4.711 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre? Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre?

I anledning af at min svigerinde har fået en lille datter, og mine svigerforældre derfor ikke længere kun er farmor og farfar, men nu også er mormor og morfar, er jeg kommet til at tænke på traditionen med at bruge titler til sine familiemedlemmer.

Jeg har altid kaldet mine forældre for mor og far. Da vi var små omtalte og tiltalte de også hinanden mor og far, men nu hvor min bror og jeg er ældre, tiltaler mine forældre hinanden ved deres navne. Det er dog forskelligt om de omtaler hinanden mor/far eller ved deres navne overfor os. Hvis jeg fx spørger min mor "Hvor er far henne" kan hun svare "Anders er ude og løbe" eller noget i den stil. Nogle gange omtaler hun ham også far. Og det samme gør min far.

Men jeg kender flere, hvor børnene (forskellige alder) kalder deres forældre ved navn. Jeg har indtryk af, at det er mere normalt i nogle familier, at man bruger navn og ikke titel.

Mine svigerforældre kalder næsten altid hinanden mor og far, eller farmor/farfar og nu også mormor/morfar overfor børnebørnene.

Jeg har altid brugt mormor og morfar, fordi de kun har os, og derfor kun er mormor/morfar. Min farmor/farfar kalder vi alle bedstemor og bedstefar, fordi de både er farmor/farfar og mormor/morfar.

Min kæreste forældre er som sagt nu både farmor/farfar og mormor/morfar - kan det ikke skabe problemer for børnene, at nogle siger farmor/farfar og nogle siger mormor/morfar?

Hvordan tiltaler I jeres forældre og evt. bedsteforældre, og hvad er mest naturligt for jer?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre?
  • #1   27. jul 2014 Det har børnene helt styr på - det med mormor/farmor osv. I vores familie har vi flere der er både mor- og farmor/far.
    vi bruger også betegnelser i min familie, men i min mands familie siger de fornavne, det synes jeg virker mere upersonligt, for der er mange "Mette"r men der er kun én mor smiley

Her er vi så også en sammenbragt familie, så min mands børnebørn har en mormor der er alene, og så har de deres morfar og mig, og jeg bliver så bare kaldt ved fornavn, desuden har de også en farmor og farfar. Men det giver ingen problemer overhovedet for børnene eller os andre, vi ved hvem vi taler om smiley

• #2   27. jul 2014 Jeg kalder min mor og far , ja for mor og far smiley Nu er mine forældre skilt, og har været det siden jeg var 2. Men når de omtaler hinanden, så siger de f.eks " Hvordan går det med din mor/far? " . Min mor og stedfar kalder hinanden ved navn når de omtaler hinanden, pånær når det er overfor mine brødre, så siger de også f.eks " far ringer om 5 minutter".

Jeg har aldrig brugt bedstemor/bedstefar, har altid syntes det lyder vildt forkert. Men har derimod altid brugt mormor/morfar , og farmor/farfar. Også selvom min farmor og farfar også er mormor og morfar for mine fætre smiley

Ja og jeg kalder altså stadig dem for mormor og farmor/farfar, og det vil jeg fortsætte med. Min ene moster omtaler jeg også som Moster, og ikke hendes navn , også når jeg tiltaler hende smiley

• #3   27. jul 2014 Min forældre tiltaler hinanden ved navn, men omtaler de hinanden eller fortæller noget den har gjort/gør siger de mor/far (mormor/morfar over for børnebørnene).. Jeg kalder dem også mor og far og mine bedsteforældre har altid heddet mormor/morfar og farmor/farfar..
    Min mormor har kun døtre, så hun er kun mormor, men min farmor havde både drenge og piger.. Det var lidt forvirrende som helt lille at min farmor var min kusines mormor, men det vænnede man sig jo hurtigt til..

Min kærestes mormor blev kaldt bedste og hans nulevende morfar bliver kaldt bedstefar eller Beffi af hele familien - oldebørn, børnebørn, svigerbørnebørn og til tider også hans egne børn, som dog også kalder ham far.

Min svoger kalder derimod sine forældre ved navn - men hans mormor for mormor.. Det er super unaturligt for mig, når nogen kalder deres forældre ved navn!

• #4   27. jul 2014 Mine forældre er mor og far, og selvom de har været skilt de sidste 9-10 år, omtaler de stadig hinanden som mor og far når de snakker med os, selvom jeg er den mindste og er 19 år i dag. Men jeg synes det er rart.

