{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.158 visninger | Oprettet:

Hjælp jeg skal i retten! - hvad gør jeg??? {{forumTopicSubject}}

Det står sådan til at jeg skal i retten og vidne omkring et røveri.

Men jeg er simpelthen så bange!!! Aner ikke hvad jeg skal gøre...
Bare når jeg tænker på at jeg skal der ind, får jeg klump i halsen og ondt i maven og er forfærdelig tæt på at græde.
Jeg har altid gået store buer udenom retten, da den altid har været skræmmende.
Jeg skulle også have fået udleveret en folder der hedder 'om at vidne i retten' men den har jeg ikke fået? Hvor får jeg den henne?

Er bange for at jeg med min nervøsitet og angst kan påvirke sagen negativt... Vil gerne have denne mand dømt, men hvad hvis jeg er for usikker, svarer dårligt og upræcist eller får nogle ubehagelige spørgsmål? Vil jeg så bare bryde sammen i retten og tude foran 'publikum' og må man overhovedet det???

Eller hvis jeg får blokade i hjernen (Dette er desværre sket før, bare ved sceneskræk) og ikke kan huske hvad jeg skal sige eller hvad spørgsmålet var?

Må man overhovedet tage nogen med i retten, eller skal man komme ene og alene med al sin forvirring?

Hvad hvis jeg ikke kan kende manden, eller bare hvad hvis han ER DER...?

Nogen der har været i retten før og kan trøste og forsikre mig om at forsvarer ikke er helt og igennem onde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp jeg skal i retten! - hvad gør jeg???
  • #1   10. maj 2013 Jeg har været i retten før pga overfald, og bare rolig der er ikke noget at være bange for. det er ikke amerikansk ret hvor der står en advokat foran dig og prøver at hyle dig ud af den.. du skal sandsynligvis bare ind og afgive vidneforklaring hvilket ofte foregår i et andet rum smiley

Hvis du skal ind og møde en forsvarer kan jeg forsikre dig om at han absolut ikke for den mindste chance for at prøve at jorde dig inden dommeren eller andre skrider ind, så de prøver ikke engang smiley

• #2   10. maj 2013 Nu har jeg kun været anklaget, men det er slet slet ikke som man ser i div. amerikanske film, det foregår meget stille og roligt.

Retten er vant til at håndtere folk der er nervøse, så du skal bare tage det roligt og fortælle hvad du har set, og intet andet.

Der bliver ikke lagt "fælder" osv af forsvarene når de udspørger vidner, eller det har jeg aldrig oplevet

• #3   10. maj 2013 Jeg har vidnet før..
    Det var slet ikke så slemt, det værste er at kigge på gerningsmanden.. Men han sagde heldigvis ikke noget smiley
    Hmm De spurgte egentlig bare om en masse ting, og så sku man bare svarer så godt som man nu kunne, det er slet ikke som i tv'serierne, ihvertfald ikke det jeg skulle smiley Stille og roligt

• #4   10. maj 2013 Og så skal du jo huske at det er ham som har gjort noget og ikke dig.. han var/er ikke ude på at skade dig og du sådan har har pligt til at vidne ellers kommer du i fængsel..

Når de røver er det jo ikke for at skade vidner eller dem som sidder kassen eller hvad de nu laver. men bare for at skaffe nogle penge, og de ved godt at sådan nogle som dig skal ind og vidne og det er de sikkert vant til smiley

• #5   10. maj 2013 Det som forsvareren leder efter er IKKE fælder som du bliver lagt i, men smuthuller i netop det du siger.. forstå mig ret, han prøver ikke at ÆNDRE dit vidneudsagn, han prøver at finde et juridisk punkt i det som er sket som gør at straffen nedsættes eller overhovedet at der kommer en dom smiley

• #6   10. maj 2013 Glemte lige alle dine spørgsmål

Ja du må gerne tage en med i retten, dog ikke til vidneskranken
    Ja du må gerne græde
    Ja der må gerne gå et sort tæppe ned for dig, de venter bare

• #7   10. maj 2013 Jeg var i samme situation som dig sidste år! Kender godt den følelse af nervøsitet, det kan næsten æde en op indefra!

Først af alt, har du så en advokat, der skal følges med dig? Det ville være en god idé at fortælle ham/hende, hvor nervøs du er. Advokaten kan komme med gode råd, og det kan virke lidt beroligende at få fortalt eksempelvis hvordan retssagen rent praktisk skal foregå og hvordan og hvorledes.
    Du må gerne tage en ven/veninde eller et familiemedlem med. Er retssagen offentlig, som den sikkert er, må du gerne tage mere end én person med, nem personligt synes jeg, det er rarest kun at have én med, så du ikke skal fokusere på andre end den ene person. Du kommer til at sidde med vedkommende, og når du skal op, skal du sidde midt i lokalet alene. Derfor kan det godt virketmdgdt forhørsagtigt.

