1.275 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Ødem på hovedet :'( Ødem på hovedet :'(

Jeg skriver herinde, da jeg lige nu er i en forfærdelig venteposition og desperat søger viden, der enten kan berolige mig eller få mig til at blive mere forberedt på hvad dyrelægen regnede med ville ske.

Jeg har en chihuahuahan på 2,5 år, som render rundt med en væskeansamling ovenpå hovedet og har gjort det i over en uge nu. Det startede pludseligt og han hævede voldsomt på og omkring hovedet (af andre symptomer urinerede han indenfor og ville ikke hoppe op og ned fra ting). Han kom med det samme på kbh's dyrehospital, hvor de ikke vidste hvad det var, men var bange for hydrocephalus (vand i hovedet) og han kom derfor på karlslunde (hvor de bedre kunne undersøge neurologisk), hvor de mente det var et stik eller noget i den stil, da det var som om hævelsen var mere omkring øjnene. Han fik derfor steroider og vi fik at vide, at hævelsen gerne skulle falde indenfor 24 timer (længere historie, men fylder for meget).

Hævelsen er faldet noget, men han har stadig en forholdsvis stor blød bule ovenpå hovedet. Indtil i fredags havde han absolut ingen andre symptomer og jeg snakkede derfor med nogen om, at vente med igen at gå til dyrelægen indtil min egen, som har fulgt ham igennem en slem sygdomsperiode hvor han fik konstateret syringomyeli, kom hjem fra ferie.
I fredags begyndte han så at gå mærkeligt - til sidst ville han dårligt gå, og han virkede træt og bedrøvet.
Vi tog derfor alligevel til en dyrelæge, som med det samme sagde, at han ikke regnede med vores hund ville have en chance, da det ødem han har på hovedet ikke kunne være kommet af noget godt og at prognosen var meget dårlig.
Min kæreste foreslog så prednisolon og vi kom så i fællesskab frem til, at vi skulle afprøve at have ham på prednisolon i 4-5 dage, hvorefter vi skulle ringe til ham og allerede i går dagen efter havde han ingen symptomer ud over at han stadig havde ødemet på hovedet. Det samme er tilfældet i dag ud over at han er mere træt end vanligt (nok grundet medicinen)

Nu sidder jeg så med tanker om hvad det ødem ville kunne være udover hydrocephalus eller andre alvorlige ting. Ved i, eller har i erfaring med, at et sådan ødem over panden/hovedet kan være noget af ikke alvorlig karakter?

Nogle andre fakta som i denne forbindelse kan være vigtige at få med er:
Vi har tidligere haft ham igennem scanninger (til det hvide ud af øjenene) og fik her konstateret syringomyeli, hvilket han dog ikke på daværende tidspunkt led under (grunden til undersøgelser, indlæggelse m.v. viste sig at være en inflammation).
Han har desuden en lille åben fontannel, men da han var 1 år og fik det andet konstateret skulle der, ud fra hvad karlslunde sagde, ikke være tale om hydrocephalus.
Han har siden ikke haft tegn på sygdom i disse forbindelser. Før nu.

Er der nogen der kan hjælpe mig med viden i min fortvivlelse?
Jeg leder desperat efter viden som kan hjælpe i forhold til om vi skal have håb eller om et sådan ødem, ligesom dyrelægen regnede med, er fatalt.

På forhånd tak for hjælpen!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ødem på hovedet :'(
  • #1   14. jul 2013 Puha hvor er jeg ked af at høre at din lille hund har det skidt!! Jeg ved ingen ting om det! Men vil bare sende dig gode tanker og en krammer! Held og lykke med ham!

• #2   14. jul 2013 Som du beskriver det ville jeg også sige hydrocephalus og især den race du har.

