Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre? Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre?
I anledning af at min svigerinde har fået en lille datter, og mine svigerforældre derfor ikke længere kun er farmor og farfar, men nu også er mormor og morfar, er jeg kommet til at tænke på traditionen med at bruge titler til sine familiemedlemmer.
Jeg har altid kaldet mine forældre for mor og far. Da vi var små omtalte og tiltalte de også hinanden mor og far, men nu hvor min bror og jeg er ældre, tiltaler mine forældre hinanden ved deres navne. Det er dog forskelligt om de omtaler hinanden mor/far eller ved deres navne overfor os. Hvis jeg fx spørger min mor "Hvor er far henne" kan hun svare "Anders er ude og løbe" eller noget i den stil. Nogle gange omtaler hun ham også far. Og det samme gør min far.
Men jeg kender flere, hvor børnene (forskellige alder) kalder deres forældre ved navn. Jeg har indtryk af, at det er mere normalt i nogle familier, at man bruger navn og ikke titel.
Mine svigerforældre kalder næsten altid hinanden mor og far, eller farmor/farfar og nu også mormor/morfar overfor børnebørnene.
Jeg har altid brugt mormor og morfar, fordi de kun har os, og derfor kun er mormor/morfar. Min farmor/farfar kalder vi alle bedstemor og bedstefar, fordi de både er farmor/farfar og mormor/morfar.
Min kæreste forældre er som sagt nu både farmor/farfar og mormor/morfar - kan det ikke skabe problemer for børnene, at nogle siger farmor/farfar og nogle siger mormor/morfar?
Hvordan tiltaler I jeres forældre og evt. bedsteforældre, og hvad er mest naturligt for jer?
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
vi bruger også betegnelser i min familie, men i min mands familie siger de fornavne, det synes jeg virker mere upersonligt, for der er mange "Mette"r men der er kun én mor
Her er vi så også en sammenbragt familie, så min mands børnebørn har en mormor der er alene, og så har de deres morfar og mig, og jeg bliver så bare kaldt ved fornavn, desuden har de også en farmor og farfar. Men det giver ingen problemer overhovedet for børnene eller os andre, vi ved hvem vi taler om
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
Jeg har aldrig brugt bedstemor/bedstefar, har altid syntes det lyder vildt forkert. Men har derimod altid brugt mormor/morfar , og farmor/farfar. Også selvom min farmor og farfar også er mormor og morfar for mine fætre
Ja og jeg kalder altså stadig dem for mormor og farmor/farfar, og det vil jeg fortsætte med. Min ene moster omtaler jeg også som Moster, og ikke hendes navn , også når jeg tiltaler hende
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 103 Svar: 1.420
Min mormor har kun døtre, så hun er kun mormor, men min farmor havde både drenge og piger.. Det var lidt forvirrende som helt lille at min farmor var min kusines mormor, men det vænnede man sig jo hurtigt til..
Min kærestes mormor blev kaldt bedste og hans nulevende morfar bliver kaldt bedstefar eller Beffi af hele familien - oldebørn, børnebørn, svigerbørnebørn og til tider også hans egne børn, som dog også kalder ham far.
Min svoger kalder derimod sine forældre ved navn - men hans mormor for mormor.. Det er super unaturligt for mig, når nogen kalder deres forældre ved navn!
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.246
Mine bedsteforældre er desværre døde, men jeg havde mormor (hun havde kun os) og bedste (vi havde kun min bedstemor, så vi kaldte hende bedste) som havde flere børnebørn.
Mine forældre bliver kaldt bedstefar/bedstemor af alle deres børnebørn, det gør det lidt lettere. Men nej jeg tror ikke det er et problem for børn at de ikke kalder dem det samme, for de kender jo personen med det "navn" de er vokset op med at bruge.
