9.342 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Oplysnining af regnr, kontonr og cpr farligt? Oplysnining af regnr, kontonr og cpr farligt?

Jeg har fundet denne side http://topshare.dk

, men er nu i tvivl om de kan trække penge fra min konto hvis jeg oplyser regnr. kontonr. og mit cpr. nummer?

Jeg kan læse mig frem til noget om at de på den måde kan oprette en PBS-etellerandet og på den måde trække penge fra min konto?

Er det rigtigt eller kan jeg kun modtage penge ved at give de oplysninger?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Oplysnining af regnr, kontonr og cpr farligt?
  • #1   11. mar 2014 jeg har ikke forstand på de ting ... ens konto opgiver man jo tit når man nethandler ... mit cpr ville jeg aldrig opgive , slet ikke sammen med konto numre, for ville bestemt være bange for at de ting kunne kobles så mine konti kan misbruges ....

• #2   11. mar 2014 Altså det nummer man oplyser når man internetshopper er jo kortnummeret og kontrolcifrene.

Her er det reg. nr. og kortnummer som jeg fx. giver min mor når hun skal overføre penge til mig. Men kan de så alligvel trække penge hvis man giver dem sit CPR nummer?

Er det noget med at de så kan gå i banken og side "hun har sagt at vi godt må tage penge, se, det er denne konto og her er hendes CPR nummer?

• #3   11. mar 2014 nej det tror jeg ikke de kan uden en underskrevet fuldmagt, men alt kan forfalskes, og mange er jo dygtige til at gøre ting og sager via computer når de har så centrale oplysninger ... nej jeg ville ikke gøre det ....

• #4   11. mar 2014 De vil aldrig kunne trække penge fra din konto med kun de informationer, men cpr nummer skal man ikke give ud til hvem som helst, da det kan misbruges

• #5   11. mar 2014 Siden går jo ud på at de sender en sponor tilbud. Hvis man skriver et blogindlæg om et produkt for man penge for at reklamere.

De beder om de oplysninger så de kan betale pengene til en, altså indbetale éns løn? så giver det vel mening at de skal have en CPR nummer?

Synes bare at det også er på den måde fx. greenpeace trækker penge fra ens konto når de ringer rundt?

• #6   11. mar 2014 Hvis det bare er en enkelt handel, så er kortnummer og kontrolciffer nok.

Det andet er hvis der skal oprettes en PBS betaling og så ville jeg være meget varsom med hvilke sites jeg gjorde det på.

• #7   11. mar 2014 Men hvad er PBS helt præcist?

Er det noget der kan laves så firmaet kan trække penge ved hjælp af kontonummer?

• #8   11. mar 2014 kan ikke se hvorfor e skal have cpr for at indbetale penge, der må kontonummer da være nok ....

hvis det offentlige skal indbetale penge så bruger de cpr, men det er fordi det er hæftet op på ens nem konto .... for andre burde konto nummer være nok....

• #9   11. mar 2014 De bruger CPR-nummeret til at oplyse din indkomst til SKAT og dit kontonummer til at udbetale løn. Hvis firmaet er troværdigt, så ville jeg ikke have problemer med at oplyse disse ting. Det gør man også hos fx et teleselskab, når du køber en ny telefon
    PBS er betalingsservice, så firmaerne automatisk trækker fra din konto, så du ikke skal betale et girokort hver gang.

• #10   11. mar 2014 Hvis du laver en nethandel ved brug af kort, skal de brug kortnummer og kontrolcifrer

Laver du en overførsel bruger du modtagerens reg. nr og kontonummer

CPR nummer skal du ikke opgive i forbindelse med overførsel af penge. Det skal og bør du kun oplyse til offentlige myndigheder som Skat etc.

Jeg kunne nemt tæmnke mig til, at man kan udnytte et kontonummer sammen med cpr, selvom der er nøglekort, koder o.s.v., så jeg ville være varsom.

• #11   11. mar 2014 Eller oplyser disse ting til din nye arbejdsgiver (hvilket dette jo er)

• #12   11. mar 2014 HYvis det er din arbejsdgiver, som skal have cpr og kontooplysninger for at indberette din løn, er det en anden snak. De oplysninger skal arbejdsgiver og Skat bruge smiley

• #13   11. mar 2014 Kort og godt:
    Hvis der skal penge ud af din konto skal du bruge en "port" til at lukke pengene ud igennem. Det kan være igennem dit betalingskort, din netbank eller mobile-pay. Her skal du gøre noget aktivt. For at få penge ind skal du bare opgive dit kontonummer.

Se lidt på det som at sende post. Du skal gå hen og købe et frimærke og en kuvert og putte den i en postkasse for at sende. Men alle kan sende et brev til dig, hvis du har fortalt din adresse.

Med PBS kan du ca 10 dage før pengene trækkes, se i din netbank, at de bliver trukket og du kan stoppe betalingen.

• #14   11. mar 2014 Ikke farligt hvis det er din arbejdsgiver.

• M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2009

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 283
    #15   11. mar 2014 Nu har jeg lige luret på hjemmesiden og det er personligt ikke et sted jeg ville give bankoplysninger eller cpr nr til.

Det er en forholdsvis ny side, alle virksomheder skal kunne forklare at persondataloven overholdes og hvad cpr nummeret bruges til, de informationer er der ingen af.

Det er en sparsom beskrivelse af "jobbet" og der står intet om vilkårene.

Udover det er beskrivelsen med stavefejl, det udviser på ingen måde professionnalisme.
    Klart nogo i min verden.

• #17   12. mar 2014 Tak skal i allesammen have, jeg tror at Kjer vil ringe til min bank, bare for at være sikkert. Men Hvor kunne det være rart med nogle ekstra penge smiley

• Emil S
    Emil S Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #18   11. apr 2014 Hej Louise og jer andre smiley

Jeg er ejer og stifter af TopShare, og tænkte jeg hellere lige måtte komme med en forklaring smiley

Grunden til at vores bloggere enten skal oplyse CVR eller CPR(Firma), er fordi at når vi skal udbetale løn, så er det noget som SKAT kræver fra os, i tilfælde af at de kommer forbi og tjekker vores løn-forhold. Samt fordi at vi skal vide hvem vi udbetaler løn til, det er nemlig selv jer som bloggere som skal huske at indgive jeres løn fra TopShare til SKAT.

Håber i føler jer mere trygge, ellers er i meget velkommne til at komme forbi vores kontor i Kolding.

Forsat god dag til jer alle smiley

• #19   11. apr 2014 Kan du give mig nogle links til nogle der blogger for jer så jeg kan se hvordan det fungere i praksis? smiley

• Emil S
    Emil S Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #20   11. apr 2014 Hej Louise

Vil du lige sende mig en mail på mail@topshare.dk? smiley

Tak smiley

Kommentér på:
Oplysnining af regnr, kontonr og cpr farligt?

Annonce