{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.549 visninger | Oprettet:

Introverte og dagligdagen {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid været ekstremt indadvendt. Jeg foretrækker mit eget selskab, og har brug for plads og ro. Jeg kan ikke være omkring mange mennesker (flere end 30) i mere end 5 minutter uden at blive ubehageligt til mode.

Jeg er begyndt på en ny skole her efter sommerferien, og jeg kan bare mærke at jeg glider mere og mere indad. Jeg er fuldkommen drænet for energi når jeg kommer hjem. Der kan gå dage uden at jeg taler til andre end hunden...
Jeg bliver mere og mere lysfølsom. Flere høje lyde på en gang er simpelt hen for meget.

Hvad gør i andre introverte? Hvad hjælper jer i dagligdagen, til at kunne "tåle" at være omkring mennesker hele dagen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Introverte og dagligdagen
  • #1   2. sep 2015 Jeg er meget introvert og sensitiv. Jeg lider at PTSD og har derfor øget alarmberedskab. Derfor er jeg meget lyd og lysfølsom.
    Jeg kan godt klare store menneskemængder i begrænset omfang. Jeg er meget træt konstant og der skal derfor ikke særlig meget social til, før jeg er drænet af energi.
    Jeg har lært at leve med det. Jeg kan godt klare en skoledag, men når jeg kommer hjem er jeg drænet for energi og kan ikke tåle mere social.

    Jeg har egentlig ikke så mange råd til dig, tror det handler om at lære at leve med det på den meget hensigtsmæssige måde smiley


  • #2   2. sep 2015 Jeg er også introvert og særligt sensitiv smiley Jeg tror det er meget forskelligt fra person til person, hvad der lige virker - og i hvor høj en grad, man er introvert. Jeg kunne sagtens være sammen med veninder efter en skoledag men foretrak egentlig altid at komme hurtigst muligt hjem og sidde for mig selv resten af dagen.
    Jeg har egentlig ikke tænkt så meget over, hvad der "virker". Det er ikke sådan at jeg har været nødt til at have pauser og trække mig væk i løbet af en skoledag.
    Men jeg synes jeg har erfaret, at jeg er lidt mere "klar" efter at have siddet og lyttet til noget beroligende musik, hvor man ligesom ikke skal forholde sig til en samtale, andre mennesker, ansigter og sig selv; men bare slappe lidt af.

    Har du forresten prøvet at meditere? smiley


  • #3   2. sep 2015 Jeg har læst nogle artikler om emnet, og det har på en eller anden måde hjulpet mig at vide at jeg ikke er den eneste der går ofte på toilettet til fester og forsøger at trække tiden ud derude ...

    Jeg forsøger at gøre de ting jeg synes lader mig lidt op, som at gå ture med hundene, og sidde for mig selv ved fx computeren, men det er svært i en dagligdag og i et samfund hvor det at være på betragtes som "det rigtige" ... man bliver tit opfattet som sur og reserveret på en negativ måde ...
    Jeg er også drænet når jeg kommer fra arbejde, og søger den der tid for mig selv... og det er mit bedste råd til dig, sørg for at gøre de ting du får det bedre af når du kan, og se så om ikke du kan se dig omkring efter et par stykker på den nye uddannelse som måske synes lidt stille i det, og se om ikke du kan overkomme at snakke med de ... det vil hjælpe dig til at holde ud at der er bare et par stykker, så kan du bedre lukke den store mængde ude, uden at føle dig alene, for det er heller ikke godt ...


  • #4   2. sep 2015 Jeg har lært at håndtere det at være introvert i takt med jeg er blevet ældre, min kæreste er også introvert, så for os har det været vigtigt at tvinge os selv ud og møde nogle mennesker, for ellers ville vi bare lukke af. Men så har vi så sagt, at når vi kommer hjem så lader vi op. Men jeg har fundet ud af det har hjulpet at snakke med folk, for så vender man sig til det også accepterer at når man kommer hjem så skal man lige lade op.

  • #5   2. sep 2015 Jeg er førtidspensionist hvilket jo i dagligdagen betyder, at jeg har masser af mulighed for ro omkring mig.
    Jeg bliver meget hurtigt overstimuleret blandt andre mennesker, men har brugt hele mit liv på at ignorere det - nu fortæller kroppen så tydeligt, når grænsen er overskredet og jeg øver mig aktivt på at blive bedre til at sige til og fra.

