{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
896 visninger | Oprettet:

forkert uddannelse {{forumTopicSubject}}

Ja jeg startede på HTX efter sommerferien sidste år, og er nu lige blevet færdig med grundforløbet, og nu er jeg blevet meget i tvivl om om det overhovedet er det jeg vil! Jeg har i laang tid bestemt mig for at jeg ville være dyrlæge, men nu hvor jeg er begyndt på al matematikken, kemien osv. har jeg fundet ud af at det føles mere som en byrde end en fornøjelse, og jeg er begyndt at overveje om det overhovedet ER det jeg vil. Jeg har den opfattelse at man skal vælge uddannelse efter det man brænder efter og synes er rigtig spændende, men jeg synes ikke matematik er spændende.
Jeg har så læst lidt om fotograf uddannelsen og tænkt at det garanteret ville interessere mig meget, men jeg kan ikke rigtig finde ud af HVOR man kan tage fotograf uddannelsen, men det finder jeg jo nok ud af smiley

Er der andre der har haft det på samme måde? Og som måske skiftede uddannelse? Jeg er lidt splittet over det - skal jeg blive på HTX selvom jeg mister interessen eller skal jeg skifte til en helt anden uddannelse og starte forfra? smiley andre der kender det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forkert uddannelse
  • #3   26. jan 2008 jeg er lige sprunget fra gym, da jeg også så det som en byrde istedet for fornøjelse.
    Prøv at gå ind på www.ug.dk der er der mange informationer om uddannelser og job


  • #4   26. jan 2008 ja jeg har hele mit liv faktisk villet være pædagog og startede da også på uddannelsen, men lige pludselig havde jeg det bare sådan et det var sku ikke mig alligevel, på trods af jeg var villet være det i næsten 5-6 år, jeg hadede faktisk at skulle ud på skolen og det sagde mig faktisk ikke noget til sidst så det endte med jeg skrev en mail til min vejleder at jeg ikke ønskede at fortsætte på uddannelsen mere, så jeg stoppede og det var helt klart det rigtige valg jeg tog

  • #5   26. jan 2008 heidi - tak! det er præcis sådan jeg har det, jeg vil gerne være dyrlæge men interessen for de fag der kræves er simpelthen ikke stor nok

    team-hopla - så må du huske at vælge det du interesserer dig for nå du kommer til det smiley


  • #6   26. jan 2008 christina - okay, og du fortryder ikke at du stoppede? Jeg er lidt nervøs for om jeg kommer til at fortryde det hvis jeg stopper

  • #8   26. jan 2008 Åh HTX, der gik jeg også... Et år blev gennemført, så stoppede jeg der og gik over på et almindeligt gymnasie, der stoppede jeg så efter to år fordi jeg blev syg. Nu er jeg så ikke kommet videre. Havde det ligesom dig, ville også være dyrlæge, men jeg brænder ikke rigtig for det længere...
    Husk der er plads til spild år... Har jeg i hvert fald lært, det hele skal ikke være sur læsning...
    Ved stadig ikke hvad jeg skal hehe, måske politi:)


  • #10   26. jan 2008 Jeg vil så også sige - som gammel HTX'er, at den naturvidenskabelige kombination fandme da kan være hård!! Nøøj hvor jeg var lykkelig da jeg ENDELIG blev student.. Må man spørge hvorfor du valgte HTX frem for gym?

  • #11   26. jan 2008 tjc - jeg er glad for at jeg ikke er den eneste! Men det var da træls at du måtte stoppe pga. sygdom!

    der er mange der har foreslået mig at jeg bare skulle vælge de fag jeg kunne lide på det niveau jeg kunne holde ud og så kunne jeg supplere på HF eller noget bagefter, men på HTX er der mest lagt vægt på matematik, kemi, fysik osv.. og de fag siger mig ikke rigtig noget mere


  • #12   26. jan 2008 pixeline: nej det har jeg overhovedet ikke fortrudt, jeg tænkte da goidt nok lige i sommers at nu kunne jeg have været fordi med uddannelsen, men nej den dag jeg skrev mailen blev jeg så lettet

