2.550 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 188 Svar

Dagens dansk grammatik :) Dagens dansk grammatik :)

Altså os sprogidioter har jo nogle kæpheste og i dag synes jeg, at jeg vil gribe fat om en af mine.

Flere generationer er blevet punket med ordene: Det hedder ikke mig, det hedder JEG.

Jo - det er meget godt. Men nu skal vi altså til at gøre det omvendte - sige, det hedder ikke Jeg, det hedder MIG...

Af en eller anden grund, så er det svært at finde ud af, hvornår man skal bruge hvad - for begge skal jo bruges og de skal bruges rigtigt.

Således:
Peter og jeg gik en tur.
Peter og mig gik en tur.

(Prøv at pil "Peter og" ud af sætningen, så afsløres det rette valg)

Det var Peter og jeg, der kørte i bil.
Det var Peter og mig, der kørte i bil.

(Pil igen "Peter og" ud af sætningen for at høre det korrekte ord)

Derfor må lektien være - det er ikke enten/eller, det er både/og og de to små ord skal bruges på forskellige tidspunkter.

Slut for min kæphest. Andre der har samlet nogen op?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dagens dansk grammatik :)
  • #1   24. sep 2013 He he .... sidder lige og tænker..... ( Ja, det gør jeg ) ...ha ha .....
    Det er ikke helt det samme som CH siger ... meeen

Nu er det sådan at man skal nævne sig selv til sidst.... ikke ??......

Otto og JEG gik en tur....... godt..... meeen....HVIS nu man siger....

JEG og Otto gik en tur.....så lyder det dumt..... altså hvis man absolut VIL stå først........ så hedder det ....MIG og Otto gik en tur..... hmmm.......... ( det lyder sgu også dumt )..... *GG*

Og hvis man så tager MIG væk i det sidste...... så gik Otto tur alene....

Jeg må være træt.... *LOOOL*

profilbillede
  • #2   24. sep 2013 Jeps, hader når folk siger "en kilomet" eller en centimet" - det hedder det ikke, det hedder en kilometer og en centimeter. En meter hedder jo heller ikke en "met" i ental smiley

• #3   24. sep 2013 Haha, Nittib, nu ved jeg godt, du ikke er en årsunge - så jeg kan faktisk ret levende forestille mig sige denne sætning: Mig gik en tur *GGG*

Tina, good one, den gør også ondt i mine glugger smiley

• #6   24. sep 2013 pas...

mig gør som mig vil med mindre mig skal aflevere en stil !

mig går ud og henter mig noget faxe...

smiley

• #9   24. sep 2013 Vi tager det med et gram salt

Eller hører en udtagelse fra en anden.

• #10   24. sep 2013 Hæ hæ," Peter og mig løb en kilomet" - dobbelt ondt i gluggerne smiley

• #11   24. sep 2013 Tina.. Uhh det hader jeg også. Da jeg mødte min mand sagde han fks. Den er 1,2 centimet... arghh smiley

Jeg har meget svært ved selvskab.. og... nu kan jeg ikke komme i tanke om flere.

For en god ordens skyld.. jeg er ikke sprogidiot, bliver faktisk af og til rettet af dansklæren smiley

• #13   24. sep 2013 Hvis man nu er i godt selVskab..... er man så helt alene ?

• #14   24. sep 2013 "intelligente danskere" LOL !

Så satte man da sig selv op på den høje hest !

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 133
    #18   24. sep 2013 Jeg er ikke god til sætningen: Nu mere nu bedre.

Det lyder bare helt forkert og jeg kan ikke forstå hvor den er kommet fra

• #19   24. sep 2013 Nu må I stoppe! Livet er altså ikke lut og lagkage smiley Og stopper I ikke, så kommer I til dyrElægen!!

• #20   24. sep 2013 Isabelle..... Tjaaa.... bare voksne så også havde lært , at nævne sig selv sidst.

Og vi var liiige enige om det der selskab vi er i .... *GG*

• #21   24. sep 2013 Jaja der kan du bare se... vil lige forsvare mig lidt... jeg er meget hurtig på tasterne smiley LOOOL og derfor går det af og til galt..

• #24   24. sep 2013 Lut og lagkage *GGGGGGG* smiley

Den MÅ man da elske *GG*

• #25   24. sep 2013 Isabelle - det var jo netop derfor jeg skrev det smiley

• #26   24. sep 2013 jeg får personligt slåsyge over forkert brug af tankestreg!

Forkert brug: Annoncesælgerne har nu omsat for mere end 10 millioner-godt gået.

Korrekt brug: Annoncesælgerne har nu omsat for mere end 10 millioner – godt gået.

• #28   24. sep 2013 I går fik jeg afvide !! Nåh nej det gjorde jeg ikke..

• #29   24. sep 2013 Her er en go' en

Kan en hund flyve ?.............. Kan en flyvende hund..... stik lige den ... hva'.... ha ha

• #30   24. sep 2013 Nå CH, dér fik du så din anden udtagelse. Det synes jeg endelig var godt.

• #31   24. sep 2013 Jeg troede det hed : jo mere des bedre??

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

#33   24. sep 2013 Isabelle - det er lige præcis det jeg mener smiley

• #35   24. sep 2013 Uh - og en rigtig slem en:

*staves

ORDBOG!!

• #37   24. sep 2013 Det synes jeg du skal være, Isabelle *GGG*

• #38   24. sep 2013 Jeg er meget intra i din hund

• #41   24. sep 2013 Maj-Britt - skal man ikke køre rundt i nutid og datid? smiley Der er rigtig mange, der skriver "endelig" i stedet for "egentlig".

• #42   24. sep 2013 Jeg bliver så irriteret når folk ikke kan finde ud af at bruge ordet "lagt/lægge/ligger"..
    Såsom - "Har du så lagt på sofaen hele dagen?" ....

Eller folk der ikke kan endelserne ordentligt - "Jeg køre lige en tur" .. Så sæt dog et andet ord ind, som 'spiser', så ser man hurtigt at det hedder kører smiley

Men okey vi har alle fejl smiley

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

#43   24. sep 2013 Eller når man er nød til noget i stedet for nødt til. Den har jeg engang haft en lang samtale om smiley

• #45   24. sep 2013 Mia A - det der ligge-problem.. det er vist kun jyderne, hehe

Ellers er der denne her.. Hvad er din ynglings race

• #46   24. sep 2013 ....

