11.358 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 138 Svar

Grise hjemme i haven . . Grise hjemme i haven . .

Vi har længe snakket om at ville have et par grise til slagt , vi bor ude på landet og har pladsen ovs smiley .. Men er der nogen der er klog på de regler der er inden for hold af svin ? Jeg har kigget og læst på fødevarestyrelens hjemmeside men må indrømme at det fik jeg ikke så meget ud af .. jeg vil selvfølgelig kontakte min kommune for at være helt 100 på det nu ok , men det ville være rart at høre andre med måske erfaring med grise hjemme smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Grise hjemme i haven . .
  • #1   26. maj 2014 Jeg mener der har været et lignende emne for et par år siden. Har du prøvet at søge i forum? Det var vist noget med dobblet hegn og en helt masse andet.

• #2   26. maj 2014 Nej , men det vil jeg lige prøve smiley tak .

• #4   26. maj 2014 Jeg tror ikke, du må ha en gris i haven. Den er vistnok et klovbærende dyr og kræver tilladelse. Jeg ville ha' haft dværggeder (og solgt plæneklipperen) - men nixen bixen fru blixen.

• #5   26. maj 2014 Jeg har skam også tænkt at søge tilladelse smiley men mon ikke også det kommer meget an på hvor man bor ?

• #7   26. maj 2014 Patte , tak det er da til at forstå smiley

• #9   26. maj 2014 Ja men at blive chr - registeret er vel heller ikke det største problem smiley håber jeg ikke .

• #10   26. maj 2014 Jeg skal helt sikkert ringe ind til kommunen og høre dem , gider ikke der skal blive noget efter man er gået igang med at bygge ovs smiley

• #12   26. maj 2014 Det lader til at det største arbejde er hegnet smiley .. naboen som har kødkvæg mente ikke at man kunne få lov at holde et par grise hjemme uden til tilladelse som ikke var til at få .. men det ser da ikke så sort ud synes jeg smiley

• #14   26. maj 2014 vi vil bare gerne have 2 til slagt smiley .. Egentlig så tænkte vi 4 men vi vil ikke kunne spise 4 inden det bliver for gammelt i fryseren , og tror ikke at man kan gemme de 2 af dem til året efter , man slagter vel når de er en 4-5 måneder.

• #15   26. maj 2014 Lugter de meget ? altså sådan over hele grunden eller er det kun lige henne ved dem ?

• #16   26. maj 2014 Som andre siger, så skal du først søge tilladelse hos kommunen, du skal være CHR registreret.
    Du skal have et X antal kvadratmeter grund hvor de kan gå og det må ikke "bare være i haven", da haven (grunden) vil blive forurenet.
    Så derfor skal du også søge om en miljøgodkendelse og den er ret svært at få.
    Svinene skal kunne gå ind og have X antal kvadratmeter. De skal have et "sjølehul" eller overbrusning. Der skal være beskæftigelse, halm/rodemateriale ifølge loven.

Det sværeste bliver miljøgodkendelsen, da din grund vil blive forurenet.

• #17   26. maj 2014 så må jeg ringe ind til miljøstyrelsen og høre med den tilladelse i morgen smiley

• #18   26. maj 2014 De lugter meget og vil også lugte over hele grunden og inde i huset når vindretningen passer. De vil også tiltrække rigtigmange fluer.

• #19   26. maj 2014 Det godt de kun skal gå der 5 måneder så smiley

• #20   26. maj 2014 Miljøgodkendelsen skal du have hos kommunen. Der er lang ventetid, der kan gå op til halvanden til to år.

• #22   26. maj 2014 Min nabo har svin gående i "haven", de har efterhånden fået gravet sig flere meter ind på vores grund smiley de ødelægger lynhurtigt, alt hvad der hedder græs og vender jorden.

• #23   26. maj 2014 Hold da op ! skal jeg bare troppe op dernede og bede om at få en blanket til miljøgodkendelse til grisehold ? ..

Vi har næsten lige fået høns også , så om det lugter af gris eller høns det gir nok det samme smiley .. magiske 3 De =? .. bare 3 svin eller

• #24   26. maj 2014 Vi har et rimelig stort stykke bevokset stykke ud til et skel ud til en mark ( som måske kunne blive et problem .. De må hjertens gerne tømme ud derinde og vende jorden smiley .

• #25   26. maj 2014 Husdyr regnes i dyrenheder. 3 De er 3 dyrenheder. smiley

• #26   26. maj 2014 Arrrh , hvor mange dyr går der så til en enhed ? smiley

• #29   26. maj 2014 Som Bumble bee skriver, så skal du være klar over at du ikke har nogen have tilbage. Og svin er store udbryderkonger. Bliver de bange for noget, så går de gennem det største el hegn.
    De ødelægger alt.

