12.233 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Dynevask og fjernelse af lugt Dynevask og fjernelse af lugt

Hej.

Jeg har en dobbeltdyne på 200x200, som jeg er MEGET glad for, men det forholder sig desværre sådan at der efterhånden enten er en kat eller en hund som har tisset på den og sengetøjet et par hænge eller 3 henover de sidste 2 uger.

Er det nok at vaske sengetøjet i vaskemaskinen for at fjerne lugten?
Hvor stor skål vaskemaskinen være for at kunne vaske dynen? Og ville det være nok bare at vaske den?

Hvordan fjerner man ellers lugten?

Ugh, jeg synes det træls fordi jeg elsker den dyne og jeg fryser uden den og har ikke mere end den ene dyne smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dynevask og fjernelse af lugt
  • #1   28. sep 2013 Jeg ville eksperimentere med lidt ibøldsætning i vaskemaskinen med rodalon og uden vaske middel.
    Derefter ville jeg vaske den med vaskemiddel 60 grader hvis dynen kan klare det. Jeg ved at vaskepulver ikke mixer godt med rodalon.

Jeg tror ikke det ville være nok bare med at vaske den i vaskemiddel. (Det er det ihvertfald ikke med gulvtæpper og dørmåtter. Vi mennesker kan ikke nødvendigvis lugte rester, men det kan dyrene og vil derfor fortsætte med at tisse.

Put i din alm. vaskemaskine og se om den kan være der. Rent kg mæssigt er den ikke for tung, men pladsen. Ellers brug en alm industrimaskine på det lokale vaskeri, de er noget større. smiley

• #2   28. sep 2013 Jeg tror det er nok bare at vaske den almindeligt i vaskemaskine og evt. putte lidt eddike i i stedet for skyllemiddel.
    Hvis dynen kan proppes i tromlen (som regel 5-7 kg) kan maskinen nok også klare den smiley

• #3   28. sep 2013 Hvis dynen har dun i, må du ikke bruge alm vaskemiddel. Så rådner dunene! Der skal bruges særligt dunvaskemiddel. Og dynen skal tørretumbles i tre timer derefter sammen med tennisbolde.

• #4   28. sep 2013 Eddike tager lugten!! En god kopfuld ind i tromlen, og 60 grader, det funger fint med vaske middel.
    nu ved jeg ikke om din maskine har kapacitet til den store dyne, ellers må du støve en møntvask op, er de ikke udstyret med pænt store maskiner?

• #5   28. sep 2013 Det ved jeg heller ikke selv om den kan. Derudover har jeg ingen muligheder for at tørretumble den i 3 timer, det lyder også meget længe?

• No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #6   28. sep 2013 Ja ind på et mønt vaskeri med dig og dynen, så ind i en stor maskine og godt med eddike i og 60 grader..

Man kan ikke sige at den skal have 2 eller 4 timer, men den skal ud et par gange i mellemtiden og lige rystes godt igennem, og så kan man mærke når den er tør

• #7   28. sep 2013 Jeg havde købt en ny dyne..... og lukket døren til soveværelset , så hunden og katten ikke kunne komme til at tisse på min nye dyne / sengetøj..... smiley

• #8   28. sep 2013 Jeg har bare vasket dynen på alm. vis i vaskemaskinen - tørretumblingen tager laaaaang tid - det meste af en dag med tennisbolde. Tumbleren siger flere gange, at den er tør, når man så tager den ud, er der stadig lidt fugt, så ind igen og forfra. Det har fungeret fint her.

• #10   28. sep 2013 Den ene gang det skete her tog jeg dynen fluks på vaskeri. Den fik 60grader med en smule alm. vaskemiddel, derefter tumblede jeg den i halvanden time.
    Den var self ikke tør, men lagde den så ud på gulvet i et rum, jeg ikke bruger. Der lå den i en uge, så rystedet jeg den helt vildt og vendte den, en uge til og så en voldsom rystetur mere.
    Dynen er som ny smiley

• #11   28. sep 2013 Hvis du vasker din dun dyne skal du være opmærksom på følgende:

Ingen almindelig sæbe - det fjerner fedtlaget fra fjerene. Brug i stedet decideret dunvask eller uldvask.

Den skal tørretumples med tennisbolde (eller lignede) for ellers rådner fjerene og så kan du snakke om en grim lugt smiley

Bor du i lejlighed? Har i ikke et vaskerum hvor du kan bruge tørretumleren? For de er ofte større end en almindelig... Ellers må du se om du ikke har en veninde der bor i lejlighed smiley Eller som de andre skriver finde en møntvask... Vask dynen med en kop eddike og så sæbe der er beregnet til dun (eller uld) - det burde tage lugten...