Men okay - hvis i ikke har værre ( rigtigt? forkert? aarh... jeg tør snart ikke skrive mere ) problemer i livet er alt jo godt smiley ;) smiley ;) smiley smiley

• #48   24. sep 2013 HAHAHA!
    Humor *GG*

• #49   24. sep 2013 Bare rolig, Freja, der er masser af problemer, der er værre, men de er ikke ligeså sjove at udpensle *GGG*

• #52   24. sep 2013 Og så er der dem der absolut SKAL bande.... " Jeg gider sku ikke høre på jer "

Når man endelig skal bande .... så burde man sgu også kunne stave til "bandeordet"

Sgu er faktisk slet ikke et "bandeord" mere...... hmmm

• #54   24. sep 2013 hahaahhahahah nååå ja - Ungyld sviermor !

• #56   24. sep 2013 også helt fair, jeg prøver bare på at drille lidt smiley

smiley

• #58   24. sep 2013 Gravilitet!!

• #59   24. sep 2013 men misforståelser...

"jeg kommer nu"......................................

( for tidligt ? for lidt rødvin ?...) smiley

• #60   24. sep 2013 Den Guddommeligt Kællinge-Ophøjede MegaPixel > det kan der faktisk godt være noget om smiley

• #62   24. sep 2013 Jeg syns i er ret grove. Det er menneskeligt at fejle-og så i det danske sprog. Jeg tror jeg køre op til 7-eleven efter en ekspresso og advokado hvis, ikke det var fordi at der var minus 5 frost grader uden for. Jeg har lige lagt syg så jeg er ikke intra i at blive det igen. BUM - sagde hun og tog hendes hat og gik

• #63   24. sep 2013 Arrrggh, Julie *GGG*

• #64   24. sep 2013 For meget? smiley

• #65   24. sep 2013 Oh jo, en lille overdosis, der *GG*

• #66   24. sep 2013 det der med trykket i en sætning.. blandet med kommaer.. en enkelt fejl i komma sætningen kan afgøre liv eller død.. tag den her

hænges , ej benådes
    hænges ej , benådes

• #67   24. sep 2013 More mig smiley

• #68   24. sep 2013 Jeg river mig nu sjældent i håret over stavefejl og slåfejl, jeg registrerer dem og fortsætter ufortrødent, såfremt det ikke er for slemt. Det er jo trods alt menneskeligt at fejle, ligesom det er de færreste mennesker der er fejlfri. Der er dog en sætning der gør ondt i mine ører: "Min mor vågner mig" eller "Hanen vågnede mig" osv.

• #70   25. sep 2013 "Jeg låser lige op" smiley

Jeg kan heller ikke klare "fordi at" eller "som at"
    Eksempel: "fordi at han ikke kan lide bønner" - det er ikke nødvendigt med det "at" der lige efter "fordi" Det er sådan bamse fra bamsesbilledbog taler! Citat fra bamse: "så så man lige det, som at han lige gjorde!" Citat slut.

• #71   25. sep 2013 Når jeg ser reklamer for nyopgravet kartofler og friskplukket ærter...

• #72   25. sep 2013 Tjaaa..... hvorfor LUKKER man en dør OP ?........ kunne man ikke bare ÅBNE den ?

• #73   25. sep 2013 Og når folk siger "nu starter vi med side 7!"
    - det er kun motorer der starter, det hedder "nu begynder vi med side 7!"

Min kæreste har dårlig indflydelse på mig smiley

• #74   25. sep 2013 Præcis Nittib! Det sidder bare fast i mig at sige "lukke op" eller "låse op" og det irriterer mig næsten hver gang smiley

• #75   25. sep 2013 Mensker - Mennesker
    Menskerne - Menneskene

• #76   25. sep 2013 Jeg bliver frustreret, når folk skriver de er så fustrerede!!!

Og så er jeg ved at dø af grin over den med at LUKKE døren OP smiley

• #77   25. sep 2013 Jeg syndes i går får meget op i a stave rigtig. Det er da nogen lunde nemt at læse selom der er mange stave-fejl. Får eksempel kan mand jo være sød nok selom man har lagt i sengen hele dagen eller sadden på den samme stol. Mig og min hun kan jo godt gå en tur i selvskab med hinanen.....

Oh shit....
    Alle sådan nogle fejl irriterer mit øje når jeg læser ;-)..
    Jeg kommer fra Jylland, og her er de værste altså:
    Jeg har lagt hele dagen
    Jeg har sadden
    En halvanden time
    Osse
    For/får
    Nogen/nogle

Hehe, en ting er slåfejl, men "nu bedre" folk staver, jo lettere er det altså at læse ;)!

• #79   25. sep 2013 Jeg får biiip af når folk bytter om på begrebet: slået og klippet.

Ex: "Har du set at hækken er blevet slået?"

En hæk bliver ikke slået den bliver klippet ....det er græsset der bliver slået og ikke klippet.

• #80   25. sep 2013 Hi hi - en herlig tråd, lige efter mit hoved!

Jeg synes faktisk det er ret let at skelne, om der skrives forkert, fordi vedkommende tror, at det skal skrives på den måde, eller fordi det er tastefejl eller autokorrektur (som iøvrigt kan være helt håbløst uhjælpelig). smiley

Opdeling af sammensatte er helt sikkert opstået p.g.a. den store indflydelse af engelsk og amerikansk - og igen som en følge af autokorrektur/ordbøger i tlf. m.v.

Stakkels dansklærere, siger jeg bare.

• #81   25. sep 2013 Reiki...Jeg kan godt finde på at slå min hæk, men så skal jeg også være rigtig godt gal i skralden, og gør det kun, for at det ikke skal gå ud over andre, eller jeg ikke lige har en boksepude i nærheden smiley

• #82   25. sep 2013 ha ha ha....skønt med det danske og ordenes dobbelt betydning smiley

• #83   25. sep 2013 * Ja så mangler jeg lige et "ord" efter sammensatte, og det hedder indflydelse fra. - Det var sjuskefejl smiley

• #85   25. sep 2013 Wee... Rotterne, Er du Rotterne "Rotterne", der er tilbage? smiley

Ja, Julies indlæg skulle jeg også lige læse helt til ende 2 gange smiley

• #86   25. sep 2013 Nu brokker I jer over "lukke op" - Det er da værre med "åbne op"! (det hedder dobbeltkonfekt)

I gamle dage hed det vist: Lukke op og lukke i, og nu kan man så nøjes med bare at åbne og lukke smiley - Eller bare gabe og klappe i! smiley

• #87   25. sep 2013 jeg får ondt i mine øjne når folk bruger risiko og chance forkert:

der er risiko for, at jeg vinder i lotto
    der er chance for, jeg dør

• #88   25. sep 2013 I har nævnt mange af de fejl der irriterer mig.

