{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.319 visninger | Oprettet:

dilemma HJÆLP HG! :) {{forumTopicSubject}}

Jeg står i et rigtig dumt og træls dilemma. Jeg troede egentligt, at jeg havde fundet ud af det, men er nu alligevel kommet i tvivl. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..

Det er selvfølgelig et total luksus problem, det ved jeg godt, men alligevel går det mig på.

Jeg er jo lige flyttet sammen med min kæreste, og han har i et halvt års tid sparet op til en ny computer med helt nyt tilbehør, altså både computer, skærm, mus og tastatur. Han får derudover en ny kontorstol fra ikea, da hans gamle er ved at være godt slidt.
Han har generelt haft flere penge end mig i det halve år, og det er helt okay, det under jeg ham virkelig, men samtidig er jeg en smule misundelig, ved det er en grim ting, men åh altså.

Jeg havde sparet en god slat penge sammen til hundehvalp, min store drøm, da jeg blev inviteret med svigerfamilien til mallorca, men jeg skulle selv betale, det gjorde jeg selvfølgelig for jeg ville gerne med og have den oplevelse sammen med min kæreste. Min opsparing røg derfor ned på 1500 kr.
Vi fik så en lejlighed her d. 1 september, hvor der desværre kun er tilladelse til en hund, men i mellemtiden har jeg fået opsparingen op på knap 8000 kr igen, fordi jeg simpelthen har sparet alt hvad jeg kunne.
Det skal måske lige nævnes at jeg boede hjemme, så min mor lod mig bo gratis mod at jeg hjalp til derhjemme osv.

Men nu står jeg bare i et kæmpe dilemma, på den ene side har jeg 8000 kr som jeg kan lægge til side til min helt store drøm, som måske kan gå i opfyldelse om 1 år eller måske først om 5-10 år.
på den anden side, spiller jeg rigtig meget sammen med min kæreste, og da min bærbar er død, har jeg fået lov til at få hans, og den spiller også ok lige nu, men vi ved ikke hvor længe den kan klare det. Og efter at have set ham gå shop amok i computer ting, og se hvor fedt det hele bliver ovre ved hans bord. Får jeg bare endnu mere lyst til også at få en god computer med skærm og ny kontorstol (alt det andet har jeg allerede)
Jeg har pt bare hans aflagte computerting, hans gamle grimme skærm som sådan set fungere fint nok, hans gamle computer, som også er fin, ikke så god til gaming, men den fejler ellers intet, men den skal også bruges til skole når jeg starter.
et tastatur, en mus og en musemåtte som han ikke kunne bruge, men som dog var nyt da jeg fik det af ham.

Problemet er bare at jeg kun har råd til en af delene, for jeg ved der kommer til at gå rigtig rigtig lang tid (nok flere år) før jeg får så meget på opsparingen nu, da jeg ikke kan smide så mange penge til opsparing hver måned som det er nu.

At få en hund mere er klart mit største ønske, men det er så mange hvis'er i det, at jeg slet ikke ved om det bliver muligt så længe vi bor her, og det skal vi jo nok nogle år.
Computer er nok ligeså meget fordi min kæreste får så meget nyt pt, hvilket jeg er glad for på hans vegne og er også dybt taknemmelig for at få hans gamle ting, men det er bare ikke det samme som at have sit eget helt nye.. Men det bliver jo heller ikke ved med at være nyt.

Så hvad synes i? hvad ville i have gjort? smiley
Undskyld det blev så langt.

Og så lige for at gøre det klart, er der selvfølgelig ingen dårlige følelser eller andet overfor min kæreste. Han ved godt at jeg er lidt trist over det, men også at jeg på ingen måder bebrejder ham for det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dilemma HJÆLP HG! :)
  • #1   15. sep 2014 Jeg havde købt en røvfuld tøj smiley

    For mig lyder det til at nyt udstyr trækker mest og det kan jeg godt forstå. I lyder til at nyde hinandens selskab, især når i kan spille sammen og hvis ny hund er langt ude i horisonten, så ville jeg gå for hvad der kunne skabe glæde nu og så spare op stille og roligt igen smiley


  • #2   15. sep 2014 Hvis du kan se flere år i øjnene uden at kunne spare op, så vil du risikere at få store problemer hvis din hund bliver syg og skal til dyrlægen, så så længe der ikke er den fornødne luft i økonomien til at der er et fornuftigt overskud til at du kan ligge en pæn portion penge til at sikre du kan have hund uden at skulle bekymre dig om at økonomien vælter, så synes jeg ikke du skal købe hund...

