{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Licens
  • #1   16. feb 2015 Ja, for der kan du både se tv og høre radio (DR-kanaler).

• #2   16. feb 2015 Ja alle skal betale licens smiley

• #3   16. feb 2015 Hold op hvor latterligt

• #4   16. feb 2015 Vappelappen

Nej ikke hvis du hverken har tv, internet eller smartphone

• #5   16. feb 2015 Jep -hvis du på nogen tænkelig måde kan komme til at se/bruge DR1's produkter, skal der betales licens.

Absolut tåbeligt

• #6   16. feb 2015 Der har været en del debat angående netop dette, også vidt jeg har fundet ud af, kan de ikke tvinge dig til at betale licensen ligemeget hvad smiley

• #7   16. feb 2015 Jeg bor lige p.t sådan lidt ingen steder-agtigt
    Og da jeg så hverken har tv eller internet troede jeg jo så at licens kunne frameldes
    Men det kan det så ikke hvis jeg har en smartphone

• #9   16. feb 2015 Jeg betaler licens, men har i nogle år fra jeg flyttede hjemmefra ikke gjort det.

Det mest latterlige er at jeg ALDRIG ser på Dr´s kanaler. 3 gange om året ser jeg Disney sjov *GG* og det er det.

• #10   16. feb 2015 Jeg ser heller aldrig DR
    Heller ikke da jeg boede sammen med mit fjernsyn

• #12   16. feb 2015 Bugsy -så længe du benægter at have tv/smartphone osv, kan de jo ikek gøre noget ved det.
    HVIS du indrømmer at være licenspligtig, men ikke betaler, ja, så kan de tvinge dig. Men de må jo ikke bare vade ind og tjekke om du har licenspligtige apparater, så man kan såmænd afmelde og holde på at det har man ikke, så er der ikke meget de kan gre ved det.

• #13   16. feb 2015 Ja det kan det, men man kan (mod et lille gebyr) få det delt ud så man betaler hver måned istedet for en masse hvert kvartal.

• #15   16. feb 2015 der er stadig noget om de ikke må smiley

• #16   16. feb 2015 De må gerne, og hvis man ikke betaler kan man ende i RKI

• #17   16. feb 2015 Bugsy -du kan faktisk godt have et abb. uden at have computer/smartphone, det er ikke abb der udløser licensen, men det at man har et apparat at bruge det sammen med smiley

Og så kan DR jo ikke tjekke hvad du har af abb.

• #18   16. feb 2015 Også hvis har en radio skal du betale licens.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #20   16. feb 2015 Stella. Radio licens er afskaffet.

• #21   16. feb 2015 Nåh for hulen. Jamen der kan man bare se.

• #22   16. feb 2015 Bugsy -Så når de ringer og spørger mig om jeg har computer/tv osv så er det bare fordi de mangler noget at få tiden til at gå med?
    Og siger jeg nej, så noterer de blot at jeg lyver og sender mig en regning alligevel?

-det er jo så ikke det der rent faktisk sker.

Jeg har levet i længere tid uden tv, og jeg var ikke ligefrem hurtig til at få smartphone -og jeg kan altså konstatere at de rent faktisk godtog når jeg sagde at jeg ikke havde tv eller smartphone (og på trods af internetabb så spurgte de altså ikke til computer -så den undlod jeg da pænt at nævne).
    De ringede så ca hvert ½ år og spurgte om jeg mon havde fået en af delene, jeg sagde pænt nej, og så var den ged barberet.

Hvis ikke man er afmeldt, skal man naturligvis betale de regninger man får, ellers kan det jo ende med RKI osv.

Men har man afmeldt sig og i øvrigt ikke fortæller at man har tv osv, så er der altså ikke rigtigt noget de kan gøre ved det, udover at kontakte en med jævne mellemrum og spørge om man mon har anskaffet sig noget der er licenspligtigt.
    For nej -de tjekker altså ikke alle dine abb. og i øvrigt er abb. i sig selv jo ikke livenspligtigt, det er tv'et/computeren/telefonen der er det

• #23   16. feb 2015 og så har jeg i øvrigt for under en uge siden købt ny computer -blev ikke bedt om adresse. Kun hvis jeg havde tegnet forsikring på den, skulle de have disse oplysninger, og det samme galdt da jeg købte tv for et par år siden.

