2.536 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 74 Svar

Kålkuren! Kålkuren!

Well hello! smiley

Er der nogen der har prøvet denne kur før? (link fjernet)

Er begyndt idag og jeg synes for det første den smager HERRE godt og jeg ser frem til den dag jeg skal spise TRE steaks i løbet af dagen! Til morgen middag og aften MUMS! :b

Men er der nogen der har prøvet den og havde i succes med vægttab? smiley

Er spændt på at høre om det har virket for nogen?! smiley Rigtig god aften!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kålkuren!
  • #2   6. maj 2013 Nej det er jeg godt klar over Ulla M smiley Men jeg har brug for et boost efter graviditet og hvis jeg kan smide nogen kg for at få blod på tanden og komme igang, så hopper jeg gerne på en kur smiley

Jeg cykler og løber og så har jeg noget til at træne på herhjemme, men har brugt for et spark i nummi og det må man sige man får her HVIS det virker smiley

• #3   6. maj 2013 Som Ulla skriver, så er vejen frem kostomlægning og motion, men kålkuren er en rigtig god kickstarter, for man taber sig rent faktisk, og så er det sure jo lidt lettere:-)

• #4   6. maj 2013 Jeg har ikke prøvet den, men det ser godt ud - du må gerne komme med en opdatering om et par dage smiley

• #6   6. maj 2013 Det der oksekød...... Skal det spises råt?

• #7   6. maj 2013 Jeg har boet sammen med et par veninder der har gjort det flere gange.
    De har alle tre, da kuren var færdig, taget det hele på igen på nær ca 1 kg pr mand. De gjorde det kun fordi de lige skulle smide lidt op til en fest eller sådan noget

• #9   6. maj 2013 http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=23646

Det er vist nogenlunde det samme, den har jeg prøvet. Jeg faldt i på dag 5 fordi jeg havde en enorm trang til rugbrød. Men jeg nåede vist nok at smide 2½ kg.

Jeg har overvejet at prøve den igen.

• #10   6. maj 2013 Lise-Lotte, min tanke er jo at den skal hjælpe mig igang! Jeg har ikke penge til motions center og har egentlig heller ikke tid til det. Har lidt herhjemme jeg kan bruge, men det er ikke det store! Men det der med at komme igang er svært for mig... Derfor tænkte jeg at sådan et spark måske kunne gøre det? smiley Bliver ikke skuffet hvis det ikke virker, så har jeg jo prøvet det og så længe det ikke er noget der smager af bræk så overlever jeg nok smiley

Anette: Det er overraskende godt smiley Skal nok melde tilbage!! smiley

Ulla M: Jeg vil gerne være på den i 2 uger og så forsætte det sunde livsstil med løb/cykel og det motion jeg nu ellers kan finde tid til. Men sådan en graviditets vægt er altså hård at rasle af hvis man bare starter sådan BUM med at løbe smiley smiley

Mette: Nej, det skal steges på en tør pande smiley Puha nej, nok er jeg en rigtig kødæder, meeeeeeen smiley ...

Du vil: Altså en i min mødregruppe skal giftes snart, og hun er på den og har på 3 dage tabt sig 3 kg. Tror da også det er for at kickstarte vægttabet og gejsten for hende selv. smiley Okay øv. De har taget det hele på, men hvis jeg tager det på igen, så er det jo sådan det er. Jeg vil i hvert fald lige give den en chance smiley Er ved at være træt af baby bulen :s

• #11   6. maj 2013 Ulla M. Der står man skulle få mere energi..

A&D Den ligner meget den jeg er på smiley Bare lidt vægttab ville for mig være acceptabelt hehe smiley

• #12   6. maj 2013 Og ja, den smager mega godt indtil aftenen på 4. dag, så er man ved at have fået nok, på det tidspunkt kunne jeg næsten ikke få det ned smiley

• #14   6. maj 2013 Jamen, der står at man ikke må spise stegt kød?

• #16   6. maj 2013 A&D Kunne jeg godt forstille mig! Havde også bare lyst til en is og en øl idag i det gode vejr, da jeg var et smut på væddeløbs banen, iiiih altså! smiley

Ulla M. Jeg har problemer med bækkenet og mine knæ pga graviditet så jeg kan ikke bare begive mig ud i at løbe når jeg ikke har løbet i nok 2 år smiley Og slet ikke med den vægt jeg har taget på :s Så derfor tænker jeg, at det nok er bedst at smide nogen kg først.