MEN jeg har selv problemer med nogen/nogle, er der en venlig sjæl der vil lære mig forskellen?

• #91   25. sep 2013 Miemiev - stakkels dansklærere?
    Øh hvor tror du ungerne lærer det her henne?

Da min venindes søn var mindre, vel 4. klasse eller deromkring (han er 19 nu), så kom han hjem med en seddel fra skolen. Kan ikke lige huske præcis hvad det var om, men det var et A4-ark om et arrangement. Det var så smækfyldt med stave- og grammatikfejl at de sprang i øjnene inden man egentligt fik læst teksten - I'm not lying. Og det var sørme en seddel fra deres dansklærer......
    Knægten er så ordblind oveni, så det har sgu ikke været nemt for ham med de (manglende) kundskaber fra dansklærernes side.

• #92   25. sep 2013 Når folk skriver at de er vandt til noget, det er lige til og få hovedepine af.

Håber ikke der er for mange fejl smiley

• #93   25. sep 2013 A&D, nogen er ental, nogle er flertal smiley

• #94   25. sep 2013 Synes/syntes ser også ud til at være en udfordring for mange.

• #96   25. sep 2013 Næh måske ikke. Men når man kan blive dansklærer samtidigt med at man selv er så ringe, så er det måske lige lovligt nemt at blive dansklærer nu om dage. Jeg tvivler nemlig på at denne lærer var en enlig svale.

• #97   25. sep 2013 når folk siger "håndklæde", men udtaler det som "hångklæde"..tænker bare, må jeg se din hång?? smiley

• #98   25. sep 2013 Lærke - og himbær smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #101   25. sep 2013 Forpligtigelse
    Bekræftigelse
    Kanont
    Supert

Når man har kraft...eller man eller bruger meget kræft på at løfte

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#102   25. sep 2013 hvist findes ikke, Kira

• #103   25. sep 2013 Knirke: Ej er det virkeligt så simpelt.

Jeg er kommet i tanke om en.
    Jeg hader når folk skriver "og" i stedet for "at"

F.eks.
    "Jeg skal ud og handle"
    NEJ
    "du skal ud AT handle"

smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#104   25. sep 2013 A&D - at/og-tingen er ikke forkert. Man kan godt tage ud og handle.

Dansk Sprognævn har rettet dette til, fordi der var for mange, som fandt det svært. Ligesom majonæse og de andre ord, hvor folk ikke gider lette røven og lære den korrekte stavemåde og anvendelse.

Du skal nemlig både ud og også handle. Så derfor er forskellen kun, at du gør to ting. Du må gerne sige at handle, men det er ikke mere rigtigt end den anden vending.

• #105   25. sep 2013 Angående den med håndklæder så skyldes det fjernassimilation, altså at lydene i "hånd" påvirkes af lyden i "klæde" i forhold til hvordan munden artikulerer lydene, og det er "nemmere" for mundens motorik at gå fra hång-->klæde end hånd-->klæde

• #106   25. sep 2013 A&D - den var faktisk oppe i sprognævnet, man må bruge både 'og' og 'at' smiley

Min unge nabo sagde en dag: den skal nok blive god i tidernes morgen smiley

• #109   25. sep 2013 Hov hov nu må i altså ikke være efter os med en lidt spøjs udtale, anderledes ordstilling, underlige ord eller 'forkert' brug af ord pga dialekter smiley
    Jeg var nået ret langt i skolen før det gik op for mig at det ikke hed et 'lomserklæde' og at det med at 'gå bort' i andre egne af landet var lidt mere alvorligt end blot at tage ud på visit smiley . Der hvor jeg kommer fra drikker man 'kaff' og kigger ud af 'vinved't' smiley

• #111   25. sep 2013 Okay, så lærte jeg også noget nyt. Men det vil dog nok altid irritere mit øje når folk skriver "og", hvor jeg ville skrive "at"

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#112   25. sep 2013 Det hedder Tånl. Der er INTET tunæl i det danske sprog.
    Det hedder også tånlen, ikke tunælden.

Lyt evt til Sproghjørnet Uge 18 n 2 2011 på dr.dk/p4

Så det er ikke en fejl

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#113   25. sep 2013 Det irriterer til gengæld mig, når folk fordansker udenlandske ord generelt.

Som 'kerer' - hvilket jeg må sluge, da det er godkendt på dansk nu smiley

• #114   25. sep 2013 "inu" giver mig kvababbelse!
    Det samme med Aalborg med bolle-å. Men det er vist bare en lokal ting.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#115   25. sep 2013 Ålborg er Ålborg. Ligesom Åbenrå og Århus.

Det er blot en stupid borgmester, som fik ret i sin ændring ;P

• #116   25. sep 2013 At kere sig er nu tudsegammelt dansk...

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kere

Det kan meget vel være, at ordet care faktisk kommer fra dansk. Vikingerne på englands østkyst gjorde en del ved det engelske sprog og aftrykket er der stadig.

• #117   25. sep 2013 Kerer er et gammelt dansk ord, der bare først er ved at komme frem igen smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#119   25. sep 2013 Nåh ja!

Jer, Jeres - med stort *suk*

Det er over 200 år siden, at vi gik fra stort bogstav af visse tiltalepronomener, som jer og jeres er.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#120   25. sep 2013 DET GØR DEN, BATDOG!? *argh*

Nå, men dejligt at kunne lære noget af denne tråd...det har haltet lidt *høhø*

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#121   25. sep 2013 Endelserne -ene og -ende

• #122   25. sep 2013 poptøze-sprog giver mig zlåzyge i mine knojern

knuzzer og kyz til ponzerne

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#123   25. sep 2013 A&D

Nogen/nogle

http://sproget.dk/lookup?SearchableText=nogen

• #125   25. sep 2013 Aalborg har heddet Aalborg (jf retten til at de lokale myndigheder må bestemme) siden 1980'erne og blev kun stavet med Å i omkring 30 år, men har heddet Aalborg i meget længere tid.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#126   25. sep 2013 Batdog; dét bruger jeg! Også gerne i stedet for parentes, for det er nemmere at slå ; end ( hurtigt på tastaturet smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#128   25. sep 2013 Men dobbelt-a er utroligt gammeldags og irriterende at se paa, saa det holder jeg mig fra og dermed ogsaa at skrive Aalborg.
    Ålborg er 2013 - og man kører ikke forgæves, hvis man søger efter Ålborg frem for Aalborg.

