{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.569 visninger | Oprettet:

Tur til Tyskland uden pas {{forumTopicSubject}}

Hej vennerne.

Et par venner og jeg har snakket om at tage til bordershoppen/fleegård her den 30/12 med bilen - har tit taget afsted på føniker hvor der aldrig er toldere , men sandsynligheden er jo stor når det er dagen før nytårs aften at blive stoppet , men mit pas er udløbet , er der nogen der ved hvad der sker hvis man bliver taget i tolden på vej ind i dk igen ? - og hvad koster det at få fornyet passet ?

God jul og godt nytår


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tur til Tyskland uden pas
  • #1   20. dec 2013 Du vil blive tilbageholdt mens de undersøger hvem du er, risikere evt en bøde

  • #2   20. dec 2013 En bøde på 1.500 kr.

  • #3   20. dec 2013 De beholder ikke en ? - og anholder ? - er sygsikringsbevis ikke okay at ha med ? Mit pas er 2 mdr for gammelt

  • #4   20. dec 2013 Et sygesikringsbevis er ikke nok. smiley

  • #5   20. dec 2013 hvis du bliver stoppet, skal du kunne forevise gyldigt pas, ellers kan de tilbageholde dig og give en bøde på 1.500 kr. - ved ikke om kommunerne holder lukket mellem jul og nytår, men ellers kan du få et nødpas, mener det koster 600 kr.

  • #6   20. dec 2013 Jeg ved ikke, om du kan nå at få lavet et midlertidigt i dag.

  • #7   20. dec 2013 Når du rejser til Europas Schengen-lande

    Danmark er sammen med en række andre lande med i Schengen samarbejdet. Dette betyder, at når du rejser til følgende lande uden for Norden, skal du ikke vise pas:

    Belgien, Estland, Frankrig, Grækenland, Holland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Polen, Portugal, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.

    Men da du skal kunne bevise dit statsborgerskab, skal du alligevel medbringe dit pas, når du opholder dig i et Schengen-land uden for Norden.


  • #9   20. dec 2013 "Siden den 25. marts 2001 har Danmark sammen med de øvrige nordiske lande deltaget fuldt ud i Schengen-samarbejdet, hvilket bl.a. indebærer en ophævelse af personkontrollen ved grænserne. Det er derfor, man ikke længere skal vise pas, når man kører over grænsen til Tyskland, og ikke skal igennem paskontrol, når man f.eks. flyver til Italien, Frankrig eller et andet land, der også deltager i den del af Schengen-samarbejdet, som indebærer ophævelse af personkontrollen ved grænserne."

    http://www.eu-oplysningen.dk/emner/schengen/spsv/


  • #10   20. dec 2013 Forlængelse
    Du kan få forlænget dit eksisterende pas én gang ved et stempel, hvis dit pas er udløbet inden for de sidste tre måneder eller vil udløbe inden for kort tid, før du skal rejse. Men kun i det tilfælde, at det ikke er muligt at nå at bestille et nyt pas - fx ved et akut opstået behov for at rejse. Forlængelsen vil så gælde, til du kommer hjem fra din rejse - dog maksimalt et år. Forlængelsen koster ikke noget.

    Du skal møde personligt op i borgerservice og have dit pas med.

    Muligheden for at få forlænget sit pas gælder også for børnepas. Her skal barnet møde personligt op. Hvis der er fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive ansøgningen, men I behøver ikke begge to møde op.

    Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande accepterer en forlængelsespåtegning i passet. Det er op til dig selv at undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Det kan du gøre via dit rejsemåls ambassade i Danmark eller dit rejseselskab.
    Midlertidigt pas (nødpas)
    Midlertidigt pas (nødpas) kan udstedes, hvis:

    Du har mistet dit pas.
    Du ikke har et pas.
    Du ikke har medbragt passet.
    Dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden.


    Du kan kun få et nødpas, hvis du ikke kan nå at få et egentligt pas. Nødpasset har nogle begrænsninger, som du skal være opmærksom på. Det udstedes kun for den periode, du er på rejse - og maksimalt et år. Der er lande, som fx USA, der ikke godkender nødpasset til indrejse. Prisen er den samme som for det almindelige pas.

    Du skal til et borgerservicecenter for at få et nødpas.


  • #11   20. dec 2013 3. Skal jeg have mit pas med, hvis jeg rejser til et andet EU-land?