Hilsen en gammel dynesælger smiley

• #12   28. sep 2013 Vores vaskemaskine har kun 5 kg trommel. Jeg bor ikke i lejlighed så min eneste mulighed ville være møntvask, og aner ikke hvordan jeg skulle få den derud eller få tid til det foreløbig smiley

• #13   28. sep 2013 Derudover er det eneste "møntvask" jeg kan finde i Silkeborg dette; http://www.silkeborgrens.dk/

• #14   28. sep 2013 Jamen så må du jo lade være med at vaske din dyne??

• #15   28. sep 2013 Life is too hard!

smiley

• #16   28. sep 2013 CH - Det fjerner jo ikke lugten?
    A-S - Øhm??

Hvorfor kommentere hvis der ikke er noget konstruktivt?

• #17   28. sep 2013 Køb en ny dyne;)

• #18   28. sep 2013 Anya, der er kommet en række råd - der er måder man gør med dundyner og hvis man ikke gør sådan, så går den i stykker.

Du skriver, at du ikke har mulighed for at gøre de ting, hvad tænker du så, at vi herinde skal gøre?

En dundyne skal vaskes med specielt vaskemiddel, tørres i mange timer med tennisbolde i en tilstrækkelig stor tumbler. Kan man ikke det hjemme, så må man låne eller tage på vaskeri.

Det er bare sådan det er - har du ikke mulighed for det, så kan vi altså ikke rigtig hjælpe dig herinde...

• #19   28. sep 2013 Bodil - Det har jeg også overvejet, men eeeelsker bare min dyne xD

Tror jeg prøver at ringe til det der SIlkeborg Rens, Mandag og hører dem ad til at starte med. Fik lige læst de kan hente og bringe de ting man skal have renset så (:

CH - Hvis du mener alt det der kan gøres, er bleven sagt. Hvorfor så komme med en unødvendig kommentar? Jeg kan da virkelig ikke gøre for at jeg ikke har bil og kørekort, ikke har en de nødvendige maskiner herhjemme eller kender nogle der har?

• #20   28. sep 2013 Anya kan du ikke selv se hvor komisk det er? Du efterlyser ideer til at få din dyne vasket, forslag kommer på vask i egen maskine eller møntvask, du konstatere at din maskine er for lille og du gider ikke har ikke tid eller noget til møntvask! Hvad vil du have folk skal svare? Måske CH kunne komme og hente din dyne og vaske den, eller hvad er det du tænker??? Vask dynen eller køb en ny;)

• #21   28. sep 2013 Bodil - Jeg har aldrig sagt jeg ikke GAD!

Jeg skal i skole fra 8-16 mandag til onsdag, så kan ikke lige se hvordan jeg skulle kunne nå det også, uden at pjække og de har ikke åbnet i weekender.

Men tak for den nedladende kommentar.
    - Jeg havde egentlig tænkt om man kunne vaske/tørre dynen med rodalon, der hvor den blev tisset på, også bare tøre den der, så det ikke var hele dynen der blev våd.

• #22   28. sep 2013 Eksisterer der virkelig møntvaskerier, som har lukket i weekenden?? Det må jeg indrømme jeg aldrig har hørt om.. smiley
    Men hvis du har skole 8-16 tre ud af ugens FEM hverdage, kan du da benytte de særlige Silkeborgvaskerier, som kun har åbent i hverdagene, de to andre dage, hvor du øjensynligt har fri?
    Det er tilladt at se mulighederne i sit liv fremfor at fokusere på begrænsningerne smiley

Personligt har jeg da heller bil, eller mulighed for at låne en, men jeg havde, da det skete for mig, en ikea-pose og to ben, og så gik jeg hen til vaskeriet med dynen. Og NEJ, det var ikke let og det var da enormt tungt at bære en halvvåd dyne hjem igen (da jeg ikke havde småmønter nok til at tumble længere...)

• #23   28. sep 2013 Sov med dynen som den er.... lugt eller ej...... bare sæt en klemme for næsen... smiley

• No name
    No name Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 321
    #24   28. sep 2013 Køb en blomster sprøjte/vander og put vand/rodalon i.. Sprøjt det ud over hele dynen, hæng sen til tørre og se om det har hjulpet

• #25   28. sep 2013 A-S - Måske du skal sætte dig ned og læse hvad jeg skriver igen?
    - Jeg kunne kun finde den ene jeg har linket til herinde i Silkeborg, og de har ikke åbent i weekender. Jeg bor 16 km udenfor Silkeborg, så nej jeg har ikke tænkt mig at gå.

Jeg har ikke skema for torsdag og fredag endnu, derfor er de ikke nævnt.

