{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.412 visninger | Oprettet:

hjælp ang. arbejdsloven : {{forumTopicSubject}}

Nogle der kan finde en lov som kan påbevise at dette er ulovligt :

chef tæller kassen op ( alene ) om morgenen,
7-10 ekspedienter deles om de 4 kasser i løbet af dagen,
chef tæller kassen op (alene ) igen om aftenen

chef fratrækker diferencen fra de ansatte som var på arbejde denne dag..

At dette er ulovligt er vi 100% på, da jeg har drøftet dette med en tidligere advokat, desværre er det sådan at jeg ikke kan finde den paragraf i loven som dette dækkes ind under ( er ikke så god til at rodde igennem paragrafferne )

Jeg sagde mit job op i forgårs og lige siden har chefens kæreste hakket mig ned og truet mig fordi jeg fortalte andre ansatte om grunden til at jeg sagde op ( dårlig ledelse og ulovlig arbejdsmedtoder )

SÅ for at kunne lukke munden på hende ser jeg meget gerne at nogle vil hjælpe med at finde en lovgivnong indenfor dette punkt,
Udover dette vil jeg også meget gerne se at om det er lovligt at give arbejdsmodtager 1 uges ufrivillig ferie uden nogen form for mundtlig eller skriftelig aftale.

Er der nogen der har nogle links til steder der kan hjælpe tager jeg gerne imod dem med kyshånd..

arbejdsstyrelsen siger det ikke er deres sted. men der er noget der hedder... et eller andet med job som kommer og kigger på arbejdsstedet engang imellem, dem vil jeg meget gerne have et link til.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hjælp ang. arbejdsloven :
  • #1   28. aug 2006 chef fratrækker diferencen fra de ansatte som var på arbejde denne dag..

.. Hvordan skal den forståes ?

• #2   28. aug 2006 Du mener at i "deler underskuddet mellem jer, ikk' ?
    Det vil jeg mene er 100% ulovligt...

• #3   28. aug 2006 Er du ikk med i en fagforening?

• #4   28. aug 2006 Jeg ville evt. taget kontakt til

Job-patruljen hos LO

www.lo.dk

Uddrag fra deres hjemmeside:
    - De unge, der ikke har ordentlige løn- og arbejdsvilkår, vil jeg anbefale at henvende sig til deres fagforening. Hvis de ikke er med i en fagforening, kan de få flere oplys­ninger på www.jobpatruljen.dk eller ringe til Fagbevægelsens Hotline på 80 24 10 10. Her kan alle få hjælp gratis, siger Ulla Birch Christensen.

• #5   28. aug 2006 Julie : at hvis der mangler penge i kassen om aftenen så tager hun det beløb og trækker fra lønnen fra dem som var på job den dag.

Og ekspedienterne har ingen måde at tjekke dette på da hun selv tæller kasserne op og kasserne er åbne for alle medarbejdere.

Fejl som kan gøres :
    -hun kan selv tælle forkert.
    -en medarbejder kan stjæle og så kun betale 1/5 del eller mindre tilbage ( fratrukket af lønnen ) mens de andre medarbejdere også må betale.
    - hende eller chefen kan have taget penge i kassen i løbet af dagen og glemt dette.
    -Der kan være givet forkert penge tilbage.
    - hun kan med vilje sige at der mangler penge for at spare penge.

... og nå ja, er der overskud beholder cheferne det selvfølgelig....

• #6   28. aug 2006 BG : lige præcis.... og også det link jeg ledte efter....

Jeg er desværre ikke medlem af en fagforening, kun en a-kasse men dette er ved at ændre sig.

• #7   28. aug 2006 Sabina >>
    Jeg ville altså kontakte jobpatruljen alligevel
    De må ha' nogen siddende, der kan fortælle
    hvor- og hvem du så skal henvende dig til

• #8   28. aug 2006 Hvis du vil med i en fagforeningen
    så gå ned og betal med det samme og få
    meldt dig ind, Jeg har været heldig engang
    da jeg arbejdede i et firma, der gik konkurs
    der ville de ikke tage min sag før jeg var meldt ind
    ... så der var jeg heldig

• #9   28. aug 2006 Jeg vil godt høre hvad de kan gøre for dig
    hvis du vælger at ringe til dem...

• #10   28. aug 2006 Jeg ville da insistere på at hvis jeg skulle hæfte for differencen skulle jeg også selv tælle min kasse op, hvilket vist også er det mest almindelige...

/ Trine

• #11   28. aug 2006 BG : jeg har snakket med krifa ( kristelig fagbevægelse )
    hvor jeg er a-kasse medlem inde og de siger at de kan råde og vejlede mig men desværre ikke køre sagen, da jeg først er blevet medlem fra idag... ( har lige så lige meldt mig ind og venter på at en konsultent ringer til mig )

udover dette har jeg lige snakket med job-patruljen og de siger :
    At der ikke i loven står at det med kaserne er ulovligt MEN at arbejdsmodtagerne ALTID vil få medhold i denne sag da det er ejer som står for differencen m.m.
    Udover dette siger de også at det med ferien er ulovligt.