    Ja. Personkontrollen ved grænserne er ikke ophævet i Storbritannien og Irland samt Cypern, Bulgarien og Rumænien, og der skal derfor vises pas ved ind- og udrejse af disse lande.

    Desuden skal der også medbringes pas ved rejse til øvrige EU-lande. Schengen-reglerne ophæver kravet om, at man skal vise pas ved passage af Schengen-landenes indre grænser, men der kan stadigvæk kræves forevisning af gyldig legitimation efter, at man er rejst ind i et Schengen-land. Dette legitimationskrav betyder, at statsborgere i et Schengen-land skal kunne bevise deres statsborgerskab, hvilket i forhold til danske statsborgere indebærer forevisning af pas. Du skal derfor alligevel medbringe dit pas på rejser til Schengen-lande, selvom der ikke er paskontrol ved grænsen, i lufthavnen m.m .

    På grund af Den Nordiske Pasunion behøver danske statsborgere dog ikke at medbringe pas ved rejse til de øvrige nordiske lande (Sverige og Finland samt ikke-EU-landene Island og Norge).


  • #12   20. dec 2013 Jeg tror altså ikke på der sker en disse, hvis man bare har sit udløbne pas, og så evt. kørekort og sygesikring. Og især ikke når det bare handler om en tur over grænsen for at handle.

    Min far er da blevet stoppet uden pas, han fik ingen bøde, netop fordi han kunne bevise hvem han var, og de jo kunne se han bare lige havde været over grænsen for at handle lidt ind.


  • #13   20. dec 2013 "Problemet" er jeg ikke har kørekort

  • #14   20. dec 2013 Det er som ikke at have pas med, du skal ha gyldigt legitimation og kan som nævnt få bøde.

    Jeg vil så vove den påstand at har du internationalt kørerkort så kan det bruges


  • #15   20. dec 2013 Ryan: du kan ikke bevise statsborgerskab med et kørekort.

  • #16   20. dec 2013 Hvad er internationalt kørekort?

    Et internationalt kørekort er en standardiseret oversættelse af et nationalt kørekort, som er gyldig i over 175 lande.

    Mange lande kræver en officiel oversætteles af dit danske kørekort. Den nemmeste løsning er et internationalt kørekort, som er oversat til 11 sprog; nemlig engelsk, fransk, italiensk, svensk, tysk, kinesisk, arabisk, japansk, russisk og portugisisk.

    Du er berettiget et internationalt kørekort (International Driving Permit, IDP), såfremt du har et gyldigt dansk kørekort.

    NB! Det er vigtigt at understrege, at internationalt kørekort ikke erstatter dit danske kørekort.

    Medbring altid dit danske kørekort, da dit internationale kørekort ikke er gyldigt uden. Kortet er blot et internationalt standardiseret oversættelse af dit danske kørekort.

    Såfremt du kører i EU samt Island, Liechenstein og Norge (også kaldet EØS), behøver du blot at medbringe dit danske kørekort.

    Derimod bør du ansøge om et internatonalt kørekort, hvis du har tænkt dig at køre i lande uden for EØS.


    Hvordan får man internationalt kørekort?

    Ansøgningsproceduren:

    Udfyld og udskriv denne ansøgningsblanket om internationalt kørekort
    Henvend dig personligt med ansøgningsblanket, foto og kørekort på kommunens borgerservicecenter.
    Hvis dit kørekort er af det gamle format (dvs. ikke kreditkort-typen, men to-fløjet plastlamineret kørekort), påkræves det, at du medbringer pas eller dåbsattest.

    NB! Vær opmærksom på gældende krav for billeder til kørekort. Se retningslinjerne her


    Pris

    Prisen for internationalt kørekort er bare 25 kr, og kortet er gyldigt i 1 år fra udstedelsesdatoen.

    Når du har medbragt de relevante dokumenter til din kommunes borgerservicecenter, udstedes dit internationale kørekort inden for få minutter, mens du venter.


  • #17   20. dec 2013 Rikke, en herinde fra har faktisk prøvet at få en bøde for ikke at have sit pas med, uagtet at vedkommende havde kørekort, sygesikring osv.

  • #18   20. dec 2013 Et kørekort er IKKE nok. smiley

  • #19   20. dec 2013 Susanne: Så kommer det nok an på hvilken tolder man lige støder ind i, for som sagt fik min far ingen bøde.

  • #20   20. dec 2013 Tror efterhånden valget er at blive hjemme ??

  • #21   20. dec 2013 Skal bøden betales på stedet ?

