{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.030 visninger | Oprettet:

Hvilket af disse kameraer er bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg har fundet 5 spejlreflekskameraer, som jeg umiddelbart tror ville være noget for mig, men da jeg ikke har den vildeste forstand på det, ville jeg spørge til råds herinde, hvor der jo er en del dedikerede fotografer (:

Jeg kommer primært til at bruge mit kamera til at tage billeder af heste i bevægelse, og til at filme en smule. et er vigtigt for mig at billederne bliver skarpe, og at kameraet er hurtigt til at tage billedet så jeg kan ramme det "motiv" jeg vil. Så vidt jeg ved hænger det sammen med lukketiden?

De fem kameraer jeg har valgt har alle HD video, bortset fra et, der har 1080 p, men dette har HD video-kameraerne også, så er de alle i virkeligheden HD?
Der er derudover stor forskel på megapixelsne, kan man overhovedet mærke forskel på 24 og 14 mp? På nogle af kameraerne kan jeg ikke umiddelbart se lukketiden...

Hvilket kamera vil i tro dækker mine behov bedst? hvor for jeg mest for pengene?

- De har alle det samme objektiv (18-55mm) går ud fra at dette er et standard som kan skiftes til noget bedre?

På forhhånd tak!

Og nu til kandidaterne:


Nikon spejlreflekskamera D3100, AF-s DX NIKKOR 18-55mm VR
14,2 megapixel, HD video, lukketid ukendt
http://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto-og-lyd/kamera-og-tilbehoer/spejlreflekskameraer/nikon-spejlreflekskamera-d3100-af-s-dx-nikkor-18-55mm-vr/p/100056623?point=2&event=32


Nikon spejlreflekskamera D3100, AF-S NOKKOR 18-55mm II
14,2 megapixel, HD video, lukketid ukendt
http://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto-og-lyd/kamera-og-tilbehoer/spejlreflekskameraer/nikon-spejlreflekskamera-d3100-af-s-dx-nikkor-18-55mm-ii/p/100047280?point=10&event=32


Nikon spejlreflekskamera D3200, AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
24,4 megapixel, HD video, lukketid ukendt
http://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto-og-lyd/kamera-og-tilbehoer/spejlreflekskameraer/nikon-spejlreflekskamera-d3200-af-s-dx-nikkor-18-55mm-vr/p/100047188?point=3&event=32


Nikon D3200 + 18-55mm objektiv
24,2 megapixel, 1080 p videooptager, lukketid: 30 - 1/4000+pære
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejl-systemkamera/D32001855KITB/nikon-d3200-18-55mm-objektiv


Nikon digitalt spejlreflekskamera D3100
14,2 megapixel, HD video, 18-55 objektiv, lukkketid: 0 - 1/4000 + Pære
http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejl-systemkamera/D31001855KIT/nikon-digitalt-spejlreflekskamera-d3100


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket af disse kameraer er bedst?
  • #1   10. aug 2013 Altså hvis du ikke kigger på pris så D3200 med 18-55mm VR

    Men hvis du ikke har haft et Nikon eller et andet DSLR vil jeg nok anbefale at gå ned i en forretning og prøve menuerne i Nikon og i Cannon ved nogen bedre kan bruge det ene frem for det andet alt efter hvad menu der falder en bedst i hænde.....


  • #2   10. aug 2013 Okay, hvordan er det kamera bedre end de andre?:)
    Det vil jeg helt klart gøre så! Mange tak smiley


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #3   10. aug 2013 Okay. Når man taler spejlreflekskameraer, kigger man på modellen på huset, det vil sige i dit tilfælde D3100 og D3200. Disse to numre siger noget om hvad huset indeholder (man kan sammenligne det lidt med mobiltelefoner: iPhone, iPhone2, iPhone3 osv). Det er specs du ikke efterfølgende kan "gøre noget ved" - andet end at købe et nyt kamera - det er din base.

    18-55 mm. er det standart objektiv der følger med de "almindelige" Nikon.
    VR står for Vibration Reduction og er det samme som eksempelvis canons IS (som står for Image Stabilizer). Du kan få optikker med eller uden denne funktion. Optikker er udskiftelige, og dem med VR lidt dyrere end dem uden. Jeg synes at dem med VR er bedst, men har set flere her inde skrive at de aldrig bruger det, når de eksempelvis tager sådanne billeder som du snakker om.

    Jeg ville anbefale som Ryan siger at tage ned i en butik og se på deres kameraer (er selv glad for min lokale photocare). Men vil altid råde til ikke at gå "ned" på huset. Så ud fra de to vælg du opstiller her vil jeg sige D3200.


  • #5   10. aug 2013 Objektiverne koster vel stort set det samme efterhånden.

    Går vi i pro serien, så er canon faktisk dyrere end Nikon pt.

    så lige det ville jeg ikke tage mit valg på.