    Jeg tror jeg fremstår som et ret socialt menneske - jeg virker ganske givet forholdsvis udadvendt, men kender man mig, så ved man også, at man ikke kender mig smiley
    Jeg trækker mig mentalt i sociale situationer når jeg kan - her er mobiltelefonen brugbar for mig selvom det ikke er så socialt accepteret mere at dykke ned i den.
    Toiletbesøg eller "lige ud og trække vejret" bruger jeg til at få ro og stoppe indtrykkene lidt.

    Jeg deltager i øvrigt med glæde i sociale begivenheder, men samtidig med glæden er der også en masse uro - jeg er sgu lidt menneskesky og når jeg skal være sammen med mange mennesker, så er min følelse omkring det meget meget ambivalent. Specielt med mennesker jeg ikke kender godt.

    Jeg har aldrig haft problemer med at tale foran mange mennesker, spørge i undervisningssituationer, tværtimod.
    Men at mingle er nok nærmest det værste jeg kan blive sat til når jeg kommer ud - eller gå rundt at give hånd til alle....

    Jeg er lys- lyd- og lugtfølsom, meget følsom taktilt, er permanent udmattet og har da også et par sygdomme, der knytter sig til alt det ovenstående.
    Psykisk er jeg sund. Jeg har ikke selværdsproblemer eller lignende og har heller ikke problemer i forhold til coping og accept af min situation selvom den til tider har været lidt til den hårde side smiley


  • #6   2. sep 2015 Åh CH når du nævner at mingle og small-talke, hilse på folk og give hånd, så er der ét ord jeg kommer i tanke om: familiefødselsdage.
    Det absolut værste er start og slut, når man skal gå rundt og prøve at bedømme om man skal give hånd, kramme eller en blanding af tingene og så er jeg dårlig til at kigge folk i øjnene.
    Skal jeg nævne noget af det mest ubehagelige så er det de skide familiefødselsdage og "gå en runde" smiley


  • #7   2. sep 2015 Jeg har heller ikke selvværdsproblemer, og er med tiden kommet dertil at det ikke er mig der er noget galt med, det er heller ikke de ekstroverte der er noget galt med, men det faktum at samfundets normer på en eller anden måde kun kan håndtere den ene slags som værende "normal"

    Jeg har heller aldrig haft problemer med at sige noget i større forsamlinger, bliver faktisk kaldt en god taler .... men det er når jeg har noget på hjerte ... det der med større selskaber at for mig intetsigende karakter med en masse mennesker mingle som CH siger, og så small talk ... jeg HADER det .... og har endelig efter mange mange år med ondt i maven op til den slags fester fået meldt fra til et par stykker ... en venindes 60 års fødselsdag og en ude periferien venne- pars bryllup i en moden alder .... begge steder hvor jeg ikke kendte meget til de øvrige gæster og derfor vidste jeg ville have ondt i maven i uger i forvejen samt på dagen , og ville skulle bruge dage på at lade op igen ...

    Man skal af og til tvinge sig til ting, og forsøge at se livet lidt i sin helhed ... på den anden side er jeg ved at komme dertil at vi jo nok kun har det ene liv, og vi har en pligt til at leve det som vi ønsker det skal være, under behørig hensyntagen til de ting, mennesker og omgivelser man nu en gang er en del af ....


  • #8   2. sep 2015 Kors i skuret - small talk.. Jo, jeg kan det faktisk rigtig godt, når jeg står i køen i Netto med mennesker, jeg slet slet ikke kender. Bare lige veksle to sætninger.

    Men helt generelt er jeg bare virkelig dårlig til det. Jeg er drønmisundelig på dem der, der kan snakke med alle om vind og vejr - jeg bliver enormt kunstig når jeg er i den situation...

    I øvrigt er jeg også rigtig rigtig dårlig til at ringe til folk. Har altid været det - jeg har måttet sige det når jeg har været ved at etablere nye venskaber, for jeg tager intet initiativ før venskabet er skabt - heldigvis er der folk, der godt kan leve med det.

