{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

SU - hjælp {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår mig sgu ikke på det SU,
er der nogen, der kan hjælpe.
min søn arbejder og får SU.
Er det korrekt, at han skal betale 37% i skat
begge steder.
Han bruger sit fradrag dér hvor han tjener mest,
men han er lige flyttet hjemmefra og skal til at
ha' udeboende SU, og har kalkuleret med ca. 5500,-
men til hans skræk opdager han, at der også bliver
trukket 37% af dette beløb !! Det anede jeg ikke,
jeg er sgu lidt forarget.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SU - hjælp
  • #1   15. maj 2013 Det aner jeg ikke, men han kan vel ringe til sin skole og få fat i su koordinatoren, som ved ALT om su smiley

• #2   15. maj 2013 Umiddelbart ville det være smart for ham at hans fribeløb fordeles på et helt år på su'en så vil han kunne have det meste af sin su i fred smiley

• #3   15. maj 2013 Ja, han skal betale skat af sin SU.

• #4   15. maj 2013 Fribeløb??

• #5   15. maj 2013 Man betaler skat begge steder, men har jo et fradrag, som kan bruges det ene sted. De fleste med en udeboende SU, ender med at betale nogle hundrede kroner i skat af SU'en, fordi fradraget freder det meste.
    Han betaler fuld skat af sit arbejde. Han skal være obs på ikke at komme til at tjene så meget, at de tager hans SU.

• #6   15. maj 2013 Man skal betale skat af al indtægt.. Også SU.. Du har et a-hovedkort, hvor ens fradrag er indblandet.. Her trækkes der skat af alt over fradrag.. Så har du et B-kort, som man ofte bruger til SU. Her er der intet fradrag og der trækkes skat af hele beløbet..

Sådan er det desværre

• #7   15. maj 2013 Det er smartest at have sit hovedkort det sted, hvor man tjener mest.. eller i hvert fald over det månedlige fradrag..

• #8   15. maj 2013 Tak for info, jeg var bare ikke helt med på dét med skatten.

• #9   15. maj 2013 Han tjener ca. 7000,- ved siden af - så dér er hans fradrag.

• #10   15. maj 2013 I dag betaler man skat af su smiley Det gjorde man ikke da jeg var ung.

• #11   15. maj 2013 Hvis han bruger hans fradrag på det sted han tjener mest og fortsat gør vil jeg helt klart kontakte skat for man har kun fradrag det ene sted, og som udgangspunkt er det hos SU styrelsen det bliver brugt.

Det farlige er hvis man ikke tjener over 36000 (hvis man ikke har lån eller andet der kan give fradrag) er at han evt. kan ha kørt på frikort og når det er brugt op så er det fuld skat på resten.

Der næst så er det korrekt du skal betale skat af AL indkomst, men der er kun et sted man kan registreres til at betale A skat (altså have et fradrag) resten er B skat.
    Når skatten gøres op til nytår vil man så se på om al fradraget er brugt, er det ikke vil man modregne det resterende fradrag på B indkomsten og så vil han få penge tilbage i skat.

For mig lyder det til man er gået mere ud fra, end reelt undersøge tingene og få ændret de ting der skal ændres og taget højde for det der skal tages højde for.

Og hvorfor er du forarget ?
    Det vil jo svare til at jeg betaler min skat for det job jeg har nu,
    Jeg går så ud og får fast weekendjob (sådan et 2x 12 timer = fuldtids løn) og så kan jeg hæve hvad der svare til en 37 timers arbejdsuge uden at betale skat ?

Kort og godt AL indkomst er skattepligtigt der er aboslut ikke nogen indkomst der ikke er.

Der ud over syntes jeg 37% lyder af lidt, er det en beregning basseret på Netto og Brutto ?
    For så kunne det godt lyde til at begge steder anvender fradraget og sker det så kommer der et skattesmæk til maj.......

• #12   15. maj 2013 Han skal betale skat.. Han har et årligt fradrag, så derfor skal han bruge sit hovedkort dér hvor han har hans primære indkomst (højeste indkomst), og sit bikort det andet sted. På den måde bliver fradraget fordelt ud over hele året på hovedkortet.

• #13   15. maj 2013 Han må ikke tjene 7000 kr ved siden af en SU - mener jeg. satserne for hvad man må tjene kan ses på su.dk

• #14   15. maj 2013 Malene :

http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

Og det er lige over 7.000

• #15   15. maj 2013 Jamen så er det jo steget smiley Heldigt.

• #16   15. maj 2013 Jeg betaler fuld skat af min løn og bruger mit frikort på min SU :-).. Det virker fint.

• #17   15. maj 2013 Men jeg ringede bare ind til skat, og fortalte hvordan det så ud, og så ordnede de resten smiley

• #18   15. maj 2013 Marie B den løsning virker ikke, for han er jo som sagt gået til udeboende, og så udløber frikortet altså og så er der enten fuld skat resten af året eller også er der et KÆMPE skattesmæk.

• #19   15. maj 2013 Jeg får udeboende SU og har arbejde ved siden af. Som udeboende får du ca 5500 i SU før skat og de færreste har en fradrag som er så stort - så derfor brug fradraget på SU'en - så er han sikret at få fradraget udnyttet hver måned hvis der nu skulle komme en måned uden arbejdsindtægt. Han skal benytte sit almindelige skattekort med en trækprocent på 37 på det der overstiger hans fradrag. Til sit arbejde skal han så bruge bikort - det betyder at han betaler 37% af alt der kommer ind den vej. Man kan ikke bruge sit fradrag flere steder på samme tid og selvfølgelig skal han betale skat.
    Jeg har ca. 4600kr udbetalt i SU efter mit fradrag er brugt og der er trukket 37% af det resterende SU beløb smiley

• #20   15. maj 2013 Jep, det katrine J siger

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
    #21   15. maj 2013 Det bli'r ca 4.800 for udeboende efter skat når du ingen anden indkomst har. 7000 lyder dejligt men med så høj en måneds løn kan han risikere han skal betale en masse tilbage. Der er en grænse hvor man kan holde sig under for at de ikke hiver en masse tilbage. Det plejede at passe hvis man arbejdede max 10 timer om ugen til alm sats - Dvs tjene under 4000 kr/måneden før skat - og det kan han tjekke på "minUS"siden.

• #22   15. maj 2013 Mathilde det beløb er væsentligt forhøjet. Man skal bare huske at feriepenge, renteindtægter osv. Også tælles med i det beløb man må tjene ved siden af sin SU smiley

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
    #23   15. maj 2013 Hæhæ, det er ca 6 år siden jeg havde fast arbejde og fik SU samtidigt - de sidste 6 har det udelukkende været SU uden feriepenge eller andre indtægter ved siden af - så det har du helt sikkert meget mere styr på, end mig Kathrine : ) Så må konstatere at tiderne har ændret sig og reglerne lavet om fra min grønne ungdom da jeg startede med det der SU.

• #24   15. maj 2013 Matilde - jeg har op til flere veninde som lærte det på den hårde måde og så lærte jeg det også for jeg skal ikke komme til at arbejde "gratis" ved at skulle tilbagebetale smiley

Kommentér på:
SU - hjælp

Annonce