{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
847 visninger | Oprettet:

KD
KD
Tilmeldt:
18. aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.553

Barn under uddannelse -Barselspenge? {{forumTopicSubject}}

Afledt af en tidligere tråd kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen har været i nævnte situation, og kan forklare hvordan og hvorledes med økonomien.

Er det muligt at få barselsdagpenge hvis man er studerende?

Har forsøgt mig lidt med at læse om barselsklip på SU, men er ikke blevet helt klog på hvordan det hænger sammen. Hvis man vælger at gå på barsel hvor får man penge fra, hvis ikke det er dagpenge? Og hvor meget får man udbetalt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Barn under uddannelse -Barselspenge?
  • #1   8. jan 2014 Dagpenge er for dem, der arbejder. Så hvis du har et arbejde ved siden af din uddannelse, så kan du få det. Ellers er det dobbelt SU.

    Hvad du får udbetalt kommer an på dit fradrag, men du vil få 5839 x 2 i tolv måneder før skat.


  • #2   8. jan 2014 Julie P

    Har du været i situationen? For grunden til at jeg ikke er helt med var at jeg blev lettere forvirret af at hvis man skal have barsels-klip så skal man fortsætte på uddannelsen, men hvis man går på barsel hvad så?

    Synes det var lidt forvirrende da jeg læste det.


  • #3   8. jan 2014 Nej jeg har ingen børn smiley

    Du fortsætter også på uddannelsen selvom du er på barsel- eller rettere- du er jo stadig tilmeldt uddannelsen, du holder bare barselsorlov, som du ikke må forveksle med almindelig orlov.

    "For at få ekstra SU må du ikke være erklæret studieinaktiv i måneden inden, vi udbetaler pengene.(RED: fx ved orlov) For eksempel skal du være studieaktiv i april for at få ekstra SU i maj. Derimod behøver du ikke være studieaktiv i den periode, hvor du får den ekstra SU udbetalt – men du må gerne" (red: altså du må gerne være i skole- men du behøver ikke/må gerne holde barsel i op til 12 måneder)

    http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/Sider/default.aspx


  • #4   8. jan 2014 Okay tak Julie smiley

    Arbejder du inden for det siden du har styr på det uden selv at have stået i situationen?


  • #5   8. jan 2014 Næ. Jeg er bare vant til at researche på alt muligt mærkeligt (lige nu sidder jeg fx til op over begge ører med interprofessionel læring og samarbejde samtidig med en masse forsikringspolicer og lejeloven)

  • #6   8. jan 2014 Det er så her jeg bliver lidt "panikken"

    "Enkeltklip. Hvis du vælger at få din ekstra SU udbetalt som enkeltklip, har du SU til 12 måneder som mor og til seks måneder som far, hvor du ikke behøver at være studieaktiv. Du får kun ét klip udbetalt om måneden, da du ikke kan få udbetalt almindelig SU, i de måneder du vælger enkeltklip."

    Dvs. jeg kan IKKE gå på barsel de 12 måneder, da enkeltklip vel er de 5839,- før skat? Det er ikke nok til at få det til at løbe rundt.


  • #7   8. jan 2014 Ja det må være sådan. Dobbelt su til seks måneders barsel og 12 måneders barsel til almindelig su + supplerende su-lån eller hvis du er enlig forsørger eller sammen med en anden su-modtager også forsørgertillæg.


  • #8   8. jan 2014 Jeg fik barn under uddannelse.
    Da det passede så jeg ikke behøvede at holde fri fra undervisning, så fik jeg dobbelt su.
    Du har 12 ekstra klip (som mor) du kan fordele stort set som du lyster. Feks 6 mdr hvor du holder fri med dobbelt klip, 6 mdr hvor du holder fri med enkelt su og bagefter 6 mdr studie med dobbelt su. Eller 12 mdr fri med enkelt su.
    Faderen får 6 ekstra klip hvis han er studerende.


  • #9   8. jan 2014 Pernille

    Og enkeltklip er så alm. SU-sats?

    Man kan jo ikke planlægge sådan et barn 100% og selv hvis barnet så falder ved bachelor kan jeg så se at det også er noget skidt, da jeg ikke kan tage pengene med mig videre på kandidaten.


  • #10   8. jan 2014 Hvis du er nyuddannet kan du få barselsdagpenge

  • #11   8. jan 2014 Jeg er ikke sikker på om min bachelor vil tælle som færdiguddannet? Kan ikke rigtig bruge bacheloren til noget smiley

  • #12   8. jan 2014 Det er du smiley Du skal bare melde dig ind i a-kasse minimum et år før du dimitterer, som bachelor.

    Jeg vil næsten gætte på, at du skal i akademikernes a-kasse
    https://www.akademikernes.dk/studerende/snart-nyuddannet/er-du-snart-bachelor


  • #13   8. jan 2014 Det er der jeg er tilknyttet ja smiley

  • #14   8. jan 2014 Eller det skal du nok egentlig ikke, da det ikke er a-kassen, der udbetaler barselsdagpenge, men kommunen.
    Men det er en god idé under alle omstændigheder smiley


  • #15   8. jan 2014 Der er også over et år til vi regner med at begynde på at stykke sådan en bebs sammen, men er sgu meget rart lige at have styr på hvordan det ser ud mht. økonomi smiley

  • #16   8. jan 2014 He he jeg kender det smiley Jeg er også en planlægger af natur smiley


  • #17   8. jan 2014 Jeg studerer Cand. Merc. Psyk og har termin d. 22. april. Jeg planlægger ikke at holde barsel fra studiet, så jeg har ansøgt om miksklip (dvs. dobbelt SU i et år).
    Derudover arbejder jeg omkring 70 timer om måneden, hvor jeg går på barsel 4 uger før termin + 14 uger efter termin, hvor jeg får løn i forhold til de timer, jeg har de sidste tre måneder inden barsel.
    Derudover har jeg 4 ugers ekstra barsel (forældreorlov) med ret til løn, som jeg holder senere på året.

    Det er hvad min plan er. Til gengæld kan jeg ikke gå på forældreorlov på barselsdagpenge, da jeg ikke må modtage to offentlig ydelser samtidig.

    Det er mine rettigheder i forhold til den overenskomst, jeg er ansat under smiley
    Det er ikke altid nemt at finde ud af, og bliver du i tvivl på et tidspunkt, så henvend dig til SU-kontoret på din uddannelse. De kan hjælpe dig i forhold til rettigheder og regler.


  • #18   8. jan 2014 Hvert klip er alm su sats. Så et klip er de der knap 6000 og dobbelt er så 11-12.000 før skaf osv.

  • #19   8. jan 2014 Okay.. Ja så kan jeg se jeg skal påregne maks barsel på 6 måneder. Det er sådan set fint nok, er bare nervøs for om jeg overhovedet kan starte studie efter de 6 måneder. Kommer jo an på om det passer med kurser.. Hmm

Kommentér på:
Barn under uddannelse -Barselspenge?

Annonce