  • #13   26. jan 2008 nicoline - det var simpelthen fordi jeg gik ind og læste hvilke adgangskrav der var for dyrlæge uddannelsen og den hjemmeside jeg kiggede på stod der at man skulle bruge HTX, HF eller HHX - og så valgte jeg HTX fordi der var studieretninger som passede til kravene.. men de er altså meget sværere end jeg regnede med

  • #14   26. jan 2008 er også en smule bange for at folk jeg kender vil blive skuffede over mig, hvis I forstår? Nu har jeg fortalt alt og alle om min drøm om at blive dyrlæge og at jeg ville tage det hele som det kom, og derfor er jeg lidt flov over at skulle indrømme overfor dem at jeg nok ikke kan klare det og frygter at de vil blive skuffede over mig smiley

  • #15   26. jan 2008 PixeLine J
    Du er langt fra den eneste:)
    Der er rigtig mange der dropper uddannelser, enten pga. manglende interesse eller fordi det simpelthent er for svært. Og HTX er altså lidt svært og lidt mere nørdet:D Jeg gik over på det almindelige gymnasie, der er en studieretning der hedder Matematik (A)- Fysik (A) og Kemi (B). Den retning kan sagtens bruges, hvis du har mod på det vel og mærket:) Den er i hvert fald ikke så nørdet som HTX... Men hvis du virkelig brænder for dyrlæge kan du også gøre det med at tage enkelt fag og så læse dem op i niveau... Men den der ug-hjemmeside er super til at fortælle en masse:)


  • #16   26. jan 2008 Og der er intet at være flov over, det er hårdt! Vil jeg gerne skrive under på!
    Og tror heller ikke folk blir skuffet, du har altså mange forsøg endnu, dermed sagt du har rigtig mange chancer for at imponere folk endnu:)
    Du skal jo lige ind i det først:)


  • #17   26. jan 2008 jeg havde også drømmen om at blive dyrlæge indtil jeg blev 17, og jeg havde også fortalt osv. Men mine interesser ændrede sig, og i dag vil jeg have med mennesker at gøre og blive psyketerapeut.

    Du kan sagtens starte på STX og stadig blive dyrlæge. MEN på STX er matematik osv stadig lige så hårdt som på HTX + på STX skal du have old og religion som du slipper for på HTX, så vidt jeg fik at vide da jeg søgte


  • #18   26. jan 2008 tjc - vidste ikke at man kunne bruge almindelig STX. Men jeg ved ikke rigtig om jeg har mod på det for matematik fanger ikke rigtig min interesse mere smiley
    ja ug er super! Har lige fundet fotograf uddannelsen så sidder og læser lidt om den smiley

    hvad skal du lave nu? tager du sidste år på gymnasiet eller er du i gang med noget andet?


  • #19   26. jan 2008 simone - hvis det er ligeså svært så er der vel ingen idé i at skifte egentligt smiley .. religion osv. gør mig ikke noget det er findt nok.. savner faktisk lidt at have nogle fag hvor der ikke skal bruges formler smiley og samfundsfag tæller ikke for jeg HADER det hehe smiley

  • #20   26. jan 2008 Ja du skal lige have mod på tre år, husk det;)
    Men der er jo RIGTIG mange uddannelser, er til at blive forvirret over:)
    Men fotograf lyder da også spændende:)
    Jeg skal vente på jeg bliver gammel nok til at komme i politiet, eller også skal jeg spare sammen til kørelæreruddannelsen:D (Da det er en selvbetalt uddannelse:( )


  • #21   26. jan 2008 nej nemlig der er ingen idé ved at skifte så. Jeg ville ønske nu at jeg tog htx for at slippe for fag jeg ikke skulle bruge til noget smiley hehe.

