3.341 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

KD
KD
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548

Kanin med knækkede tænder Kanin med knækkede tænder

Håber at nogen herinde måske har lidt kanin-erfaring.

Jeg passer pt min søsters kanin mens hun er på ferie. Idag opdager jeg så at fortænderne i overmunden er knækket skævt og fortænderne i undermunden ikke er der. Dvs. man kan se en smule tand, men de er knækket helt ned.

Det ser umiddelbart ikke ud som om han har ondt, og han samler maden op og tygger det med kindtænderne, og har også læst mig til at kaniner fint lever uden fortænder.

Men jeg hører MEGET gerne fra nogen som har oplevet det samme og hvad man valgte i den givne situation? Er der en mulighed for at tænderne kommer igen?

Ville godt nok være ked af at aflive min søsters kanin mens hun er på ferie smiley

Har forsøgt at tage et billede af tænderne:
http://hund2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/258/1288608-taender

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.
  • Badeværelseslåge hænger 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kanin med knækkede tænder
  • #1   6. jul 2013 Det er godt nok ikke noget jeg har oplevet før, men kaninens tænder vokser jo det meste af dens liv, så de bør komme ud igen. Problemet med knækkede tænder, er at man risikerer de er knækket skævt ved roden og derfor vil tænderne altid vokse skævt, og muligvis vildt vokse smiley

Jeg ville personligt selv aflive en kanin med tandproblemer, men herom er der mange meninger. Det er absolut ikke akut smiley

Desværre er det svært at finde dyrlæger med kaninforstand.

Ved du om den evt har tandproblemer og det bare ikke var noget du er bekendt med?

• #2   6. jul 2013 Jeg tror din søsters kanin har problemer med sine tænder og at det skal kigges på meget hurtigt...
    Du kan læse om en kanins tænder her:
    http://www.dyrlaegehusetarken.dk/kaniners-taender

• #3   6. jul 2013 Lise

Synes ikke der er noget om knækkede tænder på det link

• #4   6. jul 2013 Gummerne er ikke røde og irriterede. Så vi ser tiden an og ser om ikke tænderne kommer op igen, og om de kommer rigtigt op

• #5   6. jul 2013 De der tænder ser ikke sunde ud...
    Jeg har kaniner, og så en af mine sådan ud, fik den fred med det samme....

Om de rent faktisk ER knækkede, er svært at se... men knækkede eller ej, har den der kanin dårlige tænder.... !
    Jeg synes ABSOLUT ikke du skal se tiden an...

Sorry to say....

Nu har du ikke angivet landsdel, så det er svært at guide dig mod en dyrlæge, der har styr på kaniner....

• #6   6. jul 2013 er du sikker på det er en ny skade?

min første kanin havde også skævt slebet fortænder men hun blev alligevel 14-16år gammel. og havde ingen problemer med det

• #7   6. jul 2013 Nej jeg ved ikke om det er nyt. Men det tror jeg for han går normalt frit i haven og graver rødder op og spiser og "klipper" hækken smiley

• #8   6. jul 2013 Nu ved jeg ikke hvornår din søster kommer hjem fra ferie, hvis hun kommer snart bedes du sige til hende at hun må gå til dyrlægen med den.

• #9   6. jul 2013 Nu er det mest marsvin jeg har erfaring med, vi har en lille flok og har haft mutter i 14 år.
    vi har da haft flere med akutte tandproblemer, et par med kronisk skævt bid, og vi har da fået dyrlægen til at slibe dem til. problemet er nemlig hvis de vokser skævt og kaninen/marsvinet må tygge forkert for at kompensere for skævheden, at det går helt galt.
    Vi havde en hun med medfødt skævtvoksende kindtænder, og hun var da til "tandlægen" et par gange om året for at rette tænderne og hun havde et fantastisk liv i 7 år uden problemer.
    Jaja.. der er nok nogen der ryster på hovedet.. (o; men sådan en flok marsvin er faktisk ret sjove og noget så fulde af personlighed og noget så hyggelige.

En dyrlæge med ekspertise i gnavere, kan nemt og uden bedøvelse rette det til hvis det ikke er helt håbløst. og netop da tænderne vokser hele tiden, skulle det da være muligt at rette, eller i hvert fald gøre et forsøg.
    hvis kaninen ellers spiser uden problemer, ikke savler, har tabt sig, og gemmer sig, så havde jeg da, hvis det var mit ansvar, taget kontakt til en dyrlæge med speciale i smådyr og fået ham/hende til at tage et kik.

Jeg har aldrig betalt noget videre for en tur hos mutte-tandlægen.

• #10   6. jul 2013 Han hverken savler, taber sig eller er mut på anden vis. Og spiser som sagt helt fint.

• #11   6. jul 2013 Så lad ham være og hold skarpt øje med ændret adfærd, det havde jeg gjort..

