{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.116 visninger | Oprettet:

Splittet - uddannelse {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet vildt splittet mht. i hvilken retning jeg skal tage min uddannelse. Jeg er psykisk ikke så stærk - jeg har ofte ikke særlig meget overskud og har nemt til stress. Jeg fungerer nogle lunde normalt på ca. 26 timer ugentligt. Fagligt klarer jeg det fint - såfremt min psyke er i orden.

Jeg har altid gerne ville have en gymnasial uddannelse og det har derfor været oplagt at søge ind på HF enkeltfag (VUC), eftersom at jeg kan få tilrettelagt mit skema, så de ugentlige timer ikke overstiger 26 timer (jeg tager derfor min HF over 3 år i stedet for 2 år)

Eksaminer stresser jeg meget ved og har det ikke specielt godt ved dem. På HF får jeg kun SU (min udeboende sats vil være 3786 kr./mdr. eftersom jeg vil være udeboende, godt kan få særlig tilladelse, men den bliver stadig påregnet efter mine forældres indtægt), men det ville godt kunne hænge sammen. Mulighederne efter HF vil jo være rimelig store (og dog, eftersom jeg ikke regner med at tage på universitet)..

En anden ting jeg nu overvejer, er en elevplads inden for programmering. Her skal man gå på en erhvervsskole og så søge elevpladser - og det er ikke engang sikkert, man kan finde en. Økonomien er en HEL DEL bedre her, HVIS man får en elevplads. Ellers er man på SU (så snart man er over 18).. Ulempen her er, at det SKAL være 37 timer. Jeg tvivler på, nogen vil ansætte en, til en elevplads, der kun kan være der deltid. smiley
Jeg kan allerede en del programmering nu og har beskæftiget mig med det i 5½ år, på hobbyplan..

Det er dét jeg gerne vil i fremtiden - jeg vil gerne have et deltidsjob inden for programmering (PHP & MySQL)..

Erhvervsuddannelsen kan jeg tage nu - og jeg synes bare det ville være så øv, hvis jeg tager HF over 3 år, for derfor at tage den samme erhvervsuddannelse jeg overvejer nu, fordi så har jeg bare "spildt" 3 år. På samme måde ville det jo være vildt øv, at søge grundforløbet på erhvervsuddannelsen (hvis de overhovedet stadig vil tage mig ind, ansøgningsfristen var i Marts), hvis jeg så ikke kan klare det. smiley

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.. Universitetet efter HF ser jeg slet ikke som en mulighed, jeg tror simpelthen det vil være alt for stressende for mig, desværre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Splittet - uddannelse
  • #1   13. apr 2015 Sådan som du har det nu er det nok ikke så skidt en idé at starte på HF smiley

    Så kan du til marts næste år se om du alligevel skal gå i den anden retning.

    Tiden er ikke spildt. Du lærer jo, og får nye ting med i bagagen smiley


  • #2   13. apr 2015 Hvilken erhvervsuddannelse tænker du på? For er det web-intregrator, så kan jeg kun anbefale dig ikke at tage den. Der er intet job bagefter, da firmaerne godt vil have folk med et højere niveau. Så er der mere at komme efter med en datamatiker uddannelse.

  • #3   13. apr 2015 Datateknikker med speciale i programmering. Jeg kan altid tage datamatikeren bagefter, hvis jeg kan psykisk. smiley

  • #4   13. apr 2015 Hvis jeg starter på noget -f.eks HF- og hurtigt finder ud af, at det ikke er noget for mig, så ryger motivationen og så ryger jeg ud af skolen.. Motivationen for at få en uddannelse er det eneste der holder mig i gang, så det er vigtigt jeg vælger det rigtige smiley

    Jeg har også lidt læst, at de har en mentor-ordning på skolen, hvor de hjælper en med alt muligt, ikke kun skolerelateret. ( http://www.tec.dk/TEC/site.aspx?p=3648 ) Det kunne jo godt være, det var noget for mig..

    Jeg har det lidt sådan, at det klogeste og sikreste, men nok også mest tidsspildende valg, ville være HF, men det jeg helst vil, er erhvervsuddannelsen, TROR jeg..


  • #5   13. apr 2015 Men hvis du alligevel først kan søge ind til marts næste år skal tiden jo gå med noget, og det er svært at finde ud af om det kan virke for dig hvis ikke du prøver.

  • #6   13. apr 2015 Jeg tænker at det faktisk er en rigtig god ide med HF først. Det planlægger jeg selv at gøre, for jeg ved ikke hvad jeg vil endnu, og så får jeg tid til det.

    Men det er ikke kun derfor, men netop fordi du klare det bedst på 26 timer og det kan du på HF, på den måde kan du få en HF som du måske og måske ikke kommer til at bruge som sådan i din uddannelse, det kan jo også være du vil uddanne dig videre og så er den god at have. Men så er der gået 3 år, og så kan du måske bedre klare og er mere rustet til erhvervs uddannelsen som jo er på fuld tid. Samtidig kan det jo være det ser bedre ud med elevpladser (Det ved jeg jo ikke om der gør)

    Hvorimod at vælger du uddannelsen først, risikere du både at der ikke er elevplads og at du gaber over for meget, og så dropper du ud, og så står du alligevel og skal i gang med en HF smiley

    Det skader jo aldrig at få en HF, og den er god at have, uanset om du skal bruge den eller ej, for du lærer jo alligevel noget.