Mette;: Ja, altså hende jeg kender der er på den, siger man godt må stege den på en tør pande. Hun er kok så jeg stoler på hende hehe smiley Men om den steges på en tør pande eller kommer i ovnen er det ikke hip som hap? smiley

• #17   6. maj 2013
    ''Du kan spise kogt eller ovnstegt kylling''

• #19   6. maj 2013 Jeg har prøvet den med stor succes. Da jeg f.eks skulle smide de sidste graviditets kg. Men vær ops på at du kommer til at lugte af kål når du sveder... hehe.

• #20   6. maj 2013 Det er en kur der er lavet af en læge til patienter der skulle tabe sig inden op. Så den er god til et hurtigt vægttab men det er ikke holdbart..

• #21   6. maj 2013 Ja jeg har prøvet den, tror jeg tabte 8kg de første 5 dage, men SÅ blev jeg syg, virkelig syg, så jeg tog den ikke færdig smiley

• #22   6. maj 2013 Ingen stegt mad eller brød. Du kan spise kogt eller ovnstegt kylling i stedet for rødt kød, men absolut ingen skind på kyllingen.

• #23   6. maj 2013 Ja altså man kan jo altid prøve.
    Jeg personligt headede det når de var på den, for deres humør svingede og man vidste aldrig om man skulle gå på listefødder eller ej

• #24   6. maj 2013 Lille my.
    Var det kuren du blev dårlig af?

• #26   6. maj 2013 Ulla: Powerhoop? Vil gerne gå ture, men lange ture så står mit bækken og mine ben af smiley

MJ: Lækkert med kålsved! smiley haha. Jeg er mere bange for det gas der kommer ud den anden vej smiley

Lille my: ÆV, men det var da et flot vægttab!

Mette: Hende i min mødregruppe har stegt det på en tør pande og hendes vægttab er fint smiley

Du vil; Ja okay, det må jeg jo lige holde øje med..

• #27   7. maj 2013 Mike: Tak. Glæder mig til at se evt resultat. Bag efter skal jeg stille og roligt igang med at løbe og nok mest cykle, har noget herhjemme jeg kan træne lidt med og så går jeg selvfølgelig tur med hund og barnevogn. Kosten skal ændres, og jeg vil klart tænke mere over hvad jeg indtager. Hvilket jeg faktisk er blevet ret god til her på det sidste hvor vægten rigtig har irriteret mig, men jeg har lige manglet et skub, som jeg håber jeg får ud af den her kur smiley

• #29   7. maj 2013 Michelle

du får langt større effekt ved at spise protein rigt mad. altså almindelig sund mad hvor 60% er proteiner..

spiser du sådan får du en mæthed længere samt at du ikke kan spise store mængder, og du mister appetitten til søde sager, og kiloerne flyver af dig.

men sørg for at kontrollere daglig mængder sådan at får indtaget nok på en dag eventuelt spise småt 6 gange..

• #31   7. maj 2013 Jeg tror det var kuren:)

Jeg trillede bare mine steaks smiley

• #32   7. maj 2013 Grillede *

• #33   7. maj 2013 Mike/Vegas: Det var jeg også begyndt på, virkelig at tænke over hvad der blev spist, ikke købe slik, men i stedet nødder og frugt. Droppet colaen, og når jeg har haft trang til brus, har jeg drukket en citrus danskvand.. osv. Men det har bare ikke ændret på vægten smiley Der er helt sikkert noget jeg har gjort forkert alligevel, men kan ikke tyde hvad det har været. Men det lyder fornuftigt! smiley

Sheila: Det er også det jeg vil når jeg forhåbenligt lige for smidt nogen kg. Jeg er bedst til at ''nogen'' er over mig. Nogen der fortæller hvad og hvor meget jeg må spise på hvilke dage (altså et skema som er blevet lavet for mig, med maden jeg skal spise og hvor meget) Det der med at tælle kcal er jeg bare ikke god til.. :s