  • #22   26. jan 2008 tjc - lyder da spændende! ville også en gang være ved politiet men må sgu nok erkende at jeg ikke ville blive taget seriøst hehe er nemlig både meget lav og spinkel haha smiley
    tja kørelæreruddannelsen er måske nok dyr, men når du så er færdig tjener du også godt smiley og tænk på alle de dyr du kan hjælpe for de penge! hehe smiley
    hvad laver du så nu? arbejder, eller?


  • #23   26. jan 2008 simone - har du så fortrudt at du ikke fortsatte?

  • #24   26. jan 2008 hmm inde på UG står der under adgangskrav at man skal have modtaget 9 års undervisning - det betyder da at man ikke nødvendigvis skal have nogen gymnasiel uddannelse ikke?

  • #25   26. jan 2008 på STX. NEJ aldrig.. kom ind på en linje med fag der ikke interesserede mig, så nej har absolut ikke fortrudt. Er faktisk vildt lettet over det. I starten følte jeg mig lidt som en "Taber" som bare gav op. Men prøvede i flere måneder, da stort set alle lige kommer ind i en periode hvor man bare ikke gider mere.
    Nu har jeg heldigvis fundet ud af jeg ingen taber er ved at melde mig ud, da det jo bare ikke var mig, og tror aldrig jeg har været så glad som jeg er nu.


  • #26   26. jan 2008 PixeLine J
    Ha ha ja der er jo visse krav man skal have:) Tror jeg lige går, i hvert fald i højden hehe... Og lidt surt krav det med højden hvis man ikke er så høj:(
    Jaaah og det man kan være selvstændig er vist også en fordel:)
    Men hva, tror du så at du hopper på fotograf uddannelsen?? Eller hva skal du??
    Næh kan ikke finde arbejde, der er ikke så meget arbejde i det sønderjyske, men desuden står jeg stadig som sygemeldt, så blir ikke sendt i aktivering, gudskelov for det! Så jeg er bare arbejds-søgende:) Vældig kedelig ting at være, så Gizmo og jeg sover meget;)


  • #27   26. jan 2008 9 års undervisning er folkeskolen

  • #28   26. jan 2008 tjc - jeg ved ikke rigtig hvad jeg gør, jeg tror jeg skal have en lang snak med min far i morgen og have forklaret ham at jeg ikke er glad for HTX osv. så lige nu hælder jeg mest jeg at springe fra htx men det kan jo være en anden snak i morgen smiley



  • #29   26. jan 2008 hvad betyder "Der er adgangsbegrænsning, hvis du ikke har en uddannelsesaftale." ??

  • #30   26. jan 2008 Min far var den værste, han har stadig ikke forstået det:)

  • #31   26. jan 2008 Det betyder noget i retning af at hvis man f.eks. ikke har et praktik sted kan du ikke tage uddannelsen...
    Kan det betyde i hvert fald


  • #32   26. jan 2008 tjc - men han er vel forhåbentlig ikke skuffet over dig?

    så man skal finde et praktik sted inden man søger uddannelsen eller hvad?


  • #33   26. jan 2008 Næh, han vil bare gerne have jeg får en uddannelse. Selvom ingen i familien, udover min storesøster har en, eller hun blir snart filosof:)
    Men jeg får også en uddannelse, bare ikke lige nu:) Har ikke så travlt.. smiley

    Hvis der i det skoleforløb du gerne vil have er noget med en praktik-plads, så kan det betyde at du skal finde praktikpladsen inden de vil tage dig ind på uddannelsen ja...
    Men synes du skal prøve at ringe til dem mandag og høre dine muligheder hvis det er:)


  • #34   26. jan 2008 hvis du skal være frisør, så skal du have en aftale ved en frisør om at være i praktik der, inden du starter på forløbet

  • #35   26. jan 2008 okay, puha sikke mange ting man lige pludselig skal igennem igen smiley må lige tage en snak med familien og skolen osv.

