{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

Fedende godbidder? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en yorkie derhjemme (lidt større end de fleste) som er lige lidt for mager. Han har en masse løst skind, og man kan føle de fleste ribben (dog kun føle - ikke se). Han har ubegrænset mad hver dag, da vi oplevede at han ikke spiste nok da vi gav ham det på forskellige tidspunkter.

Dog er han altid villig til at spise godbidder, og rester fra aftensmaden.
Vi giver ham af og til leverpostejsmadder, og han får masser af godbidder.

Det hjælper bare ikke rigtig på hans vægt, så jeg ville høre om I kender til nogle godbidsopskrifter der feder så min vovse kan blive normalvægtig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fedende godbidder?
  • #1   7. jul 2015 Altså det er da ikke dårligt at du kan mærke ribbenene på hunden? Det betyder altså ikke at den er undervægtig smiley
    Jeg ville i stedet for kigge på, hvilket mad du fodrer med. Kan forestille mig hunden tager forkert på hvis den bare får leverpostejsmadder. Det er svært at vurdere når vi ikke har set din hund, ved hvad du fodrer med osv.
    Men ville ikke bare begynde at "fede den op" ved at give fedende godbidder og leverpostej. Den må være gal et andet sted, hvis hunden er undervægtig.


  • #4   7. jul 2015 At kunne mærke ribbene når man stryger hunden henover siden og at man kan ane dem, når hunden bevæger sig eller er forpustet betyder at hunden betyder at hunden er i perfekt foderstand.

    Som andre skriver kunne jeg dog godt være bekymret for, om hunden i virkeligheden er fejlernæret, når den i så høj grad får snold som mad.
    For tynd? Nej. Men måske forkert fodret.


  • #5   7. jul 2015 Jeg er enig med de andre, ribbene skal kunne mærkes.

    Men med hensyn til at se, så har en Yorkshire Terrier vel en pels, der gør det mere eller mindre umuligt at se ribbene, hvad enten hunden er i perfekt stand eller mager, så med sådan en hund må det være, hvordan den mærkes, der er afgørende.


  • #6   8. jul 2015 Pixel (altså min hund) er klippet fuldstændig korthåret, så hans pels forhindrer mig overhovedet ikke i at se hans kropsfigur c:
    Samtidig er hans hofter også ret så tydelige og man kan se nogle af hans ryghvirvler. Andre hundejere (som vi kender) synes også han ser for tynd ud.
    Lige pt bliver han fodret med Pedigree til små hunde.

    Jeg vil gerne have at han tager på, men jeg fik måske formuleret det forkert første gang. Jeg vil ikke bare fede ham op og gøre ham tykkere og tykkere. Han skal måske tage ½ kg på, da han jo er en lille hund, og ½ kilo kan gøre en kæmpe forskel. Men synes han taber sig mere og mere her for tiden, for før hen var han en smule rundere, og så mere sund ud. Nu ser han mere kantet ud og ser lidt for tynd ud. Han er ikke meget undervægtig, men man kan se det, og jeg vil hellere tage hånd om problemet nu, end at vente til det går helt galt.

    Men da kan da være at jeg skal anskaffe en anden type hundemad. Og hvis det endelig er det, er der så nogen der kan anbefale en bestemt slags hundemad, som ville være god for ham?


  • #8   8. jul 2015 Jeg synes absolut, at du først og fremmest skal finde et andet foder til ham!
    Pedigree er i mine (og rigtig mange andres) øjne rent ud sagt et skodfoder til prisen. Jeg vil vove den påstand at det billige fra Aldi er bedre ernærings- og kvalitetsmæssigt, men det vil jeg nu heller ikke anbefale som fuldfoder.

    Du skal gå efter et foder med højt indhold af rigtigt kød (1. og 2. og gerne 3. ingrediens) og en stor %-del af det samlede indhold. Gerne med protein% på omkring 25-30 og fedt% ca. 15-20. Proteinkilden skal være animalsk og ikke f.eks. Soya. Også gerne et kornfrit produkt, da kornstoffer fylder (mætter) uden at give god næring.
    Gode, lødige mærker er f.eks. Essentials, Acana, Orijen, Wolfsblut, Taste of the Wild, Wolf of Wildernes, Ziwipeak - andre kan sikkert tilføje flere...

    Lad ikke foderet stå fremme hele tiden men køb forskellige smagsvarianter af gode mærker, giv mad et par gange om dagen og brug det rigtige foder også som godbidder. På den måde får du hunden til at æde sit foder fremfor at lade det stå i håb om at få en mere smagfuld pølse eller leverpostejklat. Godt foder både dufter og smager af kød og er derfor som regel attraktivt for hunden.

    De fleste butikker, både fysiske og på nettet har små prøveposer af de forskellige varianter, som man kan starte med at købe, indtil man finder ud af, hvad hunden trives bedst på og bedst kan lide.

    Vådfoder på dåse, som fyldes i marvben eller Kong er sund og god beskæftigelse.
    Griseører ligeså, og de er ret kalorieholdige.
    Ovntørret lever i små tern er gode og nærende godbidder
    Derudover rå ben med kød på, kyllingelår, lammeribben m.v.

    Udover ben, skal du dog nok holde igen med godbidder, indtil din lille hund har vænnet sig til at æde sin normale mad.

    Det blev en lang smøre herfra. Håber du kan bruge lidt og at din hund ikke ender med at blive for tyk. smiley Held med det smiley


  • #9   8. jul 2015 C F Så fodrer jeg åbenbart med noget meget fedende foder (Wolf of Wildernes), for det har 26% protein og 16% fedt, hvor Pedigree iflg. Zooplus' deklaration har hhv. 22% og 13%

    Et dyrt foder som Ziwipeak ligger endnu højere smiley


  • #11   8. jul 2015 Rolig nu, C F. smiley Måske misforstod jeg din kommentar, da jeg ikke ligefrem synes Pedigree har højt fedtindhold. Desuden er en del af proteinkilden vegetabilsk, og det er uvist, hvor godt hunde i det hele taget kan optage det.
    Jeg er ikke ude i at diskutere fodermærker men prøver blot at vejlede TS så godt, jeg kan smiley

    Men hvis hunden ikke rigtigt gider sit tørfoder og måske godt måtte tage et par hundrede gram på, så er det nok ikke godbidder, man skal fokusere på men foderet. Det var såmænd bare det jeg ville frem til.


  • #12   8. jul 2015 Et halvt kilo er rigtig meget!

    Når jeg regulerer mine hundes vægt op og ned så er det med et par hundrede gram frem og tilbage - og det er schæferhunde smiley

    Man skal kunne se hoftebenene på en hund - de skal ikke stikke op, men de skal være synlige og man skal kunne ane rygraden, hvis pelsen tillader det.

    Kan du ikke sætte et billede eller to ind af din hund?

    Hvad foderet angår, så handler det hele om optagelighed - og jeg synes da bestemt der er noget der tyder på, at det valgte foder ikke er det rette for hunden.



Kommentér på:
Fedende godbidder?

Annonce