2.298 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

skånsom aktivering af kanin?? skånsom aktivering af kanin??

Hejsa

I fredags blev min lille kanin-pige steriliseret, og hun er allerede nu virkelig frisk og vil gerne løbe rundt, men det må hun ikke pga såret.

som aftalt med dyrlægen, er hun noget mere i bur, end hun plejer at være, for at undgå at der sker noget uhensigtsmæssigt med såret.

I nat var hun så frustreret, at hun blev ved med at bide i buret, samt spiste de aviser, der lå under hende. Dem fjernede jeg, så hun kun har håndklæder som bund. Hendes normale strøelse - træpiller, hampstrøelse + hø og halm - må hun ikke få pga støv.
Hun fik nogle æggebakker, som hun splittede ad i løbet af meget kort tid. Derefter faldt hun til ro for resten af natten.
Hendes normale legetøj gider hun ikke for tiden, og pap og aviser spiser hun.

Hvad kan jeg lave med hende, for at få hende psykisk træt, så hun ikke er så frustreret og keder sig? Og som selvfølgelig ikke er fysisk krævende
Hun er ikke særlig godbids-fixeret, så jeg tror ikke, klikkertræning hjælper. Hun mister i hvert fald interessen lyn-hurtigt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Køb og udskiftning af batteri på bil 1.100 kr.
  • Opsætning af 6 lamper 1.000 kr.
  • tømrer 1.000 kr.
  • Føring til lampe 250 kr.
  • Opsætning af lampe 700 kr.
  • Fyld vand på mit varmeanlæg 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skånsom aktivering af kanin??
  • #1   21. jul 2013 Der er jo foderbolde m.m., men hvis hun ikke er så madglad, er det jo ikke sikkert, det hjælper.

Har du mulighed for at skaffe nogle grene (pil, æble, pære m.m. - endelig ikke blomme, kirsebær m.m.)? Det oplever jeg, kører dem godt trætte.
    Måske små papæsker (hold lige øje med, at hun ikke æder dem) - evt. med noget lækkert indeni.
    Bag nogle kaningodbidder formet som "donuts" og hæng dem op i buret.

• #2   21. jul 2013 Min hunkanin blev sat ud i hendes vante omgivelser efter få dage, ellers ville hun ikke spise og drikke optimalt. Hun bor sammen med sin kastreret far (og har gjort det i 4½ år)

Hun boede i et lille bur på 100*50 de første dage efter operationen, men hun var så deprimeret at det ville være synd ikke at gøre andet.
    Der kom ikke infektion i såret. smiley
    Har lige tilføjet et billede af hvordan de bor.

profilbillede
  • #3   21. jul 2013 Hvis du har mulighed for det, så giv hende en gren fra et frugttræ(det må kun være fra frugttræer!)... smiley

• #4   21. jul 2013 Lidt inspiration her, måske: http://kaninhaandbogen.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=59
    Kaniner må gerne få grene fra ikke-frugttræer. smiley

• #5   21. jul 2013 Idéen med donuts er da utrolig god! Jeg gik selv lige og tænkte på, at hænge frisk græs op i nogle mindre bundter, så hun skulle lave lidt for maden.

Hvordan laver jeg de donuts?

Hun har grene og træstykker med lækker bark smiley

Hendes bur er 120*50, men hun får jo lov til at komme ud flere gange i løbet af dagen. Hun spiser og drikker helt normalt smiley
    Hun er "bare" frustreret over at skulle holdes lidt i ro.

• #6   21. jul 2013 Må de? Jeg har altid fået at vide, at de ikke må. noget med de syrer der er inde i eks. birketræer?
    Men det skal jeg ikke gøre mig klog på mere, jeg går ikke op i det som jeg gjorde engang og har altid holdt mig til frugttræer smiley

• #7   21. jul 2013 Ja, der er dog undtagelser (hvilket der også er indenfor frugttræer, eksempelvis må de ikke få fra stenfrugter såsom kirsebær, blommer m.fl.) Så hut jeg hvisker, har det noget med blåsyreindholdet i stenfrugter at gøre.
    Pil, elm, bøg, ask, birk og hvad har vi, er super - og kaninerne elsker det.

Et lille stykke tørret (rug)brød eller et lille stykke knækbrød plejer også at være et hit.

• #8   21. jul 2013 Hov, angående donuts: Jeg plejer oftest bare at blande eksempelvis revne gulerødder, æble, og så blande havregryn/smuldret brød i indtil passende konsistens. Former det til "donuts" -> bageplade med bagepapir -> i ovnen indtil de er tørret op -> ud af ovnen.

Bagetiden er nok omkring 30-60 minutter og temperaturen 150-200 grader. Varmluft kan være godt. Ovnlågen kan med fordel stå let på klem, så fugten kan komme ud.

• #9   21. jul 2013 Klikkertræning kører dem godt trætte smiley
    Du kan lære hende at dutte på genstande, for eksempel.