Så den forklaring køber jeg altså ikke.

• #24   16. feb 2015 Man kan altså godt risikere at de dukker op for at tjekke om du har tv eller lign. Men hvor tit det sker ved jeg ikke.

• #26   16. feb 2015 Ja Stella -men man er ikke forpligtet til at lukke dem ind smiley

DR er ikke = staten, SKAT e.l. De har ikke lov at gå ind uden dommerkendelse osv. SÅ man kan ganske enkelt sige at nej man har ikke TV, og undlade at lukke dem ind.
    -om man så vil gøre det og bevidst snyde, må være op til den enkelte at vurdere.

Personligt synes jeg hele licens-konceptet er tåbeligt, uretfærdigt og alt alt for dyrt, men har da troligt betalt det meste af mit voksenliv, for det skal man jo, og det gør jeg så.
    undtaget altså den periode jeg hverken havde tv eller smartphone, og hvor jeg ganske enkelt tillod mig at nægte at betale på baggrund af at have en computer. Computeren kan ikke undværes på samme måde som tv'et, når man er studerende, så den kunne ikke spares væk for at få SU-budgettet til at hænge sammen.

Jeg opfordrer ikke nogen til at snyde, jeg konkluderer blot at det kan man hvis man vil .-osse uden at de reelt kan gøre noget ved det

• #27   16. feb 2015 Fnis smiley Jeg kan godt hører at tingene er lavet om siden jeg skulle sætte mig ind i tingene. Så nu holder jeg mund smiley

• #28   16. feb 2015 Jamen jeg har ikke hverken tv eller computer på adressen

Men jeg har en smartphone med dertilhørende data abonnement

• #29   16. feb 2015 Stella -kan se du er yngre end mig, så det tror jeg nu ikke de er. Men de fleste af os er jo så autoritetstro så når vi får sådan et "officielt" besøg, så lukker vi dem ind -at man kan lade være, strejfer slet ikke de flestes tanker.
    Men man SKAL altså ikke lukke dem ind, hvis man ikke vil smiley

• #30   16. feb 2015 Ditte -og så SKAL du betale ifølge reglerne. Om du så gør det, må være op til dig. Men gør du ikke, så husk at afmelde, for har du ikke afmeldt, skal du self betale de regninger der kommer

• #32   16. feb 2015 enig enig Maj-Britt -jeg stemmer for helt at droppe livensordningen. Men når nu det ikke sker, så må de jo lave det som en reel skat (det er jo det det er -en skjult skat). SÅ er det i det mindste osse afregnet efter indkomst. At betale flere tusinde årligt for noget man ikke bruger, er jo altså temmeligt meget for bl.a. studerende, folkepensionister mm.

• #33   16. feb 2015 Og jeg har tænkt mig at betale
    Men det pisser mig af
    Det eneste jeg har været på DR i mange år, er i dag på deres hjemmeside for at finde ud af hvordan man afmelder, da jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestillet mig at jeg skulle betale når jeg ikke har tv eller internet

• #35   16. feb 2015 Ha ha ha Maj-brit
    Jeg må indrømme at jeg er fristet smiley

• #36   16. feb 2015 Jamen jeg er helt enig Ditte -dete r ganske tåbeligt at blot fordi man er ejer af en telefon, skal man betale licens.

Som reglerne med tiden er blevet, skal man jo nærmest leve i en jordhule i skoven og ikke have nogen elektroniske apparater, for ikke at være licenspligtig. Det kan umuligt have været den oprindelige tanke med licensen.

Jeg mener ikke det er rimeligt at tvinge folk til at betale for noget som de ikke har mulighed for at fravælge -hvis jeg f.eks. gerne vil spare lidt penge, kan jeg jo fravælge diverse luksusting som f.eks. tv-pakker, dyrt tøj etc. Men uanset hvor meget jeg fravælger luksusting, kan jeg ikke fravælge en de de største udgifter jeg har til "luksus" nemlig licens. Og det på trods af at jeg slet ikke bruge det produkt der betales for -det er da helt skørt...

• #38   16. feb 2015 ja man skal ikke begynde at tænke alt for meget over hvad man kunne have købt for de penge -ting man rent faktisk ville bruge...