Ulla M: Sådan en har jeg og jeg øver og øver og øver, har fået den til at dreje rundt 3 gange nu smiley smiley Fik kejsersnit, så nogen gange gør det ondt i mit ar, når jeg bruger den.. smiley

Lille my: Øv altså smiley Hmmm. Tror jeg vil grille mit kød. Så længe det ikke steges eller grilles i smør osv. Mon så ikke det er fint? smiley

• #34   7. maj 2013 Min Mor fik nye piller hun tog på af.. Hun udelukkede sodavand og slik i en måned og så var den skid slået.. Men her i familien kan vi også spise og spise uden at tage på.. Nu nærmer sommeren sig og jeg er selv gået i gang, men ikke noget drastisk i min ''foderplan'' smiley

• #36   7. maj 2013 Michelle, kødet optager ikke det fedtstof, det bliver stegt i, så det er selve stegeprocessen, der er pointen der.. hvorfor aner jeg ikke, det burde ikke have betydning for vægttab.

Noget andet er - sjældent er Ulla og jeg enige omkring det her med vægttab, men her er vi fuldstændig enige.
    Det giver ikke mening at tage en lynkur, det er hamrende usundt for kroppen.

Personligt tabte jeg 2 kilo om ugen ved en massiv kostomlægning uden hurtige kulhydrater og det synes jeg egentlig burde være rigeligt boost smiley

Motion er svært at have med at gøre som overvægtig og det er i bund og grund heller ikke essentielt for selve vægttabet, men for at få en harmonisk opbygning af kroppen. Den smule, man taber ved at røre sig er minimal, men det er klart, at det er sundere for kroppen at røre sig en smule frem for ingenting - og hjælper da også på cellestofskiftet, som er vigtigt i forhold til ens almene velbefindende.

Så - helt ærligt - tænk langsigtet og find en måde at leve på, som giver stabilt blodsukker, en varieret kost med et næringsindhold, der er optimalt fra starten.

• #37   7. maj 2013 Min exkærestes lillesøster var på en kål kur a'la den der, den havde bare en 10 eller 14 dages plan. (kan ikke huske det nøjagtigt, det er 12 år siden)
    Hun tog den så 2 gange efter hinanden, men havde taget 2 kg på, og var SÅ oppustet at hun nærmest var 2 størrelser større...

• #40   7. maj 2013 Kan godt se hvad i mener med det. Vil også helst lave en varig og sund mad plan for mig selv. Og jeg har da ikke lyst til at tage hele skidtet på igen, når man er færdig med kuren.. smiley

Tak for links Sheila. Men det nytter jo ikke noget at indtage masser af protein, hvis ikke man motionere, sådan forstår jeg det i hvert fald.. smiley ?

CH: Snakkede lige med min kæreste om hvad kulhydrater er og om det er ''godt eller skidt? ''

Nobel: Det lyder da rigtig træls smiley

Sasia: Har du ''bare'' stoppet indtag af søde sager og spist sundere til hverdag og dyrket lidt motion?

Ulla M: Ja det ville jeg også gerne, men hvem kan lave en fornuftig mad plan for mig, uden det koster mig noget?! smiley Har slet ikke selv den fjerneste forstand på hvad der er godt, hvor mange kulhydrater, protein, og kcal man må få om dagen? smiley

Er ikke mega overvægtig, eller sådan ser det i hvert fald ikke ud. Men i forhold til min højde og vægt er jeg i den for høje vægtklasse og det vil jeg jo gerne lave om på, specielt også fordi jeg døjer med hofter og ben og nok også fordi jeg er træt af det der står i nakken på mit tøj?! smiley Og det jeg ser i spejlet.

- Har være på kuren siden igår og øøøh. Jeg er ved at brække mig (synes det smagte godt igår :s) Men bare lugten af en banan og en rugbrød gør mig syg efter andet mad og KØD! Må indrømme jeg ikke ligefrem synes det er særlig fedt mere og da heller ikke efter de ting i skriver. Men jeg opgiver bare ting let, som motion, kur osv. Fordi jeg ikke har nogen til at sparke mig bag i, hvis i forstår. Jeg har nok rygrad som en regnorm når det kommer til min vægt. Og jeg vil bestemt gerne gøre noget for at få styr på vægten og kroppen. Men jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal gøre for at få tabt den sidste vægt fra i hvert fald graviditeten og få strammet op.. smiley

• #41   7. maj 2013 Har du overvejet DUKAN kuren .. det er en længere varende kur som indeholder både motion og kostomlægning. Min ene chef er på den og hold da op en forskel. Du taber dig ikke hurtigt, men sikkert..