    Om du så skal passe på pengene eller du skal købe computer ved jeg ikke, måske der er noget godt med brugt at få til en rimelig pris så du ikke dræner opsparingen helt.

    Måske det på sigt kunne blive et fælles projekt med hunden så I kunne være 2 om både anskaffelse og de udgifter der uundgåeligt vil være forbundet med at blive en ansvarlig hundeejer...

    Når du også kan lide at rejse, så kunne det måske også være rart at der stadig er lidt tilbage til den slags ...


  • #4   15. sep 2014 Vi har jo allerede Lucky, så økonomi i forhold til at have hund er der helt styr på. Tror måske jeg har skrevet det lidt forkert. Men der er ikke økonomi til at spare så meget op på kort tid igen, det vil tage lang tid. Vi har en opsparing kun til dyrlæge og så har vi sygesikring på Lucky, hvilket den næste også skulle have. Så økonomien er til en hund mere, men boligforholdene er ikke, fordi vi kun må have en hund her.
    hund er et fællesprojekt, men det er klart en større drøm for mig end for min kæreste, men vi ville begge være klar på at proitere hund over andre ting.

    Planen er ikke at vi skal ud og rejse de næste mange år, det var rigtig dejligt at komme til mallorca, men det er langt ude i fremtiden. Måske hvis der er råd til det små ture til nabolandende eller england men det er også det og som sagt ikke noget vi har planer om.

    Computer bliver aldrig købt brugt her i huset, ikke i de computerklasser vi er i i hvert fald, vil simpelthen ikke risikere at lortet fejler noget eller går i stykker uden at have en garanti osv på den. Jeg er nok en af dem der køber computer som man også skal købe hund smiley
    Så uanset vil opsparingen ryge, for jeg kan ikke få en computer der er god nok til det jeg skal bruge den til (med garanti osv) til under 6000 kr.

    C.E det er netop der mit dilemma lægger. Det ene kan skabe glæde her og nu sammen med min kæreste, det er klart en "hobby" vi har sammen og som vi begge nyder at dele med hinanden. Egentligt er det ham der har slæbt mig ind i det, men må indrømme at jeg er blevet bidt af det i løbet af de sidste 4 år.
    Hund derimod kan skabe glæde for hele familien (os og lucky) men det er ikke her og nu, men et sted ude i fremtiden. Hvis jeg er heldig om et år når der igen er afdelingsmøde, er jeg uheldig så om mange år.


  • #5   15. sep 2014 Hvis det at få en ny hvalp ligger så lagt ud i fremtiden kan du da nå at få sparet op igen smiley
    Gå da efter den pc, så du og din kæreste kan lave noget i fællesskab. Det betyder altså rigtigt meget for parforholdet smiley


  • #6   15. sep 2014 Hvis jeg var dig v,ille jeg blive ved med at bruge den gamle computer ,når den nu virker, og så lade din opsparing stå ,enten til den gamle computer ikke kan mere ,eller til noget andet du gerne vil ha fx en hund mere, eller noget andet Det kan jo være svært at spare så mange penge op som du har nu smiley

  • #7   15. sep 2014 Jeg ville helt klart købe en ny computer hvis det betyder meget for dig. Netop fordi det jo ikke er tilladt med mere end en hund, og du slet ikke ved om I kan få ændret den regel .



  • #8   15. sep 2014 Hehe jeg er overhovedet ikke IT menneske, men når jeg spiller skal det sgu funke ellers sidder jeg og brokker mig over lag hver femte sekund.
    Jeg har indtil nu spillet på min dell bærbar, som ikke var lavet til spil overhovedet! der var lag og da jeg startede for 3-4 år siden sad jeg og brugte den der mousepad der er på bærbaren, det er altså svært at spille WOW på bærbar uden en ordentlig mus. smiley Jeg tror aldrig jeg har hørt så mange: WHAT?! på en gang fra min kærestes venner, som da han fortalte dem hvordan jeg sad og spillede.

    Jeg får jo som sagt hans bærbar, som er bedre end min gamle, men stadig ikke i top, så jeg får min egen, men en stationær kunne da klart være fedt.

    Lucky er bestemt ikke en trunte hihi, han er en lille konge som gerne bestemmer ALT herhjemme hvis han får lov, det er han bestemt, men når det gælder andre hunde vil han bare gerne lege. Han ville elske at have en hvalp/hund herhjemme. Vi har passet hunde over flere omgange og Lucky elskede det lige højt hver gang. Han er simpelthen den mest fantastiske hund når det kommer til det sociale både overfor mennesker og for hunde. Så der ville ikke være betænkeligheder ved at få en mere smiley


  • #9   15. sep 2014 Rikke det er lige min tanke, jeg aner ikke om det bliver aktuelt med en hund mere i nærmeste fremtid, for jeg vil jo bo her til vi bliver nød til at flytte (ungdomsbolig)

    Det betyder klart meget for mig at bruge den tid sammen med min kæreste. Pt sidder vi pænt på skift ved computeren imens den anden sidder på mobilen og røvkeder sig imens, fordi vi vil være sammen og der alligevel ikke er andet at lave. Vi venter nemlig på at hans nye computer bliver færdig.
    Men når den kommer kan vi jo godt spille sammen, computeren vil bare ikke være ligeså god som en stationær, og jeg ved ikke hvor længe den kan holde, for den er ikke lavet til gaming. og jeg kan ikke undvære den til skolebrug.


  • #10   15. sep 2014 Mjaaa... det kommer jo an på hvad de er vigtigt for en. Jeg er sådan en som bruger tingene indtil de ikke kan mere eller er blevet så gamle at de ikke kan følge med til det jeg skal bruge dem til. Min bærbare er f.eks. kun lige knap et år gammel, da min gamle bærbare stod af lige før jul, mens min PC er over 7 år gammel for den fungerer upåklageligt til det jeg nu skal bruge den til.

    Men er man sådan en hvor det skal være nyt og tidssvarende, så prioriterer man jo anderledes.

    Så jeg ville have beholdt opsparingen og brugt de gamle udstyr, men spørgsmålet er jo hvad vil du helst?


  • #12   15. sep 2014 Du spørg på et hundesite - selvfølgelig skal du gemme de penge til din kommende hund!
    Lur mig om det ikke ubevist er hvad du håber at få af svar.. Ellers havde du spurgt på et spilforum smiley


  • #13   15. sep 2014 M.I. det gør jeg også normalt, men bærbaren kan netop ikke i længden holde til det jeg bruger den til, men uanset skal bærbaren jo bruges til skolebrug.
    Så den ville ikke ryge ud. Og hvis jeg køber en stationær kommer den også til at køre til den ikke kan mere, og får udskiftninger i de ting der går i stykker i løbet af årene hvis det ellers er noget der kan fikses og det kan betale sig i forhold til prisen.
    Min gamle bærbar døde for en månedstid siden, simpelthen fordi den ikke kunne mere, den blev 4 år gammel..

    Czajkowski, jep det er jeg vidst ret kendt for, jeg overtænker altid alt og har virkelig svært ved at tage store beslutninger, fordi jeg altid er bange for at tage den forkerte smiley Det er kun når det kommer til lucky at mine beslutninger ofte kommer hurtigt haha..
    Lucky bliver meget ked af når hundene tager hjem og er generelt en fantastisk og social hund. Så lige der er der ingen betænkninger.

    Jeg havde valgt hund nr 2 for et par måneder siden da jeg snakkede om det med kæresten sidst. Men nu hvor vi er flyttet er jeg blevet i tvivl igen.
    For der er ingen tvivl om at hvis jeg kunne gå ud i morgen og købe en hund eller en computer så tog jeg hunden. Men da der er så lang vej til hunden og så kort til computeren frister det virkelig.


  • #14   15. sep 2014 Hvis du står foran et så vanskeligt valg,
    Og skal ha det afgjort prompte.
    Så er det et såre fornuftigt princip,
    At platte og krone om det.
    Ikke at valget skal ske pr. Hasard,
    Mens du selv står og måber.
    Men lige i det mønten er kastet til vejrs,
    Da ved du precist hvad du håber..

    Vist nok noget piet hein..


  • #15   15. sep 2014 Ginne, jeg er ikke medlem af nogen spilforummer, så jeg skrev herinde fordi jeg ved at der altid kommer nogle gode svar og nogle gode argumenter.
    Jeg har ikke haft en computer der kunne spille i et halvt år, så jeg sidder kun på HG pt. smiley

    Selvom jeg endnu ikke er blevet overbevist om noget, har det bestemt sat nogle tanker igang.


  • #16   15. sep 2014 Altså jeg tænker at du risikere jo at skulle vente i 3-5 år før du kan få en ny hund. Så ville det da være 500 gange federe at få den computer du drømmer om, og så spare lidt op hver måned, så du i sidste ende får sparet op til begge dele. Det er i hvert fald sådan jeg ville tænke.

    Jeg ved godt at jeg sikkert ikke siger det du ønsker, men I er lige flyttet ind et sted hvor det kun er tilladt med 1 hund, og i aner ikke om I kan få ændret den regel, og det kan først testet om knap 1 år. Hvilket vil sige der går minimum et år får du kan købe ny hund ( længere hvis det bliver nedstemt).

    Så ja jeg havde klart købt computeren. Men det er jo helt dit eget valg, vi andre kan jo ikke træffe afgørelsen for dig.


  • #17   15. sep 2014 Jeg tror egentligt mit problem er, at jeg virkelig gerne vil have den computer, men samtidig er pisse bange for at jeg fortryder hvis jeg så om et år alligevel får mulighed for en hund og jeg så ikke har pengene til at købe en.

    Jeg kan vel +/- spare 500 kr op i måneden, det er 6000 kr på et år, som vores budget er dagsdato, det vil ændre sig i løbet af det næste år.. Men 6000 kr kommer man bare ikke skide langt med når man skal købe hund med stamtavle.


  • #18   15. sep 2014 Jeg bliver lige lidt nysgerrig og det kan sagtens være at mit regnestykke ikke går op.

    MEN. Hvis du "kun" kan lægge 500 kr. til side det næste år. Hvor meget vil økonomien så ændre sig efterfølgende? Det jeg tænker er at hvis du ikke kan spare yderligere op, hvordan kan du så få 500 kr. til at løbe til en hund mere pr. mdr. Og det er som sagt et rent retorisk spørgsmål fordi jeg ikke selv kan få det til at give mening. Måske jeg har overset noget i farten?

    HVIS jeres økonomi ændre sig efter et års tid. Så kan du jo til den tid spare mere og hurtigere op og så er der måske ikke så langt til at kunne få både computer nu og hund om et par år? smiley


  • #19   15. sep 2014 C.E jeg ved ikke 100% endnu hvor meget og hvordan og hvorledes det kommer til at ændre sig. og da vi ikke har boet her en måned endnu, vil der jo også lige komme nogle ting som både kan være billigere og dyrere end forventet, f.eks, har vi sparet en del på internet, som jeg havde sat højere på vores budget.

    Jeg bruger igennemsnit 300 kr på lucky i måneden, men han har så heller ikke haft brug for dyrlæge udover det årlige tjek. (endnu) udover det smider jeg 200 kr på en opsparing til evt dyrlæge hver måned, som i forvejen har nogle tusinde fra min børneopsparing, som kun er til Lucky. og så har han en sygeforsikring hvor vi har er det 1000 kr i selvrisiko og så skal vi kun betale 10% af resten af regningen, så vi er rimelig godt dækket ind, det er incl i de 300 kr.

    500 kr er sat efter at vi så ikke skal leve 100% som hvis vi havde 2 hunde det næste år, men så har plads i økonomien til lidt ekstra. f.eks. har jeg vores madpost højt, der kunne vi måske spare 500 kr mere.. det ville være 1000 kr i måneden.. egentligt tror jeg det er et spørgsmål om hvor stramt jeg vil lægge vores budget det næste år, i forhold til opsparing.
    Men vi skal lige have styr på alle regninger inden jeg ved hvor meget jeg præcist kan lægge på en opsparing. min kæreste går meget op i god kød, så har det også lidt svært med at skulle spare på hans "luksus" for at jeg kan få flere penge på "min" opsparing.


  • #20   15. sep 2014 Okay, så er jeg med smiley

    Jamen det er nok en helt ned i maven følelse du skal have frem. I mine øjne vil man altid kunne spare sammen til noget. Muligvis der går længere tid, men det er ikke fordi man kaster det bort.

    Om i så kan gøre det om et år hvis husreglerne bliver ændret, eller om i skal vente to er jo ikke så stort et gap igen smiley


  • #21   15. sep 2014 Min computer tid udløber nu, så vil lige sige tusind tak for alle svarende, de har hjulpet rigtig meget.
    Hvis HG og min mobil vil arbejde sammen, kan det være jeg lige kigger ind i løbet af aftenen, ellers vil jeg svare evt nye indlæg i morgen.

    Lige pt hælder jeg mest til et kompromis med mig selv. Køre med den gamle bærbar til den ikke kan mere, men købe ny skærm og ny kontorstol. på den måde har jeg stadig omkring 6000 kr på min opsparing og jeg skal ikke pille så meget ved budgettet, og så må jeg jo tage computer vs. hund når/hvis det bliver nødvendigt. For jeg ved jo bærbaren ikke holder evigt, men måske holder den så længe at det andet er gået i orden helt af sig selv. smiley


  • #22   15. sep 2014 C.E det er det for mig, men det er nok igen fordi det er en så stor drøm, specielt fordi lucky bliver to til december og vil gerne have at han får rigtig meget glæde af en lille ny. Men sker det ikke så sker det ikke. smiley
    Nu har jeg ventet det første år på en hund nr 2, så mon ikke jeg klare et år mere. Må jo bare tage et år af gangen haha.


  • #23   15. sep 2014 Man kan i hvert fald ikke gøre så meget andet, hehe smiley

    Jeg håber du finder en løsning som er den rigtige for dig. Et kompromis er jo heller ikke dårligt som du selv er inde på.


  • #24   15. sep 2014 Det gør jeg også. Men hvis jeg kender mig selv ret, kan jeg diskutere det her med mig selv til månen og tilbage og jeg vil stadig ikke have fundet en løsning smiley

    Så det ender nok med kompromiset basta.. men nu må vi se om jeg stadig har den mening i morgen.
    Min kæreste vil ikke blande sig i det, men måske det alligevel var en god ide at tvinge ham med på råd. smiley


  • #25   15. sep 2014 Det er måske sundt nok at have tanken i noget tid smiley

    Nu ved jeg ikke om det er i dag det er kommet. Jeg ved i hvert fald fra mig selv at hvis der er noget jeg helt vildt gerne vil, så skal jeg vente et par uger med beslutningen og i nogle tilfælde er tanken helt væk fordi jeg ikke slog til med det samme og så ved jeg at det ikke er SÅ vigtigt for mig.


  • #26   15. sep 2014 Det startede I april eller deromkring og så har det været on/off siden. Min store drøm om hund overskyggede dog indtil vi fik en lejlighed med kun en hund tilladt. Men vi måtte til sidst gå på kompromis med den del hvis vi skulle sikre os en lejlighed inden skole start og det står jo selvfølgelig forrest.
    Nu er dette dog blevet drømme boligen så keg flytter ikke frivilligt medmindre de giver mig de samme ting bare med 2 hunde hehe.

    Jeg havde bestemt mig for at beholde opsparingen men nu hvor kæresten har købt alt sit bliver jeg alligevel I tvivl igen.

    Har lige snakket med ham og han ved ikke om det er en god ide at købe ny skærm så nu må jeg jo se. Men pt bliver det ikke ny computer for kan godt mærke at jeg helst ikke slipper så mange penge fra hunde opsparing smiley


  • #27   15. sep 2014 Altså hvis tingene virker er det jo bestemt også et luksusproblem smiley

    Jovist, jeg bliver da også lidt misundelig når folk køber nyt. Men så har man så mange andre glæder og jeg glemmer det egentlig hurtigt igen.

    Lad den stå et par uger. Din kæreste har lige fået nyt og det kan være trangen er helt væk om noget tid alligevel smiley


Kommentér på:
dilemma HJÆLP HG! :)

Annonce