jo, hvad man foretrækker
mar 2008
Men har du fundet ud af, om det er støttede lån - det er meget væsentligt!
Jeg sidder og reviderer regnskaber for temmelig mange andelsboligforeninger, og der er mange, der har støttede lån - og hvad betyder et indekslån, hvis det er staten/kommunen, der betaler hele ydelsen samt renten - det er der, jeg vil hen.
aug 2004
jul 2012
jul 2012
Kunne godt se på nettet at der var noget med at kommunen og staten kunne give en eller anden støtte til lånet.
Men er det sådan hos nogen at staten betaler, hvis renten stiger? Eller hvad?
Og er det godt eller skidt med de støttelån der, og hvad betyder det?
mar 2008
Forestil dig, at du selv tager et lån, får pengene udbetalt og en anden så betaler lånet tilbage - ikke tosset.
På den måde kunne staten støtte uden at skulle betale hele beløbet på en gang, men fik udgiften fordelt ud over mange år.
Problemet med bankerne er, at der er meget få af de ansatte, der har reel forstand på økonomien i andelsboligforeninger.
Hvilken type lån er der ellers i foreningen, der er ikke swap, men hvad med rentetilpasningslån, er der sådan nogle?
jul 2012
mar 2008
Jeg skal give alle oplysninger om mit tlf.nr, emailadresse, egen adresse mm. hvis jeg vil have materialet fra ejendomsmægleren - det er jeg ikke interesseret i. Har været inde for at kigge, men kommer ikke videre, når jeg ikke giver oplysningerne.
jul 2012
Jeg håber på jeg kan nå og hente de papirer idag, så kigger jeg på de ting i nævnt.
jul 2012
jul 2012
jul 2012
jul 2012
jul 2012
Jeg har ingen ide om hvad der er vigtigt at kigge på her, så jeg sætter bare det ind der ser vigtigt ud
jul 2012
jul 2012
andelsboligkøb