    At ringe til lægen eller lignende er jeg også ekstremt dårlig det. Undgår det hvis jeg kan smiley


  • #9   2. sep 2015 Ha ha .. sjovt ... jeg kan også godt udveksle høfligheds fraser, småsamtale med mennesker i en kø .... meget bedre end med en halvkendt i et selskab .... hader fx bordkort ... i gamle dage blev man altid blandet meget ... oh skræk .... vil have kendte omkring mig ellers går en middag heller aldrig for mig ...

    det der med venskaber ... jeg har ikke før kunnet, men jeg skal lære det ... har fx en kollega der bejler til at vi skal mødes til kaffe, det har hun gjort en tid, og jeg vil egentlig gerne , men er så bange for at signalere mere end jeg kan holde, er bange for at skuffe .. så skal også have sagt noget om hvilket menneske jeg er som "bekendt/ven" .... telefonsamtaler har jeg så ingen problemer med. .


  • #10   2. sep 2015 Haha - LIGE præcis, Hanne - halvkendt selvskab er det allerværste...

    Det er meget sjovt at høre at de særheder ikke kun er mine *GG*


  • #11   2. sep 2015 Jeg er blevet bedre til det. Ikke til at være i store forsamlinger med bekendte eller tale om ligegyldige ting med mennesker, der ikke er tæt på mig - men jeg er blevet bedre til at sige fra, og jeg er blevet bedre til at acceptere, at det er sådan jeg er -uden også at tænke, at der er noget i vejen med mig.

    Da jeg var yngre, var det drønsvært - ikke mindst fordi, der i Danmark, i uddannelsessystemet og blandt især unge generelt hersker en forventning om, at man deltager i alt, og man er aktiv i alt, og man skal ikke sige fra ret mange gange, før man bliver set skævt til. Det var enormt svært som ung at skulle hanke op i sig selv og tage afsted til begivenheder, når lysten var til at sidde hjemme under et tæppe med en god bog. Omvendt, hvis man fulgte sine egne lyster, så gav det udfordringer på andre punkter.

    I Danmark mangler der i allerhøjeste grad en accept af, at man godt kan nyde at være alene og være tilpas i sit eget selskab, uden man også skal stemples som værende genert, bange, havende dårligt selvværd eller værende mærkelig.

    Jeg har med tiden lært at acceptere, at det er lige præcis sådan jeg er, og jeg er blevet langt bedre til at give mig selv lov til også at være sådan - og det hjælper faktisk over hele linjen. I takt med min accept stiger, og jeg prioriterer mig selv og mine behov højere, er jeg også blevet bedre til at tage de "tunge" ting, så som intetsigende small talk eller div. større begivenheder, i de portioner, jeg kan magte dem.

    Min anbefaling - bliv bedre til at sige fra og bliv bedre til at prioritere dine egne behov. Måske det giver det overskud, der skal til, for at hverdagene ikke bliver så tunge at komme igennem.


  • #12   2. sep 2015 Haha, telefonsamtaler. Jeg HADER det som pesten, virkelig. Jeg hader at ringe til lægen, jeg hader at ringe omkring div. officielle ting, jeg hader, når ukendte numre ringer - men i mit arbejde, hvor jeg tager en del telefoner fra patienter, falder det mig helt naturligt. Det var også en stor grænse at overvinde, da jeg var elev.

  • #13   2. sep 2015 Det med at uddannelsessystemet der ikke forstår sig på introverte oplevede jeg i høj grad i folkeskolen, jeg blev sågar sendt på et "kursus" sammen med nogle andre som hed "de stille unge". Det var nærmest krænkende på nogle punkter, andre var det nu godt nok, men vi skulle blandt andet øve os i at se andre i øjnene sådan virkelig intenst, hvilket jeg forbeholder til folk jeg stoler på også skulle vi lære at blive bedre til at smalltalke. Det var virkelig ikke mig også blev jeg stædig og ville slet ikke gøre de ting smiley

  • #14   2. sep 2015 Jeg har pudsigt nok altid passet som fod i hose i uddannelsessystemet.

