beskæring af gamle æbletræer. {{forumTopicSubject}}
I plejer jo at vide alt
Vi har to gamle æbletræer i haven..
De ligner en pelshund som ikke er blevet børstet i årtier..
Med andre ord - hvert år sætter de en halvmillion æbler, som bliver på størrelse med en golfbold.
Der er kæmpe hovedgrene som går 3-4 meter lige op i luften, og som på ingen måde kan plukkes.
Og der er et utal af små sidegrene som er utrolig produktive, som jeg også gerne vil tynde ud i..
Men bliver det for meget på en gang?
Det ene træ fik skåret en hovedgren af for 5 år siden, fordi den gik i vejen for terassen, men ellers tror jeg ikke de er blevet studset i 10-15 år..
Jeg har læst man skal klippe nede fra, men hvordan skal det forståes? Som i at man tar de grene som er tættest jorden eller? For jeg vil jo nødig ende med at have højere træer..
Kan jeg trimme den vildt i år, eller skal det foregå over længere tid/sasonner?
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
okt 2006
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.002
Jeg har altid savet lodrette grene af og bibeholdt vandrette grene.... det gør det nemmere at nå æblerne.
Og så har jeg fjernet nogen af de æbler der sidder tæt på grenene ..... så vokser de tilbageblevne sig store og flotte ....
okt 2006
Der er et eller andet som gør æblerne grimme i det ene træ allerede.. Ingen grund til at gøre det værre.
Vi er ligeglad med udbyttet pt.. Det skal bare blive godt på sigt. Det meste ender alligevel som sneglefoder på jorden hvert år, fordi de er så små og ikke kan plukkes/nåes.
Vi får ikke en gartner ud og gør det.
Tak for din gode beskrivelse BATDOG - jeg må have misforstået dem med nedefra..
Men vil træet kunne holde til man skærer 6-10 store grene (diameter på hvad 5-15 cm)af på en gang? For det er jo der vi er ude..
okt 2006
Og ja, jeg var egentlig nok godt klar over det var bedre at tage de store grene - især når de er en del af problemet.
Det kan også være det er nok bare at tage de store og slet ikke trimme skudene i første omgang...
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
Nu må du max studse lidt det er fordi der nu er saftspænding i træet og det vil "forbløde" hvis det beskæres kraftigt nu;) kraftig beskæring skal være når alt saften er truget tilbage i træet det vil sige ved løvfald;)
dec 2012
dec 2012
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 443 Svar: 2.849
beskæring af gamle æbletræer.