• #42   7. maj 2013 Har jeg aldrig hørt om?

• #43   7. maj 2013 Prøv at Google den. Inde på FB ved jeg de har en gruppe hvor folk deler opskifter og vægttab, min chef viste mig en som havde tabt 90 kg. på et halvt år, ved hjælp af denne kur smiley

• #44   7. maj 2013 Kulhydrater generelt er en næringskilde ligesom protein og fedt er det - og er derfor noget, der er rigtig fint.
    Det, der er ikke er så fint er, at vi danskere spiser ret mange raffinerede kulhydrater og de omsættes meget hurtigt i kroppen og virker som sukker (det er et sukkerstof). Det giver et blodsukker, der fiser op og ned, og det vi mest har brug for er, at blodsukkeret er stabilt.

Komplekse kulhydrater får man i grøntsager og grove kornprodukter. De er rigtig gode at spise for de fleste.
    Holder man sig fra raffinerede kulhydrater (hvidt sukker, hvidt brød, pasta, ris, kartofler (og tildels de fleste rodfrugter selvom flere af dem dog indeholder gode fibre) og erstatter dem med protein, fedt og komplekse kulhydrater, så ryger kiloerne af som skidt fra en spædekalv.
    Og det fede er, at det er topmaven og lårbasserne, der forsvinder først....

• #45   7. maj 2013 Camilla S. WOW en forskel! OG så må man spise alt muligt haha! smiley

• #46   7. maj 2013 Okay, så de gode kulhydrater er i grøv brød og grøntsager? smiley Er det forstået korrekt? smiley

• #47   7. maj 2013 Michelle ja - men man skal holde øje.
    Hvede, eksempelvis, det vil jeg ikke anbefale om man så spiser det i den grove form eller ej.
    Alt væk fra lige DEN kornsort, den er så udpint næringsmæssigt at der kun er sukkerstoffer tilbage og de virker som en svamp på kroppen, der bare suger væske til sig.

• #48   7. maj 2013 Okay, nice to know smiley Troede jo f.eks at hvede var godt?

Der er det så det glipper for mig, for det kan godt være det lyder som om jeg bare er snot dum smiley Men jeg aaaner jo ikke hvad der er i de forskellige ting. Og det er det jeg mener, at jeg vil bare hellere der så er en slags ''madbog'' der fortæller hvad jeg skal spise idag tirsdag og hvor meget smiley Det kan nok ikke lade sig gøre... smiley

• #49   7. maj 2013 Ch
    Vil det sige, at feks aftensmad kan bestå af kød og grønsager?
    Ved godt det er Michelles tråd, men vi er på kålkuren sammen og jeg er også ved at knække mig over suppen smiley

• #50   7. maj 2013 Det er lidt af en projekt at lave sin kost så radikalt om, men det bliver ligeså meget en vane som alt andet gør.

Hvede kan erstattes af urhvederne - emmer, enkorn, spelt. De smager i øvrigt også bedre smiley
    De har en lidt anderledes bageevne, men det vænner man sig til - og efterhånden så er det muligt at købe brød uden hvede i...

• #51   7. maj 2013 nemlig og der er de lækrste opskrifter på desserter smiley

• #52   7. maj 2013 Kød og grøntsager, Ja... Og fedt.

Bacon er der intet i vejen for at spise, hvis man bare lader være med at spise de hurtige kulhydrater.
    Og fald endelig ikke for den der med creme-fine og andre erstatningsprodukter, der erstatter fedt med majsmel eller hvedemel - så hellere originalen.

