2.371 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Roommate / delebolig? Roommate / delebolig?

Er der nogen herinde, som har erfaring med, at leje en bolig sammen med en anden person (ikke kæreste)?

Kæresten og jeg har tænkt meget over, at man kunne finde en anden person, at dele lejlighed med. Vi vil selv gerne have stue + 1 værelse eller 2 værelser til os selv - fordi vi har tamrotter og det er ikke optimalt at sove i samme rum som dem i længere perioder.

Så en f.eks. 3 eller 4 værelses lejlighed ville jo være en god mulighed. Men hvordan gør man egentlig med sådan noget som mad og rengøring?

Er der nogen der har erfaring? Og HVOR finder man sådan en person - vi skal jo have en aftale INDEN vi finder en lejlighed, fordi vi har simpelthen ikke råd til en høj husleje alene. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Roommate / delebolig?
  • #1   9. maj 2015 Mine 2 yngste har delt med en 3. Maden sørgede de hver i sær for, bestemte de sig for at spise sammen så delte de udgifterne...
    Udgifter til rengøringsmidler, toilet papir osv blev også delt lige...
    Rengøring var af hver deres eget værelse og så en plan med rengøring hver uge på skift mellem dem af fælles områderne...

Vil sige det er en god ide at stemmeforventninger af rengøringsstandarden af med en man skal dele med, for den ene de boede med gjorde ikke rent til den standard de ønskede/forventede...

Hvor man finder en før man har boligen, ved jeg så ikke ...

• #3   9. maj 2015 Jeg har delt lejlighed med en studiekammerat. Det var forfærdeligt! Vi havde rengøringsplan, hvor vi skiftedes til at gøre rent og støvsuge- det fungerede ikke, da han aldrig overholdt aftalen. Og så lavede vi i starten mad på skift og havde fælles mad i køleskabet, men det fungerede heller ikke, så vi delte det op med hver sit køkkenskab og hylde i køleskabet.
    Jeg gør det aldrig igen. Han røg så også halvandet gram hash om dagen og var på kontanthjælp
    En anden ting- hvis I skal have 3 ud af fire værelser- så er det så forsvindende lidt husleje, I kan tage for et værelse, at det ville være lige meget med en roomie. Det er også svært at dele vand og strøm, når I ikke deler om det hele lige

• #4   9. maj 2015 Jeg har i årevis delt lejlighed/lejet mig ind hos en gammel veninde.

IMHO så kommer det kun til at fungere hvis man er rimelige enige om tingene, og kan vise noget rummelighed. Jeg tror ikke jeg personligt ville gøre det med en helt ukendt person.

Hvis vi lige skal være realistiske omkring selve lejligheden, er der så ikke noget om at man som oftes ikke bare kan leje sig ind på mange værelser? Altså hvis I er 2 på lejekontrakten (dig og din kæreste), så er der mange steder hvor vist kun kan leje en 3-værelses.
    Normalen indenfor lejlighedsdeling er nok noget i stil med at man har 1 rum hver og så en fællesstue.
    I skal osse have med i overvejelserne hvordan I vil gøre med indskud til en lejer. Og hvordan tingene skal løbe rundt, hvis der ikke er en lejer. Altså hvis I finder en egnet lejlighed, så er det ikke sikkert at der står en lejer klar med det samme. Og når/hvis en lejer flytter ud, så vil der være et tidsrum hvor værelset står 'tomt'. Så økonomien skal altså kunne løbe rundt uden lejer osse. Det er IMHO en rigtigt skidt ide, hvis økonomien ikke kan bære det uden lejer.
    Jeg tror så absolut heller ikke det er realistisk at finde lejer før lejligheden - ville I måske selv sige ja til et lejemål hvor I ikke kender hvor mange m2 I får, hvorhenne og til hvor mange penge om måneden?

• #5   9. maj 2015 Min kæreste og jeg har delt lejlighed med nogle de sidste par år - og det er kun af nød at vi gør det. Ham der bor her er da sød og rar og er blevet en god ven med tiden. Men jeg kan godt savne noget mere privatliv og "frihed" - blandt andet synes jeg ikke det er det fedeste at høre på hans sexliv når han har damer på besøg, jeg savner sådan noget som at kunne gå fra badet og ind til mit tøjskab uden at behøve pakke mig ind, at kunne gå på toilettet om natten uanset hvad jeg har på, eller ikke har på. Ikke at være tre mennesker OG eventuelle gæster om et toilet. At være sikker på at komfuret ikke bliver brugt når jeg vil lave mad. Ikke at kunne skændes med kæresten uden at have en med på en lytter.