• #41   16. feb 2015 MB -ja, men det er sgu da lige til at blive deprimeret af at tænke over ;9

Edb-blond -hold da kæft det var en knaldgod ide. Drop licensen og kom i form... det må kunne blive konceptet for en nyt realityshow smiley

• #42   17. feb 2015 Teoretisk set så SKAL man betale licens hvis man har smartphone/tv eller computer, det har intet med om du har et internet eller tv abbonnement at gøre. Du skal betale licens fordi du har MULIGHEDEN for at benytte DR's tjenester.

Tilsvarende kunne alle med en hjemmeside så sender regninger til hele danmarks befolkning fordi de har MULIGHEDEN for at besøge den xD

Derudover skal det siges at DR INGEN beføjelser har. Hvis du er afmeldt licens, de har IKKE ret at komme ind i dit hjem eller for den sags skyld glo gennem dine vinduer og tilmelde dig uden samtykke (Selvom dette faktisk sker ofte)

Og de kan ikke sende dig en regning med tilbagevirkende kraft.

• #43   17. feb 2015 Anya
    Jo der står altså på DRs side at du skal have internet adgang på computeren for at være licenspligtig

• #45   17. feb 2015 Ingen andre danske kanaler nej
    Men det er der masser af udenlandske der gør, og dem bestemmer jeg selv om jeg vil betale for elle ej

• #47   17. feb 2015 Det er jo ikke det jeg siger Isabelle.
    Jeg siger bare at JEG ikke ser det og JEG ikke vil tvangsindlægges til at se noget bestemt uanset om det er på DR eller TV3
    Og at jeg ikke kan se retfærdigheden i at nogen skal betale for noget de aldrig bruger.
    Jeg synes jo heller ikke at andre skal forbydes at se DR bare fordi jeg ikke gider

• #48   17. feb 2015 Men nu handlede det jo også om at jeg p.t hverken ser DR ELLER andre programmer
    Og derfor synes det er vanvittigt at skulle betale licens fordi jeg ejer en smartphone

• #49   17. feb 2015 Isabelle -og det står jo dig frit for at se programmerne. Vi andre ville blot gerne have lov til at vælge det fra -som det er nu, skal vi betale for en ydelse vi ikke har behov for og ikke ønsker at bruge. Det er sgu ikke ok.

• #50   17. feb 2015 Jeg benytter mig aldrig af dr hverken på nettet eller nogen af deres programmer smiley det er efterhånden en del år siden at jeg meldte mig ud af licens klubben, og det har jeg bestemt ikke fortrudt smiley

• #52   17. feb 2015 Isabelle -men så skal man jo kalde det en skat istedet. For reelt fungerer licensen jo som en tvungen skat. Teoretisk set kan man undlade at være tilmeldt, men i praksis er der jo så godt som ingen der ikke er licenspligtige.
    At påstå at licens er noget vi har et valg omkring, er en løgn.

Jeg mener så ikke at DR er uundværligt og så vigtigt at vi for alt i verden må tvinge hele DK til at financiere det -og endda med så stort beløb pr person. Men sådan er vi jo forskellige.

At vi alle skal betale til sygehuse, børnehaver osv giver mening, fordi det jo er til gavn for hele samfundet at alle kan modtage behandling, at mødre osse kan arbejde osv.
    Men jeg har svært ved at se hvordan DR kan være i samme klasse. Og det mener staten jo åbenbart heller ikke de er, for så var det betalt af skattepenge, ikke af en særlig licens...

• #54   17. feb 2015 Isabelle -ok så, men det ændrer sådan set ikke det store for mig. Jeg mener ikke at jeg skal tvinges til at financiere for tv-programmer, koncerter o.l. som jeg ikke agter at benytte/tage til.
    Lige så lidt som jeg mener man kan tillade sig at bruge skattepenge til at betale for Frello-motiver på kloakdæksler som de har gjort det i min kommune.

Men når nu vi får tvunget licensen ned i halsen, så burde de i det mindste have lidt respekt for de mennesker der har financieret dem. Det har man heller ikke.

Hvis det er fordi der SKAL være en politisk uafhængig kanal i DK, så kunne det gøres en hel del billigere ved at kanalen blot var en nyhedskanal/"vigtig info-kanal"... det burde ikke koste os alle over 2000 årligt.