• #30   26. maj 2014 Som Anni skriver, tiltrækker de temmelig mange fluer, og rotter elsker at bo i deres strøelse. En lidt sjov historie med de svin: jeg skulle ned med noget til naboen, hendes vej går ned ad en lille bakke, da jeg stod og bankede på, kiggede en af de velvoksne svin på mig (svinestien ligger helt op ad huset) sagde hviin, da den gik imellem trådene på hegnet, gik direkte hen og sniffede til mig, for at tjekke hvad jeg nu lavede der, og luntede hen på vores mark og guffede græs, bare ikke så sjovt, da den gik rundt ude på vejen i tusmørke, lidt svært for trafikanterne at se.

• #31   26. maj 2014 Pate - Ok

• #32   26. maj 2014 De skal gå i et stykke vi har ovre bag ved som er bevokset af tæer og planter , og de skal hegnes så godt inde at de ikke kan bryde ud under nogen omstændigheder , vil ikke have min have vendt på hovedet .

• #35   26. maj 2014 Der går ikke ret lang tid og så har du ingen træer tilbage. Grisene æder dem.
    Og du får rigtig svært ved at hegne ind så de ikke kan bryde ud.
    Som sagt før, bliver de bange. så render de bare også gennem et el hegn.
    Vil de ud, så kommer de ud.
    Selv om de ikke er ret elegant bygget, så er de faktisk ret god til at springe.
    Og opdager de at der er en sprække, en rævne eller en løs pæl, så bliver de ved med at nørkle med det så længe at det bliver ødelagt.

• #36   26. maj 2014 Et fårehegn med 3 rap er ikke nok til at sikre at de ikke bryder ud.
    Svin har en speciel adfærd.
    Hvis de får et rap, så er det ikke ensbetydende med at de trækker sig tilbage.
    Mange gange render de så panisk lige frem mod "faren" Og et ungsvin på 50 - 70 kg er rigtig stærk, Et fårehegn bliver bare løbet over ende.

Og som sagt, træerne er meget hurtig væk og grunden de har gået p bliver forurenet.

• #37   26. maj 2014 De må ødelægge alt det de vil derovre smiley .. Jeg er måske bare lidt bange for at det ligger for tæt på landmandens jord med korn smiley .. Et solidt hegn som de ikke kan bryde ud af det skal der nok komme , om jeg så skal lave det med tråd over så de ikke kan kravle over heller .

• #40   26. maj 2014 Ja, du har været heldig og vær glad for det. smiley

• #47   27. maj 2014 Vi har haft svin på friland i 20-30 år, vi har aldrig været ude for at de er gået igennem;)
    3 rækker elektrisk tråd, den nederste en trynelængte fra jorden, det er det;)
    Gør det nu ikke svære end det er;)
    Der skal være tale om et godt trådhegn

• #48   27. maj 2014 Jeg har haft både alm. frilandsgrise og i skovstykket vi har har jeg haft vildsvin til slagt. Jeg har aldrig oplevet de er brudt ud. Det handler om at få jorden væk fra hegnet hvis de har skubbet jorden op over tråden når de roder.
    Som beskæftigelse fik mine grøntsager og frugt fra de nærmeste supermarkeder, når de sorterede fra. Det blev der brugt meget tid med.
    Og sølehul er vigtigt.
    Hegnet var fårehegn og 3 tråde med strøm.

• #49   27. maj 2014 Ja jeg har ikke læst alle tråde
    jeg bor på en gård Og vi har haft en so som fik små Jeg købte bare soen hos en landmand og det var det Jeg havde også hegnet med en strømtråd ca20cm over jorden Du skal regne med de graver alt op men det er skønt at kunne give sine grise et godet liv Vi havde så sådan at de kunne gå ind i stalden om natten
    Du skal huske at de skal kunne komme i skygge de bliver simpelthen sol skoldet ellers
    Bare det var mig der skulle ha grise igen Du spørg om de lugter Ja det gør de Men det vænder man sig til Du skal også regne med at du får flere fluer

• #50   27. maj 2014 Synes også dette er vigtigt, da det er vigtigt for deres trivsel,da de jo ikke kan svede - plus at det er et lovkrav:
    § 10. Alle svin over 20 kg skal have adgang til et sølehul, hvori de kan regulere deres kropstemperatur og beskytte sig mod solskoldning, når den gennemsnitlige dagtemperatur overstiger 15ºC i skyggen.
    Stk. 2. Hvis svinene har adgang til et eller flere arealer med både skygge og effektiv luftudskiftning, hvor der er plads til, at alle svin i samme fold kan ligge ned i udstrakt sideleje på samme tid i døgnets varmeste timer, kan sølehullet erstattes med et overbrusningsanlæg eller tilsvarende anordning, hvorved dyrenes kropstemperatur kan reguleres.