• #12   6. jul 2013 Det gør jeg smiley

Har skåret noget melon i små bidder også så kan han guffe med det smiley

• #13   6. jul 2013 de der tænder ser altså i mine øjne fortykkede ud smiley

• #14   6. jul 2013 Hvordan fortykkede mener du -T-?

• #15   6. jul 2013 det ser ud som om, at tænderne ikke er "raske"... ved vildtvoksende tænder, er tænderne meget tykkere og skæve... jeg kan evt senere tage et billede af en af mines tænder....
    Du kan se en tydelig forskel...

Og er det tilfældet med din søsters kanin (at de er vildtvoksende) kan de være knækket netop fordi de er skæve og for lange... og det er en meget smertefuld lidelse for en kanin...

• #16   6. jul 2013 -T-
    Okay.. Virker bare slet ikke som om han har ondt.

• #17   6. jul 2013 En kanin viser sjældent at den har ondt, før det er for sent..... smiley

Få du hellere en dyrlæge til at kigge på den...
    For det er altså MEGET synd, hvis den har dårlige tænder.... smiley

• #18   6. jul 2013 -T-

Vi får selvfølgelig en dyrlæge til at kigge på det. Og ja jeg ved at dyr kan skjule smerte.

• #19   6. jul 2013 Jeg ville aflive på stedet. Det gør jeg ved tandfejl - konsekvent.

• #20   6. jul 2013 Hvis kaninen ikke har gener af det, spiser fint og uden problemer, så er der vel ingen grund til at aflive den på stedet?
    havde den haft ondt, så havde den heller ikke spist normalt, det er trods alt nemt at se om de gør, eller om de fumler med maden, savler osv.
    men ingen tvivl om at den bør ses efter af en med forstand på det, og så tage en vurdering.

• #21   6. jul 2013 Marie-Louise

Jeg tænker lidt som dig. Som regel kan man se én eller anden form for adfærdsændring. Og jeg var også suset afsted hvis jeg kunne se han havde smerter. Men uanset hvad så bliver han selvfølgelig lige tilset af en dyrlæge.

• #22   6. jul 2013 Line - det samme havde jeg gjort....
    Jeg ville være hamrende ærgerlig over det, men for kaninens skyld, ville den fare til de evige gulerodsmarker....

• #23   6. jul 2013 Tja, hvis kaninen har levet med det hele livet, så kan man jo ikke se adfærdsændringer smiley

Men nu ser jeg også på det som avler.. Hvis jeg opdager en tandfejl - så er det nogle helt andre ting jeg skal igennem. Hvilket minder mig om at det er ved at være tid siden jeg har kigget mine igennem smiley Må hellere få det gjort!

• #24   6. jul 2013 Kaninens tænder vokser uden rod så skulle der knække noget af så vokser der nogle nye ud.
    Dog skal man være obs på om de er knækket skævt at kaninen kan rette det igen.
    (ved brug af grene, hø og andet gnavematriale)
    Jeg har en, han sad uden de nederste fortænder for 14 dage siden, nu sider der 2 nye fortænder næsten aamme længde som de gamle.

Jeg har ikke set billederne da min mobil ikke vil åbne det/dem

• #25   6. jul 2013 Line

Det har ikke været sådan altid.. Han bor hos min og min søsters mor. Her har han et bur der altid er åbent så han hopper rundt i hele haven. Her går dagen med (til min mors glæde) at hive blomsterkort på hvad der er sået der op af jorden, grave rødder fra og knække dem og gnave dem i sig, samt klippe grene fra hækken over, hvis han mener at den gren trænger til at komme af hækken smiley

• #26   6. jul 2013 hehe smiley Ja - men kigger i jævntlig kræet i munden? smiley Mine bryder sig ikke om det, og så snart jeg har kigget efter at have vænnet dem fra, så er det ret sjælendt jeg får set efter. Eller det gør dommerne på udstillingerne smiley

• #27   6. jul 2013 Ved godt det ikke lige er om en kanin men:

Jeg havde engang et marsvin som der kom til skade, jeg så ikke hvad der skete, hun løb rundt på vores gulv og da pludselig så jeg blod, også fandt jeg hendes 2 fortænder ligge på gulvet. Der var ikke nogen der havde trådt på hende, så om det kunne ske ved at hun havde bidt i noget - vides ikke. Hun var max alene i 1-2min. Vi tog til dyrlægen som sagde der ikke var skader på hendes hoved/kinder så hvis vi sørgede for hun fik vand og havde adgang til mad så skulle hun nok klarer den.
    Dyrlægen anbefalede at hun rev gulerrød,agurker og andet grønt til hende den første uges tid. Så hun med sikkerhed havde mulighed for at spise.

Den første uges tid stod jeg og rev grønt til hende 2-3 gange dagligt, også kunne hun spise hendes fuldfoder. Der kun 1-2 uger og hendes tænder var vokset ud igen og der var ingen problemer. Hun blev 9 år gammel og sov stille ind, flere år efter.

Kommentér på:
Kanin med knækkede tænder

Annonce