5.069 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Billede id - er det lovligt Billede id - er det lovligt

Jeg var inde tanke på en Shell, en shell jeg ikke plejer komme på og skulle aflevere mit kørekort inden jeg tankede. Pga stigende tyveri , forstår godt det er træls og nødvendigt, forslog jeg kunne aflevere mine bil nøgler, det var åbenbart et kæmpe problem de skulle have id ... . Men jeg har ikke Lyst til at ligge mit id, med mit person nummer på en tank i 10 min .... Er det overhovedet lovligt ? Jeg ville gerne have vist det hvis det var , men har da ikke lyst til at de skal opbevare det for mig . Jeg er måske sippet , men jeg tænker alle har mobiler der kan tage billeder og man hører så meget om identitets tyveri .... Hvad syntes i ?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Billede id - er det lovligt
  • #2   30. maj 2014 Syntes godt det kan fremstille nogle problemer.
    Hvor vidt det er lovligt eller ej så tror jeg faktisk det er lovligt da du jo selv vælger at tanke der og hvis du ikke vil opfylde de krav som de stiller vil de anbefale dig et andet sted at tanke.
    En dørmand må jeg også forlange at se id.

Forstår sagtens din frustration og tanker ikke selv på disse typer tankstatione da jeg ikke vil lade mine personlige papir være i besiddelse på en tilfældig.

• #4   30. maj 2014 Havde der været en anden tank i nærheden og jeg havde benzin til at kører derhen , havde jeg gjort det . Har ikke noget imod vise mit id , men syntes det er ubehageligt at man skal overlade det til fremmede og så gå ...

• #6   30. maj 2014 Her i Holstebro har vi en tankstation hvor man skal ind fysisk og betale hvad man vil tanke, derefter for man en kvittering med en stregkode man så går til automaten og scanner og så kan man kun tanke for det man har betalt ikke en øre over, det sQ smart

• #7   30. maj 2014 Gav den min nøgle til bilen istedet for ... Men det var hun ikke meget for

• #8   30. maj 2014 Ja det hr vi også der hvor jeg kommer fra , det er smart

• #10   30. maj 2014 Ham Christ kan man søge til om søndagen smiley

• #11   30. maj 2014 Hvor lang tid tager det at tage et billede af kørekort som med en telefon som alle render rundt med ? Jeg er ikke paranoid ellers , men det er da ret nemt ?

• #13   30. maj 2014 No shit sherlock

• #15   30. maj 2014 For mig ville det ikke være et problem, lige at lægge kortet ved dem imens.
    Måske det skyldes, at jeg selv har arbejdet på tankstation også.

• #16   30. maj 2014 Ah, ved nu ikke .. man hører fx at man ikke skal lade en restaurant tage kortet med , men komme hen til bordet med en maskine, netop fordi det er nemt .. har en ven der har fået et kort kopieret i en lufthavn, det var bag skranken ganske få minutter ...
    Så jeg kan godt se problematikken ...

det der med nøgler i stedet , der er måske bare det problem at et kan være hvilke som helst nøgler de får som pant, de der vil snyde finder jo måder ...

de tankstationer hvor man selv bruger kortet udenfor, ja super, men der opsættes nogle gange aflæsningsudstyr på ... der har min søn fået kopieret kort der senere blev brugt 2 gange på Mallorca mens han altså passede sit job i Danmark ....

Jamen for søren ... hvad gør man snart .. den der med at betale et beløb først og så tanke for det er nok sikrest , men jeg ved da ikke altid hvad jeg skal tanke for hvis jeg vil have dem fyldt helt op ...

• #18   31. maj 2014 TS

Nej de må ikke be om at holde dit kørekort i mens du tanker, de kan bede om at du betaler før du tanker også tanker for det betalte beløb.

• #19   31. maj 2014 Tror ikke det er ulovligt da der ikke står dit fulde personnummer på dit kørekort.

• #20   31. maj 2014 De er jo mistroiske overe for alle ved at bede om at have mit kørekort .... Og ved ikke hvad de kan bruge mine personlige oplysninger til , og tror da heller ikke de vil , men det kan man jo aldrig vide , lige som de ikke kan vide jeg ikke vil stjæle benzin ... Den enste løsning , efter min mening , er at betale før eller under takning ... Jeg bryder mig ikke ón at aflevere mine personlige oplysninger til nogle jeg ikke kender . Ved ikke hvad de kunne bruge det til, ved bare at man rigtig tit hører im at man skal passe på personlige oplysninger som cpr nummer . Så syntes bestemt ikke det er en hverken rar eller holdbar løsning at der bliver krævet at man udleverer dem .

• #21   31. maj 2014 Som Ryan skriver - ser jeg ikke problemet. De får bekræftet at du er dig via billedet og de får ikke dit cpr nr.

profilbillede
  • #22   31. maj 2014 Der står stadig aner oplysninger på kørekortet , der ikke rager andre .... Desuden er det billed id der bliver forlangt ...og syntes bare det virker træls og ubehageligt ... Kom forbi en tank i sidste uge hvor det kun galt folk med knallert , jeg ville nok føle mig lidt diskrimineret .... Person nummer eller ej , så er det ikke noget jeg har lyst til eller ej... Der laves falske pas konstant, mon ikke er der kunne laves et falsk kørekort hvis man havde alle oplysninger til det ? Så kan der blive oprettet alverdens lotto mit navn ....