• #51   27. maj 2014 De skal selvfølgelig have et ordenligt hul med vand smiley og et godt haltag de kan sove ved , har ikke helt besluttet om vi skal købe de rigtige grise huler eller hvordan smiley vi har heller ikke lige fået kigget på race ovs , men det vel bare og finde en frilands landmand med grise og høre ham om man kan købe et par smiley .. De skal heldigvis gå lidt ovre for dem selv , ved siden af hønsehuset så tror ikke vi kommer til at døje så meget med fluer og lugt lige ved indgangen til huset heldigvis .. Manden min snakkede om rivenet med 3 tråde hegn der stak en 10 cm ud så det er tråden grisene rammer og ikke rivenettet , og så svejse det sammen i alle ender og bukke det indad øverst så de ikke kan komme ud om nogen omstændigheder ! ..

• #52   27. maj 2014 Lp jeg har prøvet at have 5 6 små grise der var løbet ud på grund af strømsvigt
    Du skal pare gøre dem tamme Og skulle det så ske at de smuttede ud Kan du lære dem at komme når du kalder De kan lære fuldstendig det samme som en hund
    Men pas på hvis man knytter sig meget til dem ,er det altså ikke rart den dag de skal slagtes Sådan havde jeg det med første kuld vi havde Ja da pev jeg altså lidt

• #53   27. maj 2014 Jeg kommer til at vræle mig selv i søvne ! Og jeg er ikke engang sikker på jeg vil spise det kød med velbehag ikke lige de første gange i hvert fald smiley

• #54   27. maj 2014 Nej men man vender sig til det heldigvis Jeg kunne jo ikke ha 12 14 grise gående Det var jo kun hobby

• #55   27. maj 2014 Nej for Søren , der skal jo tyndes ud i dem smiley .. Havde du så en orne til at gå derhjemme også ?

• #56   27. maj 2014 Nej det havde jeg ikke Jeg kendte en som arbejde på en grisefarm Hun kom med sæd så vi selv kunne insiminere
    2.gang jeg fik små var der 2 der var så små på størelse med en pk. cigaretter De kunne ikke nå patten ,så jeg løftede dem så de lige fik det første råmælk Og så kom de ellers ind i min udestue hvor jeg så flaskede dem op Det glæmmer jeg aldrig Det var som små hundehvalpe smiley

• #57   27. maj 2014 Hvor spændene ! Sikke en oplevelse smiley

• #59   27. maj 2014 LP ja det var tider den gang Mine grislinger fik også lov til at lege med hundene smiley

• #60   27. maj 2014 Hvor nuttet smiley jeg glæder mig til at få grise , de sikkert klogere end vores hunde haha smiley

• #61   27. maj 2014 Jeg tror måske også man kan blive for fanatisk med at hegne ind , men jeg ser helst ikke de løber over hele haven smiley og der er jo også nogle grav til hegnet , især hvis man har ræve i nærheden

• #62   27. maj 2014 Vi har haft svin 6 stk, de gik så inde i stalden, hvor vi så gav dem store græstotter med jord og alt, det gik så fint, vi havde en sort der hed Esmaralda, og hende red vi på..

De smagte sååååå godt... smiley

• #63   27. maj 2014 Hvor fik i jeres grise fra :)? Og hvad race ?

• #64   27. maj 2014 Jeg købte bare min so hos en landmand

• #65   27. maj 2014 (link fjernet)

Der står noget om hold af svin her, men om det kun gælder "produktions"dyr og ikke nogle til kæl/hjemme"slagt" ved jeg ikke helt smiley

• #66   27. maj 2014 Vi købte små øffere ved en landmand... Og så kom hjemmeslagteren og slagtede dem... smiley

Esmaralda blev lavet til pålæg da hun jo var sort... smiley

• #67   27. maj 2014 Tror i stadig man kan redde en alm slagtesvin ved en landmand ? Eller tror i at den vil blive sol skoldet og evt dø af sygdom fordi den jo er født inde men skal gå ude ? ..

Nu har jeg snakket med kommunen og der var ikke noget i vejen for vi fik grise , bare vi opfyldte regner med hegn ovs smiley så nu det bare at komme igang smiley

• #68   27. maj 2014 Hvis du kan finde en landmand der vil sælge kan du bare købe:)
    Sørg for skygge mulighed, hvis ikke grisene selv finder ud af at mudderbane så overhælder dem gerne med mudder, det virker som "solcreme"

• #69   27. maj 2014 redde og redde den skal vel slagtes og spises...

men jo de kan godt komme ud og gå, mudderhul og skygge så er der snart øffebasse steg... smiley

• #70   27. maj 2014 Haha Jae det var vel så meget sagt smiley men så få lov at se dagens lys smiley

