22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
Roommate / delebolig? Roommate / delebolig?
Er der nogen herinde, som har erfaring med, at leje en bolig sammen med en anden person (ikke kæreste)?
Kæresten og jeg har tænkt meget over, at man kunne finde en anden person, at dele lejlighed med. Vi vil selv gerne have stue + 1 værelse eller 2 værelser til os selv - fordi vi har tamrotter og det er ikke optimalt at sove i samme rum som dem i længere perioder.
Så en f.eks. 3 eller 4 værelses lejlighed ville jo være en god mulighed. Men hvordan gør man egentlig med sådan noget som mad og rengøring?
Er der nogen der har erfaring? Og HVOR finder man sådan en person - vi skal jo have en aftale INDEN vi finder en lejlighed, fordi vi har simpelthen ikke råd til en høj husleje alene.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.901
Udgifter til rengøringsmidler, toilet papir osv blev også delt lige...
Rengøring var af hver deres eget værelse og så en plan med rengøring hver uge på skift mellem dem af fælles områderne...
Vil sige det er en god ide at stemmeforventninger af rengøringsstandarden af med en man skal dele med, for den ene de boede med gjorde ikke rent til den standard de ønskede/forventede...
Hvor man finder en før man har boligen, ved jeg så ikke ...
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Jeg gør det aldrig igen. Han røg så også halvandet gram hash om dagen og var på kontanthjælp
En anden ting- hvis I skal have 3 ud af fire værelser- så er det så forsvindende lidt husleje, I kan tage for et værelse, at det ville være lige meget med en roomie. Det er også svært at dele vand og strøm, når I ikke deler om det hele lige
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.106
IMHO så kommer det kun til at fungere hvis man er rimelige enige om tingene, og kan vise noget rummelighed. Jeg tror ikke jeg personligt ville gøre det med en helt ukendt person.
Hvis vi lige skal være realistiske omkring selve lejligheden, er der så ikke noget om at man som oftes ikke bare kan leje sig ind på mange værelser? Altså hvis I er 2 på lejekontrakten (dig og din kæreste), så er der mange steder hvor vist kun kan leje en 3-værelses.
Normalen indenfor lejlighedsdeling er nok noget i stil med at man har 1 rum hver og så en fællesstue.
I skal osse have med i overvejelserne hvordan I vil gøre med indskud til en lejer. Og hvordan tingene skal løbe rundt, hvis der ikke er en lejer. Altså hvis I finder en egnet lejlighed, så er det ikke sikkert at der står en lejer klar med det samme. Og når/hvis en lejer flytter ud, så vil der være et tidsrum hvor værelset står 'tomt'. Så økonomien skal altså kunne løbe rundt uden lejer osse. Det er IMHO en rigtigt skidt ide, hvis økonomien ikke kan bære det uden lejer.
Jeg tror så absolut heller ikke det er realistisk at finde lejer før lejligheden - ville I måske selv sige ja til et lejemål hvor I ikke kender hvor mange m2 I får, hvorhenne og til hvor mange penge om måneden?
jun 2013
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 524
I starten er det fint nok, men jeg synes ikke det er specielt fedt i længden - derfor glæder jeg mig også til at jeg kan flytte herfra igen.
Vi køber vores eget mad, og vores roomie køber hans. Og så gør man rent efter sig selv.
jun 2013
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 92 Hunde: 2 Emner: 354 Svar: 6.106
Da hun fandt sig en kæreste, ja så måtte han acceptere at han flyttede i 'kollektiv'
Supplementen blev opsagt, så vi derefter havde hele lejligheden.. dvs at jeg har egen indgang og eget bad. Vi deler køkkenet - og jeg er velkommen til at hænge ud i den store stue, f.ex. osse når jeg har gæster.
.... knejten er nu blevet voksen og flyttede hjemmefra for små 2 år siden - og vi bor stadig i 'kollektiv'.
Grunden til at det virker, er at vi svinger godt sammen og fungerer som en familie - vi kommer alle 3 fra familier der er sådan.. ahem.. ret underlige. Teknisk set køber vi hver vores mad.. men vi render ikke og holder regnskab over 'gider du lige tage lokumspapir og gulerødder med hjem', for i sidste ende går det nok lige op.
jun 2013
Jeg vil også sige det er klart en fordel at sidde i en bolig hvor man ikke er afhængig af andre for at få det til at fungere - så det at bo sammen med andre er et tilvalg man tager.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.006
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.112
CF: Fordi det er RIGTIG svært at finde en 2. værelses lejlighed på de kanter, vi søger, til en pris, vi har råd til (5-5500 kr. inkl. A/C)
Vi ville ikke LEJE værelset ud, men have en medlejer - altså 3 personer på lejekontrakten.
Vi må tænke over en anden løsning - problemet er lige pt. at kæresten har mulighed for en elevplads i Hvidovre, men det kan slet ikke lade sig gøre mht. transport, hvis han får den. Altså det er faktisk umuligt, fordi bussen kører ikke tidligt nok om morgenen - vi bor for langt ude lige nu. Det tager også mig 1½ time til mit studie. Vi ville gerne bo i Hillerød eller omegn - Helsinge, Birkerød, Allerød, Lyngby, Fredensborg, byer der ligger tæt på er også okay. Det vigtigste er nemlig, at offentligt transport er nemt og tilgængeligt.
Desværre er det dyre byer og det er tæt på umuligt at finde en lejlighed til lav pris - derfor tænkte vi, at vi ville kigge efter noget dyrere, evt. sammen med en tredje person (fordi så ville vi kunne komme helt op på 8250 kr. i alt)
Problemet er også, at der er 3 mdrs. opsigelse - og de fleste lejligheder der er på markedet, er overtagelse i næste måned eller snarest mulig. Så skal man tage chancen, og sige lejligheden op, uden at vide, om man kan finde et sted at bo..
jun 2014
Problemet ligger i, at HVIS han får en elevplads, så HAR vi råd til at gå op omkring 7k i husleje, så er det formegentlig ikke et lige så stort problem at finde et sted.. Men hvis han IKKE får den, er vi på røven.
Når jeg så bliver 18, bliver det liidt nemmere - så kan næsten alle hans penge faktisk gå til husleje, hvis det er, fordi jeg kan godt både betale mad, hund og rotter af de penge, jeg får ind (3782 kr.)
Det er desværre ikke rigtig en mulighed for mig at bo hjemme, jeg kan ikke være der længere end 2-3 dage af gangen - men jeg skifter ikke adresse, før jeg bliver 18.
feb 2006
jun 2014
jun 2014
feb 2006
Man kan heller ikke bare dele huslejen i to (eller tre) hvis lejer fx har et mindre værelse. Her skal man ind og regne ud, hvor mange kvm lejer har adgang til og finde ud af, hvor stor procentdel det er af lejligheden og fastsætte huslejen herefter.
Fx er værelset 10 kvm, lejligheden er 100, køkken og bad er sammen 20 kvm. Så skal lejer betale 20 % af huslejen.
jun 2014
feb 2006
Der var på et tidspunkt en herinde (mener jeg det var) som havde stået på lejekontrakten sammen med sin kæreste, de går fra hinanden og hun flytter ud. Hun får ikke skrevet sig af lejekontrakten og ender med at ryge til inkasso og i RKI, fordi x'en ikke betalte sin husleje og havde en regning til istandsættelse.
feb 2006
feb 2006
Roommate / delebolig?