28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.268
Fodkoldt om vinteren og lille hund? Fodkoldt om vinteren og lille hund?
Okay det er måske et lidt mærkeligt emne, men det er faktisk lidt af et problem
Vi bor i et rækkehus, og her er simpelthen så fodkoldt. Vi har prøvet at skrue op for varmen (det er ikke slemt endnu, men vi boede her også sidste vinter) men selvom det bliver så varmt at vi ikke kan holde ud at være i stuen, er det stadig køligt nede på gulvet!
Jeg har snakket med en anden hundeejer herude fra, og hun oplever samme problem, hendes hund er dog en schæfer og derfor noget større.
Men jeg står jo med to små hunde, så størstedelen af deres vågne tid, foregår nede på gulvhøjde, og de mærker derfor ikke varmen på samme måde som os andre. jeg kan mærke at de bliver kolde, men hvad gør jeg lige?
Gulvtæppe er ikke en mulighed, men de skal jo ikke gå og være kolde
Da vi fik Rosa blev hun forkølet/snottet, fordi hun havde svært ved at holde varmen. Men der var hun jo kun en lille bitte hvalp, så hun sov en del, som så foregik oppe hos mig, så hun kunne holde varmen.
Jeg ved godt det lyder som om jeg bare er overpylret, men de bliver seriøst kolde, og gulvet er seriøst meget koldt. Det er sådan at min kæreste som normalt fint kan holde varmen, tager hjemmesko eller meget tykke strømper på for ikke at fryse fødderne.
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 604
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 958 Svar: 18.106
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1327 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.644
jun 2013
Følger: 4 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 37 Svar: 604
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.268
Har bestilt nogle tynde dragter, men vil da helst undgå at de skal have tøj på herhjemme, de var tiltænkt til busture, hvor de skal sidde i tasken udenfor imens vi venter på bussen.
Beltane, her hjælpe pels ikke, de bliver kolde i hele kroppen
Hanne det vil jeg da se om det ikke kan hjælpe, selvom jeg desværre tvivler, for det føles ikke som om der kommer kold luft ind fra dørene, de var ude og lave noget ved dørene tidligere på året, men det har ikke afhjulpet det (ved så ikke hvad det var de lavede og hvorfor)
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 920
Jeg har et stort tæppe til at ligge under sofa og sofabord, det fungerer også ret fint som en afstand fra gulv, så varmen er mere vedholdende.
okt 2010
nov 2012
C.E. ja det ender jo nok med at det er det jeg må gøre, det er bare så irreterende, ikke kun for mig, men også for hundene, at de skal have tøj på
jun 2014
Min fasters hund kommer selv og beder om at få sin trøje af og på når det passer ham
nov 2012
Rosa har kun prøvet almindelige striktrøjer til træning, og det var fint. Så ja nu må vi se
Håber at få de nye dragter i næste uge, så kan jeg da se om de gider have dem på, ellers må jeg jo gøre hvad jeg kan for at de kan holde varmen dernede. de har et par steder hvor de kan sove, så der er jeg ikke så nervøs, det er mere det at jeg gerne vil at de ikke sover hele tiden, når nu Lucky heller ikke kan være så meget ude.
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Find et meget lavt bord/ bænk eller køb en i en genbrugsbutik og skær benene af, så det er fx 15-50 cm høj.
(som du nu synes det er passende)
Læg kurven på bordet.
Er det grotesk koldt, måske en varmedunk?
Man skal ikke mange centimeter over gulvhøjde, for at slippe fri af fodkulde. Kold luft synker til bunds og derfor er det koldt nede.
Vi ved ikke om du bor til leje. Men det går jeg næsten ud fra siden jeg selv havde energirenoveret ret hurtigt i en ejerbolig, for at spare penge på sigt.
Ejer du bolig, så tjek muligheder for opdateringer, der kan ofte spare sig ind + øget salgsværdi ved gensalg.
Bor du til leje er mulighederne færre. Tjek vindueslister og alt andet, der kan give kuldebroer, evt sammen med vicevært og/eller udlejer.