  • #7   13. apr 2015 Man kan altid komme i skolepraktik på skolen, hvis man ikke kan finde en elevplads..

    I følge deres hjemmeside er ansøgningsfristen 31. Maj, så jeg er ret forvirret.

    Jeg kan bare mærke, jeg har mest lyst til erhvervsuddannelsen.. Uanset hvilken jeg vælger, hvis jeg vælger forkert skal jeg alligevel vente et helt år på at starte op igen. Kan godt se fordelen ved HF, men er samtidig ikke tålmodig nok, til at bruge 3 år på et studie, hvis jeg alligevel ikke har tænkt mig at bruge det på noget bagefter..


  • #8   13. apr 2015 Det lyder lidt på mig som om du egentligt har valgt at du gerne vil begynde din uddannelse, men at du er mere i tvivl om du kan klare det.
    Så jeg vil bare sige SPRING UD I DET! Hvis det ikke går, så går det ikke, og så begynder du på noget andet, og så kan du søge ind igen når du er klar smiley

    Min søster er sådan en der altid har været god til alting, og selvom hun fløj igennem sin HF, selvom hun havde et lille barn, så har hun alligevel været i gang med flere uddannelser, fordi hun enten simpelthen valgte forkert eller fordi det ikke kunne hænge sammen med børn derhjemme. Nu har hun så fået en uddannelse og et arbejde efter, men det blev slet ikke det hun havde forestillet sig at hun skulle. smiley

    Så jeg synes bare du skal springe ud i det, og så satse på at du er klar til at flyve, og ellers må du jo bare op og prøve igen smiley


  • #9   13. apr 2015 Jeg er jo "skrevet op på" at skulle starte på HF - derfor skal jeg jo til at ændre min plan, hvis jeg gerne vil på erhvervsuddannelsen.. Hvis jeg var 100% sikker på at kunne klare det, havde jeg nok ikke været i tvivl, men det er jeg. smiley


  • #10   13. apr 2015 Det er jo egentligt ret nemt, enten trodser du din tvivler og springer ud i uddannelsen, eller også tager du på HF, selvom du ved at du får svært ved at holde motivationen oppe, da du vil finde det ligegyldigt smiley

  • #11   13. apr 2015 En hf er aldrig spildt.
    Og der er mega rift om både elevpladser og job, som både datatekniker og datamatiker. Og så er det altså ikke en fordel at være en uerfaren, helt ung pige med en masse begrænsninger.


  • #12   13. apr 2015 Jeg ville føle den var spildt, hvis jeg alligevel tog erhvervsuddannelsen bagefter.. Skolepraktik er altid en mulighed, men ja, det bekymrer mig at der er rift omkring pladserne. Uerfaren er jeg jo heldigvis ikke - jeg har en masse viden omkring programmering, eftersom jeg de sidste 5½ år har arbejdet med det i min fritid.. Jeg ved bare ikke om det er nok. smiley

  • Claus  B
    Claus B Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #13   13. apr 2015 Gymnasie/hf - der for du en social ballast, du opnår selvtillid og gode venskaber. En viden om samfundet, og du lærer om dig selv. Tag den. Den er aldrig spildt. Måske om 10-20 år vil du lave noget andet, også har du en HF med i bagagen til at komme ind på dit studie.

    I forbindelse med din psyke, så kan du mere end du tror- Du må ikke tvivle på dig selv eller dine evner.

    Du er kun 17- masser af tid. Jeg ville derefter tage datamatiker, som er springbræt til ingeniør uddannelser indenfor it. Datamatiker har også objekt orienteret programmering, som den andre bløde it uddannelser er lidt bagefter med.


  • Claus  B
    Claus B Tilmeldt:
    apr 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
    #14   13. apr 2015 Udover det, så undersøg muligheden for at snakke med en terapeut omkring din psyke. Det har hjulpet mig gevaldigt.

  • #15   13. apr 2015 En HF vil aldrig være spildt! Tværtimod. Man kan aldrig vide, hvordan det hele ser ud om 10 år. Når du er færdig med din HF, vil du stadig være ung - måske endda langt mere sikker på, hvad du kan holde til. Derudover er der jo andre uddannelser, som også beskæftiger sig med programmering, måske andre får din interesse også? smiley
    Så ja.. beslutningen er din - men jeg havde taget en HF smiley
    Jeg har selv en del programmering på min uddannelse, og må indrømme, efter jeg havde det tørreste fag på sidste semester, med teorien bag PHP og MySQL, så kørte jeg sgu død i det.. Tager hatten af, for at du kan lide at arbejde med det smiley


  • #16   13. apr 2015 En HF er ALDRIG spildt, trust me smiley

    Jeg ville helt klart vælge HF, jeg er ked af jeg ikke tog den eller gym efter folkeskolen.

    Datamatiker vil i øvrigt også give job en del hurtigere end dem med lavere niveau (:

    Men du skal selvfølgelig gøre det du føler allermest for selv (;


  • #17   23. apr 2015 Jeg vil bare lige opdatere - jeg har valgt at tage HF. Jeg har altid mulighed for at vælge programmeringsretningen efter HF, men jeg har også mulighed, for at vælge noget andet, hvis nu jeg ombestemmer mig de næste 3 år. smiley

Kommentér på:
Splittet - uddannelse

Annonce