• #130   25. sep 2013 Vi ER et stigmatiseret mindretal, Batdog smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#131   25. sep 2013 Beskrivelsen passer, men KUN når det er et offentligt dokument, en avisartikel/netartikel. Er det et forum, som her, så må man se gennem fingre med det. Man kan ikke redde verden.

Men når den samme journalist er ekstremt dårlig til dansk retstavning og grammatik - så får h*n en mail...

• #132   25. sep 2013 Hæ hæ... Jeg vil sige, at jeg har været mere militant end jeg er nu og overbærenhed er kommet til mig med tiden - men jeg skal ikke nægte at jeg får små kramper i øjenmuskulaturen og kæben strammes en tand til, når jeg ser, at man end ikke gider at FORSØGE at passe på sproget.

• #133   25. sep 2013 Nå ja... og så ryger der en tråd på HG en gang i mellem *GG*

• #134   25. sep 2013 Homer( ' )s friend: Jeg tror også gerne, Aage vil frabede sig at kaldes Åge, bare fordi vi lever i 2013.

• #135   25. sep 2013 Jeg forbeholder mig nu også retten til at beholde mit dobbelt-a i mit mellemnavn - for det er jo rent faktisk det, jeg hedder.

Det står så fint i min dåbsattest...

• #137   25. sep 2013 Hahaha *GG*

• #138   25. sep 2013 Jeg har været et helvede at være i gruppe med da jeg gik på seminariet. Var komma-og slåfejlstyran. De andre opgav i stedet for at diskutere det med mig, fik bare det hele til sidst så jeg kunne gøre, hvad jeg ville.

Det samme med skæve formuleringer *GG*

"Jamen der står jo ikke det, du siger du mener"

Mig i en nøddeskal. Det har ikke været rigtig sjovt. Til sidst fandt jeg en makker, der var ligeså sær som jeg selv, så kørte det dælme!

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#140   25. sep 2013 CH - er du da lavet af slåfejl?

Nu er der forskel på en by, som ikke kan slå fra sig og dernæst et navn. Er enig i navne, men ikke byer. Det er så intetsigende smiley

• #141   25. sep 2013 Batdog: Så sender man det til sådan en som mig, der laver den slags freelance smiley

• #143   25. sep 2013 CH: Det med gruppearbejde hvor én person skal skrive ned, kan være et problem for mig.
    Jeg har for nyligt afsluttet min uddannelse som salgsassistent, og mens jeg var elev skulle jeg jo på de hersens skoleophold hvor 98% af tiden gik med gruppearbejde.
    Jeg var i en gruppe der ikke gik ret meget op i at stave rigtigt. Og det hændte også at vi skrev noget på hver vores computer, som så skulle sættes sammen til sidst.
    Det har jeg det altså skidt med, når jeg selv ved at jeg staver rigtigt, eller i det mindste gider, at slå ordet op hvis jeg er i tvivl.
    Så jeg måtte da også ofte bruge tid på at rette deres til, uden at de vidste det, for ellers ville de bare blive sure og sige at det jo er ligegyldigt.
    Men det er det bare ikke!!

Ps. jeg ved godt at jeg blander nutid og datid sammen her, undskyld smiley smiley

• #144   25. sep 2013 Jeg var en supersej korrekturlæser engang. Og hold da ellers op, hvor det blev udnyttet *GG*

Mit problem med det var også, at jeg insisterede på at forstå teksten - og det har givet nogle opgaveskrivere grå hår smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#145   25. sep 2013 CH - du har sprunget mit spørgsmål over.

• #146   25. sep 2013 A&D - den konstellation har jeg heller aldrig været god til at håndtere.

Af flere årsager - både den, at jeg har skulle aflevere ting, jeg vidste var fejlbehæftet og DET er jeg IKKE god til - og så at der ofte ikke er den store sammenhæng i sådan en opgave. Det bliver ofte meget opbrudt og det har jeg dælme også svært ved at give fra mig.

Men at gøre det anderledes stiller nogle krav til gruppen - man skal være i stand til at argumentere på nogenlunde lige niveau før det virker.

• #147   25. sep 2013 Homers - om jeg af lavet er slåfejl? Nej. Men jeg laver dem ind i mellem til min egen gru.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#148   25. sep 2013 En vending: "Ha' en fortsat go' dag" - jeg har haft en lortedag, så hvad forventer DU? LOL

• #149   25. sep 2013 CH - ja, og jeg har lige rettet på en af dem, hehe

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#150   25. sep 2013 Det er mere fordi du skriver, at du har været slåfejlSmartyr...

Så er du jo lavet af slåfejl.

Det er en papirSpose. En papirpose er ofte til papir *høhø*

Ordkløøøøver - ikke ordkløver smiley

• #151   25. sep 2013 Batdog: Jeg er journalist. Og hysterisk med grammatik smiley Og pris kommer an på, hvor meget der er, og hvor hurtigt det skal være færdigt.
    Jeg har efterhånden rettet mange hjemmesider og specialer/bacheloropgaver.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#152   25. sep 2013 Julie P - du ville ALDRIG blive arbejdsløs på eb.dk *suk*

• #154   25. sep 2013 Homer's friend: Eller på Amager Lokalavis

profilbillede
  • #155   25. sep 2013 Batdog: Det grammatiske (og som en sand fanatiker, så kan jeg jo så sige: Det eneste rigtige)

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#156   25. sep 2013 Julie; ja, det er forfærdeligt!

• #157   25. sep 2013 Homers - jeg fanger ikke rigtigt... ordene var: Komma- og slåfejlstyran.

Hvordan er det forkert?

• #158   25. sep 2013 YDRK - det er grumme eksempler, du kan, Julie *GG*

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#159   25. sep 2013 Bogstavet s

En papirpose er til papir
    En papirspose er af papir

En slåfejlsmartyr er en martyr af slåfejl
    En slåfejlmartyr er det du var

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#160   25. sep 2013 Sorry - sæt tyran ved martyr. Min fejl

• #161   25. sep 2013 ååååh me luvs flueknepperi *G*

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#162   25. sep 2013 Det var det jeg skrev, trekant med øje.