God arbejdslyst.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.727
Det burde ikke være nødvendigt at give dem tøj på indendørs. Får de lov til at komme i sofa/seng ?
nov 2012
Der er ikke noget med lister osv. så jeg ved ikke hvorfor det er så koldt, når der er varme på, men det er der
Har overvejet at få noget i højden, men Rosa har svært ved at komme op, og vil heller ikke have at de hopper for meget, Rosa er jo kun 9 mdr. Vil heller ikke have at hun falder ned..
dec 2010
nov 2012
Vi har et tyndt tæppe på knap halvdelen af stuen (pga kontorstolene ikke skal ødelægge gulvet) det hjælper ikke overhovedet. Jeg sidder pt med uldsokker, 15 cm over gulvet, og jeg kan mærke at det er køligt, og det er her hvor gulvtæppet er. Jeg sidder en meter fra radiatoren og længst væk fra dørene. Det er dog først nu det er køligt herinde, fordi det er så sent. Om dagen og tidlig aften er det ikke koldt endnu, ikke sådan noget "alvorligt" i hvert fald.
okt 2010
Jeg opdagede sidste år at mine vinduer blev "tættere" af at jeg lige strammede hasperne.. Det hjalp gevaldigt på varmen..
dec 2010
jun 2015
Og overlever vel også at falde 15 cm? Uden mén?
De kolde luftstrømme bevæger sig langs gulvet, 15 cm luft over gulv kan snildt være nok.
Hold en lighter hvor du tror det trækker, så kan du lettere opspore årsagerne.
Sæt forsatsvinduer op, hvis vinduerne trækker. Billig glas + gummiliste langs glas + stifter til at holde ledninger, den slags stifter kan drejes og virke som hængsel. For et par hundrede kroner pr vindue kan du udføre mirakler. Og spare på varmen. Forsatsvinduer er lige så effektive som termoruder.
Evt tætningslister i vinduerne og havedøren.
Det kan trække frygtelig med luft der bevæger sig ud fra sprækker langs gulvpaneler. Malertape er fantastisk til det!
Find selv på flere årsager!
Hvis udlejer ikke investerer ret meget disse år, så er det skønt at moderne kvinder er selvhjulpne og handlekraftige!
nov 2012
Ann-Marie, ja det er bare lige det der med at have penge og plads til det, men et eller andet skal de da have.
nov 2012
Nu er Rosa kun ca. 16-17 cm i stang, så 15 cm er faktisk en del
dec 2010
jun 2015
Er 50 cm høj, halver evt benlængde ved hjælp af naboens sav.
Men tjek genbrugsbutikker først, de har måske noget, der allerede er perfekt. Måske en kasse, vendt på hovedet?
Kurv ovenpå.
Er I virkelig flade, så vent 1 måned med resten.
Sov godt og lunt, det vil jeg.
nov 2012
Nu bruger vi vores foldemadras som springbræt til sengen (sammen med alt muligt andet, de vil jo ikke bruge den dumme trappe) ellers ville den da sådan set være fin, så måske vi bare skulle købe en mere, og så finde en tyk pude, som Rosa kunne bruge til at hoppe op på den.
Det gør det så ikke nemmere, at de to ikke sover sammen, så skal have plads til 2x et eller andet.
nov 2012
Men jeg har Lack borde, men de duer ikke til det, det prøvede jeg allerede sidste år.
Og godnat til dig også
dec 2010
nov 2012
Lucky har allerede lavet sin alternative seng, som består af min sovepose (som jeg troede at JEG skulle bruge) ovenpå deres hundetransport-taske/kasse, der ligger han tydeligvis fint. Det var så meningen de skulle bruge den som hule, men neeeej. ved ikke om den kan holde til det i længden, men vi bruger den ikke til transport mere, så han får bare lov til det. Så må jeg se om jeg kan få sneget mig til min sovepose i bytte for noget andet på et tidspunkt
dec 2010
nov 2012
Altså de har da også deres egen dobbeltdyne herinde, som er foldet, og den hjælper da også lidt, men den er jo ikke så "høj"
dec 2010
Kan du ikke hæve deres dobbeltdyne fra gulvet ? F.eks ved at finde et gammelt sofabord, skære benene af i en passende højde, skrue kanter på så dynen ikke falder ned, og så male den i en fed farve ?
jun 2015
Indrømmet, hvis din hvalp er så lille, 15 cm, så er du nødt til at fjerne årsagen til fodkulden eller give den en vej væk fra fodkulden.
Den har jo ikke masse nok til at holde på varmen, afkøles lynhurtigt.
Tøj synes jeg er en dum løsning.
Hvad når dens mennesker ikke opdager, at den er kølig? Eller for varm? Få hundrede gram hund, og den kan intet gøre for at regulere tøjmængden - og dermed sin temperatur.