Mine bedsteforældre er desværre døde, men jeg havde mormor (hun havde kun os) og bedste (vi havde kun min bedstemor, så vi kaldte hende bedste) som havde flere børnebørn. smiley
    Mine forældre bliver kaldt bedstefar/bedstemor af alle deres børnebørn, det gør det lidt lettere. Men nej jeg tror ikke det er et problem for børn at de ikke kalder dem det samme, for de kender jo personen med det "navn" de er vokset op med at bruge.
    Min mor bliver jo også både kaldt mor, svigermor og bedstemor, udover hendes rigtige navn smiley Og det giver ingen problemer.

• #5   27. jul 2014 For mig er det mest naturligt med titel
    Det har jeg altid selv brugt
    Og det gør mine børn også

• #6   27. jul 2014 mor far og mormor

og mine forældre siger stadig mor og far, osse selvom de er skilt
    så er det stadig, "har du snakket med far"

• #7   27. jul 2014 Jeg tror ærligtalt også jeg ville blive hamrende forvirret, hvis mine forældre pludselig kaldte hinanden ved navn , altså overfor mig. Når de er samme til min fødselsdag osv, så tiltaler de selvfølgelig hinanden med navn, og ikke hej far/mor, ahahahaha smiley

• #8   27. jul 2014 Jeg kalder i øvrigt også begge mine mostre for moster og så deres navn.. Men på min fars side kalder jeg alle ved navn, da jeg ikke har et forhold til dem som jeg har med min familie på min mors side..

Vi er 5 søskende, men jeg er den eneste mine forældre har sammen.. Mine to ældre søstre er min mors og mine to ældre brødre er min fars og de to har desuden også to forskellige mødre.. Mine søstre kalder min far for far, men mine brødre kalder ikke min mor for mor.. Men de omtaler dem som mor og far hvis de snakker med mig om dem.. Min bror kan fx godt spørge mig "Hvad laver mor?" Men han kalder hende Lene..

Desuden kalder min ene bror ikke min far for far, da han først kom ind i vores familie da han var 22, fordi hans mor ikke ville lade min far se ham - så han har en stedfar som han altid har kaldt far..

PS> De fleste synes vores familieforhold er mega besværlige.. smiley

• #9   27. jul 2014 Hos mig er det forekommet med min kusine og fætter. Hos mig var det mormor og morfar og hos dem var det farfar og farmor smiley

Det synes jeg ikke der var noget galt eller mærkeligt i smiley

Her bruges titler til alt. Nogle gange kan jeg glemme hvad folk rent faktisk hedder fordi vi bruger navne så sjældent smiley

• #10   27. jul 2014 Tine: Jeg kalder også min faster ved hendes navn, jeg er nemlig heller ikke ligeså tæt med min fars familie, som med min mors. Og er også kun min ene moster jeg er tæt ved, den anden moster kalder jeg ved navn, når jeg en sjælden gang imellem ser hende smiley

• #11   27. jul 2014 Rikke> jeg ville også blive snotforvirret hvis min far sagde "Lene er lige ude at tisse" I stedet for mor..!
    Jeg bliver også selv kaldt moster af mine niecer og ene nevø, men min anden nevø, som jeg også er gudmor til, kalder mig aldrig andet end Tine - og ikke faster selvom vi prøvede en overgang da han var lille - fordi vi ikke har et tæt forhold.. det er jeg så lidt ked af, men det er pga hans mor..

• #12   27. jul 2014 Når ja, mine forældre tiltaler jo selvfølgelig også hinanden ved navn.

Jeg bruger ikke titel til andre end min familie, medmindre jeg snakker om dem selvfølgelig. Da mine nevøer var små, blev jeg kaldt moster Solvej, men det gik ret hurtigt over smiley så nu er det bare Solvej, meget nemmere, de har så også kun en moster til, som de stortset aldrig ser, og det vrimler jo ikke ligefrem med folk der hedder Solvej, så det giver egentligt ingen mening at skulle forlænge mit navn smiley

• #13   27. jul 2014 Jeg kan heller ikke forestille mig at skulle kalde mine forældre for andet end mor og far, eller mine bedsteforældre for andet end deres titler.

Mine fastre kalder jeg nogle gange fx "Faster Mie", og nogle gange bare navn. Jeg tror vi omtaler dem som faster + fornavn, men tiltaler dem ved fornavn.