De råder mig ( og de andre ansatte ) til at kontakte fagforening og få kørt en sag.

• #12   28. aug 2006 Det er mig en gåde at folk idag vælger at stå udenfor det fællesskab der sørger for ens løn og arbejdsvilkår. Og det kan blive rigtig dyrt i sidste ende at have fravalgt den fagforening der har overenskomsten på området.

/ Trine

Ps undskyld det var et sidespring!

• #13   28. aug 2006 Trine / dette er blevet forslået til ekspedienternes personalemøde men det vil ikke ske.

• #14   28. aug 2006 Sabina.
    De grønne fagforeninger kan ikke gøre en s... de lover guld og grønne skove og med et billigere kontigent falder mange i for at spare de ekstra penge, men når man har brug for dem skal de nok finde en vej at krybe udenom. Som i dit tilfælde hvor de intet kan gøre fordi du lige er meldt ind, nej de kan intet gøre fordi de ikke har overenskomsten på området og det er ikke dem som sidder ved forhandlingsbordet og forhandler dine løn og arbejdsvilkår, og derfor er det ikke dem der kan gøre noget.
    Jeg ville fluks overflytte mig til HK og lade dem føre min sag. Blot et velmenende råd - for det er sgu dig der betaler gldet i sidste ende.

/ Trine

• #15   28. aug 2006 Trine : jeg har haft meget forskelligt og "orange" jobs som gjorde at der ikke var grund til at melde sig ind, da jeg så fik dette nye job ( ansat pr. 27 maj ) meldte jeg med med det samme ind i a-kassen og ville vente et par måneder med fagforeningen da pengepungen lige skulle fyldes lidt op først, men kan godt se at det ikke ligefrem gavnede.... men nu er jeg ikke ekspedient, jeg arbejder i køkkenet og har ikke noget med kasserne at gøre ( kun det med den ufrivillige ferie ) men en del af ekspedienterne har spurgt mig til råds omkring dette da de ikke selv ved hvad de skal gøre.

Så indtil videre er det info-indsamling så vi står stærkere hvis og når en sag bliver rejst.

• #16   28. aug 2006 Så ville jeg sørge for en repræsentant fra min fagforening kom og fortalte dem at selvfølgelig skal i ikke hæfte for noget i ikke selv gør kassen op eller kan se at kassen bliver gjort op. Men desværre tror jeg ikke på megen hjælp fra din nuværende "fagforening" der har været så mange sager i tidens løb hvor medlemmerne er blevet taberen. Og kun ved at stå sammen i en solid fagforening kan man ændre på sine vilkår. Har i ikke en tillidsrepræsentant på stedet?

• #17   28. aug 2006 Trine : HK har jeg kun hørt dårligt om, ja de kører næsten alle sager men de vinder så få og står selv så svagt. Men hvis krifa ikke vil køre den vil jeg råde ekspedienterne til at melde sig ind i HK med det samme ( stedet lukker nemlig måske også da der ikke kommer nok kunder ) og få dem til at køre en sag... bedre med lidt hjælp end ingen hjælp *ss*

Nej vi har ingen tillidsrepræsentant.

• #18   28. aug 2006 Underlig metode den med kasserne. Vi kører med seperate kasser samt personlig kode dertil. Så mangler der penge i kassen er det altså ''hver mands'' ansvar.
    Huh .. men trække en diff fra lønnen .. MÅ MAN DET ?

Sabina , held og lykke. Det lyder som en snørklet sag. smiley Håber du får lukket munden på ''direktørfruen''

• #19   28. aug 2006 Sabina du skal øjeblikkelig kontakt HK. Det er under alt kritik. Er selv butiks bestyre så kender reglerne. HK vil os hjælpe, selvom man ikke er medlem.

• #20   28. aug 2006 Julie : ja hvis bare de havde hver sin kasse som man selv tæller op og vidergiver penge + regnskab til chef, så forstår jeg det godt ( har selv arbejdet sådan før ) men denne her metode er fuldstændig uacceptabelt.

• #21   28. aug 2006 Sabina - Du skal ikke stå til ansvar overfor mig - du er i din fulde ret til at vælge som du gør. men som gammel tillidsrepræsentant på en stor virksomhed ved jeg kun alt for godt hvem der bliver taberne. Og jeg ved godt hvordan holdningen er til de gamle solide fagforeninger, men er af den overbevisning at hvis man vil have lavet tingene om så må man møde op til klubmøder, generalforsamlinger og arbejde for de ændringer man står for.
    Jeg betaler selv omkring 1300,- i kontigent og det er da mange penge lige på en gang, men når jeg skal gøre det op i de forhold jeg har på min arbejdsplads og den løn jeg har, de mennesker der uddanner sig for at give mig den bedste vejledning, ja så synes jeg faktisk ikke det er så mange penge, men tværtimod ville det være langt dyre for mig hvis jeg stod i din situation og pludselig skulle dække et underskud fra en kasse som du ikke engang er sikker på at du har lavet, men her er i solidariske...eller hvis jeg mistede mit job uberettiget og ikke fik den opsigelse jeg havde krav på.
    Så sent som i nat var der en med et spørgsmål om opsigelse etc som stod i din fagforening og heller ikke så ud til at kunne få den hjælp som vedkommede har krav på.
    det blev vist en længere smørre.

• #22   28. aug 2006 altså der hvor jeg arbejder bliver kassen åbnet af en brugt af ti andre og lukket af en helt anden så tror det bliver gjort sådan mange steder,,,

• #23   28. aug 2006 åh havde lige misset det med at du bliver trukket i løn... hmm det er jo logik for burhøns at det må man ikke...

• #24   28. aug 2006 Øh undskyld havde lige overset en vigtig detalje, men jeg er lige stået op... Sorry

• #25   28. aug 2006 Sabrina : ja men du bliver heller ikke trukket i løn hvis der mangler penge i kassen, gør du ? for det er jo det ekspedienterne på mit arbejde gør..

Trine : kan sagtens følge dig, råder dem uden fagforening om at kontakte Hk med det samme.

• #26   28. aug 2006 Sabrina : nemlig *ss*

• #27   28. aug 2006 Er sikke på at HK vil hjælpe, og med hensyn til at tabe sager så tror jeg faktisk at de sager de vinder er at så stor betydning for alle deres medlemmer. Vi har da også tabt mange faglige sager, men de som vi har vundet er da en stor sejr for os i vores dagligdag.

Men hvorfor har i ikke en tillidsrepræsentant på stedet det har man krav på hvis man er x antal medlemmer?

• #28   28. aug 2006 jeg har stadig 12 dage tilbage af min opsigelse men jeg har bare overhovedet ikke lyst til at tage derud, gider ikke finde mig i et hun står og råber i "mit" køkken og behandler mig på den måde fordi at en (mig) endelig siger hende imod og fortæller hende om hvordan tingene fungerer og om hvorfor restauranten ikke kører ordentligt...

bare nogle af mine klager over hende :
    - ingen oplæring til ekspedienterne overhovedet.
    - hun er der næsten aldrig selv.
    - hun ved ikke selv hvordan tingene skal serveres men skælder andre ud hvis de ikke gør som hende ( selvom det er hende der laver fejlen )
    - hun møder ikke op til en åbningsvagt hun havde taget for en anden som havde sagt op, hvilket resulterer i at den næste der møder ind får kæmpe balle af chenfen(manden) da der ikke var klar til åbning!!
    -hun blander sig i køkkenet selvom vi har en køkkenchef ansat.
    -hun skælder folk ud hvis de ringer til hende mere end 2 gange på en dag.....( hun er deres leder, hvem ellers skal de ringe til??)
    -hun skælder køkkenpersonalet ud hvis de prøver at rådgive ekspedienterne når hun ikke er der..... ( hvilket har resulteret i at ingen vil hjælpe hinanden mere og at ekspedienterne kun kan sige "det ved jeg ikke" "kom igen imorgen" eller lign. til kunderne)
    - hun sidder og gennemgår vidiooptagelserne ude fra køkkenet for at se om vi har lavet fejl, smagt på maden ( for køkkenassistenter må ikke smage om maden er okay!!!) osv.
    - hvad hun siger og hvad øverste chef ( manden ) siger er tit vidt forskellige.
    -Hun kommer ind i køkkenet ( som er et åbent køkken og kan ses fra restauranten af ) og beder os om at lave
    mad til hende og hendes familie/venner med det samme selvom der står en kø på 30 mennesker ved kassen og glor på hende.

.... intet under at virksomheden er ved at gå konkurs...

nå, så kom jeg lige af med det.. puha... helt lettet nu *gg*

• #29   28. aug 2006 Trine : jeg ved ikke hvor mange ansatte man skal være...

vi er i runde tal 60 ansatte som inkl. køkkenassistenter, resaurantsekpedienter, opvaskere, bagerekspedienter og bagerne.

• #30   28. aug 2006 Britta : uhh det må jeg jo ikke sige her da det så bliver udhængning .....

men jeg arbejder på et nystartet sted i Randers

• #31   28. aug 2006 Hvis man er mere end 10 ansatte i en afdeling har man krav på en tillidsrepræsentent - og i skal da også have en sikkerhedsrep.
    Men jeg ville kontakte min fagforening ved ikke lige om i hører ind under nærings og nydelsesfag. elle hotel og restaurationsbranchen. men kontakt fagforeningen de vil henvise jer til den rigtige forening, og få dem evt til at komme ud og se på forholdene.

Held og lykke - jeg synes faktisk også at du ser lidt sljø ud thi hi...

/ trine

• #32   28. aug 2006 sljø = sløj/ syg

• #33   28. aug 2006 Britta / Trine : ja, det kan da godt være at jeg nedkommer med noget influenca eller andet smitbart som gør at jeg ikke kan være i køkkenet *ggg*

Jeg vil forslå at de andre tager det med en tillidsrepræsentent op til næste møde.

• #34   28. aug 2006 Endnu engang Held og Lykke.
    Nu skinner solen og vi vil ud og nyde det gode vejr. Pøj pøj!

Kommentér på:
hjælp ang. arbejdsloven :

Annonce