• #73   27. maj 2014 Ja jeg tænkte nok at der var nogle racer som var bedre til at være ude og kunne tåle det .. Jeg må bare finde en frilands landmand og høre ham om man kan købe et par af hans som jo går ude smiley så jeg sikker smiley .. Jeg har godt set de der uld grise , men synes manden snakkede om de ikke var til at få slagtet fordi de ikke gad døje med alt det hår

• #74   27. maj 2014 Og vi har som sagt et stykke bevokset lille skov som jeg vil sætte pris på de ville grave op for mig smiley

• #75   27. maj 2014 Det er også noget vrøvl;) hvert eneste år hentes der masser af svin om foråret som sættets ud og slagtes til dec. De kan sagtens tåle det, de skal have skygge mulighed og mudderhul, faktisk har de det bedst i skov, en af vores bekendte henter 5 hvert år, de går sommeren over i en grandplantage, lækkert kød og ingen ukrudt mellem granerne:)

• #76   27. maj 2014 Giver fuldkommen Bodil ret De grise jeg har haft er alm. slagte svin
    Du skal bare sørge for det igen som Bodil skriver

• #81   27. maj 2014 Okay super , det vil sige jeg faktisk heller ikke behøver følge de anvisninger der er til frilands grise med skiltningen og 2 hegn ? Et inder og er yder med 5 meter fra hinanden ? De ser søde ud jeres hængebuge svin, er de gode at spise ? Eller bliver de ikke så store ?

• #82   27. maj 2014 Du kan bare købe to slagtesvin hos en landmand. De tager ikke skade af at komme ud og bo der.
    De skal have et sjølehul, skygge og et sted at gå ind. Men husk, at grise ikke er en skraldespand og kan leve af det. Du kan give dem alt muligt køkkenaffald, med de skal stadig have et ordentligt foder.

Når du køber grisene, så tag dem fra 25 30 kg., hvis du tager dem mindre er chancen for at de bliver syge for dig meget stor.

Kan du ikke selv finde et par grise, så sig til, så har jeg et par til dig.

Og endnu en ting. Når du køber grisene, så køb de hvide, endelig ikke de brogede og slet ikke dem med sorte pletter selv om de ser sødest ud.

Sorte børster på et svin kan man ikke komme af med andet end at skære alt sværen af .
    Efter at svinet er skoldet og børsterne er skrabet af, kommer der sorte skægstubbe frem igen når svinet bliver kold. Og en flæskesteg med sorte stubbe er ikke så lækker.

• #83   27. maj 2014 Ja og husk at de ikke kan tåle kartoffeltoppe smiley

• #84   27. maj 2014 Tak Anni smiley .. Hvor gamle er de ca ved den str ? Tror du det bliver et problem med grise fra stald og så el hegnet ? Eller vænner de sig hurtigt til at få snuden væk fra hegnet mon .. Jeg har tænkt de bare skulle have det grise mad / foder man kan få ved fodrestof ovs , og så fugt og grønt

• #87   27. maj 2014 Christina Jeg har også købt grise fra SPF stalde de vejede nok omk. 10 15 kg Det eneste jeg skulle være ops på det var om de fik tynd mave /dirre Og ja det er der nogen af den der fik Men så fik jeg noget ved landmanden jeg kunne gi dem, og så var det ovre Men det sker tigest hvis de er helt små

• #88   27. maj 2014 Det er det bestemt ikke , har også svaret at det nok var bedst jeg købte nogle som var vant til at gå ude smiley som så er LYD´er kan jeg forstå smiley

• #90   27. maj 2014 Ja Nemlig Christina

• #93   27. maj 2014 Det er helt klart for kødet smiley hedder racen LYD´er ?

Jeg kan finde Antonius grise friland men det ved jeg ikke om det er sådan en :)..

Jeg kan forstå at når vi kun skal have 2 så skal jeg ikke følge de krav der er til indhegning , som hvis jeg netop havde 3 DE .. hende damen fra miljø jeg snakkede med i dag , sagde at det var lige meget om de gik ud til naboens mark med korn , bare de var hegnet godt inde så de blev der smiley

• #94   27. maj 2014 En 25 - 30 kg gris vil være omkring 10 - 12 uger.
    Når du får dem i den alder, så er det ligegyldig om de er vant til at gå ude.
    De fleste som har frilandsgrise har dem hellere ikke til at gå ude når de bliver fravænnet. De går inde indtil de vejer de 25 - 30 kg.

Du kan fodre dine grise med alverdens ting. Frugt, grønt, brød, kød æg, og surmælksprodukter.
    Du kan give dem halm, hø og wrap, og de elsker kastanjer, og så selvfølgelig deres svinefoder.De æder alt, men de er også meget sart. Det man giver dem må ikke være dårlig. De bliver let syg hvis der for eksempel er lidt muk på det de æder.

