825 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Laks kan man det Laks kan man det

Jeg skal for først gang prøve og lave laks men jeg er lidt i tvivl om dette smager godt sammen....

Jeg tænker og lave laksen sådan
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/5573/Fisk-opskrifter/Laksefilet-i-fad-med-tomater-og-foraarsloeg

Og med denne sovs til samt katofler
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/visopskrift.php?id=13954

Hvad syntes i eller har i evt nogle andre opskrifter.... Laksen er i tykke skiver eller hvad man nu kalder det...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Laks kan man det
  • #1   9. aug 2013 Synes set lyder lækkert. smiley det er min erfaring at det er rigtig svært at få laks til at smage dårligt, fordi den er så fantastisk i sig selv.

Herhjemme ryger den oftest i en stærkt krydret sovs med chili, hvidløg, kommen, spidskommen, tomatpuré og salt.

• #2   9. aug 2013 Syntes bare det er lidt svært med den melon der når den jo er sød og så der er citron på laksen....

Har du en opskrift på din sovs ?

• #3   9. aug 2013 Det kommer vel an på hvad man er til. Jeg kan selv godt li at der er mange smagsindtryk af gangen. Men hvis du er nervøs for melonen, kan jeg ikke se hvad der skulle være galt med at udelade den smiley

Min sovs er ret stærk, så du putter bare chili/stærk paprika i som du vil.

Man starter med at lave en pasta af tomatpuré (en stor dåse)lige dele stødt spidskommen og stødt kommen - et par spiseskeer af hver. 5-6fed hvidløg der er most/presset, et meget fint hakket løg, chili/stærk paprika og salt og sort peber. Og så vand indtil det når den konsistens du ønsker for sovsen.

Du skal bruge en gryde hvor fiskestykkerne kan ligge på bunden uden at ligge oven på hinanden. Du hælder olie i gryden, og den skal dække hele bunden og blive varm. Så hælder du pastaen i, -pas på det vil syde og sprutte. Rør rundt og skru helt ned. Når der lige netop småkoger lægger du fisken i. Alt efter tykkelsen på stykkerne og mængden, skal skal det have 40-60 min. under låg. Husk at twiste gryden engang imellem. smiley

Herhjemme spiser vi det som en forret med brød til.

• #4   10. aug 2013 det lyder rigtig lækkert. jeg laver laks sådan her: lidt løgskiver i bunden af fadet laksen ovenpå dryppes med citron salt og peber. smørskiver over bare et par stykker dækkes med folie og i ovnen. kogte kartofler evt med frisk dild over og så enten en persille eller krydderurtesovs til.

• #5   10. aug 2013 Okay.... Jeg prøver smiley

• #6   10. aug 2013 Når noget smager så fuglene synger er det jo netop fordi det er afbalanceret mellem de 5 smage - sødt, salt, surt bitter og umami.

Så at sætte melon (sødme) til citron (syre) er kun noget der understøtter en god helhed i smagene.

Selv bryder jeg mig ikke om melon, så sødmen skulle komme et andet sted fra her - men jeg laver aldrig et måltid - om det så bare er salat - uden det et tilsmagt med alle 5 smage.

• #8   10. aug 2013 Smag af kød/protein-agtigt noget.

• #9   10. aug 2013 Okay det må jeg huske jeg bryder mig ikke om horning melon med tænker at det nok ikke ske noget ved at putte vandmelon i istedet....

• #10   10. aug 2013 Du kan sikkert også bruge fersken eller ananas. Ved ikke helt om jeg ville bruge vandmelon. Tror den "smelter".

• #11   10. aug 2013 Det kan jegheller ikke lide smiley

• #12   10. aug 2013 Kan fortælle at det blev meget vellykket smiley med vandmelon vel og mærket...

profilbillede
Kommentér på:
Laks kan man det

Annonce