Ordkløøøøøøøøøøveri og ikke ordkløveri.

Og i denne tråd må det være lovligt(?)

• #163   25. sep 2013 Den regel har jeg aldrig nogensinde været opmærksom på.

• #164   25. sep 2013 Dansk sprognævn er vist ikke umiddelbart enig med dig, Homer smiley

• #165   25. sep 2013 "Man kan ikke give generelle regler for hvornår der skal fuge-s i en sammensætning, og hvornår der ikke skal. Men Retskrivningsordbogen (og andre ordbøger) er til stor hjælp når man er i tvivl om om et ord skal have fuge-s eller ej. Ordbogen giver nemlig ofte oplysninger om hvad der sker med ordet når det indgår som første led i en sammensætning.

Hvis man ikke kan finde ordet i ordbogen, eller hvis der ikke er angivet sammensætningsoplysninger ved ordet, kan man prøve at slå et andet ord op som ligner det ord man leder efter, og så se om der dér er angivet sammensætningsoplysninger. Der er fx ikke angivet sammensætningsoplysninger ved ordet oliventræ, så hvis man vil finde ud af om der skal fuge-s i fx oliventræ(s)skål, kan man slå op under fx bøgetræ eller fyrretræ og se på sammensætningsoplysningerne ved sådanne ord. Her får man at vide at de har formen bøgetræs- og fyrretræs- i sammensætninger, fx bøgetræsstol og fyrretræsbord. Derfra kan man slutte at det nok også er formen oliventræs- man skal bruge, og således når man frem til oliventræsskål.

Ofte forholder det sig sådan at dobbeltsammensætninger, dvs. sammensætninger hvis første led selv er en sammensætning, har fuge-s mellem de to hovedled hvorimod der normalt ikke er s med i de tilsvarende enkeltsammensætninger. Det hedder fx rødvinsglas, men vinglas; rødkålshoved, men kålhoved og lukkelovsforslag, men lovforslag. Men der er mange undtagelser, fx hedder det hyldebærsuppe og fodboldbane uden s."

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#166   25. sep 2013 Jojo, de er altid enige med mig.

Det er jo dét, som er så sjovt.

Den ovennævnte regel har altid været, som jeg fremlægger den. Men fordi folk ikke kunne finde ud af den, så valgte man at lave den på begge måder langt om længe.

Jeg synes bare det er sjovt, at ting, som vi har brugt i årevis, kan laves om, fordi mange(?) ikke forstår brugen.
    Kan godt forstå skoleelever bliver forvirrede.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#167   25. sep 2013 Læser, hvad du kopierer ind. Men ordet 'slåfejlstyran/slåfejltyran' er helt sikkert ikke et gængs ord i dansk sprogbrug LOL

• #168   25. sep 2013 Homer's friend: Hvorfor hedder det så træbord? Eller jernbjælke?

• #169   25. sep 2013 Er der andre sprogidioter, der kender til den regel der?

Jeg har vitterligt aldrig hørt om det før.

• #170   25. sep 2013 Jeg har altid lært, at hvis man er i tvivl, så skal man slå første ord op og se, hvordan det sammensætter sig med andre ord. Papir er tricky. For det hedder papirspose men papirserviet. Og både papirflyver og papirsflyver

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#171   25. sep 2013 Du har ret, CH
    Jeg har ret

Så om nogle kender den er et fedt

Den er overleveret til mig både via min mor og min tidligere arbejdsgiver, så den er ikke ukendt

• #172   25. sep 2013 Synes også eksemplet med vinglas og rødvinsglas er ret godt smiley

• #173   25. sep 2013 Det kan være noget dialektbaseret, måske?

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#174   25. sep 2013 Julie; det kan JEG ikke forklare. Men ser problematikken.

Også derfor jeg forklarer.

(Og pludselig blev det et renderi efter mig, fordi jeg tager noget op, som ikke kan dokumenteres med links og tekst og så videre *hæhæ*)
    (Og jeg ville bare lave sjov med noget, som havde dobbelt konfekt. Nu vil jeg så bakke baglæns over i min sofa, hvor jeg har lagt siden i morges, men skulle på toilet og måtte lette mig. Så sat jeg der og tissede og så tråden...*hmm*)

• #176   25. sep 2013 Homer's friend: Jeg tror bare ikke, at det er en regel.

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#177   25. sep 2013 Ikke længere.

Ligesom kommaroderiet og majonæse smiley

• #178   25. sep 2013 Homer's friend: Jeg tror aldrig, det har været en regel. Der er simpelthen for mange undtagelser på begge sider. Men jeg ville også sige papirposen, hvis jeg henviste til posen med papir. Men det er fordi papir- oftest binder sig uden -s-, og det er et ikke-"godkendt" ord.

• #180   25. sep 2013 kom lige i tanke om en mere, der giver mig fnidderfnadder

Steak... neeeeeeeeeeej, det udtales IKKE 'stiii-iiiik', og der er IKKE s på i ental.

• #182   25. sep 2013 nej jeg er mere til en softice-is (no kidding, den har jeg osse hørt)

• #183   25. sep 2013 Den guddommeligt.. Uhh ja. Nej det hedder ikke stiik, det hedder stæjk smiley

• #185   25. sep 2013 batdog - det kan den hurtigt blive... skal jeg fortælle dig hvor ofte man bør rense maskinen i forhold til hvor ofte den reelt bliver det?

... jeg har ikke rørt stadset i 20 år, efter at jeg stod i chokolade-afdelingen i Illum, for fy for en bankebæ det var klamt!

• #186   25. sep 2013 BATDOG: Nu du skriver "spænnn", så kommer jeg i tanke om, at jeg har en kusine der skriver spænde (spændende).
    Og samme person skriver endelig (egentlig)

Det er frygteligt.