• #95   27. maj 2014 Okay tak for svar smiley .. Vi må prøve at kontakte nogle af frilands mændene i omegn og høre om vi kan få lov at købe 2 grise på den str så smiley

• #96   27. maj 2014 Christina &Acill

LYD er også lyserød
    Hvis det er for kødet - så klart tage dem den vej. Er det en Landrace x Yorkshire, så er kødet ikke "det samme", det er ok men så snart du sender en Duroc på - Så er der optimal kød.

Nej, den behøver ikke at være lyserød. Den kan have brune pletter og både brune og sorte.
    Og fordi det er Landrace x Yorkshire er kødet ikke ringere, tvært imod, så er kødet bedre fordi den ikke er så fed.

Grunden til at man bruger Duroc til slagtesvin er at en Duroc blanding har den hurtigste tilvækst. Det vil sige at de vokser hurtigst og hurtiger bliver fede på mindst foder.

Om man har LYD eller YLD, det kan sådanset være ligegyldig.

• #98   27. maj 2014 De grise jeg har haft Aner jeg ikke hvad de hed (race) mine var både lysserøde og nogle var brune med sorte pletter og sorte/hvide
    Og bare det at grisene får lov til at gå ude giver kødet en meget bedre smag

• #99   27. maj 2014 Jeg kan sådanset slet ikke se, hvorfor du i det hele taget skulle begynde med at komme med de forskellige racer, det er der ikke nogen grund til. For hvis TS henvender sig til en slagtesvin producent, så giver det jo helt sig selv da slagtesvineproducenter ikke kører med renracede dyr.
    Men når nu du begyndte med de forskellige racer, så synes jeg da at du skal forklare det rigtig.

Durocen er ene og alene med på grund af kødprocenten og tilvægstt.

• #101   27. maj 2014 Det var vist mig selv som lagde lidt op til hvilke racer som var velegnede , og om slagtesvin blev for skrøbelige .

• #102   27. maj 2014 Du behøver så sandelig ikke at forklare mig noget. smiley
    Du burde have forklaret det rigtigt for TS

• #105   27. maj 2014 LP
    Jeg vil også anbefale dig at købe sogrise, da de ikke bliver lige så fede som galtgrise (kastreret hangris). Men der er selvfølgelig smag og behag hvad man kan lide.

• #106   27. maj 2014 Patte
    Ja, synes også at uldgrise er skønne. Der laves jo krydsningsforsøg med dem lige for tiden.
    Har du smagt en uldgris ?

• #107   27. maj 2014 Vi vil helst have magert kød eller hvad man skal sige , jeg kunne se at feks landracen var meget fed i det , så det skal det ikke være .. og havde tænkt det skulle være 2 hanner , men det kan jeg da godt se det måske er lidt dumt så smiley det jo trods alt for kødet smiley

• #108   27. maj 2014 Landracen er ikke fed i det. Landracen er en meget lang og slank so.

Du skal ikke bekymre dig om racen. Du skal bare have to ganske almindelige slagtesvin og helst søer, da de ikke bliver så fede.
    Med svin er det lige som med så meget andet der er kastreret. De bliver fede. smiley

• #110   27. maj 2014 Mine grise har næsten ingen fedt haft Det gør også meget hvor hårdt du fodre dem
    Og igen de får lov at gå ude og gnaske i rødder osv og de løber rundt Så igen vi har ikke haft fede grise her

• #111   27. maj 2014 http://www.gadsgaard.dk/stalddorssalg/dansk-landrace der står de er en anelse mere fed og med et større spæklag ? ..

• #113   27. maj 2014 Derudover så kan de filmene osse blive for magre, så er det ligesom om at smagen bliver bla...

• #114   27. maj 2014 Ja Anika der skal altså være lidt fedt på, ellers bliver kødet for tør

• #115   27. maj 2014 ork altså haha smiley jeg køre ud og siger jeg skal ha en gris som kan gå ude færdig bom hehe smiley

• #116   27. maj 2014 Ja men smagen bliver osse sådan lidt bla... smiley

Det er marmoreringen der giver den gode smag.. Eller fedtet på stegen... smiley

• #117   27. maj 2014 L.P du mangler ikke for fed og ikke for mager... smiley

• #118   27. maj 2014 Ja det siger jeg til manden så smiley hehe hvis jeg bare finder en som selv har en gårdbutik så kan det ikke gå helt galt smiley

• #119   27. maj 2014 Glem nu alt det LYD og LAD og landrace og Skidt og kanel!!
    Du skal have et par søde sjove grise som kan spurde rundt og hygge sig, de bliver ikke for fede hverken søerne eller orner når bare de roder, gnaver og hopper rundt og foderet ikke er winerbrød;)
    Et godt fuldfoder og så naturligvis rester fra køkkenet, svin er altædende det spiser alt men bliver fede af det samme som mennesker, de skal bruge proteiner i færdigfoderet, hold igen på franskbrød og andre lyse kulhydratkilder, men så igen, fedt skærer i bare af når i slagter;)

• #121   27. maj 2014 Gir igen Bodil ret smiley

• #123   27. maj 2014 hold kæft den er nuttet !!! Når vores slagte svin at blive lige så store som hende :)?

