Kanin med knækkede tænder Kanin med knækkede tænder
Håber at nogen herinde måske har lidt kanin-erfaring.
Jeg passer pt min søsters kanin mens hun er på ferie. Idag opdager jeg så at fortænderne i overmunden er knækket skævt og fortænderne i undermunden ikke er der. Dvs. man kan se en smule tand, men de er knækket helt ned.
Det ser umiddelbart ikke ud som om han har ondt, og han samler maden op og tygger det med kindtænderne, og har også læst mig til at kaniner fint lever uden fortænder.
Men jeg hører MEGET gerne fra nogen som har oplevet det samme og hvad man valgte i den givne situation? Er der en mulighed for at tænderne kommer igen?
Ville godt nok være ked af at aflive min søsters kanin mens hun er på ferie
Har forsøgt at tage et billede af tænderne:
http://hund2.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/258/1288608-taender
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
Jeg ville personligt selv aflive en kanin med tandproblemer, men herom er der mange meninger. Det er absolut ikke akut
Desværre er det svært at finde dyrlæger med kaninforstand.
Ved du om den evt har tandproblemer og det bare ikke var noget du er bekendt med?
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.566
Du kan læse om en kanins tænder her:
http://www.dyrlaegehusetarken.dk/kaniners-taender
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Synes ikke der er noget om knækkede tænder på det link
aug 2012
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.054
Jeg har kaniner, og så en af mine sådan ud, fik den fred med det samme....
Om de rent faktisk ER knækkede, er svært at se... men knækkede eller ej, har den der kanin dårlige tænder.... !
Jeg synes ABSOLUT ikke du skal se tiden an...
Sorry to say....
Nu har du ikke angivet landsdel, så det er svært at guide dig mod en dyrlæge, der har styr på kaniner....
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 882
min første kanin havde også skævt slebet fortænder men hun blev alligevel 14-16år gammel. og havde ingen problemer med det
aug 2012
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 183 Svar: 2.625
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
vi har da haft flere med akutte tandproblemer, et par med kronisk skævt bid, og vi har da fået dyrlægen til at slibe dem til. problemet er nemlig hvis de vokser skævt og kaninen/marsvinet må tygge forkert for at kompensere for skævheden, at det går helt galt.
Vi havde en hun med medfødt skævtvoksende kindtænder, og hun var da til "tandlægen" et par gange om året for at rette tænderne og hun havde et fantastisk liv i 7 år uden problemer.
Jaja.. der er nok nogen der ryster på hovedet.. (o; men sådan en flok marsvin er faktisk ret sjove og noget så fulde af personlighed og noget så hyggelige.
En dyrlæge med ekspertise i gnavere, kan nemt og uden bedøvelse rette det til hvis det ikke er helt håbløst. og netop da tænderne vokser hele tiden, skulle det da være muligt at rette, eller i hvert fald gøre et forsøg.
hvis kaninen ellers spiser uden problemer, ikke savler, har tabt sig, og gemmer sig, så havde jeg da, hvis det var mit ansvar, taget kontakt til en dyrlæge med speciale i smådyr og fået ham/hende til at tage et kik.
Jeg har aldrig betalt noget videre for en tur hos mutte-tandlægen.
aug 2012
jun 2013
aug 2012
Har skåret noget melon i små bidder også så kan han guffe med det
apr 2007
aug 2012
apr 2007
Du kan se en tydelig forskel...
Og er det tilfældet med din søsters kanin (at de er vildtvoksende) kan de være knækket netop fordi de er skæve og for lange... og det er en meget smertefuld lidelse for en kanin...
aug 2012
Okay.. Virker bare slet ikke som om han har ondt.
apr 2007
Få du hellere en dyrlæge til at kigge på den...
For det er altså MEGET synd, hvis den har dårlige tænder....
aug 2012
Vi får selvfølgelig en dyrlæge til at kigge på det. Og ja jeg ved at dyr kan skjule smerte.
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.529
jun 2013
havde den haft ondt, så havde den heller ikke spist normalt, det er trods alt nemt at se om de gør, eller om de fumler med maden, savler osv.
men ingen tvivl om at den bør ses efter af en med forstand på det, og så tage en vurdering.
aug 2012
Jeg tænker lidt som dig. Som regel kan man se én eller anden form for adfærdsændring. Og jeg var også suset afsted hvis jeg kunne se han havde smerter. Men uanset hvad så bliver han selvfølgelig lige tilset af en dyrlæge.
apr 2007
Jeg ville være hamrende ærgerlig over det, men for kaninens skyld, ville den fare til de evige gulerodsmarker....
jul 2008
Men nu ser jeg også på det som avler.. Hvis jeg opdager en tandfejl - så er det nogle helt andre ting jeg skal igennem. Hvilket minder mig om at det er ved at være tid siden jeg har kigget mine igennem
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 164
Dog skal man være obs på om de er knækket skævt at kaninen kan rette det igen.
(ved brug af grene, hø og andet gnavematriale)
Jeg har en, han sad uden de nederste fortænder for 14 dage siden, nu sider der 2 nye fortænder næsten aamme længde som de gamle.
Jeg har ikke set billederne da min mobil ikke vil åbne det/dem
aug 2012
Det har ikke været sådan altid.. Han bor hos min og min søsters mor. Her har han et bur der altid er åbent så han hopper rundt i hele haven. Her går dagen med (til min mors glæde) at hive blomsterkort på hvad der er sået der op af jorden, grave rødder fra og knække dem og gnave dem i sig, samt klippe grene fra hækken over, hvis han mener at den gren trænger til at komme af hækken
jul 2008
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
Jeg havde engang et marsvin som der kom til skade, jeg så ikke hvad der skete, hun løb rundt på vores gulv og da pludselig så jeg blod, også fandt jeg hendes 2 fortænder ligge på gulvet. Der var ikke nogen der havde trådt på hende, så om det kunne ske ved at hun havde bidt i noget - vides ikke. Hun var max alene i 1-2min. Vi tog til dyrlægen som sagde der ikke var skader på hendes hoved/kinder så hvis vi sørgede for hun fik vand og havde adgang til mad så skulle hun nok klarer den.
Dyrlægen anbefalede at hun rev gulerrød,agurker og andet grønt til hende den første uges tid. Så hun med sikkerhed havde mulighed for at spise.
Den første uges tid stod jeg og rev grønt til hende 2-3 gange dagligt, også kunne hun spise hendes fuldfoder. Der kun 1-2 uger og hendes tænder var vokset ud igen og der var ingen problemer. Hun blev 9 år gammel og sov stille ind, flere år efter.
Kanin med knækkede tænder