    Undtaget rusture og sådan noget. Og idræt *GGG*

    Men jeg har heller aldrig kunnet betegnes som stille. Men det jeg har givet ud har aldrig været mig, men det faglige...
    Da jeg stoppede på seminariet sagde min favoritlærer til mig, at jeg stadig var et mysterium for ham...
    Han kunne godt se, at der er en skarp skillelinje mellem den private mig og den faglige mig smiley


  • #16   2. sep 2015 Der er jo sikkert nogen, der med tiden har fundet det smart at ville være lidt "anderledes" så at sige, og fremstiller "introvert" eller "særligt sensitiv" som en diagnose (hvilket det jo ikke er), men det gør jo ikke de her træk mindre virkelige uanset hvor meget andre folk vil blæse dem op til noget kæmpestort.
    Ligesom jeg ser en DEL unge piger der glamouriserer depression og vil have det til at fremstå romantisk. Men det betyder jo ikke, at depression ikke findes.

    Jeg kan godt se hvis nogle få mennesker kan få det til at fremstå som om, at det er fordi de vil "være noget". Men - for mig - har dét at opdage at jeg er særligt sensitiv INTET at gøre med, at jeg vil "være noget".
    Tro mig, der er intet der driver mig mere til vanvid end sådan nogle folk. Men det har været som at læse en fuldkommen perfekt beskrivelse på mig, og en kæmpe lettelse at finde ud af, at de ting der passede så fuldkommen på mig ikke var fordi, at jeg var underlig.

    Det har givet en sammenhæng og en forståelse.
    Og vi mennesker vil jo gerne sætte ting i kasser. For mig er det ligegyldigt om man kalder det noget eller ej, men det er persontræk så hvad er der slemt i at navngive det?

    Jeg er enig i, at man ikke skal begynde at dvæle en masse ved det så det nærmest bliver ens identitet. Men får man en dybere forståelse for ens persontræk som fx. at være introvert eller særligt sensitiv, så bliver det ofte lettere at forstå sig selv, acceptere at ens præferencer er som de er, og i nogle tilfælde gøre hverdagen lettere for én selv smiley


  • #17   2. sep 2015 Jeg er fuldstændig ligeglad med hvad det hedder. OM det hedder noget.

    Jeg synes ikke det er noget særligt, det er jo bare menneskers diversitet. Vi er forskellige og det er fint. Alle er særlige, ingen er særlige.

    For mig forandrer dette ingenting overhovedet. Jeg er stadig den jeg er og er glad ved det.

    Og en diagnose er det på ingen måde - bruger man det på den måde, så har man intet forstået.


  • #18   2. sep 2015 Jeg bruger rigtig meget det at trække mig ind i mig selv. Liiiige hive telefonen frem og lukke verden ude. Jeg forsøger at udskyde det til efter det sociale samvær, men nogle gange bliver det lige nu og her. Eller gå uden for lidt. Da jeg var lille sad jeg altid og klappede husets kat, hund eller en tur ud i kostalden til børnefødselsdage, i dag kan jeg jo så se, at jeg lige skulle væk fra alle menneskerne.
    Mht skole så bruger jeg tiden i bussen til at koble af- så er der en chance for, at jeg er til at være sammen med om aftenen.


  • #19   2. sep 2015 for mig er det nu heller ikke nogen diagnose, men jeg synes så alligevel den forskellighed at være at de mere tilbagetrukne, giver mig nogle problemer i forhold til normer og forventninger i det omgivne samfund ... men det er måske forskelligt fra person til person alt efter omgangskreds og arbejde ...

    jeg er taler fint med alle på mit arbejde, og der er mange, men jeg melder konsekvent fra til personalesammenkomster og julefrokoster hvis det lugter af borde/bænke sammenkomst med for meget sprut og risiko for dans .. skal dog med en gruppe i HK regi ud og se Moesgård Museum, med det er noget andet ..

    jeg har også haft svært ved at få en del mennesker til at acceptere og forstå når jeg ikke vil deltage i noget, eller når jeg har sagt ja, og er lukket mentalt ned i flere dage op til fordi jeg på forhånd hader det ... det har selv min mand svært ved at forstå og acceptere ...

    så selvom jeg er enig i det "bare" er vores forskelligheder, så er jeg sikker på de ekstroverte har det nemmere, for det ligger mere i tidsånden


  • #21   2. sep 2015 Ej, det er fuldstændig som jeg har det, det mange af jer beskriver.. Jeg vidste dog ikke, der var et ord for det.. Men jeg er også fuldstændig drænet for energi efter skole og jeg prøver virkelig at undgå sociale ting, ved folk jeg ikke kender ordentligt..