• #125   27. maj 2014 Vi har tænkt at slagte ved omkring de 5 måneder smiley - men landracen kunne den tåle at gå ude ?

• #126   27. maj 2014 Jeg plejer at slagte når de vejer ca 85 90 kg

• #127   27. maj 2014 ja jeg havde også hørt lige inden de runder 100 kg smiley det passer nok meget godt så smiley

• #128   27. maj 2014 jeg tror de vejer omkring 75 80 kg hvis de går til slagteri

• #131   27. maj 2014 arh okay , tja en dag så bliver jeg nok grise ekspert smiley om et par år haha .. bare det at få en gris er stort , så må racerne og hvad man bedst kan lide komme om nogle år når man kender til det smiley .. alt kød fra en gris der har haft det godt er nok bedre end en i køledisken om ikke andet så psykisk smiley

• #132   27. maj 2014 De bare for nuttede ! .. skal de havde ordnet fødder mens man har dem i de 5 måneder ? og skal de have noget dyrlæge i den tid også ? altså udover hvis de bliver syge selvfølgelig.

• #133   27. maj 2014 Nåh jeg kan næsten ikke tåle at se det Jeg savner mine små grissebasser
    Er de ikke bare søde smiley

• #134   27. maj 2014 Vores hjemmeslagtede vejede 100 kg... smiley

• #135   27. maj 2014 nej de skal ikke ha ordnet noget Andet du skal kæle for dem smiley

• #136   27. maj 2014 Super smiley haha hvis jeg kæler for meget for dem så stor tuder jeg den dag de skal køres til slagt , det gør jeg sku nok også alligevel !

• #137   27. maj 2014 Ja det tror jeg også du gør

• #138   27. maj 2014 Vi har lige fået kyllinger både til æg og slagt senere , og så har vi købt oksekød af naboen som bliver slagtet snart , så det ville jo være fedt at spise kød fra næsten os selv smiley

• #139   27. maj 2014 haha fra os selv smiley smiley

• #140   27. maj 2014 LP du får ikke bedre kød

• #141   27. maj 2014 Nej jeg glæder mig også smiley

• #142   27. maj 2014 Stop nu alt det der med racer. Verdenens bedste slagtesvin er en LYD eller YLD.

Du skal bare havde to ganske almindelige slagtesvin, tag sogrise.

Hvis du skal have en Landrace, så får du den ikke af en bondemand, som laver slagtesvin. Og hvis så frem i fald slagtesvineproducenten skulle have renracede Landracer, så sælger han dem ikke, da han selv skal bruge dem.
    Slagtesvineproducenter køber LY eller YL blandinger på avlscentrene eller opformeringsbesætninger. De er rigtig dyre og dem bruger han som moderdyr til at producere slagtesvin. ved at insiminere med Droc sæd.
    Så du skal skal til et avlscenter eller en opformeringsbesætning for at købe en renracet Landrace. Jeg er også ret sikker på, at en avls eller opformeringsbesætning ikke vil sælge til dig. Og du vil garanteret hellere ikke købe en Landrace gris, for du kommer til at betale fra 3000 kr og opad alt efter hvem der er forældre til den.

Så glem alt det der med racer. Der er jo en grund til at LYD/YLD er verdenens bedste slagtesvin.

• #143   27. maj 2014 ja jeg tror bare jeg finder mig noget der ligner en gris og som roder i jorden ved en eller anden frilands landmand smiley han må jo have nogle gode slagte svin da det jo er det han sælger i sin butik smiley

• #144   27. maj 2014 Da jeg købte grise Efter jeg selv har haft so med små
    Gav jeg 200 kr pr gris Så bare find en landmand Ham kan du saktens købe billigt af

• #145   27. maj 2014 Er det kun fordi folk ikke kan lide at spise flæskesteg på sort hud på ? eller er der en grund til man laver det til fars ?

• #146   27. maj 2014 Du får ikke en gris i dag til 200kr. Priserne kan du se på "noteringen" hver uge.
    Landmanden sælger nok ikke billigere end det han kan få andre steder.

• #147   27. maj 2014 Lp jeg troede første gang vi slagtede brogede grise at de ville blive ved med at være broegede, men når de er blevet skollet er de samme farve som alle andre grise lyse

• #148   27. maj 2014 Jeg tænkte nemlig også Jeg har da aldrig fået sort flæskesteg smiley

• #149   27. maj 2014 Her er noteringen for den her uge på 7 kg og 30 kg grise.

(link fjernet)

Og der kan ikke betale sig at købe en 7 kg. gris fordi den er billigere. Sandsynligheden for at den dør fra dig er rigtig rigtig stor.

