1.233 visninger
|
Oprettet:
Bagning - spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne til at bage mit eget brød igen, da jeg synes det er ret dyrt i supermarkederne. Men er der mon nogen herinde der ved hvordan man får de fuldkornsboller bløde og lækre ligesom nogle af dem man kan købe i butikkerne?
De gange jeg har bagt med fuldkornsmel oplever jeg at de bliver noget tørre i det. Hvad gør jeg forkert?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.065
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 61
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Hvis dejen er ordentligt gennembearbejdet så der er rigelig aktivitet i melets gluten, så bliver brødet blødere og mindre tørt.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.170
kærnemælk
yoghurt
ymer
creme fraiche
revet grønt
Jo mere fedtfatig (vand frem for mælk, olie frem for smør) - desto tørre bliver det, men surmælksprodukter og fugholdige grøntsager holder på fugtigheden
Så googler vi "brød med kærnemælk" "brød med creme fraiche" eller "sunde fugtige boller" kommer der masser af opskrifter op
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Den får lov at gøre arbejdet.
Tricket er, at gluten skal strækkes for at aktiveres. Og jo mere det bliver strukket, jo mere sammenhængende bliver dejen. Du skal helst kunne strække den så meget, at den kan blive så tynd at man kan se igennem den.
Og ælter man den så meget, så bliver ekstra mel overflødigt. Dejen bliver blød og smidig og hænger ikke i.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.186
Kan man finde mel med et proteinindhold (gluten) på 12% giver det væsentlig luftigere boller, end når de er bagt med mel med 10%, som meget mel har.
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 874
du kan også når du har formet bollerne tænd ovnen med et vandbad. på 50 grader ind med bollerne i 15 -20 min (så de rasker) og bag dem direkte.
jan 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.262
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 874
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Og ælter man godt nok, så har man INTET dej på hænderne, når processen er overstået....
Mark, jeg ønsker mig sådan en heeelt sygt... Eller tilsvarende.
Indtil jeg på magisk vis får fingrene i sådan en, så nøjes jeg med en gammeldags foodprocesser, der da også virker fint nok til det her formål.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.186
http://www.kitchenone.dk/ankarsrum-assistent-kokkenmaskiner/3657-ankarsrum-assistent-akm-6220.html?color=31
Min gamle maskine har kørt næsten dagligt i de 20 år jeg har haft den og aldrig været i stykker.
Den klarer nemt at ælte dej til 60 boller.
Det mest fantastiske tilbehøret til den nye model passer til min gamle maskine, så der er blevet suppleret op med nyt
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.058
7½ dl
1spsk olie
½spsk salt
1spsk sirup
½ pk gær
250 gr grov valset havregryn
700 gr mel
det æltes sammen og sættes køleskabet i min. 8 timer, sættes på plade med 2 skeer og bage i ca 20 min..
jul 2007
Følger: 36 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.446
Kenzo O: 7,5 dl hvad?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Hvor bor du henne?
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.330
Det er sindsygt så meget den hjælper i køkkenet !
havde en da jeg boede med min far - for ... øhm... 10 år siden - og han har den stadig *GG* De holder dælme godt !
Og han bager HELE tiden på trods af at han efterhånden er en ældre herre
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.330
men det lader manden mig aaaaldrig gøre *GGG*
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Og du kan jo nok fornemme, at jeg er ivrig, jeg ønsker mig som SINDSSYGT sådan en satan *GG*
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Sådan en vil gøre mit liv ufatteligt meget lettere!!
(Har noget smerteværk i skuldrene og er lidt handicappet til netop røre-piske-ting, så sådan en maskine er guds værk *GGG*)
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.330
Mark - Det er nemlig en super invistering , men det er maaange penge for os lige nu, så kan godt forstå hvis han ikke mener at det skal øverst på listen
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.330
Og tror ikke du skal bekymre dig om at CH ikke forstår det med nye mennesker
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
Årrh, du er søøøøød, F&Z
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.330
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
mar 2013
Følger: 2 Emner: 8 Svar: 101
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.058
7½ dl. Koldt vand
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 368 Svar: 6.229
Jeg har nemlig fundet en opskrift på de der saltkringler som Lidl sælger.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 368 Svar: 6.229
Jeg var nemlig ikke sikker. Og opskriften ville have at man enten skulle dyppe i kaustisk soda eller kogende vand med tvekulsurt natron i. Og jeg må indrømme at jeg nok er for pivet til den der med kaustisk soda *G*
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 67 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.939
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 368 Svar: 6.229
Lige nu er jeg så ved at bage sukkerkringler.
Bagning - spørgsmål