• #53   7. maj 2013 Speltbrød er mega godt! smiley

Er bare ikke en ørn til at vide hvad der er i alting.. smiley Så ja, jeg synes det er et stort projekt smiley

• #56   7. maj 2013 Hvis bare man får styr på det er det jo nok nemt nok, det er bare med at komme igang jo.. smiley

• #57   7. maj 2013 De færreste er ørne når de starter, men det bliver de smiley

Jeg valgte faktisk alt korn fra i en lang periode. Det var lidt en udfordring, men kunne godt lade sig gøre.

Hvor der er vilje er der vej - ihvertfald når det kommer til at lære de forskellige næringstyper og hvor man finder dem at kende.

• #58   7. maj 2013 CH; Ja, det er også nemmere når man har opbakning! smiley Tror jeg vil kigge nærmere på den der dukan ''kur'' eller livstil. smiley Og så have i mente hvad du har skrevet CH. Og så vil jeg lige sige, at jeg har lige konfirmeret en lille skål havregryn UDEN sukker smiley Så tror jeg kommer til at sove godt i nat! smiley

• #60   8. maj 2013 Ulla - sådan som jeg har forstået det (har jo ikke været på den selv smiley ) sulter man sig ikke de første dage, men der er ting man ikke må spise ..
    Efterfølgende er der flere ting man må kaste sig over, men som ved en hver anden kur er der en kostomlægning. Min chef har nu været på den i 3 måneder og holder den stadig og er gået fra 70kg. til flotte 62kg. Men som ved alle kure er der jo ting man kan vælge at overholde og ting som man "springer" over smiley

• #62   8. maj 2013 Okay, nu har jeg som sagt ikke været på den, men syntes bestemt ikke bossy bos har snakket om den har været så striks smiley

• #64   8. maj 2013 det kommer vel an på om hun er endt på den vægt hun ville og holder den smiley dette har jeg jo ikke beskrevet..
    mærkeligt for den dukan kur hun er på indgår der mange grønsager og meget frugt.
    er du sikker på vi snakker om den samme kur??
    vil også mene at når man går på kur fra at æde fed mad og ingen motion, så lægger man da sin livstil om? hmmm ...

• #66   8. maj 2013 som jeg sagde fra start er det jo ikke mig der er på kuren og udtaler mig kun på baggrund af hvad ´jeg har fået afvide og læst på hendes fb. smiley man kan som jeg også sagde jo sagde tage ting fra og til smiley og kan kun sige at på hende har det hjulpet smiley

• #73   8. maj 2013 Jeg synes af hvad jeg kan læse, at dukan kuren er en slags kost omlægning? Jeg er ikke særlig god til det med hvad det er i de forskellige ting, der er mit problem.. smiley Til morgenmad idag tog jeg en kop kaffe, et glas usødet appelsin juice, en banan og en rugbrød uden smør men godt med pålæg og salat? Aner ikke om det var en god beslutning, men det ser sund ud og føltes sundt? smiley

• #75   8. maj 2013 Ulla,
    Ved ikke om du har skrevet det tidligere, men der er bare så mange indlæg at kigge igennem :). Men har du lyst til at fortælle hvad du har gjort :)?

• #76   8. maj 2013 Okay smiley Tak.

• #77   8. maj 2013 Men indeholder en almindelig appelsin ikke det sammen indhold frugt sukker?

• #79   8. maj 2013 Okay smiley Takker!

• #82   8. maj 2013 Tak Ulla smiley

• #84   8. maj 2013 Altså, hvis man spiser mange proteiner skal man så ikke træne godt? smiley Kan man tabe sig på den måde?

• #86   8. maj 2013 Ja smiley Men bliver man ikke bare tyk hvis man spiser meget protein uden at motionere? smiley

• #87   8. maj 2013 Protein giver stabilt blodsukker og mætter mere og længere end et tilsvarende antal kalorier fra raffinerede kulhydrater.
    Desuden bruger kroppen mere energi på at forbrænde det end kulhydraterne...

• #88   8. maj 2013 Spiser man meget protein, spiser man sammenlagt et færre antal kalorier fordi det mætter mere = vægttab. Oven i løbet uden at føle nogen former for sult. Og så går kroppen heller ikke i undtagelseptilstand smiley

• #89   8. maj 2013 Okay mange tak! smiley Synes bare det er svært, for burde man ikke spise omkring 6 gange om dagen (ikke et fest måltid hver gang det ved jeg godt) Men burde man ikke det? For det kan jeg bare ikke finde tid til smiley

• #90   8. maj 2013 Det tror jeg de færreste i virkeligheden kan overholde. Og mindre vigtigt hvis man stabiliserer blodsukkeret ved at spise sig mæt i protein, komplekse kulhydrater og godt flerumættet fedt.