Efter fravænningen skal grise gå ved en temperatur af 30 grader som man så sænker gradvis indtil de vejer 30 kg. Har de ikke den høje temperatur, bliver de syge, vokser ikke og kan dø.
    Så er der fravænnings diarreen, det får de lyn hurtig og har de først diarre, så går det stærkt og de dør.

• #150   27. maj 2014 Nåå jamen prisen er ikke så vigtig smiley det lyder meget fornuftigt i linket synes jeg .

• #151   1. jun 2014 Har ikke læst det hele - men vi har 2 hængebuggrise gående - bare til hygge - har haft dem i næsten 10 år - og de lugter ikke - og har heller trang til at bryde ud af deres grisesti.....

• #152   1. jun 2014 Tak for svar smiley hvilke krav har i fuldt med hensyn til indhegning :)?

• #153   1. jun 2014 Jeg har bare indhegnet med almindelig hegn (aner ikke hvad det hedder ,det er grøn)og så har jeg en tråd rundt om ca 20 25 cm over jorden med strøm i ,Men du skal huske, at hvis de skupper noget jord eller der er noget græs der går imod virker det ikke smiley

• #154   1. jun 2014 Så i har ikke fuldt de regler i linket oven over ? Jeg var nemlig i tvivl om vi skulle følge det når vi kun skal have 2 grise .. Og om vi skal skilte ovs ..

• #155   1. jun 2014 L P jeg vil gerne indrømme jeg har over hovedet ikke forstand på regler osv
    Jeg har bare først haft en so som jeg købte af en landmand og som så fik små omk. 12 14 stk Senere hen har jeg købt ca 5 smågrise hos en landmand og fedet op til slagt Jeg tror nok jeg ikke har gået efter reglerne
    Jeg har aldrig skiltet Men bor du lige ud til en vej ?Det gør jeg ikke smiley

• #158   1. jun 2014 Det skal man vist med grise... Mener jeg...

Vi gjorde ikke da de gik i stalden og ingen andre end os kom der... smiley

• #159   1. jun 2014 Der står oppe i linket ovenover , at man skal hegne med inder og ydre hegn , og et hvis antal tråde ovs , da jeg ringede ind til miljø halløj , sagde hun bare at vi skulle holde dem inden for hegn smiley .. Vi bor dog helt ude på landet og langt ud til vej , men ville være helt sikker , har ikke lyst til at få en ordentlig regning fra Fødevarestyrelsen smiley

• #160   1. jun 2014 Man skal få et skilt inde fra Chr at svinene ikke må fodres smiley

• #162   1. jun 2014 Nej jeg er ret sikker på at det lige meget hvor grisene er smiley .. Men jeg er så lidt i tvivl om det kun gælder hvis man har over de 3 Enheder

• #163   1. jun 2014 Line P
    Der er så sandelig regler, som skal overholdes, også hvis det er hobbyhold, og det gælder specielt svin.

Reglerne er til for at mindske risikoen for smitsomme sygdomme og for hurtig at kunne finde frem og gribe ind hvis der for eksempel skulle komme et udbrud af svinepest.
    Skulle uheldet være ude, så vil det koste Danmark milliarder i eksport plus tusindvis af arbejdspladser.

• #164   1. jun 2014 Reglerne står i patte s indlæg øverst smiley kan ikke lige kopiere fra iphone åbenbart ..

• #165   1. jun 2014 eeejjjj... hvorfor bor vi ikke på landet?? jeg vil også have grissebasser! smiley

Må nøjes med slagtekaniner.....

• #166   1. jun 2014 T sig til Michael at du vil have et landsted så i kan få grise og et par køer til slagt... smiley

• #167   1. jun 2014 Hov jeg vil gerne høre svaret T.... smiley smiley smiley smiley

• #168   1. jun 2014 M er helt med på ideen smiley det har vi snakket om før smiley

Det er jo også ham, der står for slagtningen herhjemme... både af høns og kaniner smiley

• #170   1. jun 2014 Det var også noget i den stil , damen sagde til mig smiley så jeg tror også kun det hvis man har flere end de 3 enheder smiley må ringe derind for en sikkerheds skyld:)

• #171   1. jun 2014 Der var ikke så mange regler for 10 år siden smiley Vera og Valborg er hegnet ind af Skagenshegn fra jem og fix........

profilbillede
  • #172   1. jun 2014 Hvor de søde smiley

• #173   1. jun 2014 Line P
    Nu står CHR registeret jo ikke for alle lovene angående hold af grise. De står kun for det, som vedrører CHR registreringen.

Dorte G
    For 10 år siden var der lige så mange regler om hold af svin. Jeg kan se, at Vera og Valborg ikke har ørenumre i. Det er ulovlig og det var det også for 10 år siden. Overtrædelse kan give en rigtig stor bøde.

