{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.541 visninger | Oprettet:

aflivning? -kat {{forumTopicSubject}}

Hej

Da vi står og skal tage en rigtig svær beslutning søger jeg lidt hjælp.
vi har en hankat der bliver 7 år snart. Han er ellers sund og rask, men han tisser over det hele. Det startede han på for et års tid siden, først kun i vores håndvask på badeværelset, senere bag vores kaffemaskine på køkkenbordet. Men så i går tissede han i vores vindueskarm og ca. 30 cm. Op af vinduet. Det lugter vildt meget påtrods at at jeg vakser i rodalon osv.
Vi har derfor overvejer at få ham aflivet da dyrlægen ikke mener at der kan gøres noget når han er så gammel som han er. Han tror ikke det vil hjælpe at få ham steriliseret.
Da han jo er perser byder hans pels jo hellerikke op til at han skal blive en udekat.
Men har virkelig svært ved hvad vi skal, men er så træt af at rende og gøre rent og holde øje med ham konstant. Men har også svært ved at det skal være grunden til at få ham aflivet ;-(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  aflivning? -kat
  • #1   14. feb 2014 Det kan altså godt lykkes at kastrere en fuldvoksen fertil strintene hankat med succes!
    den ene af mine er en af slagsen, en uge 14 dage efter kastration en var det slut, og han har ikke strintet siden.
    han fik faktisk p piller i 14 dage efter, et trick dyrlægen havde til formålet for at få hormonerne i balance.
    jeg ville bestemt give det et forsøg.

    du er sikker på, at han ikke har en godt skjult urinvejs infektion, krystaller i urinen, ændringer ved kattebakken eller andet der kunne være årsagen?
    ofte viser det sig ved ændrede tisse vaner.


  • #2   14. feb 2014 Han har ikke gjort det så meget i løbet af vinteren. Men nu starter det igen, og naboens kat går tit forbi, og han går og skiger og skriger mod vinduet. Bare døren til badeværelset er åben i 2 min. Så sidder han oppe i håndvasken og tisser. Men nogle gange går der flere dage i mellem. Og her i vinter har vi lukket døren på badeværelset også har han ikke lavet noget i en mdr. Indtil nu.

  • #4   14. feb 2014 Ja, Isabella det er også det vi har snakket om. Ved heller ikke hvor vild jeg er med at han skal igennem en kastration hvor oddsene er så dårlige for at det hjælper:-( Men på den anden side er det også synd når han ikke er så gammel. Men nu har det stået på on/off i over et år. Og ens tålmodighed slipper efterhånden op.

  • #5   14. feb 2014 Jeg ville prøve med kasteration. Når der ikke har været her i vinter, hvor der ikke er så megen løbetid, kan det jo være han "bare" er et frustreret handyr. Ellers ville jeg (hvis I ikke har) få ham undersøgt for urinvejssten/ infiktion og nyreproblemer (nu han er perser).

  • #6   14. feb 2014 Det kan sagten hjælpe at kastrere, under alle omstændigheder stinker tis fra kastrerede dyr ikke nær så meget;)
    Men hvis du/i er kørt træt er det nok bedre for katten at aflive;(


  • #9   14. feb 2014 Hvis han først lige er begyndt på det for et års tid siden og har haft pauser ind imellem, så ville jeg også give det en chance med kastrering. Det er jo et forholdsvist lille indgreb og 7 år er jo ingen alder for en kat.

  • #11   14. feb 2014 jeg stemmer i med kastration.Jeg, personlig, ville ikke kunne aflive uden at sige jeg havde prøvet alt-inkls.kastration.

  • #12   14. feb 2014 Din hankat opfører sig HELT naturligt, og du kan tilmed være glad for, at det ikke er værre.

    Det er sæson for løbetid nu, og hormonerne raser. Dertil kommer, at din kat føler sit territorie truet af kattene udenfor, så derfor markerer han ved at strinte.

    En kastration kan gøre underværker.
    Nogle katte vågner af narkosen og er kastrat med stort K, mens der kan gå noget længere tid for andres vedkommende.

    Kastrattis lugter - Hankattetis stinker, men det har du fundet ud af.
    Du kan vaske med Urine Off. Det skulle tage lugten.

    Det undrer mig for øvrigt, at I har kunnet have ham fertil i så lang tid uden problemer.
    Katten er et af dyr, der har den største kønsdrift, og det er faktisk synd at holde dem fertile, hvis de ikke jævnligt bruges til avl.
    Forestil dig også, hvordan det vil være at være kronisk sulten og tørstig uden at få noget at spise og drikke.

    Men få ham kastreret OG øremærket samtidig.

    PS: Og nej, man lukker IKKE en fertil hankat ud - og slet ikke en langhårskat.
    Han vil være med til at øge bestanden af vildtlevende katte, og de langhårede killinger, der måtte fødes (adskilige vildtlevende bærer desværre genet for langhår), vil gå en kummerlig død i møde, for der er ingen til at passe deres pels.

    Jeg har selv fået sådanne to vildkillinger indfanget (og aflivet).
    Det var nu ikke svært, for deres pels var så filtret, at de dåligt kunne gå.



  • #13   14. feb 2014 Hvis katten ellers ikke er syg, så må aflivning da være den allersidste udvej...

    .....når alle andre muligheder (deriblandt neutralisering) er udtømte

    Og husk, der kan gå flere uger efter en neutralisering, før alle hormonerne er ude af hans krop. Derudover er der så også lige, at han sikkert har indbygget vanen med at strinte. Den skal I også lige arbejde med.

    Nøgleordet er: Tålmodighed.

    smiley


  • #14   14. feb 2014 self kan en langhårskat blive udekat. Det medfører bare en del pelspleje.

  • #15   14. feb 2014 Men han skal kastreres først;)

  • #16   14. feb 2014 En kat på 7 år er på ingen måde gammel og kan sagtens tåle at blive kastreret. Så det skal i hvert fald ikke være dét der afholder dig fra det.
    Hvis han stresser over katte udenfor, kan der sættes film op på den nederste del af vinduet. Det har jeg gjort, da der har været to rotter, som min hund stresser sindssygt over.


  • #17   15. feb 2014 Har snakket med en anden dyrlæge og han vil gerne kastarere ham. Så det bliver han på Torsdag ved dem. Ikke ved dem vi plejer at bruge. De var super søde og han gav 80% for at det ville hjælpe. Han er chippet i forvejen.
    Tak for rådene, for var helt ude af efter at vores normale dyrlæge sagde at det var forsent og derfor ikke vil hjælpe..


  • #18   15. feb 2014 Fornuftig løsning, håber det hjælper.

  • #19   15. feb 2014 Fornuftig løsning, og virker det ikke så find et andet hjem til ham, hvor de måske har Kattegård .... Aflives skal han da bestemt ikke , hvis han ikke fejler noget, og i er trætte af det...det er ikke grund til aflivning i mine øjne, er sikker på der er nogle der gerne vil give ham et hjem så, men oplys selvfølgelig hans dårlige vane, så de kender det

  • #20   15. feb 2014 Det lyder rigtigt fornuftigt, må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan følge din normale dyrlæge i hans vurdering.
    Kom endelig med en update på hvordan det er gået efterfølgende!


  • #21   15. feb 2014 Nej, så nu har vi en ny dyrlæge smiley Skal nok give en update. Men regner bestemt med en masse gode år med ham, håber og tror på at det hjælper..

  • #22   16. feb 2014 Det lyder godt Heidi - Krydser fingre for mange gode år smiley

    PS: Nu er det vel ikke Dr. Dyredød, du har bestilt tid hos?


  • #23   16. feb 2014 Det er den nye dyrlæge vi har en tid ved. ?

    Men i dag var han ved at aflive sig selv, vi var udenfor og slibe nogle døre ned. Da vi kom ind var strømmet gået, vi satte en ny sikring i, det gav et kæmpe skrald og alt strøm gik igen. Der lugtede brandt i køkkenet, vi fandt så ud af at Felix havde været på køkkenbordet og havdr tisset ind i stikkontakten. Vi måtte skrue hele stikket ud af væggen og tørre det. Og efter en times tid på radiatoren virkede det igen?? Håber godt nok vi slipper for det bøvl og stank smiley


  • #24   21. feb 2014 Så blev Felix kastereret i går og har det fint i dag. Han var noget rundt på gulvet i går. Så håber vi bare at det har hjulpet.

  • #25   21. feb 2014 Jeg krydser fingre!


Kommentér på:
aflivning? -kat

Annonce