KH og "lovløshed" KH og "lovløshed"
Er lidt nysgerrig efter om nogen ved hvordan reglerne er, hvor man henvender sig osv. eller som måske bare oplever/har oplevet det samme.
Det bliver lidt langt, håber nogen alligevel gider læse til ende
Jeg har gået syg (dårlige skuldre) og skal igang med en ny uddannelse. Pt er jeg på KH og skal jo derfor aktiveres.
Den del er jeg helt ok med, ingen problemer der. Men måden den aktivering foregår på, mener jeg er under al kritik og direkte ulovligt.
Min første dag blev jeg sendt ud til et kunstprojekt hvor jeg, sammen med 2 andre, blev præsenteret for 500 sække á 20kg/stk der skulle læsses i en bil, fragtes ned til projektet og stables op i hovedhøjde.
Jeg udførte arbejdet, men fik efterfølgende en snak med min kontaktperson, at det altså ikke er en hensigtsmæssig opgave og da slet ikke når man nu netop er retur fra en sygemelding pga fysiske skavanker (er dog vurderet jobegnet -så altså ikke i ressoruceforløb eller noget)
Nå, men siden da har jeg været i en gruppe der har gjort boliger klar til flygtninge. Dvs. flytte, samle møbler, indrette osv.
Store dele af arbejdet er helt ok -men i opgaverne indgår altså osse dagligt løft/flytning af bl.a. skabe på lige knapt 40 kg -pakket i kasser uden håndtag osv, og som jævnligt skal op på 1. eller 2. sal med ikke ligefrem let tilgængelige transportveje.
Jeg har snakket med min kontaktperson som siger han ikke har andre opgaver, jeg har snakket med andet personale på stedet som siger at vil jeg ikke udføre arbejdet skal jeg ikke være der, jeg har snakket med min sagsbehandler på jobcenteret som blot siger "nå"...
Nu ved jeg fra tidl arbejde at der faktisk er regler for hvor meget man må løfte og under hvilke forhold -så jeg henvendte mig ved arbejdstilsynet for at være sikker på reglerne
-der var absolut ingen tvivl, det arbejde vi udfører er IKKE lovligt, og damen mente bestemt at osse folk i aktivering er omfattet af arbejdsmiljøloven.
Men hvad gør man så derfra? Jeg kan ikke søge mig til nogen der har med arbejdsmiljø at gøre i min kommune, og i informationen kan de ikke hjælpe når jeg ringer.
Jeg kan self udfylde en officiel klage til arbejdstilsynet, men for det første er det måske lidt overkill at starte der, og for det andet er det ingen garanti for at de rent faktisk gør noget ved sagen -de prioriterer sagernes alvor og handler så på dem de prioriterer højest.
Så hvor står man som KH-modtager, når man hverken har fagforening, sikkerhesrep. eller andet i ryggen, som man jo oftest ville have ved alm ansættelse?
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 418 Svar: 31.283
Så selvom jeg kan sende en klage, så er der absolut ingen sikkerhed for at der så rent faktisk gøres noget.
Min bekymring er jo self at jeg når at få bøvl med kroppen igen, inden jeg finder mig elevplads/arbejde.
Og selv hvis jeg klarer frisag, kommer der jo mange efter mig som vil rende i samme problem
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Har kun hovedrysten tilovers for at man sætte folk med fysiske skavanker til sådan arbejde !
jan 2007
I min kommune gælder APV mm. åbenbar kun for ansatte, ikke for ledige
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
jan 2007
Hvad man må bære er nemlig ikke kun afhængig af kg men osse af en række andre faktorer -se f.eks. Sørens billede. Derudover må man osse bære mere hvis det der bæres er "handy" i forhold til, som i vores tilfælde, kasser i uhandy størrelse/form, uden håndtag osv.
jan 2007
Men har som sagt haft kontakt til diverse folk tilknyttet jobcenteret samt forgæves forsøgt at finde frem til nogen der har med arbejdsmiljø at gøre. Førstnævnte gav blot skuldertræk og sidstnævnte var ikke muligt -i informationen kunne de ikke hjælpe og den eneste der står nævnt i forbindelse med arbejdsmiljø på kommunens hjemmeside, kan ikke kontaktes (er hvad tlf-svaren siger når man ringer og email kan man ikke få)
Men hvem f*nden kontakter man så lige? Der findes jo nærmest klageinstanser til alt -findes der mon nogen man kan klage til over ens aktivering?