• #23   31. maj 2014 Dit CPR nummer står der ikke, kun din fødselsdato og ja det er mistro.

Det de vil bruge det til er hvis du stikker af så kan myndighederne finde dine oplysninger ud fra f.eks. kørekortsnummer.

Nummerpladen beviser jo nødvendigvis ikke noget.

Når det så er sagt så ville jeg vælge at tanke et andet sted hvis det var mig.
    Men det er den forudindtagede mistro der gør det, og ikke noget som helst med mit kørekort at gøre.

• #24   31. maj 2014 Hvad andre oplysninger står der ?

Numre på hvor når det er udstedt og hvornår det udløber.

Der er ikke CPR, E-Mail, Facebook, Fysisk adresse eller noget som helst andet end de kan se om de skal sige tillykke med dagen

• #25   31. maj 2014 CPR står da under punkt 4d?

• #26   31. maj 2014 Nina: nej der står ikke de sidste 4

• #27   31. maj 2014 Jeg gider slet ikke retfærdiggøre hvorfor jeg syntes det er ubehageligt udlevere . Men det står Fx Kørekort nummer . Man kan forfalske pas så hvorfor ikke kørekort ? Hvis man bare har alle de rigtige oplysninger . Så kan man ellers bare slå sig løs og oprette diverse ting i mit navn .... Kører som en sindsyg, miste kørekortet , få klip i kørekortet , alt sammen i mit navn ...derudover syntes jeg det er træls og ubehageligt at føle sig overvåget og dømt på forhånd, det er ikke tankens skyld , men alle de idioter der ikke betaler , det ved jeg . Men kunne løses på mange andre måder , hvis eller se gad bruge penge på det

• #28   31. maj 2014 der står da 050669-1178 på det dér eksempel.

• #29   31. maj 2014 Bevares og det skal du da have lov til.. men gud hvor må det være opslidende at være i sådan et alarmberedskab af mistillid hele tiden.

• #30   31. maj 2014 Konen gjorde lige opmærksom på det og tjekkede mit, og jo det står der.

Havde kun set det første sted det står der mangler de sidste 4, det er da dobbelt konfekt at skrive både fødselsdag og cpr nummer, og når man havde skrevet det en gang læste jeg ikke videre......

Og i det tilfælde er jeg faktisk tilbøjelig til at tro det er ulovligt.

• #31   31. maj 2014 Hvor ser du jeg er i mistillid HELE tiden ...det er ljeg slet ikke generelt men når der først vises mistillid til mig uden grund , og jeg så bliver bedt og om at udlevere mine personlige oplysninger . Ja så bliver jeg en smule harm ... Men hvis du føler at overdrivelse fremmer din pointe , så gi den gas ...

• #32   31. maj 2014 Jeg tjekkede også lige mit eget kørekort smiley

Jeg aner ikke om det er ulovligt, men jeg kan nu godt forstå at de vil have et eller andet som en slags bevis for at folk ikke løber fra regningen.

• #34   31. maj 2014 Hvad siger reglerne?
    Som hovedregel må man ikke bede om cpr-nummer, når der er tale om et kontantkøb, og man må heller ikke bede om personlige oplysninger (som fx kontonummer), medmindre det sker til udtrykkeligt angivne og saglige formål.

Datatilsynet anbefaler kryptering, når man sender følsomme oplysninger og cpr-nummer via mail. Derimod kræves kryptering, når det gælder overførsel af følsomme oplysninger og cpr-nummer via hjemmesider.

Virksomhederne må ikke opkræve flere personlige oplysninger, end der er behov for. Det vil sige, hvis forbrugerens identitet kan fastslås udelukkende ved at bede om fødselsdato, navn og adresse, må virksomheden ikke kræve, at man udleverer sit cpr-nummer.

Hapset fra:
    http://taenk.dk/tema/beskyt-dit-cpr-nummer/hvem-maa-bede-om-dit-cpr-nummer

Så ergo må de IKKE bede om dit kørekort.

• #35   31. maj 2014 Der er ikke cpr nummer , men kørekort nummer og andre oplysninger /numre ... Så beklager hvis der har været nogle misforståelser omkring det. Det ændre dog ikke min Holding til det . Syntes bestemt ikke det er ok ...

• #36   31. maj 2014 Jeg mener da bestemt at ens kørekort nummer er en personlig oplysning ? Eller hvad ?