I starten er det fint nok, men jeg synes ikke det er specielt fedt i længden - derfor glæder jeg mig også til at jeg kan flytte herfra igen.

Vi køber vores eget mad, og vores roomie køber hans. Og så gør man rent efter sig selv.

• #6   9. maj 2015 Og så vil jeg lige tilføje at jeg var gladere for at bo med andre da jeg var single, end jeg er nu i et parforhold. Da jeg var single boede jeg med andre fordi jeg synes det var hyggeligt at der var nogen og gå og småsludre med, men det behov dækker min kæreste jo nu.

• #7   9. maj 2015 Jeg kan jo så sige at jeg flyttede ind hos min veninde da hun var single med en lille dreng på 5 år. Hun sad i en lejlighed der kunne deles op, sådan at man kunne leje en del ud med egen indgang, eget bad og lille køkken.
    Da hun fandt sig en kæreste, ja så måtte han acceptere at han flyttede i 'kollektiv' smiley
    Supplementen blev opsagt, så vi derefter havde hele lejligheden.. dvs at jeg har egen indgang og eget bad. Vi deler køkkenet - og jeg er velkommen til at hænge ud i den store stue, f.ex. osse når jeg har gæster.
    .... knejten er nu blevet voksen og flyttede hjemmefra for små 2 år siden - og vi bor stadig i 'kollektiv'.
    Grunden til at det virker, er at vi svinger godt sammen og fungerer som en familie - vi kommer alle 3 fra familier der er sådan.. ahem.. ret underlige. Teknisk set køber vi hver vores mad.. men vi render ikke og holder regnskab over 'gider du lige tage lokumspapir og gulerødder med hjem', for i sidste ende går det nok lige op.

• #8   9. maj 2015 Jeg tror helt sikkert også jeg ville have det lidt lettere hvis min kæreste og jeg havde eget toilet og bad - herhjemme synes jeg godt nok der er optaget på toilettet en stor del af tiden. Og også hvis det var en god ven vi boede med, der har været 4 forskellige til at bo her de sidste 4 år, og nogle har så fungeret bedre end andre, men der er jo meget at skulle forholde sig til nye mennesker så ofte - med forskellige vaner, og med forskellig kemi - og det er jo aldrig til at sige hvornår folk flytter igen, og man skal finde en ny.

Jeg vil også sige det er klart en fordel at sidde i en bolig hvor man ikke er afhængig af andre for at få det til at fungere - så det at bo sammen med andre er et tilvalg man tager.

• #11   9. maj 2015 Hatten af for dem der kan, men det ville jeg aldrig kunne.

• #14   10. maj 2015 Vi vil ikke have tre ud af fire værelser. Vi vil have to værelser ELLER stuen og et værelse. Derfor ville en 3. værelses lejlighed også kunne gøre det.

CF: Fordi det er RIGTIG svært at finde en 2. værelses lejlighed på de kanter, vi søger, til en pris, vi har råd til (5-5500 kr. inkl. A/C)

Vi ville ikke LEJE værelset ud, men have en medlejer - altså 3 personer på lejekontrakten.

Vi må tænke over en anden løsning - problemet er lige pt. at kæresten har mulighed for en elevplads i Hvidovre, men det kan slet ikke lade sig gøre mht. transport, hvis han får den. Altså det er faktisk umuligt, fordi bussen kører ikke tidligt nok om morgenen - vi bor for langt ude lige nu. Det tager også mig 1½ time til mit studie. Vi ville gerne bo i Hillerød eller omegn - Helsinge, Birkerød, Allerød, Lyngby, Fredensborg, byer der ligger tæt på er også okay. Det vigtigste er nemlig, at offentligt transport er nemt og tilgængeligt.