Du skal vide, at de er fuldt ud forståelige overfor din situation. Du har jo afgivet forklaring, som dommeren har læst inden. De spørger ind til detaljer og stiller spørgsmål udfra det, du har forklaret.
    Du kan få udleveret en kopi af din forklaring af advokaten, så kan du læse den igennem et par gange op til, hvis du har lyst og du bliver mere afklaret.

I sådan en retssag, som du skal igennem, er de vant til, at folk kan være meget nervøse og påvirkede af det, der er sket. At man skal ind og gennemleve det, er en stor mundfuld, og går klappen ned, kan du bare sige, at du gerne vil have en pause eller simpelthen ikke kan huske det. Du må græde alt det, du vil! Dommeren vil sandsynligvis spørge, om du har brug for en pause, hvis du bryder helt sammen.
    Da jeg var inde og afgive forklaring, kunne jeg slet ikke hænge sammen. Og flere gange sagde de, at jeg havde forklaret mig en smule anderledes i den første samtale i forhold til nu, når de spurgte mig. Og der måtte jeg bare sige, at jeg simpelthen ikke kunne huske det! Og bagefter kunne jeg huske alting klart og tydeligt! Det ærgrede jeg mig meget over - min advokat fortalte, at det I mere eller mindre grad sker for størstedelen af dem, der er inde og afgive forklaring.

Husk på, at du ikke har gjort noget galt, og at du er der for at dømme en anden. Uanset dine udsagt, vil vedkommende forhåbentlig og med umiddelbar sikkerhed blive dømt alligevel.
    Forsvareren skal jo forsvare, så derfor vil du komme til at føle dig 'angrebet' og tænke, at man skal kunne svare 100 procent korrekt og i henhold til den forklaring, du tidligere har indgivet. Han vil højst sandsynligt stille spørgsmål om detaljer eller selve hændelsesforløbet. Og ja, det er ubehageligt, men der er ingen, der er direkte modbydelige.
    I en sag som denne, hvor du er kaldt ind som vidne, vil der ikke blive stillet meget svære spørgsmål eller trickspørgsmål, for det er jo ikke en sag om, hvorvidt DU har gjort noget. Det eneste, du skal forholde dig til, er sagen som du har oplevet den.

Jeg ved godt, det føles som om, man skal ind og konfronteres og gennemgå det hele en gang til, men når du først er inde, går det forholdsvis hurtigt, synes jeg.
    Og det er en utrolig lettelse bagefter. Prøv at fokusere på, at det bliver rart at få overstået. Ved godt, det er nemt at sige og svært at være i din situation, men det skal nok gå!

Sender en stor krammer og masser af positiv energi!

• #8   10. maj 2013 Glemte helt at skrive... du kan spørge din advokat, om han er til stede. Det er han med al sandsynlighed. Du kan søge om, at han fjernes fra lokalet, imens du afgiver forklaring. Det ønskede jeg selv, men fik afslag.
    Bagefter var jeg glad for, at han havde været der - advokaten fortalte også, at det kan være et godt led i bearbejdelsen af hændelsen, at man føler, man er med til at afslutte sagen og konfronterer gerningsmanden.

• #9   10. maj 2013 Jeg aner ikke om jeg har fået en advokat? (Har jeg jo nok)
    Men har bare intet fået af vide. Fik et stykke papir puttet i hånden og det var det. Har ikke fået navn eller nummer til nogen advokater...
    Og Tak alle sammen

• #10   10. maj 2013 Hvis hun bare skal vidne er der sandsynligvis ikke nogen advokat.. jeg skulle op i et vidnerum hvor der sad en dommer og en betjent og så skulle jeg bare snakke smiley

• #11   10. maj 2013 Ro på. Det er stille og roligt og hurtigt overstået.

• #12   11. maj 2013 Hmm, du burde have som minimum en kontaktperson. Står der ikke et telefonnummer på papiret, du fik?

• #13   11. maj 2013 Teksten fra pjecen kan du finde her
    http://www.domstol.dk/VestreLandsret/raedgivning/Tildigderer/Pages/Vidne.aspx

Da du ikke er part i sagen har du vist hverken brug for eller ret til en beskikket advokat.

Du skal stille og roligt fortælle hvad du har set med så mange detaljer du kan huske. Både anklager og forsvarer stiller dig spørgsmål og måske dommeren. De er alle flinke mennesker, der passer deres arbejde - de ønsker på ingen måde at du har en dårlig oplevelse med retssystemet og har fuld forståelse for at du er lidt nervøs, det er ikke hverken første eller sidste gang de oplever et vidne der er nervøs smiley

Kommentér på:
Hjælp jeg skal i retten! - hvad gør jeg???

Annonce