• #37   31. maj 2014 Jeg mener ikke TS er "hysterisk" eller mistror alle og enhver. Jeg er faktisk ret enig, da der alle steder er brodne kar OGSÅ på tankstationer "selv om I der har jobbet på en ikke er sådan" så må i erkende at der alle steder er nogle som prøver at udnytte alt hvad de kommer i nærheden af på deres job, og kan i ikke det, så kan jeg gi et par eksempler, hvor flere politifolk der har fortaget husundesøgelser efter tyverier, selv har proppet ting i lommerne, det samme gælder især når der har været tyveri i butikker, der tog De ret godt med varer og lagde til side til dem selv etc etc..
    Dermed siger jeg ikke at ALLE betjente er uærlige, men jeg har kendt mange som var det, faktisk har jeg kendt flere uærlige pansere end ærlige, hvilket bare viser at man bør passe på ALLE STEDER, da der som sagt er brodne kar ALL OVER.
    Selvom der på en arbejdsplads kun er et par stykker ud af 100-150 ansatte, så er de få jo nok til at ødelægge ryet for hele firmaet, og for Dem som de har snydt.

Så Jo jeg forstår god at man holder "kortene" tæt ind til kroppen, at jeg ikke selv går så højt op i det er nok fordi jeg sjældent har så mange penge stående på min konto at min verden ville gå under hvis nogen fik fat i oplysningerne.
    Jeg er typen der hellere har kontanterne liggende "undre madrassen" = hjemme i mit pengeskab, og kun har det jeg regner med at ville bruge i løbet af måneden stående på kontoen/kortet/kortene.

• #38   31. maj 2014 Jo jo der er brodne kar alle vegne, det er jo desværre derfor den slags foranstaltninger overhovedet er blevet nødvendige for tankstationerne, fordi de bare for mange gange har oplevet at der tankes og så smutter man fra regningen ...

Så det er bare de der stjæler vi kan takke for det ... Og det kan ikke nytte at blive træls overfor den stakkel bag disken der bare passer sit arbejde ... men træls er det ...

Jeg føler mig så overhovedet ikke mistænkelig gjort, ved jo udmærket hvorfor de er nødt til at gøre det, så den side af sagen generer mig ikke .. men muligheden for at der en dag står det brodne kar bag disken og som langt udenfor min fantasi kan bruge et eller andet fra mit kort, den synes jeg er mere træls ...

• #39   31. maj 2014 Så i ville udenvidre aflevere jeres person nummer , til en tilfældig tankpasset?

• #40   31. maj 2014 Kort og godt. Nej!

• #41   31. maj 2014 Jeg ville ikke lægge mit kørekort.
    Har da aldrig hørt om noget lignende.

• #43   31. maj 2014 Nu var der lige nogle der sagde der ikke stod cpr nummer på kørekort , har lige kigget på mit igen , det står der da ? ... Jeg gad godt bare vide om det var lovligt be om det ? Der kommer mange forskellige svar når man kigger på Google , gad godt vide det sådan rigtigt ?

• #44   31. maj 2014 caroline læser du tråden der er blevet gjort opmærksom på det står 2 steder altså først uden de 4 sidste numre og senere med de 4 sidste numre.

Og der er også blevet sagt at i det tilfælde så er ulovligt og der er linket til regler omkring det.

• #45   1. jun 2014 Øh ja har læst det , men kan da være jeg så har misforstået det .... Kan godt være der er linket til det, men jeg jeg kan også godt linke til noget hvor der står det er lovligt . Så det var bare hvad man sådan skulle regne med .

• #46   1. jun 2014 Cecillie. man kan ikke bruge folks person nummer til noget, så at folk fortælle dig Deres cpr.nummer i tlf. gør ikke spor. smiley
    Men man kan bruge et print/kopi af et kørekort el kontokort til en masse ulovlige ting, så der er stor forskel på de 2 ting. smiley

• #47   1. jun 2014 Så længe firmaet ikke registrerer oplysningerne på den ene eller anden måde, kan jeg ikke se det skulle være ulovligt.
    Men jeg vil vælge en anden tank. Jeg vil forstå det som mistænkeliggørelse af kunderne.

• #48   1. jun 2014 Tja, enig Housebuster, men kan du bebrejder tank forvalteren som skal ha´hentet alle de penge hjem som folk stjæler for "pr anno" ved bare at køre fra regningen. smiley

Jeg gad ikke selv lægge mit kort, men ville vælge tankstationer hvor man enten betaler med sedler el. kort ved standeren.
    Men da min bil blev påkørt og totaltskadet en nat sidste år mens den holdt nede foran, så har jeg ikke de problemer længere. smiley smiley

• #49   1. jun 2014 Jeg mener tank ejerne må finde en teknisk løsning på problemet, hvis de vil have mig som kunde.
    F.eks så man kun kan tanke den mængde benzin man har betalt for.
    Alene det at jeg skal i butikken 2 gange kan få mig til handle et andet sted

• #50   1. jun 2014 Jeps. sådan et par tankstationer har jeg også været på, og det var OK, dog foretrækker jeg at jeg slet ikke skal ind i en fysisk butik når jeg tanker, men jo det er en betydelig bedre idé end at man skal lægge sit kort. smiley

Kommentér på:
Billede id - er det lovligt

Annonce