1.333 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Forældrekøb, husleje? Forældrekøb, husleje?

Hej.

Min far har tilbudt at "forældrekøbe" en lejlighed til min kæreste og jeg og vi er nået frem til at det bedst kan betale sig med en ejerlejlighed da renterne er for høje til et andelsboliglån. Men hvordan fastsætter man den månedlige husleje?

Idéen er at min far tager lån i banken og købe en lejlighed, min kæreste og jeg skal så betale husleje for at bo i lejligheden så min far ikke midste penge på at have den. Dvs. at huslejen skal betale renten på lånet hvert år så der ingen renter kommer på det lån min far tager i banken. Men derudover er der jo også forsikring, vand, varme og strøm + ? hvordan kan man fastlægge en pris?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forældrekøb, husleje?
  • #1   9. apr 2014 måske dette kan hjælpe:

http://www.business.dk/bolig/lav-husleje-giver-skattesmaek

• #2   9. apr 2014 Der er en mindstepris pr kvm. Det kan kommunen vist oplyse om.
    Og forbrug hæfter i jo selv for da i skal afregne direkte med leverandør. Indbo forsikring skal i selv tegne. Hvordan han ellers skal forsikre lejligheden, ved jeg ikke.
    Men kan i ikke selv låne til lejligheden.?

• #3   9. apr 2014 Hvis huslejen skal dække renten og udgifter, så er det jo bare at regne dette ud og lægge sammen = jeres husleje..

Ellers så kigger i på lejeboliger i området som er ca. samme stand og størrelse og fastlægger lejen ud fra.

• #4   9. apr 2014 Nu er dækning af renter og udgifter ikke nok, dine forældre skal jo også betale skat af den husleje i betaler;( så simpel er det ikke at regne ud

• #5   9. apr 2014 ER der ikke også noget med beskatning af ejer boliger? Det skal far vel heller ikke betale?

• #6   9. apr 2014 din far skal have fat i en revisor, som laver et overslag på et køb til en given pris, som han både kan låne til og i kan sidde i. På den måde får man med regnet alle udgifter ved set'uppet.

• #7   9. apr 2014 Husk også lige, at der er noget med, at man ikke bare kan bestemme huslejen selv, mener bestemt, at der er noget med huslejen i området osv, og hvis "barnet" betaler mindre end den normale husleje for området, så bliver forældrene beskattet af dette også.
    Spørg en revisor, der er nemlig også noget med, hvordan man vælger at føre regnskab. Det er ikke bare lige noget man gør.
    Ejendomsmægleren kan evt. også have en viden, som kan hjælpe jer.

• #8   9. apr 2014 Tak skal i alle have. Det med skat har i ret i at der er noget om. hmm, det er lidt af en jungle når man er ny på marked. Hvor kan man se huslejepriser i århus? Hvor meget koster div. forsikringer og hvad er det helt præcist min far skal betale skat af?

• #9   9. apr 2014 Er sikker på at en ejendomsmægler vil vide meget om dette, specielt i en stor by som fx Aarhus hvor der sælges man "forældrekøb" ...

Du kan egentlig ikke få noget ud af at finde ud af huslejepriser i Aarhus generelt, først når I har indkredset område og boligens størrelse da dette er ting der spiller ind ...

• #13   9. apr 2014 Vi har kig på en lejlighed i Åhusene

• #14   10. apr 2014 Åhusene er ret centralt, så kommer det an på størrelse og antal rum ...

En centralt 2 værelses lejlighed i Aarhus på omkring 60 kvm. vil jeg mene ligger på en ca. husleje på 5- 6000 kr. i dag .... men det er ikke noget jeg har fingeren på pulsen med, igen det ved ejendomsmægleren helt sikkert.

Min ældste bor i en gammel boligforenings lejlighed, de er ofte billigere i forhold til markedet...

Mine 2 yngste bor sammen med med en 3. i en lejlighed i ø-gaderne, lejligheden er på 100 kvm. og de giver tilsammen 9000 kr. det er efter beliggenhed meget billigt , men den er heller ikke i særlig god stand ...

Så en finger regel er MÅSKE antal kvm. X 100

• #15   10. apr 2014 Men er huslejen ved forældre køb den samme som hvis man lejede en lejlighed ude i byen? smiley (min far skal have snakket med hans økonomi dimsedut, men jeg er så spændt så prøver selv at finde svar på nogle af spørgsmålene)

• #17   10. apr 2014 Din far kan jo vælge at sætte jer til laveste lovlige fællesnævner. Den bliver jo så lidt billiger.
    Men største fordel ved forældrekøb i dag er nok at unge kan få et sted at bo, selv steder hvor der er lang venteliste på leje lejligheder

• Søren H
    Søren H Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #18   10. apr 2014 Hvis din køber en lejlighed og lejer den ud, er det at betragte som selvstændig virksomhed - på samme måde, som hvis han var blomstersælger.