Ideen med de 6 måltider handler om blodsukker, der ikke må stige og falde for meget.

• #91   9. maj 2013 Okay godt så smiley

• #92   9. maj 2013 Michelle

undskyld for det sene svar: og længden..

Formålet med at spise mad bestående af ca 50-80 % proteiner alt efter dag og variationer, er at kroppen forbrænder alt proteinindtagelsen, hvilket også vil betyder færre toilet besøg, bar så du ikke bliver bange smiley
    Og at din indtagelse af kcal kommer til at ligge mellem 1000-1500 alt efter hvad du spiser, og betyder vægttab uden motion, dog hvis du begynder at motionere skal du huske at spise mere, det gode ved at spise 6 gange dagligt er at de 3 gange er mellem måltider, f.eks vandmelon, gulerødder, agurk, tomat eller andet sundt og nemt, det vil også sætte godt gang i din forbrænding som vil øge dit vægttab.

Angående motion: hvis tiden ikke er til det kan du nøjes med at sætte tempo på når du går med vovse, tempoet skal være så du kan mærke at pulse går op, og hold den der.

hvis du har brug for at komme igang kan jeg godt lave en start op plan til dig, hvis du ønsker dette. med eller uden motion :))

• #93   9. maj 2013 EJ! Det må du VIRKELIG gerne Sheila!!! Jeg har sådan en ting til at træne på jeg har købt på nettet.. Har aldrig prøvet den, da jeg blev gravid lige efter :s Og så har jeg sådan en ring med vægt i der blivet nævn i tråden. Men jeg har svært ved at finde tiden til de ting smiley Går tur med hunden og kan godt hæve tempoet, kan nok også godt finde tid til en cykeltur/løbetur, måske ikke hver dag. Omkring en halv til en hel time.

Du må meget gerne lave et slags skema jeg kan komme igang med, det ville være en kæmpe hjælp!! smiley

• #94   9. maj 2013 super det gør jeg, jeg laver en uden motion og så kan du jo bare selv styre hvad du har tid til og hvilke dage.

• #95   9. maj 2013 har du forresten en juice maskine??

• #96   9. maj 2013 Bare iorden smiley Tak smiley

• #98   10. maj 2013 Puha, kvamle og ubehag efter 25 min. træning.. smiley Ved godt jeg ikke har trænet sådan rigtigt længe, men har det lidt skidt smiley Nogen råd? Drikker vand, men kan næsten ikke synke det! smiley Noget der er godt at spise? smiley

• #100   10. maj 2013 Trænede ikke mega hårdt. Man skal vel kunne mærke man bruger kroppen? Men måske skal jeg gøre det kortere tid næste gang.

• #101   10. maj 2013 Ulla

jeg har ikke udd inden for området hvis det er du stiller spørgsmål tegn ved.
    men har dyrket elite sport i mange år og træner stadig ekstrem meget.

• #102   10. maj 2013 Michelle

du skal ikke presse dig selv til det punkt du bliver dårlig, enten har du spist for tæt på din træning ellers er du simpelthen gået sukkerkold.

Husk altid at lytte til din krop.

• #103   10. maj 2013 Ja, ved ikke lige hvad der gik galt. Jeg trænede kun lige til jeg fik sved på panden og pulsen var oppe. Men det er selvfølgelig også længe siden sidst jeg har trænet sådan rigtigt. Plejer at træne med vægte osv i trænings centre. Men det er ligesom ikke til når man ikke har pengene og tiden smiley

• #106   11. maj 2013 Ulla

det er ikke en kur jeg laver men en start plan til en sundere måde at spise på, dette har intet med en kur eller diet at gøre.

• #107   11. maj 2013 Det er bare en plan med sunde måltider?

Ja, jeg vil nok tage det lidt roligere idag.

Kommentér på:
Kålkuren!

Annonce