• #188   25. sep 2013 jeg holder mig bare til is, man køber med datostempel, eller is i min egen ismaskine, hehe

• #190   25. sep 2013 Altså jeg giver gerne en drinks smiley

• #195   28. sep 2013 Jeg har det svært med SMS sprog, ik dylle, m.m og så at sætte sig selv først, mig og Lotte gik tur, stavefejl kan jeg sagtens overse, folk kan være ordblinde m.m men sjuskefejl og dovne fejl, hvor man ikke gider skrive ordene, det er "trals"

• #198   29. sep 2013 Hvis man ikke kan "vække" selv...... må man købe et " vågneur "........

profilbillede
  • #200   29. sep 2013 Noget der for alvor irriterer mig, er min mors sprogbrug!
    Hun siger fx "vil du have en muffins?" og kan åbenbart ikke selv tænke sig frem til, hvordan et ord staves. Det er virkelig ved at drive mig til vanvid, når jeg skal stave til almindelige ord, som "forfremmelse" eller "begejstring".
    Hun kan heller ikke stave til min lillebrors sygdom, selvom det staves præcis som det udtales: spondyloepifysial dysplasi - så skal jeg sidde og stave det for hende, gang på gang.

Ellers er det fejl som "fordi at", "som der", "kilomet/centimet", "enlig/endelig" (egentlig) og "bidler" (billeder), der irriterer mig mest. :o)

Og så når min mormor har lavet "nogen grød". Nej.

Men okay, jeg er heller ikke perfekt, og der er ord, jeg heller ikke altid kan huske, hvordan man staver eller udtaler - men i det mindste forsøger jeg, og slår ordene op, hvis jeg er i tvivl.

• #201   29. sep 2013 Lotte - overskriften er helt korrekt.
    Man kan f.eks. skrive: Dagens (lektion i, fundering over, fejltagelser i etc.) dansk grammatik, engelsk grammatik, tysk grammatik o.s.v.

• #202   29. sep 2013 Jeg får fnidder, når folk siger : en drinks, en muffins m.m. De siger jo sikkert ikke: En burgers, selvom det også er et engelsk ord? smiley

• #203   29. sep 2013 *Vække SIG selv* smiley

• #204   29. sep 2013 Miemiv

Nope...... der skal netop IKKE stå vække SIG selv...... så ryger hele pointen ... smiley

• #205   29. sep 2013 Hvad er det så, man (eller uret) skal vække? "af sig selv"? eller?

• #206   29. sep 2013 Miemiv...... læs lige igen..... og så byt om.....

Hvis man ikke kan " vække " selv.... så må man købe et " vågneur "

Hvis man ikke kan vågne selv...........så må man købe et vækkeur.
    ........................................

Du skal bare læse , hvad der står højere oppe i tråden..... så forstår du det jeg skriver... smiley

Man kan jo hverken vække.... eller vågne SIG selv.... vel.... smiley
    Men man kan vågne AF sig selv..... smiley

• #207   29. sep 2013 Man kan ikke "vække" selv, for "vække" er et transitivt verbum og altså skal der vare et substantiv (genstandsled) "sig, ham, hun, den, det o.s.v." "Selv" er et biord (tror jeg nok) og kan ikke stå alene og kan ikke være genstand for en handling. Vågne er intransitivt og kan stå alene.
    Måske forstår jeg ikke din joke, Bitten - sorry - jeg er nok ikke helt vågen eller vækket endnu smiley

• #208   29. sep 2013 Miemiv..... bare glem det..... og det er ikke en joke.... men ramme alvor.... smiley

Det er jo netop for at vise , hvad man KAN sige..... og hvad man IKKE kan sige....:)

• #209   29. sep 2013 Okay jeg har lige brug for hjælp her. Staves det linje, eller linie? Altså som linjer/linier i hundens stamtavle.

• #210   29. sep 2013 Linje
    http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/svarbase/SV00005070

• #211   29. sep 2013 Miemiv - Pointen i Bittens indlæg er jo netop også, at det er forkert at sige "hvis man ikke kan vække selv". Hvis du læser hendes sætning "Hvis man ikke kan " vække " selv.... så må man købe et " vågneur" og så bytter "vække" og "vågne" ud, så giver sætningen netop mening, der der jo så vil stå "Hvis man ikke kan VÅGNE selv.... så må man købe et VÆKKEur" :o)

Natascha - Mig bekendt hedder det altid "linje", da "linie" udgik i 2001 :o)

• #212   29. sep 2013 Natascha - LinJe

Sakset fra sproget.dk:

Spørgsmål:

Hvornår og hvorfor blev linje den eneste korrekte staveform?

Svar:

Da Retskrivningsordbogen 3. udgave, 2001 udkom, blev en del opslagsord ændret, og linje blev den eneste korrekte form. Stavemåden linie blev dermed taget ud af ordbogen.

Formen linje overholder en staveregel som retter sig efter udtalen. Linje har kort i foran n og skrives med j ligesom pinje og vilje. Modsat har konkylie og kemikalie lang vokal i stavelsen før (foran l) og de skrives med -ie.

• #213   29. sep 2013 Mange tak skal i have smiley

• #214   29. sep 2013 CTS og NITTIB - Jeg fangede vist bare ikke ironien smiley

• #215   29. sep 2013 Miemiv - Sådan kan det jo gå. :o)

• #218   30. sep 2013 "Jeg vækker far, og så vågner han."

Det samme med lægge og ligge.

Jeg lægger bogen på bordet - og så ligger bogen på bordet.

• #219   30. sep 2013 Isabelle dog..... smiley

Der er 2 n'er i ...MayonNaise..... fyyyy...... smiley

• #220   30. sep 2013 Enig, Batdog, jeg kører samme linie smiley

• #221   1. okt 2013 åh hvor i more jer..

jeg er ordblind og alle mine indlæg retter jeg så godt som jeg nu kan, inden jeg sender den, sidder endda for det meste og retter kommafejl.
    Det har hjulpet mig rigtig meget at skrive på nettet, men nu er i efterhånden ved at blive for dansklære-agtig.
    jeg opgiver flere gange at kommentere på tråde, hvis jeg opdager en af jer skriv rigtig nørder er med. De fleste af jer er folk som jeg respektere og lytter til, så det er rigtig hård at blive til grin.

i hjælper ikke folk til at skrive bedre på denne måde, i får dem bare til at holde op med at skrive og det kan ikke være i jeres interesse, for så lærer man jo da slet ingenting.

skidt med en gammel kone som mig, men der sidder jo også andre i samme situation

jeg har næsten ikke kunnet skrive dette indlæg af angst for at skrive forkert, så er der nogle fej, så lad være med at rette mig

• #222   1. okt 2013 Connie, der er jo aldrig nogen, der retter i tråde, der handler om noget andet.