• #55   17. feb 2015 Det er ret latterligt at man skal betale for naboens underholdning. Man behøver ikke at hade DR for at syntes licens er noget skidt. Jeg syntes at det er egoistisk at hvis jeg ser DR så skal alle andre betale for det. Jeg skal jo selvfølgelig heller ikke betale for deres Viaplay, Netflix mf.

Hvis ikke jeg skulle betale licens, så havde jeg bedre råd til en pakke med en masse kanaler, men istedet har jeg ingen kanaler (har ikke råd) og ser ting fra computeren. Dog aldrig DR

og jeg har altid troet man SKULLE betale licens. Føler mig lidt snydt hvis det ikke passer smiley

• #56   17. feb 2015 Rikke -det skal du osse, hvis altså du har smartphone, tv eller computer. AT undlade at betale licens, ER at snyde, og det skal man jo være bevidst om hvis man vælger ikke at betale.

Der er ikke meget de kan gære ved det hvis du nægter at være licenspligtig men det ER at snyde....

Og jeg hader i øvrigt heller ikke DR -jeg bruger det bare ikke, og mener derfor ikke jeg burde være forpligtet til at betale for det

• #57   17. feb 2015 Rikke
    Du SKAL betale licens hvis:
    Du har TV
    Har computer med internetforbindelse
    Har smartphone
    Eller
    Har tablet eller lign. Med internetforbindelse

• #58   17. feb 2015 Okay, jeg er nok hurtig til at falde i , når jeg hører at man ikke behøver. Men troede man kunne undgå det uden at snyde. Man læser feks flere steder at det er ulovligt at kræve licens fra DR´s side, men det må så bare være varmt luft. Vil endelig ikke snyde smiley

• #59   17. feb 2015 Rikke -det er ikke ulovligt at DR kræver licens (hvem har dog skrevet det?)

Det er jo ganske enkelt sådan reglerne er her DK -har man licenspligtige apparater skal man betale licens -medmindre altså man vælger at snyde, og detkan jeg dælme godt forstå at rigtigt mange gør

• #60   17. feb 2015 Er det den her du tænker på rikke?

http://m.jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE6862916/DR’s+medielicens+er+ulovlig/

• #62   17. feb 2015 Okay, det er forstået. Jeg betaler selvfølgelig licens, men jeg er ikke tilfreds med det. smiley

At det var ulovligt læste jeg i nogle kommentarer på facebook. Selvfølgelig skal man ikke tro på alt man læser, men jeg var så dum nok til at tro på det, nok fordi at jeg håbede det var rigtigt smiley

• #63   17. feb 2015 Isabelle -men nu er der jo ikke nogen der insisterer på DR skal lukke og slukke. Blot at de burde nøjes med at få penge fra dem der rent faktisk bruger deres produkter.
    Eller i det mindste at betalingen blev nedsat drastisk og at kanalen så rent faktisk blev brugt til public service, og ikke til kæmpe dyre produktioner som f.eks. MGP og hvad de nu ellers har smidt penge efter. De har jo ikke ligefrem ry for at være gode til at styre økonomien.

• #65   17. feb 2015 I princippet ville jeg nok heller ikke have så meget imod licens hvis den blev betalt over min skat og mere ligeligt fordelt, men den måde licens fungerer på nu, finder jeg frastødende og usmagelig - måske reglerne er ændret siden, men f.eks. at man skal betale licens x2 hvis man er to venner som bor sammen, hvor hvis man er et par, så er det kun den ene, dét virker ikke helt rimeligt.

Jeg ved ikke hvad jeg synes er mest træls, at sponsorere DRs mange programmer som ikke 'gør noget' for mig smiley Eller betale for kanaler som jeg heller ikke ser, med programmer som "De unge mødre", "For lækker til love", "Paradise Hotel" m.fl. - eller det der nye et med Sangenberg-tingen (som jeg ved gud ikke kan udstå) hvor de sender folk ud på et "øde ø" og render nøgne rundt i 1-2 døgn for så at se om de er et "match" - og hvorfor skal kortene være enten et æble eller en slange?! Programmet hedder vist nok Adam og Eva - men er æblet og slangen så dermed symbolsk ikke lidt lige skidt? Slangen overtaler Eva til at spise af æblet?