  • #23   20. dec 2013 At passet er udløbet betyder jo ikke, at det ikke stadig kan bruges som dokumentation. Så sørg for at have passet med, sammen med sygesikringskort og anden legitimation, f.eks. fødselsattest, dankort, hvad du nu kunne have.

    Det var det råd vi fik, da min mor tog med på en lille sidste tur til Flensburg. Hun var så gammel og dårlig, at hun ikke mere kunne rejse "rigtigt", så hun ville ikke forny passet. Rådet kom dengang fra vores lokale landbetjent.


  • #24   20. dec 2013 De gider slet ikke tage sig af det og glor ikke på dit pas medmindre du har nogle varer med som du ikke skal have..

    Jeg er kørt mange gange over grænsen uden pas, blevet stoppet og er aldrig blevet bedt om pas kun kørekort..

    Ja det koster hvis loven bliver fulgt, men de har så rygende travlt med alle andre end dig og at du har 3 kasser sodavand med at de slet ikke gider..

    Jeg ville sku godt vove at turde det.. ellers tag dit gamle pas med, de gider sku alligvel ikke tjekke dato når du snakker pære dansk


  • #25   20. dec 2013 Vi bor meget tæt på den tyske grænse og kører derfor ofte over for at handle.

    Man SKAL have pas med som kan forevises på forlangen. At der ikke er paskontol dagligt, er ikke ensbetydende med det ikke skal bruges.

    Jeg er aldrig blevet spurgt om pas af danske toldere/politi, men til gengæld af de tyske, da var mit pas udløbet og de bad om at få 200 kr. som jeg ikke havde i kontanter. Jeg blev derefter ønsket en god dag og kunne fortsætte ned at handle smiley

    Men man skal kunne bevise sit statsborgerskab, derfor er kørekort og andet ikke nok.
    En tur på paskontoret så kan du få det forlænget i et antal dage. Et nyt pas koster 700 kr. men bliver ikke udleveret med det samme, normalt tager det ca. 1 uge at få.


  • #26   20. dec 2013 Har spurgt 4 steder nu og folk skriver 100 forskellige ting er totalt forvirret

  • #27   20. dec 2013 Det er fordi en ting er loven, en anden ting er, hvad der reelt praktiseres ved grænsen.

  • #28   20. dec 2013 Der er ikke noget at være forvirret over. Du skal kunne bevise statsborgerskab og det kan du kun med pas
    og passet skal være gyldigt. smiley


  • #30   20. dec 2013 Vinter dæk er på bilen ??

  • #32   20. dec 2013 Smut omkring borgerservice og få dit forlænget med 6 mdr., så kan du snildt ta afsted. Har borgerservice lukket kan politiet hjælpe dig.

  • #33   20. dec 2013 Hvad koster det ca ?

  • #34   20. dec 2013 Ingenting - det er blot et stempel og en opdatering i systemet:)

  • #35   20. dec 2013 Ring til Borgerservice på mandag, - har de lukket, så det nærmeste politi på 114 smiley

  • #36   20. dec 2013 Jeg har lige tjekket med min gode ven, som er ansat ved grænsepolitiets kontrol afdeling.

    Han siger du roligt kan tage afsted, og skulle du blive stoppet og bedt om at vise dit pas, så gør du bare det.

    I de fleste tilfælde tjekker de slet ikke inde i passet, og hvis de gør tjekker de sjældent udløbsdatoen.

    Og skulle de mod forventning gøre det, så KAN de rigtigt nok vælge at udskrive en bøde til dig, på 1500,-kr, men chancen for at de "gider" at bøvle med det en dag med så meget traffik, den er så lille så den nærmest er ikke eksisterende..

    De kigger efter folk der er udvist fra DK, eller folk der ikke er EU-borgere og forsøger at komme ind uden pas eller på falske pas.

    Så en der tilfældigvis er kommet afsted med et pas der er udløbet for kort tid siden, gider de simpelthen ikke alt besværet og papirarbejdet for.

    Som han sagde, de gange de opdager at passet er udløbet, er det ikke fordi folk forsøger at snyde med noget, men simpelthen fordi de ikke lige har været obs på at det var udløbet. Det er jo dog de færreste mennesker der render og tjekker deres pas´udløbsdato.

    Så tag du roligt over grænsen den dag, men forbered dig på at der er en millionmilliard mennesker i butikkerne.


  • #37   21. dec 2013 Tusind tak Dorte h ??

Kommentér på:
Tur til Tyskland uden pas

Annonce