hjælp ang. arbejdsloven : {{forumTopicSubject}}
Nogle der kan finde en lov som kan påbevise at dette er ulovligt :
chef tæller kassen op ( alene ) om morgenen,
7-10 ekspedienter deles om de 4 kasser i løbet af dagen,
chef tæller kassen op (alene ) igen om aftenen
chef fratrækker diferencen fra de ansatte som var på arbejde denne dag..
At dette er ulovligt er vi 100% på, da jeg har drøftet dette med en tidligere advokat, desværre er det sådan at jeg ikke kan finde den paragraf i loven som dette dækkes ind under ( er ikke så god til at rodde igennem paragrafferne )
Jeg sagde mit job op i forgårs og lige siden har chefens kæreste hakket mig ned og truet mig fordi jeg fortalte andre ansatte om grunden til at jeg sagde op ( dårlig ledelse og ulovlig arbejdsmedtoder )
SÅ for at kunne lukke munden på hende ser jeg meget gerne at nogle vil hjælpe med at finde en lovgivnong indenfor dette punkt,
Udover dette vil jeg også meget gerne se at om det er lovligt at give arbejdsmodtager 1 uges ufrivillig ferie uden nogen form for mundtlig eller skriftelig aftale.
Er der nogen der har nogle links til steder der kan hjælpe tager jeg gerne imod dem med kyshånd..
arbejdsstyrelsen siger det ikke er deres sted. men der er noget der hedder... et eller andet med job som kommer og kigger på arbejdsstedet engang imellem, dem vil jeg meget gerne have et link til.
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 736
.. Hvordan skal den forståes ?
dec 2004
Følger: 41 Følgere: 44 Hunde: 3 Emner: 643 Svar: 6.619
Det vil jeg mene er 100% ulovligt...
dec 2004
dec 2004
Job-patruljen hos LO
www.lo.dk
Uddrag fra deres hjemmeside:
- De unge, der ikke har ordentlige løn- og arbejdsvilkår, vil jeg anbefale at henvende sig til deres fagforening. Hvis de ikke er med i en fagforening, kan de få flere oplysninger på www.jobpatruljen.dk eller ringe til Fagbevægelsens Hotline på 80 24 10 10. Her kan alle få hjælp gratis, siger Ulla Birch Christensen.
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.566
Og ekspedienterne har ingen måde at tjekke dette på da hun selv tæller kasserne op og kasserne er åbne for alle medarbejdere.
Fejl som kan gøres :
-hun kan selv tælle forkert.
-en medarbejder kan stjæle og så kun betale 1/5 del eller mindre tilbage ( fratrukket af lønnen ) mens de andre medarbejdere også må betale.
- hende eller chefen kan have taget penge i kassen i løbet af dagen og glemt dette.
-Der kan være givet forkert penge tilbage.
- hun kan med vilje sige at der mangler penge for at spare penge.
... og nå ja, er der overskud beholder cheferne det selvfølgelig....
maj 2005
Jeg er desværre ikke medlem af en fagforening, kun en a-kasse men dette er ved at ændre sig.
dec 2004
Jeg ville altså kontakte jobpatruljen alligevel
De må ha' nogen siddende, der kan fortælle
hvor- og hvem du så skal henvende dig til
dec 2004
så gå ned og betal med det samme og få
meldt dig ind, Jeg har været heldig engang
da jeg arbejdede i et firma, der gik konkurs
der ville de ikke tage min sag før jeg var meldt ind
... så der var jeg heldig
dec 2004
hvis du vælger at ringe til dem...
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
/ Trine
maj 2005
hvor jeg er a-kasse medlem inde og de siger at de kan råde og vejlede mig men desværre ikke køre sagen, da jeg først er blevet medlem fra idag... ( har lige så lige meldt mig ind og venter på at en konsultent ringer til mig )
udover dette har jeg lige snakket med job-patruljen og de siger :
At der ikke i loven står at det med kaserne er ulovligt MEN at arbejdsmodtagerne ALTID vil få medhold i denne sag da det er ejer som står for differencen m.m.
Udover dette siger de også at det med ferien er ulovligt.
De råder mig ( og de andre ansatte ) til at kontakte fagforening og få kørt en sag.
jan 2006
/ Trine
Ps undskyld det var et sidespring!
maj 2005
jan 2006
De grønne fagforeninger kan ikke gøre en s... de lover guld og grønne skove og med et billigere kontigent falder mange i for at spare de ekstra penge, men når man har brug for dem skal de nok finde en vej at krybe udenom. Som i dit tilfælde hvor de intet kan gøre fordi du lige er meldt ind, nej de kan intet gøre fordi de ikke har overenskomsten på området og det er ikke dem som sidder ved forhandlingsbordet og forhandler dine løn og arbejdsvilkår, og derfor er det ikke dem der kan gøre noget.