Disse tråde her er fra sprogidioter til sprogidioter og har egentlig i bund og grund ikke til hensigt at rette på nogen, men blot at dele en fælles følelse.

Det handler ikke om at den enkelte skriver fejl overhovedet og ordblinde er der altid og uden undtagelser plads til. Ligesom der også er plads til at os, der elsker sproget, laver fejl...

Tag ikke sådan en tråd som en lang dunken oven i hovedet. Det handler blot om interessefællesskab.

Ja, vi morer os... Trods det egentlig bunder i en frustation over manglende omsorg for sprog.

Det her er ikke anderledes end en enhver anden tråd på HG, hvor der er forskellige synsvinkler på, hvad der bør prioriteres.

• #224   1. okt 2013 jeg har også længe ladet jer have jeres morskab, for jeg forstår godt i bliver frustreret over det, der skuer i jeres øre. Der er da også tingk, der skure i mit, men det er nok mest sjuskehovederne eller dem der skriver i smssprog.

og jeg er stor tilhænger af ytringsfriheden

men jeg kan bare mærke på mig selv, jeg er begyndt at fravælge tråde hvor i skriver i, hvis jeg ikke er 110% sikker på, at jeg kan stave det helt korrekt.

og det trængte jeg så lige til at komme ud med

• #225   1. okt 2013 Connie, det er jo et ærgerligt valg, du træffer der - også for os, der egentlig får skudt lidt kedelige egenskaber i skoene....

• #226   1. okt 2013 tja hvad skal jeg sige til det

måske i kunne overveje at lave en gruppe?

• #227   1. okt 2013 Nej, helt ærligt så synes jeg du er lidt grov nu.

Ingen er efter dig, ingen retter på dig - DU vælger at ændre adfærd, det er altså ikke andres ansvar.

Det her er ikke noget, der fylder så meget at det kan berettige til en gruppe. Der opstår en tråd en gang om måneden og så er det det.

• #228   1. okt 2013 ja ja jeg trækker mig, nu har jeg jo også fået lov til at have min mening - sådan da smiley

jeg står ved min ændrede adfærd er min eget ansvar ok?

• #230   1. okt 2013 Nej, du har 100% fået lov til at have din mening.

Den er din og den skal du have lov at have, ligesom alle andre skal have lov at have deres.

• #231   1. okt 2013 Jeg kan godt læse og skrive, men jeg sjusker rigtig meget når jeg skriver. Jeg har i mange år ikke haft stavekontrol på, så mine tastefejl har været voldsomme!!! ... og komma springer jeg tit helt over.
    Nu har jeg fået stavekontrol på, for så kan jeg se alle de irriterende fejl jeg laver, så nu sidder jeg også og retter en del inden jeg sender - førhen tror jeg noget af det jeg skrev var helt uforståeligt - for når jeg skriver laver jeg mellemrum de forkerte steder, så et par af bogstaverne ryger med hen til næste ord og alle dobbelt konsonanterne bliver delt som her i "ikek" smiley ... desuden sætter jeg tegn som jeg vil - gerne de forkerte steder, jeg sætter altid mange !!!!! efter hinanden, for at understrege, at det her mener jeg fame smiley . Den sidste ting jeg tit gør forkert er, at jeg kommer til at skrive flere store bogstaver efter det første stor bogstav - fordi jeg sjusker - eks kan jeg skrive ÅRhus sådan smiley

SÅ nu er alt mit sjusk og slendrian komemt for en dag - og jeg har ikek tænkt mig at lave om på det!!!!

Jeg håber ikke du trækker dig ud af nogle tråde Connie, du ved så del din viden og dine holdninger - og vær ligeglad med sprognørderne smiley

• #232   1. okt 2013 Tror mange almindelige fejl netop er 'slåfejl'... og nogen fejl bliver så morsomme fordi betydningen ændres - man må jo osse gerne kunne grine lidt af sig selv smiley

Mit fnidder kommer så mest af de fejl som ikke er slåfejl, og måske heller ikke det jeg ville kalde sjuskefejl (der er min definition nok som kennelmors)... men de fejl der er med til at gøre tingene ulæseligt. Jeg ved sgu ikke hvad jeg skal kalde det.. men sms-sprog, poptøzesprog o.lign. burde belønnes med en røvfuld midt på Rådhuspladsen. Og så hader jeg at mange unges dårlige udtale af sproget nu om dage giver ekko i deres skrivesprog, så der virkelig bliver stavet kreativt fordi man staver ordet som man udtaler det... og udtalen osse er helt hen i vejret.

• #234   1. okt 2013 Connie, jeg kan godt følge din følelse. Men hvor ville det dog være et gigantisk tab, om du ikke ytrede dig og kom med dine meninger, holdninger og ikke mindst store viden. Nu kan jeg jo ikke vide, hvor meget tid, du bruger på dine indlæg, men jeg synes faktisk, at du skriver knaldgodt. Jeg har sagt det gør, og jeg siger det gerne igen, hvis ikke du selv havde fortalt det, så ville jeg aldrig have troet, at du er ordblind.

• #236   1. okt 2013 gør = før (jeg laver masser af slåfejl)

Nej, Isabelle.

• #237   1. okt 2013 isabelle - jeg er helt enig med dig på det punkt. Officielle tekster bør man dælendulme gå efter.. uanset om det er kontrakter, hjemmesider (forretningstypede), breve til forældre etc.

• #238   1. okt 2013 Jeg kan faktisk godt give et 'sjovt' eksempel af en art.

I vores marsvineklub skulle regler og vedtægter oversættes til engelsk og sendes videre til en international klub, som vi søgte om optagelse i.
    Et par velmenende opdrætter lavede så en sådan oversættelse. Og den kunne slet slet ikke bruges. Jeg ved ikke om det var engelskkundskaberne der haltede, om der var brugt Google Translate eller begge dele - men resultatet var ikke noget vi kunne sende videre, og slet ikke når det skulle sendes videre til et land der måske ikke selv var superstærkt i engelsk. Meget var blevet totalt uforståeligt... jeg testede det på en kammerat ved at lade ham læse og bad ham fortælle hvad der stod - det kunne han ikke. Det var jo egentligt pænt af dem at gøre en indsats, men rigtigt ærgerligt at ingen af dem havde de engelskkundskaber som arbejdet krævede.... hvilket endte i at det måtte laves helt om.

