2.301 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hov kur (til hestefolket) Hov kur (til hestefolket)

Jeg kan ikke logge på hestegalleri? Så kan ikke spørge derinde, men her plejer også være super hjælp at hente.
Jeg har en stor dejlig basse, men hans hove er forfærdelige smiley de flækker og er bare meget tørre... Jeg havde i en lang periode hvor jeg vandede hovene hver dag, men det hjælper ikke længere, han får hovedet hver dad også regner jeg med at evt købe en vitamin fra equsana, som skulle hjælpe... Jeg hører bare ikke så godt om equsana foder generelt bla. Pga. For meget sukker, og har ikke kunne finde sukker indholdet i denne. Den hedder Premium vit.
Så har jeg set nogen råde ølgærspulver, torskelevertran og nogen der siger roepiller skulle få heste til selv at danne b vitamin til hovene... Hmm bogen der har erfaring med hvad der virker og hvad der evt er en skrøne.
Jeg har nu smed hver måned fordi han mister skoene, de kan simpelthen ikke holde sig på. Han har 4 stk på og mister altid bagskoen først, så klokker hjælper ikke. Indtil videre har smeden givet ham forskellige slags sko på hver gang for at se om det kunne hjælpe, indtil videre uden held.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hov kur (til hestefolket)
  • #1   17. okt 2013 Hvad sker der for den ipad her ! Sorry for dobbelt indlæg

• #3   17. okt 2013
    Start ham på en booster kur fra Fx Hippolyt, få en dyrlægekiropraktor ud og tjekke ham, og få taget en blodprøve til at vurdere hvad han evt mangler af jern/kobber/zink osv.

Du skal ha kiro til ham, fordi skævheder i skroget kan medføre " gakkede gangarter" der resulterer i tabte sko.
    Du skal overveje om din smed er dygtig nok- evt få dyrlægen til at vurdere det arbejde der bliver lavet.
    Overvej om det er tid til at få tjekket din sadel fordi hvis den ikke ligger ordentligt, kan det medføre de låsninger som giver tabte sko.

Det er som oftest en helheds-problematik der ender med at komme til udtryk i tabte sko- eller også er smeden en klaphat smiley

• #4   17. okt 2013 Smeden klør sig lidt i håret, han sagde fugt masser af fugt, men nu er de som om der ikke sker mere når de bare får vand.
    Jeg var der desværre ikke selv da smeden var der sidst, så har ikke kunne spørge igen

• #5   17. okt 2013 Der har lige været dyrlæge for nogle måneder siden, der var ikke noget. Når man ser hans hove er man ikk i tvivl om at det er pga dårlig hove, fordi flækker og er tørre osv.

• #7   17. okt 2013 En gang har han tabt en bag sko i boksen...

• #9   17. okt 2013 Vand har virket rigtig godt på ham, og hovene er også blevet bedre, bare ikke helt gode nok endnu. Så jeg vander ikke mere

• #11   17. okt 2013
    Lavede dyrlægen en kiropraktisk vurdering og tog blodprøve?

Det nytter jo ikke noget at poste penge i tilskud, hvis der ligger noget " dybere" bag smiley
    Og hvis han kan klappe en bagsko af i boksen, så ville jeg lige få bestilt kiro ASAP og få tjekket værdier i blodprøve.
    Dårlig hornkvalitet og motorik som en albatros, bliver hurtig dyrt, hvis man ikke tager det fra en ende af.

• #12   17. okt 2013 Biotin har jeg tænkt på også. Stormøllens, det må jeg lige kigge på smiley

• #13   17. okt 2013 Nå men så prøver jeg lige dette indlæg også smiley

Hej - jeg har i flere år forhandlet St. Hippolyt, men gør det ikke mere, da jeg har solgt mine heste.

Jeg ville ud fra mine erfaringer klart vælge UNGULAT - en 10 kg spand, som giver hver dag i ca. 5-6 måneder. Dette produkt virker!

Se mere her... (link fjernet)

• #14   17. okt 2013 Jep. Begge dele blod prøve pga handelsundersøgelse og der er tjekket for alt om han mangler noget og for doping. Kiropraktisk undersøgelse sidst han var ude pga stivhed

• #15   17. okt 2013 Veronica dit link virker ikke. Ungulat har jeg også hørt om. Googles det lige lidt mere smiley

• #17   17. okt 2013
    Smeder han når han går? klapper bagben op i forben? du ved gonk gonk lyden når du rider?

Mange problemer med tabte sko, kan stamme fra skævheder/låsninger, som så smadrer hornet fordi krikken konsekvent tramper sine sko af i tide og utide, derfor er det lidt vigtigt at være sikker på at bevægelsesmønstret er i vinkel inden man begynder at hælde penge i tilskud..

Medmindre smeden selvf er en uduelig klaphat smiley

• #18   17. okt 2013 Booster kur til hovene og så derudover vedligehold med biotin eller ungulat er også mit bedste råd..
    Jeg har fået af vide af en dyrlæge at levertran smurt på hovene også kan hjælpe lidt smiley

• #19   17. okt 2013 Det skal jeg ikke kunne sige, det virkede kanon i en måned, så gik det i stå også stoppede jeg... Det skal siges der blev smurt hovolie på bagefter fra blue horse, da der står bag på det virker bedst på fugtige hove. Bruger den dog ikke mere

• #20   17. okt 2013 Han træder ikke op. Sig selv.
    Jeg har et ret godt indtryk af min smed, så tror ikke det er ham den er gal med, har en gang haft en anden smed ude, ham sagde ikke noget til det arbejde der var lavet.

• #21   17. okt 2013 Hoven flækker kke kun fordi han tramper skoen af, den flækker også fuldstændig uden sko og flækker lidt uden på på trods af sko og "skaller" inden i hoven.

• #22   17. okt 2013 prøver lige igen

http://shop.hippolyt.dk/shop/ungulat-10-kg-233p.html

• #23   17. okt 2013 men måske der generelt skal kigges på foderplanen? Hvad får han af grovfoder, hvor meget og hvilken kvalitet (tænker feks på sukkerindhold) og hvad får han af krybbefoder??

• #24   17. okt 2013 Jeg gav med stor succes min gamle fjordhest ølgær, det er super til hove smiley

• #25   17. okt 2013 Han for alt de hø han kan spise. Han er lige blevet skiftet over på et pillefoder som jeg self ikke kan huske hvad hedder. Han får equsana coolperformance og Champ. Men bliver også skiftet nu her da jeg har fundet noget ande jeg tror er bedre. Dog får han kun 1 kg om dagen af denne blanding. 2-3 dage i ugen får han horselux mash

• #26   17. okt 2013 Natascha, gav du det bare hans måltider 1 gang eller flere gange om dagen? Hvor meget skulle du give den ?

• #27   17. okt 2013 SKAL hesten have sko på? Tror du ikke problemet ligger i at hovene er blevet så "svage" at de smuldrer, og det er derfor den taber skoene?

Min søster havde en travhest der fik konstateret shelly feet, dette kom pga. sko.

Hesten kom på en algekur der hjalp virkeligt meget, det er ganske vidst også ret så pebret, men det hjælper: http://www.hestesans.dk/produkter/hovplejeprodukter/e3afa-for-horses.html

Vi bruger en barhovstrimmer, og han ved nu en del om alle de hovproblemer der kan komme. Var det ikke for ham, havde travhesten sikkert bare fået sko på igen, og så havde vi haft store problemer.

• #28   17. okt 2013 Jep det SKAL han. Ellers er hans hove meget værre og han er ømtået...

• #29   17. okt 2013 Ølgær er langt billigere og har samme effekt som de dyre blandinger med fine navne.

Dårlige hove kan skyldes rigtig mange ting - miljø, foder, stress, sygdomme osv osv..

Du kan få smeden til at lave kunsthorn, for at forstærke hoven, så den får tid til at vokse. Ellers kan du finde en smed, som kan lægge DynamixIHT sko, som limes på.
    èn ting er sikkert....du kan ikke blive ved at få smeden til at lægge jernsko på igen og igen, når hoven er ødelagt - til sidst ender du med en hest, der er færdig.

Du skal huske at alle de der tilskud ikke virker så hurtigt uanset hvad, så det er ikke den gyldne løsning på dit problem her og nu.

• #30   17. okt 2013 Equsana har også lavet en hovolie, som skulle være rigtig god til flækkede hove.

www.equsana.dk/produkter/strongstep

Der er lige et link til den.

Biotinen virker ikke her og nu. Der går nogle måneder inden det har en effekt. Men det er jo altid godt at give forbyggende så:)

• #31   17. okt 2013 Hvad med at købe boots en periode til hesten så hovene kan få fred samtidig med du giver noget tilskud?

• #32   17. okt 2013 Jeg gav ham en gang i døgnet, og han fik en deciliter. Men husk på at det tager ca 6 måneder, før det nye stærke hov er i bunden af hoven smiley Så der går ca 6 måneder før du vil se resultatet af dit arbejde, men ølgær kan du give hele livet smiley

• #34   18. okt 2013 Jeg ved godt det med at det tager 6 måneder, og i de 6 måneder må smede bare komme en gang i måneden, gør han det så er der ikke de helt store problemer, med mindre han når at tabe for skoen, for så bliver han øm.
    Hovene ser fine når smeden har været der og de første par uger, de flække sjældent så langt oppe at det ikke kommer af når smeden er der, det gjorde de i starten jeg fik ham, der skulle smeden komme 3 gange inden det flækkede var væk.

Kommentér på:
Hov kur (til hestefolket)

Annonce