Nittib - Det er ikke jo ikke for min skyld xD Jeg kan ikke lugte det når det er tørt, men tænker at katten/hunden tror man må tisse der hvis de stadig kan lugte det?

No name - Tak for rådet vil jeg prøve (:

• #26   28. sep 2013 Altså hvis alternativet er enten at vaske ELLER at købe ny Ja så forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan vaske først og hvis det ikke virker efter hensigten så køb en ny? At sove med en tilpisset dyne er da for AAAD så det ville jeg ikke forsøge mig med. Men vi er jo alle forskellige og for nogle er det måske ok. smiley

• #27   28. sep 2013 Line - Eh. Hvad er din pointe?

• #28   28. sep 2013 Jeg vil dælme ikke sove med en dyne, der er tisset på smiley Min lille hvalp har også tisset på min dyne, og den blev vasket prompte, og det fungerer som sagt rigtig godt med at tumble den med tennisbolde, men det tager altså meget laaaaaang tid. Jeg har så en tumbler, der kan tage 7 kg, og det er selvfølgelig træls, hvis man skal ud at låne, men så må man jo bruge de store maskiner på møntvask, som det allerede er blevet foreslået. Eller smide dynen væk..

• #29   28. sep 2013 Bente - lidt svært når man ikke bare har en at låne. Hele min familie bor på Sjælland og kender ingen heromkring.

Ligeledes fandt jeg ingen møntvaskerier i Silkeborg som har åbent i weekenden. Om det så er mig der er dum skal jeg ikke kunne sige.

Men sover jo heller ikke med dynen, sover med tæpper eller dynebetræk kun og fryser.

• #30   28. sep 2013 Øv, det duer da ikke smiley Kan du ikke lokke ham x'en til at køre dig? Har han ikke noget familie i nærheden med en stor tumbler? Eller er det for akavet?

• #31   28. sep 2013 Bente - Han har desværre ingen familie heroppe heller.

Jeg tænker bare jeg synes det underligt hvis Silkeborg ikke har en almindelig møntvask?

• #32   28. sep 2013 Øvs smiley Ja, det er da virkelig underligt smiley

• #33   28. sep 2013 Jeg tror ikke du kan finde møntvaskerier på internettet. De er jo ofte ubemandede, ældgamle og bruges af lokale, så annoncering på nettet er ligegyldig.

Hvad med at forhøre dig med dine klassekammerater? Måske kender de et? Så kan du jo bare tage dynen med i skole og så vaske efter. Eller hvis du er heldig og finder et med weekend åbent, tage Meeko med ind til Silkeborg sammen med dynen og gøre en dag ud af det smiley

• #34   28. sep 2013 Det overvejede jeg faktisk at gøre i morgen.

• #35   28. sep 2013 God idé, Anya smiley

• #36   28. sep 2013 Jeg prøvede lige at Google, og fandt silkeborgens.dk.

De har åbent man - tors fra 07-17 , fredag fra 07-15 og lørdag fra 10-12

Så det burde da være muligt at nå.

• #37   28. sep 2013 Og de vasker en dyne for 150kr + 48kr pr kg, mindst 3 kg.... Hvis du har en aflagt ikeapose ( af de store blå nogle) kan din dyne sikkert være der... Det er i hvertfald sådan en vi bruger, når ungerne skak sove ude, og der kan snildt være 2 stk alm str. Dyne i...

• #38   28. sep 2013 Trine - hvis du læser lidt højere oppe har jeg allerede skrevet om dem smiley men tak for det smiley

• #39   28. sep 2013 Din dyne har sikkert været dyr i de mål, så ville de ikke kunne betale sig at rulle den sammen og tage en taxa de 16 km ind til Silkeborg, så du kan få den i møntvask?

Det må da alt andet lige være billigere end at købe en ny.

• #40   28. sep 2013 Du skrev kl 17.56 at du ikke kunne finde nogen møntvaskerier i Silkeborg der havde åbent i weekenden. Er lørdag ikke weekend nok?

• #41   29. sep 2013 Trine - Ehm du behøver ikke blive spydig, og de havde lukket da jeg skrev så,at de har åbent 2 timet om lørdagen, kan jeg ikke bruge til meget.

Gitte- Hmm, jeg har givet 900 for den på tilbud. Det koster næsten 400 kr fra bopælen og ind til Silkeborg med taxa.
    - Men håber jeg kan få eksen til at køre mig, også havde jeg egentligt tænkt at anvende rådet fra A-S med at tage Viggo med og gøre en dag ud af det. Men nu må vi se, man ved aldrig med ham.

Dog har jeg fundet ud af at det er katten som pisser på dynen og sengen. Hun er lige bleven stereliseret, er det normalt at de bliver urenlige så?

Kommentér på:
Dynevask og fjernelse af lugt

Annonce