  • #36   26. jan 2008 Ja gør det, altid godt at have flere med i beslutningen:)

  • #37   26. jan 2008 eller så hvis du tvivler så meget, så meld dig ud og kom ind på noget nyt til sommer. husk der altid er hf

  • #38   26. jan 2008 simone - ja nemlig, har nemlig også overvejet at holde nu og så finde et arbejde indtil sommer og så se hvad jeg vil til den tid

  • #39   26. jan 2008 det er lige præcis det jeg gør smiley Men min tid med gym og htx er røget smiley men jeg arbejder bare lidt nu smiley

  • #40   26. jan 2008 så du ved heller ikke hvad du vil simone? smiley

  • #41   26. jan 2008 jo jeg vil være psyketerapeut, men det kræver bare en masse penge da det er en ikke statsbetalt uddannelse

  • #42   26. jan 2008 hvor langt henne i forløbet var I da I stoppede? håber I ser det her smiley

  • #43   26. jan 2008 pixi

    dine forældre vil aldrig være skuffede over dig som person, det kan meget vel være at de ikke støtter 100% op om dit valg, men ikke skuffede. de vil dig bare dit bedste og ønsker du skal klare dig godt! det er forældre tilgengæld dårlige til at forklare:) men når du nu snakker med dem kan det jo være at de har nogle alternative metoderså du stadig når dit mål!
    kan sagtens følge dine tvivl, jeg bliver meget snart 29, og har først fundet den helt rigtige udd. nu. og jeg starter på fredag:) og til det skal lige siges at jeg har været i gang med flere forskellige ting.... og aldrig blevet færdig:) jeg kan ikke sidde stille så længe, så nu skal jeg være håndværker:)
    held og lykke med det:)


  • #44   26. jan 2008 christina - mange tak! Jeg tror nu heller ikke ligefrem de bliver skuffede men jeg ved stadig ikke hvordan jeg skal få det fortalt smiley held og lykke med din uddannelse!

  • #45   26. jan 2008 mange tak:) du bliver bare nødt til at melde klart ud, du har vist rigeligt at tænke på, tror det hjælper at komme af med det::)

  • #46   26. jan 2008 og snak med studievejlederen! godt råd

    Jeg stoppede lige efter 2. år startede


  • #47   26. jan 2008 Nu er det godt nok en del år siden jeg HTXeksamen, men har aldrig fortrudt mit valg.
    Hvis det stadig er som dengang, har man jo præcis de samme muligheder, som med en klassisk studenter-eksamen.
    Forskellen ligger blot i den måde den er bygget op. Og ja matematik fyldte også meget dengang. Tror der på alle uddannelser er de der lortefag, som man bare ikke gider. Ofte fordi man ikke er god til dem.
    Det tager et par år af dit liv, men det gør gymnasiet også. Bagefter kan du jo vælge det du vil.


  • #48   27. jan 2008 Jeg hadede gymnasiet, det var skrækkeligt at komme igennem, men jeg har ikke fortrudt det en eneste dag! JEg så det lidt som en nødvendighed, for at jeg kunne læse videre indenfor et felt der interesserer mig. Sådan kan man jo også godt lidt se HTX uddannelsen.
    Ja, der er en masse matematik og fysik, som måske ikke er sjovt.. men bagefter kan du få lov til at beskæftige dig med noget der interesserer dig. Og der er da helt sikkert en del eksamner på dyrlæge uddannelsen, der er gyselige.

    Det jeg mener er spørgsmålet, er om du er villig til at ofre den tid og energi på de trælse ting nu, for senere i livet at kunne beskæftige dig med det du vil. Det er naturligvis en prioriteringssag...


  • #49   27. jan 2008 hmm..det er det.. jeg ved ikke om jeg har lyst til at være dyrlæge mere. Men jeg ville ikke skifte til gymnasiet, jeg ville i stedet tage en helt anden uddannelse

  • #50   27. jan 2008 Jeg synes du skulle prøve at give det en chance, altså bare HTX, og så hvis det ikke går, så meld dig ud, og så slappe lidt af i hovedet og finde ud af hvad du vil ( på nuværende tidspunkt, man kan skifte igen).
    HF kan du tage ligegyldig alder


Kommentér på:
forkert uddannelse

Annonce