Desværre er det dyre byer og det er tæt på umuligt at finde en lejlighed til lav pris - derfor tænkte vi, at vi ville kigge efter noget dyrere, evt. sammen med en tredje person (fordi så ville vi kunne komme helt op på 8250 kr. i alt)

Problemet er også, at der er 3 mdrs. opsigelse - og de fleste lejligheder der er på markedet, er overtagelse i næste måned eller snarest mulig. Så skal man tage chancen, og sige lejligheden op, uden at vide, om man kan finde et sted at bo.. smiley

• #16   10. maj 2015 Isabel: Alle skal ud så.. For os ville vi alligevel blive nød til at sige lejligheden op, hvis vi stod alene med en så høj husleje.

Problemet ligger i, at HVIS han får en elevplads, så HAR vi råd til at gå op omkring 7k i husleje, så er det formegentlig ikke et lige så stort problem at finde et sted.. Men hvis han IKKE får den, er vi på røven. smiley Vi har kun 1x SU så + min ungeydelse (som er 250 kr. efter mine udgifter til kontaktlinser, piller, telefon mm. er betalt) indtil jeg bliver 18 i December.

Når jeg så bliver 18, bliver det liidt nemmere - så kan næsten alle hans penge faktisk gå til husleje, hvis det er, fordi jeg kan godt både betale mad, hund og rotter af de penge, jeg får ind (3782 kr.) smiley

Det er desværre ikke rigtig en mulighed for mig at bo hjemme, jeg kan ikke være der længere end 2-3 dage af gangen - men jeg skifter ikke adresse, før jeg bliver 18.

• #17   10. maj 2015 Og hvad så hvis personen ikke vil opsige lejligheden? Man kan ikke komme ud af en lejekontrakt med mindre alle er enige

• #19   10. maj 2015 Isabel: Men mange steder må man da ikke leje et værelse ud, i et allerede lejet hus.. Må man?

• #22   10. maj 2015 Ida: Har hun så også en lejekontrakt til sine lejere?

• #24   10. maj 2015 Man har ret til at fremleje dele af lejligheden, så længe du selv bor der. Dog skal man være opmærksom på, at man er underlagt lejeloven, som udlejer og skal betale skat af lejeindtægten. Ikke overskudet men indtægten. Man får så tilgengæld et fradrag. Man skal have en lejekontrakt på sin lejer, som ikke kan stille lejeren dårligere end lejeloven- fx vil en lejer altid have et års opsigelse ved ikke tidsbegrænset udlejning, hvis du selv ønsker at bebo værelset personen bor i.
    Man kan heller ikke bare dele huslejen i to (eller tre) hvis lejer fx har et mindre værelse. Her skal man ind og regne ud, hvor mange kvm lejer har adgang til og finde ud af, hvor stor procentdel det er af lejligheden og fastsætte huslejen herefter.
    Fx er værelset 10 kvm, lejligheden er 100, køkken og bad er sammen 20 kvm. Så skal lejer betale 20 % af huslejen.

• #25   10. maj 2015 Det lyder ret omfattende.. Jeg er umiddelbart ikke interesseret i at blive udlejer smiley

• #26   10. maj 2015 Jeg ville aldrig skrive et fremmed menneske på min lejekontrakt. På den måde hæfter du ligeligt for alt personen gør. Han kan undlade at betale husleje og så hænger I på regningen. Han kan smadrer hele lejligheden og flytte, og så hænger I på den. Han kan nægte at opsige lejligheden, og så hænger I på den.

Der var på et tidspunkt en herinde (mener jeg det var) som havde stået på lejekontrakten sammen med sin kæreste, de går fra hinanden og hun flytter ud. Hun får ikke skrevet sig af lejekontrakten og ender med at ryge til inkasso og i RKI, fordi x'en ikke betalte sin husleje og havde en regning til istandsættelse.

• #28   10. maj 2015 Isabel: det er jeg helt sikker på, at de var. du fungerer jo som udlejer, som har en lejeindtægt. At 98 % der deler en lejebolig ikke gør det- ja det er jo så en anden sag smiley

• #33   10. maj 2015 Når man, som jeg gjorde, bor sammen med en mand, som mener, at støvsugning en gang om måneden er meget, så bliver man nødt til at have regler smiley

Kommentér på:
Roommate / delebolig?

Annonce