Min mor bliver jo også både kaldt mor, svigermor og bedstemor, udover hendes rigtige navn
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Det har jeg altid selv brugt
Og det gør mine børn også
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
og mine forældre siger stadig mor og far, osse selvom de er skilt
så er det stadig, "har du snakket med far"
aug 2013
apr 2012
Vi er 5 søskende, men jeg er den eneste mine forældre har sammen.. Mine to ældre søstre er min mors og mine to ældre brødre er min fars og de to har desuden også to forskellige mødre.. Mine søstre kalder min far for far, men mine brødre kalder ikke min mor for mor.. Men de omtaler dem som mor og far hvis de snakker med mig om dem.. Min bror kan fx godt spørge mig "Hvad laver mor?" Men han kalder hende Lene..
Desuden kalder min ene bror ikke min far for far, da han først kom ind i vores familie da han var 22, fordi hans mor ikke ville lade min far se ham - så han har en stedfar som han altid har kaldt far..
PS> De fleste synes vores familieforhold er mega besværlige..
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 922
Det synes jeg ikke der var noget galt eller mærkeligt i
Her bruges titler til alt. Nogle gange kan jeg glemme hvad folk rent faktisk hedder fordi vi bruger navne så sjældent
aug 2013
apr 2012
Jeg bliver også selv kaldt moster af mine niecer og ene nevø, men min anden nevø, som jeg også er gudmor til, kalder mig aldrig andet end Tine - og ikke faster selvom vi prøvede en overgang da han var lille - fordi vi ikke har et tæt forhold.. det er jeg så lidt ked af, men det er pga hans mor..
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 213 Hunde: 4 Annoncer: 2 Emner: 287 Svar: 8.246
Jeg bruger ikke titel til andre end min familie, medmindre jeg snakker om dem selvfølgelig. Da mine nevøer var små, blev jeg kaldt moster Solvej, men det gik ret hurtigt over
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Mine fastre kalder jeg nogle gange fx "Faster Mie", og nogle gange bare navn. Jeg tror vi omtaler dem som faster + fornavn, men tiltaler dem ved fornavn.
Det er sjovt som folk har forskellige traditioner og det er tydeligvis vidt forskelligt hvad der er naturligt for folk, at kalde sin familie. Især i de sammenbragte.
Min kærestes nieces biologiske forældre bor ikke sammen, så hun har mor, morfar og bedste - og far, farmor og farfar, som ikke er biologiske. Så har hun sin biologiske far, som også hedder far (da hun var yngre sagde hun, at hun havde to fædre - sin rigtige far (min svoger) og sin biologiske far) og farens forældre, der hedder *navn*'s forældre, og ikke farmor/farfar.
Puha, det er forvirrende!
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Netop fordi ordene giver så god mening. Det kræver nok mere af den voksne at reagere på både og
Med mindre den voksne har et ønske om at de ikke skal kalde dem F.eks. Mormor, hellere vil være 'bedste' 'navn' eller i den dur, så ville jeg da vælge det der ligger i sagens natur.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.104
maj 2004
Til gengæld har mine forældre et vennepar, der har været som en del af familien da vi var små. Mine forældre var på alder med deres børn, og de havde en periode ikke lov til at se deres barnebarn der var nogle år yngre end min bror og jeg. Så vi var som en slags børnebørn for dem. Der kaldte vi mandens mor for farmor, og mandens farmor kaldte vi oldemor. :o)
aug 2013
Det har aldrig været forvirrende for mig eller mine søskende, for vi ved jo godt hvem der er vores biologiske familie , og hvem der ikke er. Så for os er det jo bare naturligt
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
mine tanter, onkler osv har ingen "titel" men blot navne. Det samme gælder min mors tanter/onkler osv.
Min far har tilgengæld lidt familie tilbage som af hele familien kaldes tante eller onkel +navn (sjovt nok er alle tante og ikke moster uanset den egentlige familierelation). Min far er tysk og i hvert fald i det område han er fra, er det meget almindeligt i den ældre generation at både ens egne og ens forældres tanter/onkler/mostre osv omtales som tante eller onkel + navn, ligesom der er nogen hvor titlen nærmest er blevet en del af navnet, så de er alles tante eller onkel hehe...
