{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Rotter?!!!! {{forumTopicSubject}}

Puuuuha!!!
Var lige ude på en sen gåtur med hunden, da vi går ind af vores baggang..
Oppe på muren mellem carport og en overdækning kravler en rotte (uden for huset)... Og ja, jeg er sikker. Den var rimelig tæt på, og troede først det var en fugl..

Hunden begynder at gø, og for fanden ikke om der sidder en rotte ved nedløbsrøret.. Den ene rotte kravlede op på taget....
Jeg er fuldstændig i panik, og løber den anden vej ind... Nu kan jeg ikke tænke på andet end om de rotter kravler på loftet eller ind i huset :O?!

- må man "bekæmpe" dem selv, eller skal man have fat i kommunen? Jeg er skrækslagen for de små gnavere. Irrerrrk!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rotter?!!!!
  • #1   7. nov 2013 Hej... jeg tror gerne man må bekæmpe rotterne selv men kommunerne har så vidt jeg ved pligt til at bekæmpe dem for dig ganske gratis, så det ville jeg da undersøge først. Jeg mener at man ganske tydeligt kan høre og mærke hvis der er rotter på loftet. (larm og lugt og rod osv)
    Når det er sagt så plejer jeg selv at slå totalt koldt vand i blodet omkring rotter hvis jeg har mødt en sådan. De rotter jeg har mødt på landet har været sådan nogle fine blanke dyr i forhold til de kloakrotter man kan se i storbyerne. Rotter er ikke agressive. Faktisk utrolig forsigtige og bider kun ved direkte kontakt som de gør alt for at undgå. Så vær ikke bange smiley
    Adgang til dyrefoder (fx hønsefoder) eller husholdningsaffald kan lokke dem til huset. De forsøger bare at overleve som alle andre dyr også gør det.


  • #2   7. nov 2013 Jeg ville tage det stille og roligt, for som Søren skriver, er rotter fredelige og meget kloge dyr, der for øvrigt er beundringsværdigt sociale og hjælpsomme indbyrdes, men det er en helt anden snak. (Skift den skællede hale ud med en egernhale, og så er den tilmed sød, synes folk, der har set billedmanipuleringer med det).

    De hører til naturens skraldemænd og kan faktisk ikke undværes, men selvfølgelig kan de blive et problem især i byerne, hvis de er i overtal.

    De rotter, mine "vildmisser" af og til lægger på mit dørtrin som tak for mad, har været flotte og blanke i pelsen.

    Jeg tror IKKE, du skal være bange for, at de går ind i huset. De finder mad ude, og gør de, skal din hund nok sige til.



  • #3   7. nov 2013 Du har faktisk pligt til at melde det til kommunen smiley

  • #4   7. nov 2013 Rotter kommer ind, hvis de vil. Vi har haft rotter indenfor. Det er klamt.

    Du har pligt til at melde det til kommunen, og de sender en skadedyrsbekæmper ud. Hold på din ret til at få gift lagt i en kasse, så din vovse ikke kan komme i nærheden af det. Nogle skadedyrsbekæmpere smider desværre bare gift på må og få.


  • #5   7. nov 2013 "Jeg tror IKKE, du skal være bange for, at de går ind i huset."
    Vi oplever hvert efterår lige det modsatte. De søger ind i stalden og udhusene nu når det bliver koldere. Så jeg ville bestemt holde ekstra øje med dem. Og så kontakte kommunen som så kommer og lægger gift. MEN du skal lige være OBS på om giften bliver anbragt forsvarligt så andre dyr IKKE kan tage det!! Jeg har oplevet en "rottemand" der bare ville stille det i en af de plastbakker man køber kød i!!!


  • #6   7. nov 2013 Ja, rotter er kloge og kan være meget sjove dyr osv. MEN hovedårsagen til at vi helst ikke vil have dem for tæt på er de er naturlige værter for nogle pænt grimme sygdomme og så kan de altså forrette temmelig store og dyre ødelæggelse på ret kort tid smiley
    Det med sygdommene skal man altså ikke negligere og pt kæmper min dejlige trænningskammeraet Perle altså for livet formegentlig pga leptospirose (og jo, hun er vaccineret mod det). Hendes nyrer fungere pt meget meget dårligt og hun er meget syg. Der er alle tegn i sol om måne på at det er leptospirose (prøver er sendt afsted af flere omgange, men det tager jo altså noget tid at lave analyserner). Smitten kommer primært fra rotteurin og bakterien kan overleve længe i fugtige miljø'er som fx vandpytter. Og den kan smitte både mennesker og hunde. Hvad min hunds fremtidsudsigter er kan vi ikke sige noget om endnu, men altså lad være med at negligere den sundhedsfare som rotter rent faktisk udgør.


  • #7   7. nov 2013 Rotter går i den grad ind!
    De går på lofter, i kældre. Du bliver nødt til at reagere prompte, de yngler som pokker og to kan blive til rigtig mange på meget kort tid.

    En rotte ødelægger i en grad, man ikke fatter - alene lugten efter den, når sådan en har været indendøre er umulig at komme af med.

    Sygdomsrisikoen skal man tage alvorligt.

    Så fat i kommunen, helst hurtigt.


  • #8   7. nov 2013 Husk også, at når først rotterne er indendøre, så er bekæmpelsen rasende kompliceret, da man risikerer den dør i krybekældre og andre utilgængelige steder. Det kan gøre huset ubeboeligt.

    Har været der - har siddet og kigget på en rotte, der samlede mad ind fra hundens madskål der stod i køkkenet.
    Der gik et halvt år inden vores katte fik bugt med den.


  • #9   7. nov 2013 Puha. Det lyder klamt... Kan ikke finde et nummer til kommunen mht. Rotterne. Vil lige snakke med naboen, kan være de har det noget og vi bor ret tæt.
    Har læst lidt på nettet.... Hvor langt væk fra hullerne går rotter?

    De skal helt sikkert bekæmpes. Heldigvis var det ved bagindgangen.. Der står en guldregn, så hunden har ikke adgang til den del af haven. Føj jeg brækker mig.
    Vi har haft bøvl med kloakken på toilettet i en uges tid... Det synker ikke, og der kommer ploplyde hele tiden - nu spørger jeg dumt - det kan ikke have noget
    Med rotter at gøre vel??? smiley


  • #10   7. nov 2013 Jo, det kan i den grad have noget med rotter at gøre.

    De kan have undergravet jeres kloaksystem fuldstændig.

    Du skal ringe til teknisk forvaltning/teknik og miljø - sådan noget i den retning...


  • #11   7. nov 2013 Eller - bare ringe til omstillingen og sige: Rotter!

    Så bliver du stillet om.


  • #12   7. nov 2013 Irrrrrrrrrrrk!!!! Kan man selv gøre noget for at finde ud af om der er rotter i rørene på badeværelset? Og hvordan kan de være skyld i plopperiet? (Hvis du altså ved det :-D)

  • #13   8. nov 2013 Få fat i rottefængeren og forsikringen vedr. Kloak skade

  • #14   8. nov 2013 Skal man tale med forsikringen inden skadedyrsbekæmperne kommer? Håber kun rotterne er UDENFOR!

  • #15   8. nov 2013 Jah men lever de i jeres kloak, skal kloakken jo laves, ellers kommer der blot nye rotter til.

  • #16   8. nov 2013 Nej bare få fat i rottefængeren med det samme.
    Han har også nogen røgbomber, som han kan kaste i kloakken og så kan man se om der kommer røg op steder det ikke burde. På den måde kan man se om og hvor der er hul.
    Så hiver du fat i forsikringen.


  • #17   8. nov 2013 Rottebekæmperen ved hvad du skal gøre;) de ser jo problemerne hver dag, fat i dem først som Ib siger;)

  • #18   8. nov 2013 Det gør vi smiley tusind tak..

Kommentér på:
Rotter?!!!!

Annonce