Jeg ville fluks overflytte mig til HK og lade dem føre min sag. Blot et velmenende råd - for det er sgu dig der betaler gldet i sidste ende.
/ Trine
maj 2005
Så indtil videre er det info-indsamling så vi står stærkere hvis og når en sag bliver rejst.
jan 2006
maj 2005
Nej vi har ingen tillidsrepræsentant.
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 736
Huh .. men trække en diff fra lønnen .. MÅ MAN DET ?
Sabina , held og lykke. Det lyder som en snørklet sag.
jan 2006
Følger: 115 Følgere: 115 Hunde: 3 Emner: 249 Svar: 1.737
maj 2005
jan 2006
Jeg betaler selv omkring 1300,- i kontigent og det er da mange penge lige på en gang, men når jeg skal gøre det op i de forhold jeg har på min arbejdsplads og den løn jeg har, de mennesker der uddanner sig for at give mig den bedste vejledning, ja så synes jeg faktisk ikke det er så mange penge, men tværtimod ville det være langt dyre for mig hvis jeg stod i din situation og pludselig skulle dække et underskud fra en kasse som du ikke engang er sikker på at du har lavet, men her er i solidariske...eller hvis jeg mistede mit job uberettiget og ikke fik den opsigelse jeg havde krav på.
Så sent som i nat var der en med et spørgsmål om opsigelse etc som stod i din fagforening og heller ikke så ud til at kunne få den hjælp som vedkommede har krav på.
det blev vist en længere smørre.
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 108 Svar: 616
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 108 Svar: 616
jan 2006
maj 2005
Trine : kan sagtens følge dig, råder dem uden fagforening om at kontakte Hk med det samme.
maj 2005
jan 2006
Men hvorfor har i ikke en tillidsrepræsentant på stedet det har man krav på hvis man er x antal medlemmer?
maj 2005
bare nogle af mine klager over hende :
- ingen oplæring til ekspedienterne overhovedet.
- hun er der næsten aldrig selv.
- hun ved ikke selv hvordan tingene skal serveres men skælder andre ud hvis de ikke gør som hende ( selvom det er hende der laver fejlen )
- hun møder ikke op til en åbningsvagt hun havde taget for en anden som havde sagt op, hvilket resulterer i at den næste der møder ind får kæmpe balle af chenfen(manden) da der ikke var klar til åbning!!
-hun blander sig i køkkenet selvom vi har en køkkenchef ansat.
-hun skælder folk ud hvis de ringer til hende mere end 2 gange på en dag.....( hun er deres leder, hvem ellers skal de ringe til??)
-hun skælder køkkenpersonalet ud hvis de prøver at rådgive ekspedienterne når hun ikke er der..... ( hvilket har resulteret i at ingen vil hjælpe hinanden mere og at ekspedienterne kun kan sige "det ved jeg ikke" "kom igen imorgen" eller lign. til kunderne)
- hun sidder og gennemgår vidiooptagelserne ude fra køkkenet for at se om vi har lavet fejl, smagt på maden ( for køkkenassistenter må ikke smage om maden er okay!!!) osv.
- hvad hun siger og hvad øverste chef ( manden ) siger er tit vidt forskellige.
-Hun kommer ind i køkkenet ( som er et åbent køkken og kan ses fra restauranten af ) og beder os om at lave
mad til hende og hendes familie/venner med det samme selvom der står en kø på 30 mennesker ved kassen og glor på hende.
.... intet under at virksomheden er ved at gå konkurs...
nå, så kom jeg lige af med det.. puha... helt lettet nu *gg*
maj 2005
vi er i runde tal 60 ansatte som inkl. køkkenassistenter, resaurantsekpedienter, opvaskere, bagerekspedienter og bagerne.
maj 2005
men jeg arbejder på et nystartet sted i Randers
jan 2006
Men jeg ville kontakte min fagforening ved ikke lige om i hører ind under nærings og nydelsesfag. elle hotel og restaurationsbranchen. men kontakt fagforeningen de vil henvise jer til den rigtige forening, og få dem evt til at komme ud og se på forholdene.
Held og lykke - jeg synes faktisk også at du ser lidt sljø ud thi hi...
/ trine
jan 2006
maj 2005
Jeg vil forslå at de andre tager det med en tillidsrepræsentent op til næste møde.
jan 2006
Nu skinner solen og vi vil ud og nyde det gode vejr. Pøj pøj!
hjælp ang. arbejdsloven :