  • #22   2. sep 2015 @ Milla .. det er da muligt du har nogle af de træk ... men ellers synes jeg det du skiver passer meget godt på din alder ... så måske det er en sammenblanding af forskellige ting

  • #24   2. sep 2015 Ja, og blev altid set på som doven, lige indtil jeg som voksen fandt ud af jeg har nogle diagnoser der "dræner" min energi..



  • #25   2. sep 2015 Heidi, kan godt forstå at man er en smule forbeholden over for nogle ting. Altså for mig er det sådan set ligegyldigt om man navngiver ting eller ej, det er bare så håndgribeligt.

    For efter jeg læste om at være særligt sensitiv, så var det bare som om brikkerne faldt på plads - der var rent faktisk en forklaring på at jeg blandt andet var så taktilfølsom og følsom generelt (hvilket dog ikke udelukkende har at gøre med at være HSP), og at jeg derfor ikke kunne klare cowboybukser, blev rasende hvis jeg kunne mærke syningen i strømperne, forskellige konsistenser af mad, ikke kunne gå med bare fødder i græs, var meget sensitiv over for smerte, blev meget overvældet af følelser osv osv.
    Flere af tingene er selvfølgelig blevet bedre og formindsket - og nogle helt forsvundet - med alderen (er jo heller ikke et lille barn mere), men det var virkelig så ubeskriveligt lettende at læse en bog der beskrev MIG - og at der rent faktisk var en forklaring bag tingene, at jeg ikke var helt skæv på den.

    Hvis flere børn og unge oplever den "sammenhæng" og accept jeg oplevede ved at finde ud af det, så har jeg intet imod at man går meget op i at give det et navn smiley


  • #26   2. sep 2015 Hanne: Jeg har haft det hele mit liv, så det burde ikke være alderen. Min lillebror er infantil autist (arveligt) og jeg har også selv en diagnose, den skal dog revurderes. smiley

  • #28   2. sep 2015 Og det er jo rimelig almindelige karaktertræk (er det ikke 30-50% procent der er introverte og lidt færre der er særligt sensitive?), hvilket netop er vigtigt at anerkende, og jeg anser også mig selv som en ganske almindelig pige.

    Men alligevel var der noget, der faldt på plads, da jeg læste om at være særligt sensitiv ("har denne rørende præcise beskrivelse af MIG eksisteret hele mit liv??") - og jeg under børn og unge, og også voksne for den sags skyld, SÅ meget at opleve den "opklaring" og accept af at det her faktisk bare er sådan man er indstillet smiley


  • #29   2. sep 2015 Jeg har pstd og er oven i ekstrem sensitiv, og kan ikke rumme ret meget. Jeg reagere på lyde, lys, indtryk, lugte, berøring og stemninger. Har kunden foran mig i køen det dårligt, får jeg det også dårligt. På et tidspunkt boede jeg et sted, hvor jeg sagde til en ven, hende der bor der over må altså være gravid, for jeg føler mig altså gravid! Og jeg har den sygeste lyst til de mærkeligste ting, de flyttede så, men fandt senere ud af, at hun faktisk var gravid.
    Jeg bruger musik til tider, det hjælper fx når jeg køre i tog, stille musik.
    På besøg hos folk, skal Joy tit lige luftes, og jeg bliver ikke så længe.
    Og jeg skal hele tiden planlægge mit liv så der ikke sker for meget, for mig er planlægning, faktisk noget af det vigtigste. Fordi jeg må hele tiden priotere.
    Jeg handler tit på nettet, da jeg så kan bruge min energi andre steder, for har jeg først været i butikker er jeg færdig.
    Toiletter er fantastiske til, at få et puste rum smiley
    Har jeg været afsted, kan jeg oftest slet ikke rumme mere når jeg kommer hjem, så der skal alt være forbedret og min telefon bliver lagt væk.
    Det bedste er, at finde ud af jamen, hvad virker for mig smiley Der findes ikke rigtigt og forkert, der findes kun det der virker og det der ikke virker smiley



  • #30   2. sep 2015 Jeg er også særligt sensitiv, og vi har nok læst samme bog Fünke smiley Jeg har haft det svært, især i folkeskolen, hele mit liv. Fagligt var jeg blandt de bedste i klassen, men jeg får så ondt i maven bare ved tanken om skoletiden. Jeg har været i psykiatrien siden jeg var 13, fået konstateret depression, angst, ADD m.m., taget medicin og altid følt mig syg og forkert. Indtil jeg læste "Særligt sensitive mennesker", og hele mit liv bare gav mening. Alt hvad der har været svært. Pludselig forstod jeg at jeg slet ikke var syg. Fantastisk smiley

    Jeg elsker også min alenetid, jeg har lige haft ferie i to uger hvor jeg bare hyggede med min hvalp og sås med folk et par timer om dagen. Det var skønt! Jeg har været tilbage på arbejde i halvanden uge, og jeg er så TRÆT! Når jeg er kommet hjem og har gået med hunden kan jeg simpelthen ikke holde øjnene åbne længere. Håber jeg bare lige skal ind i rytmen igen. Det er meget sjældent jeg har lyst til at se nogen eller lave noget specielt efter arbejde, udover at mødes med min mor eller nogen af "hundevennerne". smiley
    Det kan være rigtig svært for andre at forstå. Jeg har en veninde som jeg har kendt i mange år, og som er den komplette modsætning af mig. Hun spørger så ofte om vi skal ses, og selv om hun er super sød og vi har det sjovt, så har jeg bare aldrig lyst. Ofte tvinger jeg dog mig selv til at sige ja, fordi jeg ikke vil såre hende. Har ikke set eller hørt fra hende i halvanden uge, og det er sådan en lettelse!
    Alle mine sociale behov bliver dækket når jeg er på arbejde og snakker med en masse mennesker hver dag. Så skal jeg bare hjem i min lille osteklokke bagefter. I weekenden kan jeg sagtens lave noget socialt, men jeg skal helst have en hel dag til bare at slappe af og lave ingenting. Hvis ikke jeg får den ene dag, bliver jeg så stresset!

    Det "sjove" er at jeg kan sagtens feste og gå i byen, det elsker jeg! Noget af det bedste jeg ved, er at gå til koncerter og festivaller. Men både byture og koncerter sker max 5-10 gange om året.
    Jeg hører ofte folk sige at de hellere vil have to tætte venner, end 10 bekendte. Jeg har det lige omvendt. Jeg vil hellere have bekendtskaber hvor der kan gå uger, måneder uden man snakker, og så ses man bare engang i mellem. Jeg kan slet ikke magte det der pres og folks forventninger om at man SKAL ses hele tiden, og hvis man ikke lige svarer på en sms bliver de sure.

    Jeg ved ikke om jeg har nogle råd. Jeg tror bare jeg har lært at acceptere det og stadig er ved at lære at håndtere det. Jeg har brugt det meste af mit liv på at forsøge at gøre og være som andre, og blive frustreret når det ikke er lykkedes. Jeg har fx måtte acceptere at jeg aldrig bliver student, for jeg kan bare ikke klare at sidde i et klasselokale med 25 andre mennesker og modtage information om fire forskellige emner 8 timer om dagen, 5 dage om ugen. Nogen kan. Jeg kan ikke.

    smiley


  • #31   2. sep 2015 Mente selvfølgelig ptsd smiley

  • #32   2. sep 2015 Fünke så godt skrevet smiley
    Jeg er så lettet over der i dag findes mere viden omkring det. Min lille niece er det nemlig også.
    Der findes i dag en fantastisk butik med mest til børn der hedder sanse-liv.dk netop med specielt tøj og mange andre ting smiley
    Jeg nægtede også cowboy bukser, kan i dag stadig kun bruge dem med elastik i.
    Det var en evig kamp med mange ting. Et rent helvede. Min mor siger den dag i dag, bare jeg havde vist noget om det, for vi troede bare du var sær. Er jeg så også oven i smiley


Kommentér på:
Introverte og dagligdagen

Annonce