Mit indtryk er at hvis man brokker sig, så er opfattelsen lidt at så er det bare fordi man ike gider arbejde og det er jo ikke tilfældet
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
jan 2007
Men jeg tænker jo lidt at forholdende burde bringes i orden ikke bare for mig men sådan helt generelt -det burde da ikke være muligt for en kommune at bruge KH-modtagere til opgaver som almindeligt ansatte ikke lovligt kan udføre
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 3.712
Der kan selvfølgelig være nogen som trækker den liige langt nok
jan 2007
Men ja, vi er osse flere -og dete r super de dage vi har et par stærke mænd med, men andre dage sender de to små tøser ud, og vi skal så have bakset 4 x 40 kg op af en eller anden latterlig vindeltrappe op til 1-salen i et hus med skråvægge og absolut ingen plads at bevæge sig på (ok -det er trods alt ikke alle steder der er sådan -men de findes altså, og der er slet ikke så få af dem
Generelt er jeg ikke hysterisk med diverse lovgivning -det er sgu ikek altid muligt at overholde 110% i den virkelige verden.
Jeg har til dato aldrig gjort brug af arbejdstilsynet og har sgu aldrig brokket mig over arbejdsmiljø.
Men det voldsomt frustrerende når man skal aktiveres til sygdom, og når de regler der gælder for de ansatte, ikke overholdes når det kommer til de ledige.
JA jeg er på KH, og jeg er skam ganske taknemmelig for at sådan noget findes her i landet. Jeg er mere end villig til at blive aktiveret -men jeg får altså faretillæg eller en bonus for tunge løft... Og jeg mener det er uacceptabelt at de regler der gælder for det almindelige arbejdsmarked, sættes ud af spil blot fordi det handler om KH-modtagere
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Når man i det private fx arbejder for Dong eller Vattenfall, så koster een overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen typisk 3 ugers bortvisning fra pladsen for de berørte medarbejdere. Så der er ingen virksomhedsledere interesseret i slendrian. Men i kommune oh lala og sikke det går
jan 2012
Jeg tvivler på de kan bortvise dig fra kommunal aktivering, for at sige NEJ til tunge løft, hvis du udfører resten af opgaverne der måtte være.
jan 2007
Hvis ikke man er i ressoruceforløb, arbejdsprøvning e.l. så antages det at der ikke er nogen skånehensyn what so ever, og så skal man udføre det arbejde man sættes til, hvadend det så er...
Og det ville jo så osse være ok, hvis de opgaver overholdt gældende lovgivning for det normale arbejdsmarked.
jan 2012
jan 2007
jan 2012
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Sker der intet må ankestyrelsen og ombudsmanden involveres.
Skide godt du gør noget, Michelle. Mange bliver ødelagt når de ikke tør sige fra.
jan 2007
Pia -det er ikke et job, det er aktivering. Derfor har man self heller ikke en fagforening i ryggen (i fagforening kommer du først på dagpenge og skal ikke på kompetencecenteret til aktivering -først når man engang har opbrugt retten til dagpenge, kan man ende på KH. Eller hvis man slet ikke har været medlem af fagforening, så ryger man direkte til KH).
Og siden det jo ikke er et job man har, men derimod en aktivering, har man heller ikke en sikkerhedsrep og andet i den dur -man er jo ikke i et ansættelsesforhold.
CH -det var self en mulighed at gå den vej, den tanke havde jeg slet ikke tænkt.
aug 2006
At gå til pressen er ofte en stor omvej især ved enkeltsager. Det betaler sig sjældent, desværre, men koster en masse energi.
Der er som sådan Ingen instanser der beskytter aktiverede - derfor må man gå ad den nævnte vej.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.550
Jeg kan ikke holde til at blive aktiveret, jeg går helt i baglås.. Jeg har meldt mig syg så meget at jeg lige nu går hjemme indtil de finder en bedere løsning..
Jeg er under 30, så de har været MEGET opsatte på at sende mig ud i alt muligt..
De kalder mig for en "interesant sag" fordi jeg SER rask ud men ikke er det
aug 2006
De skal overholde loven - Michelle beskriver netop at det ville være fint hvis de ikke overskred den.
Er man syg og i afklaring handler det om at få beskrevet og taget højde for skånebehov så man undgår sygemelding. Men det er så ikke tilfældet her.
jan 2007
Jeg vil ikke meldes syg igen -jeg har gået syg i meget lang tid og det er altså ikke en fest, og i øvrigt er jeg alt for glad for endeligt at være "arbejdsparat" til igen at skulle gå syg derhjemme
Jeg har desuden fået en praktikplads der starter om 3 uger -noget jeg glæder mig rigtigt meget til, og som har mulighed for at ende ud i en elevplads. Så sygemelding er bare ikke en mulighed.
okt 2010
jan 2007
okt 2010
jan 2007
Men jeg har nu heller ikke noget problem med at skulle aktiveres -jeg synes det er helt fair at man skal lave noget for sin KH. Forholdende skal jo bare være i orden, uanset hvad de så sætter en til
KH og "lovløshed"