    Men vælg canon eller nikon



  • #6   10. aug 2013 Jeg vil bestemt også gå til canon!! smiley
    de er også billigere i ekstra udstyr! og de tager fantastiske billeder! smiley


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #7   10. aug 2013 Synes Nikon er bedst, men det er jo smag og behag. Så hvorfor ikke gå ud fra de modeller TS selv har lagt på bordet? Hvis jeg sagde jeg ville købe en Samsung fon, så ville det da også være fjollet at svare at jeg sku købe iPhone...

    Og TS for at svare på spørgsmålet om megapixels så skal du tage det i forhold til hvor stor en størrelse du skal printe/vise billederne i. Man siger at for at printe i almindelige fotografi størrelse behøver du ikke mere end 5 megapixels. Det vil sige at hvis du ikke skal printe i mega størrelse, så har du ikke brug for mange megapixels. Hvis du derimod tænker at 18-55 linsen er nok og at du bare vil skære billederne til, har du brug for flere megapixels (da du jo så forstørre et udsnit, og stadig vil beholde den gode skarpe kvalitet).

    Et foto er i virkeligheden lavet af en helvedes masse små firkanter. og pixel tallet viser i virkeligheden hvor mange små firkanter billedet er lavet af. Jo højere Pixels tal, viser hvor lille et udsnit du kan tage af et billede hvor det stadig er skarpt, og hvor stort du kan forstørre et billede (det er same same, men mange der ikke tænker på det første).


  • #8   10. aug 2013 Mathilde fordi det måske er TS første DSLR, måske TS har sine præferencer andre steder fra end egen erfaringer ?



  • #9   10. aug 2013 Det er altid rart at have mange pixels at arbejde med, større mulighed for at croppe et motiv og stadig får et godt print i stor størrelse......

    Men jo flere pixels, des bedre objektiver kræver det.

    Min rawfiler ligger omkring 30mb, og de er rigelig store, kører med 22mp, havde 16 før og det var helt fint, ligesom jeg også har kørt med 8,2 i lang tid smiley


  • #10   10. aug 2013 For at skære ind til benet på dem TS linker til så er der 2 kameraer

    D3100 og D3200 og så vises der 2 forskellige objektiver 18-55 med og uden billede stabilisator, så hvis du ikke har nogle begrænsninger med kroner og ører i forhold til dem du viser så start med at skrotte dem med 18-55 II

    Så er der reelt 2 tilbage i min optik og det er D3100 og D3200 m. 18-55 VR

    Hvad MP angår så vil jeg mene at skal du ikke lave plakater så er 14MP som er i D3100 nok, men igen D3200 er jo efterfølgeren til D3100 så der er nok nogle forbedringer på andre områder også.

    Når det er sagt så vil jeg stadig anbefale at gå ned og snakke med fotohandleren og sig "jeg vil gerne se på D3200 og det Canon laver der er tilsvarende".....
    Kig især på menuerne, hvad du finder der ligger bedst til dig.

    For vil du på et tidspunkt have et bedre kamera så er det jo rart hvis du har valgt det der passer dig bedst i stilen da du kan nøjes med at købe nyt hus senere......


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #12   10. aug 2013 Ryan > Hvor står der det er TS første DSLR? Og hvor står der at TS' præferencer ikke bygger på egen erfaringer? Vi kan alle gætte i vildskab på alle de info der ikke står i start indlæget. Jeg gætter eksempelvis på at valget af Nikon er fordi hun enten synes de er pænest, eller hun kender nogen der har nikon. Sidstnævnte grund er virkelig god, da det at have nogen i nærheden der har samme type kamera og derfor kan hjælpe med brug og med linser... men jeg gætter jo bare.
    Tænker at der må være en grund til at TS har valgt lige præcis Nikon, og lige præcis de to modeller hun har valgt? Enten egen søgning via test og andet på Google eller via bekendte/venner/familie....


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #13   10. aug 2013 Jeg tror vi alle er enige i at TS skal tage ned i en god kamera butik og prøve kameraerne. De kan jo også svare dig på alle dine spørgsmål og vise dig menuer, optikker og hvad alle tallene og forkortelserne betyder i praksis, TS.

  • #14   10. aug 2013 Bombom, synes nu det er fint at spørge til råds på nettet....

    Det er langt fra alle fotoforhandlere der yder en god service, ofte kommer folk ud med noget helt andet udstyr end det de gik ind efter og fortryder senere hen, eller de bliver "prakket" noget på de slet ikke har brug for eller skal give overpris for.