Har du fået ham CT-skannet evt? At han har en åben fontanel har intet at gøre med Hydrocephalus det er 2 vidt forskellige ting.

http://www.dk.alensdream.com/sund-hund/26-hydrocephalus-hos-hunde

En åben fontanel kan dog have indvirkning hvis den ikke bare er lille og "pæn" rund at mærke på. Denne må ikke være med revner ud til siderne på nogen måde.
    Når de har for stor åben fontanel så kan et almindelig slag mod hovedet i leg gøre skade på hunden.

Jeg kan desværre ikke råde dig bedre end dyrlægen, men håber der er nogen der kan kan komme med nogle positive udmeldinger til jer og håber på at I kan finde en behandling for den bette.

• #3   14. jul 2013 Tak Helle B.

Mada Mim:
    den er desværre ikke helt fin og rund. Den er ikke så stor, men er ikke blot rund.
    Lige nu er den ikke til at mærke, da der er ødem der.

Han blev CT scannet dengang han var 1 år og på det tidspunkt fik han ikke konstateret den lidelse, men i stedet syringomyeli.
    Vi har ikke fået scannet ham i denne omgang (endnu i hvert fald), da dyrelægen sagde at han ikke kunne forestille sig, at vi kunne få andet end et dårligt resultat, og da synes han ikke vi skulle gøre det også grundet den høje pris, da vores forsikring (efter alt det han var igennem sidst) ikke vil dække denne gang. - de dækker ikke lidelser der kan være medfødt. Gjorde de sidst og var rigtig sødt, men de gør det dog ikke igen.

Det handler dog ikke om penge for os, men vi vil samtidig heller ikke smide 20.000 eller deromkring efter en scanning, hvis dyrelægen ikke anbefaler det. Og vigtigst af alt vil vi ikke have han skal igennem alt det for så bare at blive aflivet.
    Vi bruger den tid vi har med ham nu til rigtig at hygge og gøre det han kan lide i det omfang han nu kan klare det.

Ville bare sådan ønske at jeg kunne finde flere oplysninger på nettet om ødemer med den placering hans har.

• #4   14. jul 2013 Problemet er at finder du netop linke til dette M&M så er det til disse 2 sygdomme og det er jo deprimerende.
    Man håber jo altid at det er noget der går over når vores kære bliver syge og det håber jeg da også det gør ved jeres. Måske han bare har slået hovedet i leg så det er en slags "hjernerystelse" hvem ved. Man giver selvfølgelig ikke op før man ikke kan gøre mere og I gør jo det helt rigtige for ham kan jeg høre.

• #5   14. jul 2013 Ja lige præcis det er disse sygdomme man finder frem til :S

Men som du også nævner håber jeg jo også lidt at det er et slag eller noget i den retning, men så kunne jeg ikke forestille mig at han 8 dage efter pludselig går meget mærkeligt m.v. smiley

Men håber stadig smiley

• #6   14. jul 2013 Jeg kan fortælle dig jeg har haft 2 pomser hvor de i leg løb imod henholdsvis et bordben og en dør. De fik hjernerystelse og jeg måtte have dem i bur i en tid. Den ene i 14 dage og den anden i næsten 4 uger. Hver gang den fik lov at komme ud hvor der var for store områder at gå rundt på begyndte hun at savle og dingle rundt.

Hjernerystelse er jo et slag mod hovedet, hvor de kan få en væskeophobning og den kan vare i en tid og de skal have ro omkring sig og være i ro mens det står på.

Det er så bare hvad jeg har oplevet. Mine har dog ikke haft noget ødem på hovedet man kunne mærke.

• #7   14. jul 2013 Man kan jo have lov at håbe det "bare" er noget i den retning.
    Lød dog på dyrelægen som om at han aldrig havde set et sådan ødem, hvor det var endt godt smiley men vi håber!

• #8   14. jul 2013 Håbet er jo også lysegrønt som man siger, og ingen kan sige noget om, om det ikke lige præcis er jeres der er heldig jo.

Held og lykke med det hele i alt fald. Fortæl os lige hvordan det går.

• #9   14. jul 2013 Tusind tak smiley
    Det skal jeg nok kan du tro

Kommentér på:
Ødem på hovedet :'(

Annonce