Det er sjovt som folk har forskellige traditioner og det er tydeligvis vidt forskelligt hvad der er naturligt for folk, at kalde sin familie. Især i de sammenbragte.
    Min kærestes nieces biologiske forældre bor ikke sammen, så hun har mor, morfar og bedste - og far, farmor og farfar, som ikke er biologiske. Så har hun sin biologiske far, som også hedder far (da hun var yngre sagde hun, at hun havde to fædre - sin rigtige far (min svoger) og sin biologiske far) og farens forældre, der hedder *navn*'s forældre, og ikke farmor/farfar.

Puha, det er forvirrende!

• #14   27. jul 2014 Børnene kan jo sagtens finde ud af at farmor også kan være andres mormor.
    Netop fordi ordene giver så god mening. Det kræver nok mere af den voksne at reagere på både og smiley
    Med mindre den voksne har et ønske om at de ikke skal kalde dem F.eks. Mormor, hellere vil være 'bedste' 'navn' eller i den dur, så ville jeg da vælge det der ligger i sagens natur.

• #15   27. jul 2014 Kalder mine forældre for mor og far, de omtaler hinanden som mor og far overfor os. Når de snakker til hinanden er det altid hr. og fru. larsen de bruger - lidt sjovt at høre på. Min søster kalder jeg søs, min morfar kalder jeg bedstefar. Min farmor, farfar og bedstemor er døde.. Min faster kalder jeg faster og så hendes navn. .Min mors onkel og tante har altid været en slags bedsteforældre for os, så dem kalder vi "onkel" og "moster" .. lidt sjovt - og underligt, hæhæ :D.

• #16   27. jul 2014 Jeg omtaler også min mors mostre for moster Gerda og moster Elsa. Men jeg tiltaler dem ved deres navn, uden titler. :o)

Til gengæld har mine forældre et vennepar, der har været som en del af familien da vi var små. Mine forældre var på alder med deres børn, og de havde en periode ikke lov til at se deres barnebarn der var nogle år yngre end min bror og jeg. Så vi var som en slags børnebørn for dem. Der kaldte vi mandens mor for farmor, og mandens farmor kaldte vi oldemor. :o)

• #17   27. jul 2014 Hvis jeg snakker med mine brødre,så kalder jeg faktisk også deres far og mor, ja for far og mor. Jeg har 2 brødre på min fars side, og 2 på min mors . Altså hvis jeg er ude ved min mor, og jeg skal omtale mine brødres far til dem, så siger jeg også " Hvor er far henne?" Men jeg kalder jo ikke min stedfar for far når jeg tiltaler ham, så kalder jeg ham ved navn smiley Og da min far var sammen med hans eks, omtalte jeg også hende som mor, når jeg snakkede med mine brødre, selvom jeg jo selv tiltalte hende ved navn.

Det har aldrig været forvirrende for mig eller mine søskende, for vi ved jo godt hvem der er vores biologiske familie , og hvem der ikke er. Så for os er det jo bare naturligt smiley

• #19   27. jul 2014 Mine forældre er mor og far.. de veksler mellem mor/far og navne om hinanden overfor os, men tror ved eftertanke mest det er mor/far der bruges.

mine tanter, onkler osv har ingen "titel" men blot navne. Det samme gælder min mors tanter/onkler osv.
    Min far har tilgengæld lidt familie tilbage som af hele familien kaldes tante eller onkel +navn (sjovt nok er alle tante og ikke moster uanset den egentlige familierelation). Min far er tysk og i hvert fald i det område han er fra, er det meget almindeligt i den ældre generation at både ens egne og ens forældres tanter/onkler/mostre osv omtales som tante eller onkel + navn, ligesom der er nogen hvor titlen nærmest er blevet en del af navnet, så de er alles tante eller onkel hehe...

Ang bedsteforældre, så kaldes min mormor + morfar for bedstemor/far. Min farmor osse, blot på tysk (Oma) så det var jo meget nemt.
    Men mit indtryk er at i de fleste familier er det ene hold bedsteforældre bedstemor/far og det andet farmor/far (eller mormor/far)

• #20   27. jul 2014 Jeg er skilt fra mine børns far, men når jeg snakker med dem om deres far, så siger jeg også "har du snakket med far om det"? ... men det er jo fordi jeg snakker med DEM, det ER deres far, når jeg snakker med andre om ham, ja så nævner jeg ham selvfølgelig ved navn.
    Omtaler jeg min mor, ja så siger jeg altid mor, så ved folk jo hvem jeg taler om, nævner jeg hende ved navn, så er det ikke sikkert de ved, hvilken relation jeg har til hende.
    Det er det jeg godt kan lide ved at bruge titlerne, folk ved hvilken relation man har til den man taler om, så det giver god mening.

