{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.382 visninger | Oprettet:

beskæring af gamle æbletræer. {{forumTopicSubject}}

I plejer jo at vide alt smiley

Vi har to gamle æbletræer i haven..
De ligner en pelshund som ikke er blevet børstet i årtier..

Med andre ord - hvert år sætter de en halvmillion æbler, som bliver på størrelse med en golfbold.
Der er kæmpe hovedgrene som går 3-4 meter lige op i luften, og som på ingen måde kan plukkes.
Og der er et utal af små sidegrene som er utrolig produktive, som jeg også gerne vil tynde ud i..
Men bliver det for meget på en gang?

Det ene træ fik skåret en hovedgren af for 5 år siden, fordi den gik i vejen for terassen, men ellers tror jeg ikke de er blevet studset i 10-15 år..

Jeg har læst man skal klippe nede fra, men hvordan skal det forståes? Som i at man tar de grene som er tættest jorden eller? For jeg vil jo nødig ende med at have højere træer..
Kan jeg trimme den vildt i år, eller skal det foregå over længere tid/sasonner?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  beskæring af gamle æbletræer.
  • #1   23. mar 2014 Træ 1

profilbillede
  • #2   23. mar 2014 Træ 2

profilbillede
  • #3   23. mar 2014 Du kan finde videoer på nettet ... som viser hvordan man beskærer træer ( også æbletræer )

Jeg har altid savet lodrette grene af og bibeholdt vandrette grene.... det gør det nemmere at nå æblerne.

Og så har jeg fjernet nogen af de æbler der sidder tæt på grenene ..... så vokser de tilbageblevne sig store og flotte ....

• #9   23. mar 2014 Så venter jeg et par måneder. Jeg læste bare et sted man skulle gøre det nu, inden de skyder ud.
    Der er et eller andet som gør æblerne grimme i det ene træ allerede.. Ingen grund til at gøre det værre.

Vi er ligeglad med udbyttet pt.. Det skal bare blive godt på sigt. Det meste ender alligevel som sneglefoder på jorden hvert år, fordi de er så små og ikke kan plukkes/nåes.

Vi får ikke en gartner ud og gør det.

Tak for din gode beskrivelse BATDOG - jeg må have misforstået dem med nedefra..
    Men vil træet kunne holde til man skærer 6-10 store grene (diameter på hvad 5-15 cm)af på en gang? For det er jo der vi er ude..

• #11   23. mar 2014 Tak BAT smiley
    Og ja, jeg var egentlig nok godt klar over det var bedre at tage de store grene - især når de er en del af problemet.
    Det kan også være det er nok bare at tage de store og slet ikke trimme skudene i første omgang...

• #13   23. mar 2014 Du kan sagtens fjerne mange store grene på en gang, det gøres bedst i oktober november;)
    Nu må du max studse lidt det er fordi der nu er saftspænding i træet og det vil "forbløde" hvis det beskæres kraftigt nu;) kraftig beskæring skal være når alt saften er truget tilbage i træet det vil sige ved løvfald;)

• #14   23. mar 2014 At beskære nedefra, eller at bevare ned af gående skud, vil sige at du når du ser på skuddet skal beskære umiddelbart efter et "øje" eller skud på undertiden af grenen, ikke efter et på oversidden;)

• #15   23. mar 2014 At risikoen for svamp skulle være højere ved beskæring om foråret har jeg aldrig hørt;) det er i alt fald ikke noget vi lærte på gartnerskolen;)

• #17   23. mar 2014 Jeg vil meget gerne aftage de grene, der bliver skåret af, hvis jeg må!

Kommentér på:
beskæring af gamle æbletræer.

Annonce