En skive rugbrød ristet godt hårdt på en brødrister og hængt op i buret var mine meget glade for smiley

• #10   21. jul 2013 Desværre duer klikkertræning ikke. Jeg har lige prøvet at få hende til at sidde/stå på bagbenene, så jeg kunne se såret på hendes mave. Det virkede kun en gang, så gad hun ikke det mere.

Tusind tak for opskriften. Den vil jeg straks købe ind til og lave til hende.

Og tak for idéen med rugbrødet. Det vil jeg også prøve smiley

Lige nu er mit største problem dog, at hun bestemt ikke vil have sin smertestillende medicin!
    Jeg har prøvet ALT - tror jeg.
    Lige nu ligger der et stykke johannesbrød i blød i medicinen, og hun har ikke andet at spise derinde. Jeg håber det virker. Næste forsøg bliver med basilikum-blade, for det elsker hun. Dog skal jeg lige købe det først.

Har I nogle idéer?

Jeg har snakket med dyrlæge-vagten, som siger, at hvis jeg ikke kan få det i hende, er det bedre (i forhold til stress), at hun har lidt ondt, end tvinge hende så såret går op. Selvfølgelig er hun under konstant overvågning af mig og kæresten, og hvis hun bliver rigtig dårlig, kommer hun til dyrlægen.

Under alle omstændigheder kontakter jeg dyrlægen i morgen tidlig.

• #11   21. jul 2013 Kan du knuse pillen? Så kan du måske blande den med noget guf af en art. Er ikke så stærk udi hvad niner spiser, men måske du kan lave basilikum/pille "mos".

• #12   21. jul 2013 Det er flydende. Loxicom hedder det.

• #13   21. jul 2013 Måske du kan hakke basilikum til mos og så blande medicinen i?

• #14   21. jul 2013 Det er min næste plan. Jeg prøver lige, for hun virker sulten smiley

• #15   21. jul 2013 Jah! Vi havde lagt et johannesbrød i blød i medicinen og så fik kæresten den idé at vikle det ind i frisk græs og lidt bananmos, og nu har hun spist det hele smiley

Hvor ER jeg bare lettet!!!! smiley :D smiley

• #16   21. jul 2013 Dejligt smiley

• #17   21. jul 2013 Jaaa smiley

Og der er en pladefuld æble-gulerod-banan-havregryns-donuts i ovnen, som jeg håber, hun får noget ud af senere smiley

• #18   21. jul 2013 En sprøjte. Du er simpelthen hård. Hun SKAL have sin medicin. BOM. En lille engangssprøjte og så ned så ind i gabet. Så tæt på svælget som muligt. Ja det er skide ubehagligt men sådan må det være. En sterilisering er en stor operation og går der først infektion eller kommer smerter gør det MEGET ondt. Så hellere at hun bliver tosset over at medicinen er dum at få.

• #19   21. jul 2013 Nogle blander smertestillende i bananmos, men da min fik det var der ingen vej udenom, jeg tog bare fat i kaninen og gav den det - det tog 5 sekunder.

(ps. til information får kaniner ikke piller, da de ikke kan kaste op, hvis de får den galt i halsen = den dør)

• #20   21. jul 2013 Sarah - Jeg prøvede 3 gange med vold at få det i hende.

Først prøvede jeg at gøre som i går, hvor jeg havde hende i buret, fulgte efter hende med sprøjten, og lirkede den ind i munden og fik lidt af gangen ind. Det prøvede jeg i længere tid, uden det lykkedes. Hun var stik-tosset og undveg med stor succes alle mine forsøg.

Første gang med vold, holdt jeg hende i nakken oven på hendes hus i buret og i et hjørne.

Anden gang:
    tæppe omkring ben og i skøddet, kaninen ud af buret, ind mellem benene og forsøge at holde hovedet så meget fast, at jeg kunne komme det i munden. Det lykkedes heller ikke.
    Tredje gang var noget lignende første gang og lykkedes heller ikke.

I morgen forsøger jeg mig med bananmos og ingen mad i et par timer inden. Det var det, der fik hende til at spise lokkemaden i dag.

• #21   21. jul 2013 Aldrig med vold da! Bare tage fat og få det overstået.Det behøver hverken gøre ondt eller andet.

• #22   21. jul 2013 Jeg er dårlig til at forklare, så håber dette giver mening.
    Jeg satte min på et bord, og stod så kaninens bagdel var mod mig. Så tog jeg bare ved hendes hoved og gav hende medicinen. Hun kunne ikke bakke væk fra det, og det tog som sagt ikke mere end et par sekunder.

Sådan gjorde jeg i de 10 dage, hvor hun skulle have smertestillende og antibiotika pga. blærebetændelse. Sådan har jeg iøvrigt altid gjort ved mine kaniner, det er hurtigt og smertefrit. smiley

• #23   21. jul 2013 Jeg forsøgte at holde hende fast, men det kunne jeg ikke.

I morgen bliver der forsøgt med bananmos.

Kommentér på:
skånsom aktivering af kanin??

Annonce