• #21   27. jul 2014 Mine forældre er far/mor - og når de snakker med os siger de også far/mor om hinanden - og de bruger også mormor om min mormor når de teler til os smiley
    Det samme når de taler til min nevø på 4, så er det farmor og bedstefar, hvilket de også siger om hinanden til ham smiley

Jeg siger da også til min nevø "Gå hen og hent far" f.eks, om min bror smiley

• #22   27. jul 2014 Jeg kalder min mor og far, for Mor og Far..
    Jeg snakker dog ikke med min far, men når jeg omtaler ham, så er det stadig Far..

Når min mor omtaler min far overfor mig, siger hun Far..
    Er det overfor andre, så er det ved hans fornavn..

Min mor og stedfar kalder indbyrdes hinanden ved fornavn (min mor siger mest Skatter).. Men er det overfor mine søstre (deres fælles børn) så siger de Mor og Far..

Min stedfar kalder jeg for Kim (hans navn) eller Kimsefar..

Jeg har ingen farmor og farfar..
    Farfar døde før jeg overhovedet blev tænkt på, og min farmor døde for 2 1/2 år siden..
    Min farmor kaldte jeg for Oma (farmor/mormor på tysk)..

Min mormor kalder jeg for Momse..
    Min rigtige morfar døde da min mor var 12 år gammel, men ham der har været som en morfar for mig (og mine 3 søskende) siden jeg var 5 uger gammel kalder jeg for Møffe..
    Momse og Møffe er desuden gift for anden gang.. smiley

• #24   27. jul 2014 Det lyder ikke til at være et problem, at børnene kalder bedsteforældrene noget forskelligt. :o)

Jeg tænker bare at det må være forvirrende for den lille pige, når hun begynder at lære navnene på de forskellige mennesker i hendes nærhed, og det går op for hende, at mormor og morfar ikke er hendes fætter og kusines mormor og morfar. I starten er det jo ikke gået op for barnet, at mormor fx ikke hedder mormor, men faktisk har et rigtigt navn - og så skal hun oveni i det også forholde sig til, at mormor pludselig har tre navne.

Men perioden med forvirring er måske meget kort, så det er nok ikke noget der skaber problemer for nogen. :o) Jeg er ihvertfald bare glad for, at min mors forældre kun hedder mormor og morfar og min fars forældre kun hedder bedstemor og bedstefar. Jeg kan, i en alder af 21 år, stadig ikke helt forholde mig til, at min bedstemor og bedstefar faktisk er mormor og morfar for min kusine. Men det er jo også fordi, vi alle sammen - både børn og voksne - kalder dem bedstemor og bedstefar. :o)

• #25   28. jul 2014 CTS - Der har vi haft det meget nemt i min familie..

Da min fars side af familien er tysk, så er ordet det samme for mormor og farmor..
    Så det har været utroligt nemt at omtale min farmor overfor mine kusiner (hun var deres mormor), for vi sagde jo bare Oma.. smiley

Min mor er enebarn på min mormors side.. Så der kan hun kun blive kaldt for mormor/momse.. smiley

• #28   28. jul 2014 Jeg kunne aldrig finde på at kalde mine forældre eller bedsteforældre ved deres fornavne..

Det lyder simpelthen for dumt..

• #30   28. jul 2014 Her har vi altid brugt mor, far, mormor, morfar osv... smiley

• #31   28. jul 2014 Ja, jeg ville nemlig også føle det meget mærkeligt og unaturligt, at kalde dem ved fornavn. For mig virker det så upersonligt, og som om jeg ikke har den nære relation til dem, som jeg jo har, i og med at de er mine forældre (og bedsteforældre).

Men jeg kan godt forstå, at det er lidt mærkeligt for nogle, for mine forældre går jo ikke og kalder mig datter, og mine bedsteforældre kalder mig ikke barnebarn. De kalder mig jo ved mit navn eller evt. kælenavn.

• #32   29. jul 2014 Jeg kalder mine bedsteforældre mormor, morfar osv, men mine forældre ved fornavn, fordi jeg har to mødre, og ingen far, så det er lidt svært at sige "mor" for så ved de ikke hvem man mener xD

• #33   29. jul 2014 min kærestes mor og far er farfar og Bedste. Sådan blev det bare. min mor og hendes mand kommer nok til at hedde deres navne for det gør de for mig.
    min kæreste hedder Far, hvad jeg kommer til at hedde må tiden vise, men har det ambivalent med ordet "mor" men om jeg vænner mig til det må tiden jo vise..

Kommentér på:
Hvad kalder man mor og far og bedsteforældre?

Annonce