Ang bedsteforældre, så kaldes min mormor + morfar for bedstemor/far. Min farmor osse, blot på tysk (Oma) så det var jo meget nemt.
Men mit indtryk er at i de fleste familier er det ene hold bedsteforældre bedstemor/far og det andet farmor/far (eller mormor/far)
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Omtaler jeg min mor, ja så siger jeg altid mor, så ved folk jo hvem jeg taler om, nævner jeg hende ved navn, så er det ikke sikkert de ved, hvilken relation jeg har til hende.
Det er det jeg godt kan lide ved at bruge titlerne, folk ved hvilken relation man har til den man taler om, så det giver god mening.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.140
Det samme når de taler til min nevø på 4, så er det farmor og bedstefar, hvilket de også siger om hinanden til ham
Jeg siger da også til min nevø "Gå hen og hent far" f.eks, om min bror
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Jeg snakker dog ikke med min far, men når jeg omtaler ham, så er det stadig Far..
Når min mor omtaler min far overfor mig, siger hun Far..
Er det overfor andre, så er det ved hans fornavn..
Min mor og stedfar kalder indbyrdes hinanden ved fornavn (min mor siger mest Skatter).. Men er det overfor mine søstre (deres fælles børn) så siger de Mor og Far..
Min stedfar kalder jeg for Kim (hans navn) eller Kimsefar..
Jeg har ingen farmor og farfar..
Farfar døde før jeg overhovedet blev tænkt på, og min farmor døde for 2 1/2 år siden..
Min farmor kaldte jeg for Oma (farmor/mormor på tysk)..
Min mormor kalder jeg for Momse..
Min rigtige morfar døde da min mor var 12 år gammel, men ham der har været som en morfar for mig (og mine 3 søskende) siden jeg var 5 uger gammel kalder jeg for Møffe..
Momse og Møffe er desuden gift for anden gang..
maj 2004
Jeg tænker bare at det må være forvirrende for den lille pige, når hun begynder at lære navnene på de forskellige mennesker i hendes nærhed, og det går op for hende, at mormor og morfar ikke er hendes fætter og kusines mormor og morfar. I starten er det jo ikke gået op for barnet, at mormor fx ikke hedder mormor, men faktisk har et rigtigt navn - og så skal hun oveni i det også forholde sig til, at mormor pludselig har tre navne.
Men perioden med forvirring er måske meget kort, så det er nok ikke noget der skaber problemer for nogen. :o) Jeg er ihvertfald bare glad for, at min mors forældre kun hedder mormor og morfar og min fars forældre kun hedder bedstemor og bedstefar. Jeg kan, i en alder af 21 år, stadig ikke helt forholde mig til, at min bedstemor og bedstefar faktisk er mormor og morfar for min kusine. Men det er jo også fordi, vi alle sammen - både børn og voksne - kalder dem bedstemor og bedstefar. :o)
sep 2008
Da min fars side af familien er tysk, så er ordet det samme for mormor og farmor..
Så det har været utroligt nemt at omtale min farmor overfor mine kusiner (hun var deres mormor), for vi sagde jo bare Oma..
Min mor er enebarn på min mormors side.. Så der kan hun kun blive kaldt for mormor/momse..
sep 2008
Det lyder simpelthen for dumt..
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
maj 2004
Men jeg kan godt forstå, at det er lidt mærkeligt for nogle, for mine forældre går jo ikke og kalder mig datter, og mine bedsteforældre kalder mig ikke barnebarn. De kalder mig jo ved mit navn eller evt. kælenavn.
jul 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 10
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.469
min kæreste hedder Far, hvad jeg kommer til at hedde må tiden vise, men har det ambivalent med ordet "mor" men om jeg vænner mig til det må tiden jo vise..
Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre?