28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.281
gode argumenter (forslag til bestyrelsen) {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at skrive et forslag til min bestyrelse omkring at holde et ekstra ordinært afdelingsmøde, for at få styr på vores husdyr reglement og ændre i nogle ting.
Men jeg bøvler lidt med det sidste punkt, som er en ændring fra 1 til 2 hunde.. Dette er selvfølgelig noget der ville skulle stemmes om, men først skal jeg jo overbevise bestyrelsen om at vi skal have kigget på det og at det hele skal op til et møde.
jeg mangler virkelig nogle gode argumenter og formuleringer til hvordan jeg skal skrive det punkt.
Jeg har pt 4 andre punkter som er: indekatte vs udekatte, besøg/pasning af hund og kat, månedlig betaling for hold af hund/kat og ting der måske kunne gøre det nemmere at overholde reglerne, og nemmere for ham der står for at håndhæve dem. Men de 4 punkter er mere eller mindre færdige, så det er kun til hold af 2 hunde jeg mangler noget.
Så kom med alle jeres gode argumenter eller formuleringer
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.281
det var da et godt argument
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.462
Så som kasper siger: hvis man opdrager dem ordentligt og selvfølgelig rydder op efter dem osv. så om der er en eller 2 jo 2 sider af samme sag.
nov 2012
Men jeg ved også at der er nogle der ikke er helt så begejstrede for 2 hunde som jeg er
men pt, skal jeg bare bruge et velformuleret og gode argumenter for hvorfor bestyrelsen skal tage det op nu og ikke til sep 2015, så må det med hvordan beboerne bliver overtalt vente
Men vil da bestemt tage med, at 2 hunde mod 1 ikke burde gøre en forskel.. Det er jo heller ikke nødvendigvis sådan at alle så pludselig ønsker to.
jul 2006
nov 2012
Vi skal i forvejen sende papirer ind med forsikring osv.
Så man kan jo bare lave så man skal ansøge inden man anskaffer sig hunden.
nov 2012
3. Jeg vil også foreslå at der kommer en afstemning der skal ændre på reglen om antal hunde fra 1 til 2, da jeg har indtryk af at flere i afdelingen ønsker at have mere end en hund, mig selv inclusiv. Der er jo nok ikke 100% enighed i denne del, men måske det var en god ide at tage det op sammen med alt det andet, så vi forhåbentligt kunne få et husdyr reglement som alle er glade for. Dette ville jo også kunne give flere penge i kassen i forhold til at gøre nogle gode ting for afdelingen. (se punkt. 4) Derudover genere to velopdragne hunde jo ikke naboerne mere end en enkelt gør. Man kunne evt gøre sådan at man kun kunne få tilladelse til en hund mere, hvis der ikke tidligere var klaget over den nuværende.
jul 2006
jul 2006
nov 2012
aug 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 179
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 5 Emner: 52 Svar: 313
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.300
Der kunne jo kræves et tillæg for det ekstra husdyr...ved at der nogle steder er forhøjet indskud, hvis man har dyr. Måske dette kunne overtale dem, når der er udsigt til penge i kassen
nov 2012
Smilende Susie, det er allerede med, det er bare i et andet punkt..
men har fået at vide af ham jeg snakker med inde fra boligforeningen at han synes at jeg skal være specifik med 2 hunde og ikke katte.. Det er som sagt heller ikke til beboerne mit forslag kommer ud til men til bestyrelsen. Og vil folk have to katte må de jo sætte det til forslag, enten til det møde der forhåbentligt kommer ud af det eller til sep 2015. Vi havde årligt afdelingsmøde i sep, så der kunne man jo også have taget det op.
Den eneste grund til jeg ikke tog det hele op på det tidspunkt, var fordi jeg ikke måtte, fordi jeg ikke boede her da man skulle stille forslagene.
dec 2012
nov 2012
Jeg vil gerne foreslå at der kommer en afstemning for at holde 2 hunde i stedet for en. Dette er der flere grunde til. For det første, har jeg indtryk af at flere beboere ønsker at holde mere end en hund, og selvom der måske ikke er helt enighed omkring dette i hele afdelingen, tror jeg det kunne være med til at gøre husdyr reglementet bedre for mange.
For nogle hunde er det også en meget stor fordel at have 2 sammen, fordi de har rigtig meget glæde af hinanden, og en hund ekstra kan give rigtig meget som vi mennesker ikke kan. To velfungerende og opdragede hunde, genere heller ikke naboerne mere end en enkelt gør, og i nogle tilfælle kan det faktisk være en fordel med to hunde, hvis de f.eks. skal være alene en hel arbejdsdag, da de så har hinanden, og derfor ikke får alene hjemmeproblemer. Dette kræver selvfølgelig at de to hunde fungere godt sammen, og at ejeren lægger det arbejde i det, som det kræver at have to hunde. Hunde er et flokdyr, og derfor synes jeg også at hundeejerne i afdelingen skal have mulighed for at have 2. Selvfølgelig er der ikke nogen der skal gå ud og anskaffe sig en hund for deres hunds skyld, men hvis de har hvad der skal til for at have to velfungerende hunde, der har glæde af hinanden, og det ikke genere naboerne, ser jeg ingen grund til hvorfor dette ikke skulle være muligt. Der er jo allerede indenfor hesteverdenen en lov om at der skal gå minimum to heste sammen, da disse også er flok dyr. Jeg ønsker ikke en lov om at man SKAL have to hunde, da jeg ikke tror det er alle der ville kunne håndtere dette, og fordi det ikke er alle hunde der fungere bedst med en ”flok”, men jeg synes det skal være en mulighed, så man selv kan mærke efter hvad der fungere bedst ved en selv.
nov 2012
Det kan godt være der er små fejl i, eller det ikke passer til andre steder end lige her, da jeg er gået ud fra de ting jeg selv kender til i afdelingen og det jeg har fået hjælp til fra en i boligforeningen, som kender afdelingen en del bedre end mig. Men jeg tænkte at jeg lige ville smide det endelige forslag, hvis nogle af jer der også gerne vil ændre det, kan bruge noget af det til jeres egne forslag, eller til inspiration
1. Der står i husdyr reglementet at man kun må holde indekat, men på alboas hjemmeside, står der intet omkring at det skal være en indekat, så dette skulle måske skrives, så nye lejere ved dette inden de søger lejlighed herude. Jeg har heller ikke indtryk af at denne regel bliver overholdt. Jeg har af og til besøg af en stor kat i min have, men jeg ved ikke hvor den høre til, men da jeg selv har en lille hund på kun 1800g, frygter jeg hvis de to en dag skulle blive uvenner, for så er det altså min lille hund der bliver taberen. Katten virker til at være vant til at færdes her, og er ikke bange for min hund selvom han gør af den. Dette giver jo selvfølgelig også den ekstra ulempe for mig, at min hund skælder katten ud, og derfor larmer unødvendigt.
Og måske det var lettere at klare for nogle, at reglerne bliver lavet om til at man som udgangspunkt kun må have indekat, men at man kan søge dispensation overfor dette, HVIS katten bliver neutraliseret og mærket i form af chip eller øremærkning. Hvis den så skulle genere andre beboere, ville dispensationen blive trukket tilbage, da man jo kan se udfra mærkningen hvor katten høre til. (se evt. Punkt 5)
2. Der står også i reglerne at man ikke må have besøg af de forbudte hunderacer eller blandinger deraf, men der står intet om, hvorvidt man må passe/have besøg af de lovlige. Dog spurgte jeg Ole (inspektøren) som sagde at vi må have besøg af hunde og katte, hvilket vil sige, at de ikke må overnatte. Denne del tror jeg da der er mange der gerne ville have op til diskution, da den ikke står nogle steder, men måske kunne være til stor glæde for nogle. Evt. Laves om til at man må passe et dyr i en uge. Hvis man pga særlige omstændigheder, som at et familiemedlem bliver indlagt, kunne man så søge om dispensation for at passe dyret længere tid.
3. Jeg vil gerne foreslå at der kommer en afstemning for at holde 2 hunde i stedet for en. Dette er der flere grunde til. For det første, har jeg indtryk af at flere beboere ønsker at holde mere end en hund, og selvom der måske ikke er helt enighed omkring dette i hele afdelingen, tror jeg det kunne være med til at gøre husdyr reglementet bedre for mange.
For nogle hunde er det også en meget stor fordel at have 2 sammen, fordi de har rigtig meget glæde af hinanden, og en hund ekstra kan give rigtig meget som vi mennesker ikke kan. To velfungerende og opdragede hunde, genere heller ikke naboerne mere end en enkelt gør, og i nogle tilfælle kan det faktisk være en fordel med to hunde, hvis de f.eks. skal være alene en hel arbejdsdag, da de så har hinanden, og derfor ikke får alene hjemmeproblemer. Dette kræver selvfølgelig at de to hunde fungere godt sammen, og at ejeren lægger det arbejde i det, som det kræver at have to hunde. Hunde er et flokdyr, og derfor synes jeg også at hundeejerne i afdelingen skal have mulighed for at have 2. Selvfølgelig er der ikke nogen der skal gå ud og anskaffe sig en hund for deres hunds skyld, men hvis de har hvad der skal til for at have to velfungerende hunde, der har glæde af hinanden, og det ikke genere naboerne, ser jeg ingen grund til hvorfor dette ikke skulle være muligt. Der er jo allerede indenfor hesteverdenen en lov om at der skal gå minimum to heste sammen, da disse også er flok dyr. Jeg ønsker ikke en lov om at man SKAL have to hunde, da jeg ikke tror det er alle der ville kunne håndtere dette, og fordi det ikke er alle hunde der fungere bedst med en ”flok”, men jeg synes det skal være en mulighed, så man selv kan mærke efter hvad der fungere bedst ved en selv.
4. Så var det måske en god ting for afdelingen, at få emnet omkring at dyrejerne skal betale for at have husdyr op. Jeg ved der blev snakket lidt om det til afdelingsmødet, men jo før det evt kunne blive vedtaget, jo før fik afdelingen jo også de penge. Hvis i får det op og det gælder fra december 2014, og vi siger at 25% af husene har enten hund eller kat, det vil sige ca. 56 huse, vil i på de 10 mdr der er til næste afdelingsmøde, kunne få 11200 kr ind i kassen, hvis de betaler 20 kr hver i måneden. Disse penge kunne bruges til noget der gjorde gavn ved alle i afdelingen, og ikke kun for husdyrejerne. Det vil sige en indtjening på 13440 kr årligt. Hvis reglerne skulle blive lavet om til 2 husdyr, ville man kunne gøre det at det hedder 20 kr pr hund/kat, og hvis vi så siger at alle 56 husstande har 2 dyr, vil det blive en indtjening på 26880 kr i året. Disse penge kunne jo evt. Bruges på stativer med hundeposer og skiltning.
5. Det var måske også en ide at kigge på, om der er var andre muligheder for at reglerne kunne blive overholdt. Første skridt ville være at reglerne blev lavet om, så det var lettere for alle at overholde. Men en anden ide var at gøre det nemmere for både beboere men også Ole, at få sagerne af vejen. For problemet er at der let kan komme nabostrid, men samtidig skal man heller ikke bare kunne melde sin nabo pga andre personlige ting. Men måske var det en ide, at man krævede chipning (eller øremærkning ved katte) hos samtlige dyr, som skal oplyses når man søger om tilladelse. Derudover kunne man gøre det til et krav at boligforeningen skulle have et billede af dyret. På den måde kan Ole, jo se om det er det pågældende dyr, og hurtigere finde ud af hvor det høre til. Derudover kan man jo kræve at anmelder skal have nogle beviser, f.eks. video optagelser eller billeder (medmindre det handler om støj gene, så kan det jo være lidt svært), derved vil Ole jo hurtigt kunne se om det er et reelt problem. På den måde behøver man måske ikke få at vide hvem det er der har klaget. Ole kan så få en chip scanner, som han kan tage med ud, hvis dette bliver nødvendigt. (evt for de penge man får fra beboerne for husdyr)
Jeg går ikke personligt ind for kontrol, men man kunne jo også indføre at der er 1-2 uanmeldte kontroller årligt, dette tager selvfølgelig tid, men hvis der er både chipnummer og billede, er det jo hurtigt lige at se at alt er i orden.
aug 2013
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 179
dec 2012
nov 2012
Jeg ved godt noget kunne være skrevet bedre og at nogle af tingene er specifik til min afdeling.
Men for andre er der nok punkter der helt kan slettes eller skal ændres en del. Så ret du bare alt hvad du har lyst til
nov 2012
Jeg kan godt følge dig.. Det med at det kun er 2 hunde og ikke 2 katte, betyder ikke at det ikke kommer op på et evt møde. men jeg fik at vide af personen jeg skrev med (Skriver lige en privat besked til dig) at jeg skulle være specifik i lige den del og derfor kun skrive hunde, derudover har jeg ikke nok viden til at komme med argumenter for 2 katte.. og hvis der er problemer med udekatte (som skal være inde katte) er det måske også en god ide ikke at fokusere på det. Jeg kender ikke afdelingen godt nok endnu til at vurdere det. Men mit originale forslag var med husdyr og ikke kun hunde.
Det med pengene har jeg oplevet som positivt uanset hvor træls det kunne være. Men nogle steder betaler man jo også ekstra indskud osv, det gør vi ikke her. Men det er vel egentligt også for at give de der slet ikke ønsker husdyr i afdelingen noget tilbage hvis de giver sig. Jeg betaler gerne 40 kr i måneden hvis det betyder at jeg kan få min drøm opfyldt. Og selvom alle burde følge reglerne, må man vel bare erkende at man nogle gange må punge ud for at få folk til det. Det er et kompromis. Hvad pengene så præcist går til er jo op til afdelingen, men jeg synes egentligt det er en fin løsning.
nov 2012
Nå men det er øv med øv på, dog med et lille strejf af håb.. De tager det op med boligforeningen, men jeg skal forvente at det tager mindst 3 mdr før der sker noget, og så er det ikke sikkert at 2 hunde alligevel kommer med til afstemning, for det kommer an på hvad boligforeningen siger (selvom de siger at det er beboerne i afdelingerne der skal bestemme, føler jeg det ikke sådan lige nu) men om 3 mdr+ kommer der et nyt regelsæt i postkassen som vi beboere så skal stemme for eller imod, men vi har ikke noget at skulle have sagt i processen.
Så det eneste jeg kan gøre nu er at vente... Jeg håber fortsat at det i det mindste kommer med så beboerne får lov at stemme om det, men jeg ved sgu ikke
Men ellers må jeg bare på den igen til det årlige afdelingsmøde i september.
gode argumenter (forslag til bestyrelsen)