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Svar: 6
    #174   1. jun 2014 Ja- jeg har også haft adskillige hold standard slagtesvin gående i en fold med adgang til en indendørs sti. Svinene var ganske aldmindelige blandinger af Yorkshire og dansk landrace- Durockerne kom vi først til senere i forløbet. De små lyserøde grislinger har en tendens til solskoldning, hvilket jeg tror er ligeså ubehageligt for svin som mennesker. Vi havde udført hegnet i træ af telefonpæle og solide genbrugsplanker, og havde ingen vellykkede udbrudsforsøg. Jeg mener i øvrigt, at der er noget lovgivning om fodring med køkkenaffald- Tjek med dyrlægen. Et vand/mudderhul er et must- blandt andet for solskoldning, De elsker affald fra køkkenhaven, er ekstremt kælne, super destruktive og klogere end de fleste hunde- legetøj er godt,feks. et dæk i kæder til at bide i var populært samt frisk halm hver dag. Jeg har kun godt at sige om grisehold- de er ret hyggelige og lærer dig hurtigt at kende. Med venlig hilsen og held med griseholdet!
    BSN

• #175   1. jun 2014 Bjarne N

Tak for dit indlæg smiley

Vi har en lille skov de skal have lov at gå i , og så skal de selvfølgelig have et mudderhul med vand i , så de netop ikke bliver skoldet af solen , det ville være synd smiley .. Vi har tænkt at lave indhegningen ud af rivenet der er svejset sammen i alle hjørner så det ikke lige er til at løfte , og så med 3 tråde der stikker ud så det er dem grisene kommer til at mærke hvis de går på , jeg håber det kan holde dem inde , vil nødig finde dem igang med at grave min have op smiley .. Ja det er ikke alt se må få , men hvis vi bare holder os væk fra kød ovs så skulle smitten ikke gerne være så stor ..

• Bjarne N
    Bjarne N Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Svar: 6
    #176   2. jun 2014 Nu har jeg en lille smule styr på "RIONET", hvilket er et fabriksnavn på stålarmering til betongulve. og i skal måske gå svejsningerne efter- min erfaring- 30år som tømrer og byggetekniker, fortæller mig at disse svejsninger ikke altid- snarere tværtom- er ufejlbarlige. Dette betyder, at disse små vandaler med et minimum af anstrengelse nemt kan bryde ud af et dårligt net- ellers er det en billig hegning, og kan sikkert købes som "tilbud" hos en producent. Jeg har selv købt i Værebro lidt nord for RISØ ved Roskilde, ikke den Værebro ved Gladsaxe.
    Med venlig Hilsen Bjarne Sønderskov Nielsen

• #178   2. jun 2014 Line P
    Du kan tro at der bliver delt bøder ud også til dig. Dette med manglende varenummer er noget man er meget emsig med.
    Og det er da ganske uansvarlig at du siger at du ikke går op i regler og love.
    Det vil sige, ar du er bedøvende ligeglad med at Danmark kan miste milliarder i eksport og at ca. 80.000 tusinde mennesker kan blive arbejdsløse?

Dine grise udgør en meget højere smittefare end grisene på en svineproduktion, for du er ligeglad, og gør intet som helst for at forebygge smitte.
    Hvorfor er dine grise ikke øremærket?????
    Er dine hunde så hellere ikke chopper????? -

• #181   2. jun 2014 OK vidste jo ikke at det ikke var dine grise på billedet.
    At varemærkerne er for store Det forstår jeg så ikke. Det skal være et godkendt øremærke og de fås i forskellige str.
    Jeg sætter øremærker i 14 dage - tre ugers gridé som er væsentlig mindre end dine og øreringene "fylder ikke hele hovedet".
    Sådan er øremærke er to et halvt cm i diameter.

Og kun fordi du kun har to grise, så er det ikke ensbetydende at dine grise ikke udgør en fare, tvært imod. Billetpriserne udgør den største fare angående smitte

• #182   2. jun 2014 Og i øvrigt så er det forbudt at købe grise eller andre klovbærende dyr som ikke er øremærket, luge netop på grund af smittefare.

• #183   2. jun 2014 De bliver selvfølgelig gået efter når vi svejser enderne sammen smiley måske ender det med en helt anden løsning det ved man aldrig i det her hus Hehe smiley men inde det skal de blive smiley

• #185   2. jun 2014 Ups ja, Jeg skylder dig en undskyldning, det var ikke dig som lagde billeder op af sine grise uden ørenummer.
    Jeg undskylder mange gange.

• #187   4. jun 2014 I 2004 anede jeg ikke at de skulle øremærkes...... Det er ikke fordi vi ikke vil øremærke dem. Vi er CHR registreret og har også får - så vi kan da hurtigt få knaldet et par øremærker i dem......

Kommentér på:
Grise hjemme i haven . .

Annonce