    At betjene et dlsr er altså ikke raketvidenskab, hvis man lige gider sætte sig en smule ind i det og jeg vil til hver en tid foretrække et dlsr fremfor et kompakt eller spejl-løst ( af dem der er på markedet pt )


  • #15   10. aug 2013 Mathilde det er der ingen der siger, men hvis det er som du selv siger en søgning på google der gør det, og den der har skrevet har din præference Nikon er bedst vil TS så ikke blive misguidet i og med at canon reelt kunne være bedre for TS ?

    Jeg har selv Nikon men jeg foreslår da stadig at gå ned og prøve både Nikon og Canon for det kan være en anderledes oplevelse for TS.


  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #16   10. aug 2013 I mit første indlæg skrev jeg at jeg var enig med dig, Ryan; at TS skulle tage ned og prøve nogle kameraer i en butik. Har på intet tidspunkt sagt at hun skal tage ned og kun prøve 3100 og 3200, eller at hun ikke skulle prøve canon. Den kommentar jeg går ud fra pissede dig af Ryan, var en reaktion på at der var to der gav dårlige argumenter for at tage canon istedet for de modeller TS specifikt spurgte ind til.

    Hvis du læser mine indlæg kan du se at jeg prøver at forklare termerne/forkortelserne/koderne på et generelt plan, så TS har nemmere ved at forstå hvad tingene betyder og hvad hun vælger i mellem - ligegyldigt om hun vælger Nikon, Canon eller noget helt femte....


  • #17   10. aug 2013 Tak for jeres mange svar, de kan bestemt bruges. Jeg har overhovedet ingen reel viden inden for området, og jeg forsøger at sætte mig ind i tingene, ved blandt andet at spørge her i forum, hvor der jo er rigtig mange der har mere forstand på det end mig. Vil helt klart gå ned i en butik og søge råd også, men det jeg godt kan lide ved at spørge her er at i ikke vil sælge mig noget, og chancen for god vejledning så er langt større. Dermed har jeg også en lidt større viden at tage med mig i butikken, så jeg kan sortere gode råd fra gode sælgerevner smiley

    Jeg har nok formuleret det med HD og ful HD forkert, det jeg mente var at der i videooptagelsen umiddelbart for mig at se ikke var den store forskel, da alle kameraerne kan det samme, altså filme i full HD.

    Jeg synes det er dejligt at i kommer med andre alternativer til mig, i kender sikkert til nogle gode køb, jeg slet ikke selv har øjne for, og valget af Nikon er helt tilfældigt, jeg er ikke rigtig klar over forskellen på canon og nikon udover at huset og menuen hvis skulle være forskelligt.

    Derudover kunne jeg godt tænke mig et kamera der tager billeder med mange mp, fordi det så er min opfattelse at jeg kan skære billedet til, og eventuelt zoome ind, sådan at hvis jeg har taget et billede af fx en hest på lang afstand, så kan jeg skære baggrund fra så jeg kun har hesten, og stadig have en nogenlunde kvalitet (: Jeg må jo også tage højde for at jeg ikke er en særlig god fotograf - endnu.

    Mange tak for jeres svar, det gør det en del nemmere at finde rundt i det hele, der er jo en masse ting jeg slet ikke aner noget om, som i forklarer rigtig godt (:

    Konklusionen må være at jeg skal gå efter et godt hus, og det er smart at købe den nyeste model. Derudover synes jeg at det er rart med mange mp smiley De kameraer jeg har linket til er alle nogle hvis priser jeg ikke har noget i mod - jeg vil give omkring 4500 for mit kamera smiley

    Jeg har prøvet at have både et canon og et nikon i hånden, da jeg har lånt disse af mine veninder, jeg synes de begge er gode at bruge, og mine billeder med begge bliver også fine, jeg havde bare svært ved at finde nogle canon hos de forskellige internetforhandlere... Kender i nogle gode kamerabutikker imellem køge og kbh? Jeg går ikke ud fra der er så forfærdelig megen viden i elgigantens personale osv?:)

    Igen, mange tak for jeres tid!


  • #18   10. aug 2013 www.kamerahuset.dk har også fysisk butik og er ofte blandt de billigeste

  • Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #19   10. aug 2013 Der er som du selv siger ikke voldsomt store forskelle på canon og nikon - det er smag og behag. Det er begge gode mærker. Der er self forskel på de forskellige modeller (der har jeg kun forstand på de nyere nikon).

    Hvis du ikke kan vælge, så overvej om du har en i nærheden (familie/ven) der har et Nikon/Canon da det kan være et plus at tage det mærke de har, da du så kan få hjælp til brug og muligvis låne optikker af dem inden køb.
    Og husk at du ikke behøver købe på stedet (tog mig 3 ture til butikken før jeg købte). Skriv de modeller op som de anbefaler i butikken og gå hjem og undersøg dem (og pris tjek) inden - men det tænker jeg at du self ved.

    God jagt, og håber du bli'r glad for dine kamera når du vælger et.


Kommentér på:
Hvilket af disse kameraer er bedst?

Annonce