skånsom aktivering af kanin?? skånsom aktivering af kanin??
Hejsa
I fredags blev min lille kanin-pige steriliseret, og hun er allerede nu virkelig frisk og vil gerne løbe rundt, men det må hun ikke pga såret.
som aftalt med dyrlægen, er hun noget mere i bur, end hun plejer at være, for at undgå at der sker noget uhensigtsmæssigt med såret.
I nat var hun så frustreret, at hun blev ved med at bide i buret, samt spiste de aviser, der lå under hende. Dem fjernede jeg, så hun kun har håndklæder som bund. Hendes normale strøelse - træpiller, hampstrøelse + hø og halm - må hun ikke få pga støv.
Hun fik nogle æggebakker, som hun splittede ad i løbet af meget kort tid. Derefter faldt hun til ro for resten af natten.
Hendes normale legetøj gider hun ikke for tiden, og pap og aviser spiser hun.
Hvad kan jeg lave med hende, for at få hende psykisk træt, så hun ikke er så frustreret og keder sig? Og som selvfølgelig ikke er fysisk krævende
Hun er ikke særlig godbids-fixeret, så jeg tror ikke, klikkertræning hjælper. Hun mister i hvert fald interessen lyn-hurtigt.
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 566
Har du mulighed for at skaffe nogle grene (pil, æble, pære m.m. - endelig ikke blomme, kirsebær m.m.)? Det oplever jeg, kører dem godt trætte.
Måske små papæsker (hold lige øje med, at hun ikke æder dem) - evt. med noget lækkert indeni.
Bag nogle kaningodbidder formet som "donuts" og hæng dem op i buret.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.370
Hun boede i et lille bur på 100*50 de første dage efter operationen, men hun var så deprimeret at det ville være synd ikke at gøre andet.
Der kom ikke infektion i såret.
Har lige tilføjet et billede af hvordan de bor.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 89 Svar: 1.169
mar 2009
Kaniner må gerne få grene fra ikke-frugttræer.
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.851
Hvordan laver jeg de donuts?
Hun har grene og træstykker med lækker bark
Hendes bur er 120*50, men hun får jo lov til at komme ud flere gange i løbet af dagen. Hun spiser og drikker helt normalt
Hun er "bare" frustreret over at skulle holdes lidt i ro.
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 89 Svar: 1.169
Men det skal jeg ikke gøre mig klog på mere, jeg går ikke op i det som jeg gjorde engang og har altid holdt mig til frugttræer
mar 2009
Pil, elm, bøg, ask, birk og hvad har vi, er super - og kaninerne elsker det.
Et lille stykke tørret (rug)brød eller et lille stykke knækbrød plejer også at være et hit.
mar 2009
Bagetiden er nok omkring 30-60 minutter og temperaturen 150-200 grader. Varmluft kan være godt. Ovnlågen kan med fordel stå let på klem, så fugten kan komme ud.
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
Du kan lære hende at dutte på genstande, for eksempel.
En skive rugbrød ristet godt hårdt på en brødrister og hængt op i buret var mine meget glade for
feb 2008
Tusind tak for opskriften. Den vil jeg straks købe ind til og lave til hende.
Og tak for idéen med rugbrødet. Det vil jeg også prøve
Lige nu er mit største problem dog, at hun bestemt ikke vil have sin smertestillende medicin!
Jeg har prøvet ALT - tror jeg.
Lige nu ligger der et stykke johannesbrød i blød i medicinen, og hun har ikke andet at spise derinde. Jeg håber det virker. Næste forsøg bliver med basilikum-blade, for det elsker hun. Dog skal jeg lige købe det først.
Har I nogle idéer?
Jeg har snakket med dyrlæge-vagten, som siger, at hvis jeg ikke kan få det i hende, er det bedre (i forhold til stress), at hun har lidt ondt, end tvinge hende så såret går op. Selvfølgelig er hun under konstant overvågning af mig og kæresten, og hvis hun bliver rigtig dårlig, kommer hun til dyrlægen.
Under alle omstændigheder kontakter jeg dyrlægen i morgen tidlig.
aug 2012
feb 2008
aug 2012
feb 2008
feb 2008
Hvor ER jeg bare lettet!!!!
aug 2012
feb 2008
Og der er en pladefuld æble-gulerod-banan-havregryns-donuts i ovnen, som jeg håber, hun får noget ud af senere
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
jun 2008
(ps. til information får kaniner ikke piller, da de ikke kan kaste op, hvis de får den galt i halsen = den dør)
feb 2008
Først prøvede jeg at gøre som i går, hvor jeg havde hende i buret, fulgte efter hende med sprøjten, og lirkede den ind i munden og fik lidt af gangen ind. Det prøvede jeg i længere tid, uden det lykkedes. Hun var stik-tosset og undveg med stor succes alle mine forsøg.
Første gang med vold, holdt jeg hende i nakken oven på hendes hus i buret og i et hjørne.
Anden gang:
tæppe omkring ben og i skøddet, kaninen ud af buret, ind mellem benene og forsøge at holde hovedet så meget fast, at jeg kunne komme det i munden. Det lykkedes heller ikke.
Tredje gang var noget lignende første gang og lykkedes heller ikke.
I morgen forsøger jeg mig med bananmos og ingen mad i et par timer inden. Det var det, der fik hende til at spise lokkemaden i dag.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
jun 2008
Jeg satte min på et bord, og stod så kaninens bagdel var mod mig. Så tog jeg bare ved hendes hoved og gav hende medicinen. Hun kunne ikke bakke væk fra det, og det tog som sagt ikke mere end et par sekunder.
Sådan gjorde jeg i de 10 dage, hvor hun skulle have smertestillende og antibiotika pga. blærebetændelse. Sådan har jeg iøvrigt altid gjort ved mine kaniner, det er hurtigt og smertefrit.
feb 2008
I morgen bliver der forsøgt med bananmos.
skånsom aktivering af kanin??