Der hvor jeg vil hen, det er nok at man gerne må være lidt realistisk omkring sine kundskaber.. og så ikke kaste sig over noget hvor kundskaberne ikke retter, men få hjælp til det istedet.
    Som der bliver nævnt, så ville jeg aldrig have anet at Connie var ordblind - du skriver sguda rigtigt fint, og langt bedre end de 'fejl' som man græmmer sig over i tråden.

• #239   1. okt 2013 jamen jeg opdager jo som regel de dumme tastefejl, fordi jeg læser mit indlæg igennem, inden jeg sender, så derfor er der ikke så mange af dem.
    Jeg er også temmelig påpasselig med ikke at lave fejl, fordi jeg ved jeg er ordblind, havde jeg ikke været det, havde jeg nok været mere ligeglad.

man kan bestemt ikke sende breve ud til forældre med tavefejl. nej det er jeg fuldstændig enig i.

der er ord jeg aldrig skriver og sætninger som jeg laver om, for at være nogenlunde sikker på ikke at lave fejl.

jeg er en af dem der ikke kan finde ud af ligge og lægge og slet ikke, når det bliver bøjet, så de sætninger ser i mig ikke lave, så skriver jeg noget andet i stedet for.

• #241   1. okt 2013 Jeg synes sådanne tråde her godt kan gå hen og blive lidt "pudse glorie"-agtige, jeg er faktisk enig med dig Connie smiley ... jeg havde bare ikke tænkt på det før du skrev det.
    Det er så nemt at gøre nar af folk der har svagheder, når man selv er skrap til lige det.

• #242   1. okt 2013 Man kan heller ikke bruge lægge uden et objekt. Altså sige "jeg lægger"
    Den kommer altid før noget, man gør det ved (mig, ægget, den)

Ligger står fint alene. Jeg ligger. Men efterfølges næææsten altid af en præposition (i, på, ovenpå, ved, under osv)

• #243   1. okt 2013 tak for gode råd, dem har jeg fået mange af smiley Det hænger bare ikke rigtig ved med de to ord

• #244   1. okt 2013 det skal du ikke være ked af - vi har nok alle en eller anden ting, der bare ikke fæstner på lystavlen.

For mig er det hvordan man koger æg... og så stort set alt der har med geografi at gøre smiley

• #246   1. okt 2013 Hønen lægger et æg (med Æ)
    Det ligger I reden (med I) smiley

Jeg kan faktisk ikke forstå, at nogen kan blive stødt over, at pan pointerer nogle principper i sproget - og det har ikke noget at gøre med at pudse glorie. Det er, som både CH og Isabelle udtaler, et spørgsmål om, at nogle (vi) synes det er synd, hvis det danske sprog bliver udvasket.
    Hvis vi ikke har et entydigt og fælles sprog, er det ofte at misforståelser og konflikter opstår. Og hvorfor så ikke skrive tingene på den rigtige måde, hvis man kan - man kan jo altid forsøge.
    Hatten af for jer med ordblindhed - men det er også til at genkende. Det er nemlig ikke tilvænnede "nykker" m.h.t. sprogbrug og stavemåde.

De gange jeg "retter" eller kommenterer en stavefejl, er kun, hvis det giver en spøjs mening, så jeg næsten ligger flad af grin.

F.eks. var der en tråd med eksemplerne lammekød, kaniner, kyllinger og LIG. Der skulle selvfølgelig have stået og lign., men det var sgu da sjovtæ! smiley

• #247   1. okt 2013 ..jeg ved så heller ikke lige, hvor det ekstra æ til sidst kom fra.... Sjusk, 10 tykke tommelfingre o.s.v. smiley

• #248   1. okt 2013 jeg kan også sagtens grine af de eksempler hvor det kommer en sjov ting ud af det og jeg skal være den første til at stemme i med at man skal have et tydeligt og fælles sprog - og i kan godt fortælle mig at hønen lægger æg - hvor mange gange tror i ikke jeg har hørt det, det hjælper mig bare ikke til at forstå grammatikken - lidt ligesom når min tysklære lirede den samme remse af igen og igen, når jeg ikke forstod ideen med pistolbøjning.

Tante Gurli - der har været tråde, hvor folk har været grove overfor meget ordblinde og måske lidt med vilje ikke har villet forstå, hvad der blev spurt om.
    men det skal så lige siges at det har ikke været spognørderne i denne tråd, sådan som jeg lige husker det

• #250   1. okt 2013 Jeg er nogengange i min tid på internettet stødt på indlæg, som er formuleret så dårligt stave- og/eller grammatikmæssigt, at jeg ikke kan greje hvad filan der står.
    Og her kan det godt være at jeg bare springer over, men det kan osse godt være at jeg skriver at jeg altså ikke liiiiiiiiige forstår hvad personen skriver.

• #251   1. okt 2013 nej BATDOG det giver jeg dig ret i med tysklæren...tysk grammatik lærte jeg sjovt nok af min engelsklære på HF smiley

jeg er som ordblind meget afhængig af regler og grammatik ellers er jeg fuldstændig lost

jeg har også stødt på folk, der var så ordblinde, man ikke kunne forstå, hvad der blev skrevet, men det er trods alt sjældent

• #252   1. okt 2013 RKÆKEFLØEGN BEYTEDR IGENNTNIG

IØFLGE EN UDNERØSGLESE PÅ ET EGNESLK UINVRESIET BTEYEDR RKÆKEFLØEGN VI
    SRKIEVR BGOSATVRENE I IGENNTNIG. DET EENSTE VGITGIE MAN SAKL SRØGE FOR ER
    AT DET FRØTSE OG DET SDITSE BGOSATV ER PALCREET KRORKET.

RSETEN KAN STÅ FLUDTSÆNIDG FROKRET OG AILLGVEEL KAN DU LSÆE DET UEDN
    PORBELEEMR... ! DET ER FRODI VI IKKE LSÆER HEVRT BGSOTAV FOR SIG, MEN
    HLEE ODRET

FOR MIG FROEKMMOER DET HLET URTOLGIT.

ALLE DSSIE ÅR MED HRÅDE SUTDEIR... OG TIL HIVLEKN NTTYE?

profilbillede
  • #254   1. okt 2013 jamen så må du jo have sådan en tråd en gang imellem - andet er der jo ikke at sige til det, jeg lukker øjnene og smutter ud af tråden

Kommentér på:
Dagens dansk grammatik :)

Annonce