Nå det var et sidespor! smiley

Jeg hader i hvert fald licens - ca ligeså meget som grønafgift på bilen smiley smiley

Fra på fredag af (Faktisk løgn, for så ELENDIGE som TDC er, er der jo 'fejl' på deres internet + tv hele den her uge, forventer de, så ingen af delene virker) har vi ikke mere tv abonnement, jo man kan se tv via nettet men størstedelen skal man jo betale for alligevel.

• #66   17. feb 2015 Rolo -de programmer du nævner, har du jo selv valgt at betale for. Det synes jeg er en ganske væsentlig forskel. Der HAR du nemlig et reelt valg smiley

Isabelle -ååh jeg synes nu der har været flere eksempler på bl.a. byggeprojekter der vidst ikke heeeelt holdt sig indenfor budgettet/byggeri for penge man ikke havde så regeringen måtte finde på løsninger o.l. Ikke altsammen indenfor de sidste par år, men ser jeg tilbage på den tid jeg har betalt licens, synes jeg altså at de flere gange har brugt "mine" penge ganske uansvarligt og respektløst

Og jeg er sådan set ligeglad med hvad der er opbakning til -om så hele den danske befolkning fulgte MGP så er det noget der efter min mening hører til på en betalingskanal/reklamefinancieret kanal e.l.
    Så store og dyre projekter er jo skyld i at licensen er så høj som den er. Man kan sagtens argumentere for at der skal være en offentlig kanal så alle har mulighed for at holde sig opdateret om hvad der sker i samfundet. Men det argument holder altså ikke når det kommer til MGP, x-faktor, engelske krimier osv... Ganske givet er der folk der troligt følger disse programmer, men de må så betale for at se dem, eller undvære dem. Det er sgutte ok at hele DK skal betale for at sådanne programmer kan ses

Et alternativ tænker jeg kunne være at man lavede en form for "basislicens" som dækkede adgang til DR1 (= nyheder og anden vigtig info) og så lade de resterende DR-kanaler være noget der kan vælges til og fra.
    Og sådan en basis-licens skal så absolut ikke koste knapt 2500 pr næse... Det er jo fuldstændigt vanvittigt at licensen er så høj.

• #68   17. feb 2015 I princippet har jeg et valg, ja - mere end hvad jeg har angående licensen, helt klart! Men når det hele er samlede pakker, så vælger jeg jo heller ikke SÅ meget - især ikke fordi de få kanaler jeg gider se, kræver at man har de større pakker og dermed også ender med en hel masse kanaler man ikke bruger til noget og i princippet alligevel betaler til - hvilket så har ført til at tv-pakkerne er opsagt og går noget tid før de kommer på igen smiley Dér kunne sådan en "basis-licens" jo være fiks!

• #69   17. feb 2015 Rollo -men så har du muligheden at opsige pakken fra antenneforeningen og så istedet få f.eks. parabol eller hvad der nu ellers er af løsninger i dag (ja jeg har altså ikke haft noget tv-pakker i snart 8 år smiley )
    På den måde kan du altså få en løsning hvor du har bedre muligheder for at vælge/sammensætte en pakke der passer dig smiley

Licensen er bare "betal ved kasse 1, uanset om du kan lide det og bruger det eller ej"

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #70   17. feb 2015 Der er flere der sætter ? ved,om det overhovedet er lovligt at opkræve licens fra folk der kun har mulighed for at komme på nettet. Når man selv vælger at smide ting på nettet som alle kan se,kan man ikke bagefter komme og sige at alle skal betale for det.

Såfremt man ønsker at folk skal betale for at se sit produkt,må man gøre så kun betalende medlemmer kan gøre brug af dem. Sådan er det for alle andre og sådan burde det være for dr.

• #72   18. feb 2015 Minion
    Nej det skal de ikke
    Hvis man er gift/ kærester/ børn/forældre
    Skal kun én betale licens
    Men hvis man bare bor sammen så skal begge (alle) betale

• #75   18. feb 2015 Minion - Ikke hvis de er i familie.. Hvis det er 2 veninder der bor sammen skal begge betale licens

• #77   18. feb 2015 Bugsy
    Børn er ikke dækket af forældre hvis de flytter
    Tilgengæld er de dækket lige så længe de bliver hjemme

• #79   18. feb 2015 Det er næsten lige så længe siden jeg var i den alder smiley
    Men det er det der står på DRs hjemmeside

Kommentér på:
Licens

Annonce