Det betyder, at han beskattes, af det overskud, virksomheden giver. Udgifterne til virksomheden er renteudgifterne, skatter og afgifter, vedligeholdelse, administration, renovation, ejerforeningskontigent osv. Ejendomsforsikringen mod brand osv. er typisk tegnet i ejerforeningen.

Indtægterne er den leje, I betaler.

Giver virksomheden underskud, har han mulighed for at fradrage den i sin indkomst, alt efter om han vælger virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen, i forskellige, skattemæssige indkomster.

Det vil sige, at hvis du betaler en leje, der er så lav, at han hvert år får et underskud, vil SKAT "dække" en del af dette underskud, gennem fradrag.

Vedr. lejens størrelse, så vil en ejerlejlighed i en reguleret kommune (stort set alle kommuner er regulerede, hvilket vil sige, at boligreguleringslovens regler gælder), være omfattet af reglerne om småejendomme, hvilket vil sige, at lejen ikke må overskride det lejedes værdi, jf. princippet i lejelovens § 47.

Din far kan så vælge at fastsætte en leje, som svarer til "det lejedes værdi" som er en utrolig svær størrelse at fastsætte. I Århus og København vil det for en moderniseret lejlighed typisk ligge mellem 900 og 1.300 kr. pr. kvm årligt.

Der er for nyligt blevet indført en ny regel, der gør det muligt for førstegangsudlejning af lejligheder, at få forhåndsgodkendt en husleje for et lejemål. Det foregår ved, at din far, efter købet af en lejlighed, beder det lokale huslejenævn forhåndsgodkende lejen. Det koster kr. 3.500.

Huslejenævnet vil herefter fastsætte en leje, som de vurderer svarer til det lejedes værdi. Hertil kommer de faste udgifter til vand, varme, el, tv-signal og internet.

Der er ikke nogen lejeretlig mindstegrænse for, hvor lav huslejen må være.

Hvis SKAT vurderer, at du betaler en leje, der ligger væsentligt under en sædvanlig leje, vil der være tale om, at du modtager en gave. Gaver er som udgangspunkt skattepligtige, men gaver fra forældre skal man kun betale 15 % gaveagift af. Endvidere må hver forældre må hvert år give til hver af deres børn 59.800 kr. afgifts- og skattefrit. Beløbet er for 2014 og reguleres hvert år. Har du en ægtefælle, må hver af dine forældre endvidere give denne 20.900 kr. årligt, afgiftsfrit.

Hvis den sædvanlige leje efter SKATs vurdering eksempelvis er kr. 8.000 om måneden, svarende til 96.000 om året, må din far gerne sætte huslejen til 36.200 årligt, uden at du skal betale afgift, forudsat du ikke modtager andre gaver (julegaver etc undtaget)

Hvis du har yderligere spørgsmål, så er du velkommen til at skrive.

• #19   10. apr 2014 Tusind tak Søren! det var noget jeg kunne forstå smiley

Kan man opstille en formel for udregning af huslejen? fx. renten på lånet+vand og varme+strøm+ + + + ?

• #20   10. apr 2014 du skal da selv betale vand varme strøm osv.

• #21   10. apr 2014 Ja, men hvor meget koster det? Jeg kender kun prisen for den gamle lejlighed jeg bor i lige nu

• #22   10. apr 2014 Det kan ingen udover du selv da sige. Det kommer jo helt an på hvor meget i bruger.

• #23   10. apr 2014 Altså her hvor jeg bor nu er der en fast vand og varme pris, som så bliver afregnet i slutningen af året og så skal man så betale ekstra eller får nogle penge tilbage. Og der er vel en pris på strømmængder?

• Søren H
    Søren H Tilmeldt:
    apr 2014

#24   10. apr 2014 Der findes ingen formel, da det er markedskræfter - sammen med boligreguleringsloven og lejeloven - der bestemmer huslejen størrelse.

En gennemsnitlig lejlighed i Århus koster ca. 1,5 mio kr. og forbrug til vand, varme og strøm er ca. 1.000 - 1.500 afhængigt af størrelse, alder og Jeres forbrugsvaner.

Din fars udgifter til sådan en lejlighed til ca. 1.500.000 er omkring 8.500 kr. om måneden, før skat. Hvis han vælger en afdragsfri finansering er det ca. 4.000 kr. om måneden brutto.

Hertil kommer ca. 500 til ejerforeningskontigent, samt ca. 500 kr. til hensættelser til vedligeholdelse, udgifter til uforudsete udgifter, eventuel forsikring, revisor og lignende.

Hvis Huslejenævnet så forhåndsgodkender en månedlig husleje på ca. 6.000, er der rigt spillerum til at du enten kan lave en opsparing i lejemålet ved at han giver dig en lav leje som gave, eller du din far kan kræve en leje, der næsten svarer til hans udgifter.

• Søren H
    Søren H Tilmeldt:
    apr 2014

#26   10. apr 2014 @ # 25
    Ja, men endnu vigtigere så afhænger fradragene af, om man vælger at anvende virksomhedsordningen, kapitalafkastordningen eller de sædvanlige beskatningsregler.

Kommentér på:
Forældrekøb, husleje?

Annonce