Men, den kan gå væk fra varme / kulde efter behov, hvis du skaber rammerne til det.
Løsningen må være at ændre vilkårene. Ikke symptombehandling med tøj.
Giv et trækfrit sovested. Fjern årsag til træk bagefter.
Har du ikke råd til at fixe det udløsende problem, har du et stort problem. For så prøver du jo at holde dyr, som ikke kan klare sig i dit hjem. Kan et dyr ikke holde varmen, er det jo lige så slemt som underskud af foder.
Men 100 kroner og du har noget over fodkulden, den kan sove i.
Fix resten snarligst.
Pas på dig selv og hinanden
nov 2012
Men fik faktisk lige en anden ide. At finde sådan nogle sider til en babyseng (du ved af stof, kan ikke huske hvad de kalder dem) sætter fast rundt ved vores skriveborde og væggen, så der ligesom bliver dannet et "rum" så hvis det trækker, ikke kommer derind. Og så måske et eller andet ekstra på gulvet, og så dobbeltdynen. De kommer jo så ikke højere op, men de bliver mere isolerede men varmen får vel så også svære ved at komme ind.
dec 2010
Chi elsker varme, min lå som regel og "stegte" foran brændeovnen hele vinteren
nov 2012
Og ja hun bliver hurtigt kold, dog ikke hurtigere end Lucky, da Rosa har mere pels.
Du får det lidt til at lyde som om jeg bare ikke vil mine hunde det godt, jeg synes da også det er træls, men jeg kan bare ikke fikse noget som jeg ikke aner en dyt om, og når jeg bor til leje må jeg altså ikke bare rende og lave alt muligt. Hvis boligforeningen gad at gøre noget ved det ville det være skønt, men det har de ikke råd til.
Mine hunde kommer ikke til at fryse, og hvis Rosa fryser så meget at hun mener at hun ikke kan leve, må hun jo gå ind i seng, det står hende frit for, døren er altid åben. Der er også en dobbelt dyne og hun kan da også bare sige til, så kommer hun op under en trøje hvor hun kan putte, det vil hun så tit også selvom hun ikke fryser.
Jeg var flyttet hvis det var en mulighed, men lejlighederne hænger ikke på træerne her, men vi står på venteliste, så vi får forhåbentligt indenfor et par år noget hvor hundene kan holde varmen.
Jeg har lige brugt de penge jeg havde på dyrlæge, så har altså ikke til en masse. Men selvfølgelig skal de ikke fryse!
nov 2012
Ellers må de jo ligge under bordet ved radiatoren. Havde håbet på et nyt skrivebord (Det var gratis) men hun svarede desværre aldrig tilbage, det havde givet mere plads til at få lavet et eller andet.
dec 2010
jun 2014
dec 2010
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
jun 2015
Der er noget tankevækkende ved kombinationen af levevilkår og racevalg, hvis der er behov for tøj indendørs.
Selvfølgelig ønsker du det bedste for dine dyr. Men hvis din hund afkøles indenfor, skal noget ændres!
Start dog med et hævet sovested.
To papkasser kan gøre det, hvis det skal være gratis, men må være grimt, så hent to aflagte pap æblekasser i den nærmeste dagligvare forretning. Sæt dem oven på hinanden. Evt sæt dem sammen med gaffa, så de står stabilt.
Jeg kan ikke fixe din bolig, kun give ideer til hvad I kan se efter.
Hvis du giver boligselskabet 100% af ansvaret for boligens indretning, så lukker du øjnene for hvad du selv har indflydelse på. Med lukkede øjne mister du muligheder.
Jeg prøver at inspirere dig til at tænke og provokere til at tænke igen! Jeg prøver at presse dig til at åbne øjnene!
Det er dine hunde. Få en ven til at se på din bolig hvis du føler dig blank. Du kan hurtigt bruge flere penge på dyrlæge end på gør det selv materiale.
Jeg tror ikke på, at du er uden ressourcer. Har du ikke prøvet noget før, så spørg dine venner og lær.
Jeps.
Det er måske ikke hvad du ønsker at jeg skal skrive. Men det er de bedste råd jeg kan give.
nov 2012
nov 2012
Jeg skal ikke rende og lege gør det selv mand, det er det jeg betaler dem for at have styr på, ellers kunne jeg jo ligeså godt eje lortet!
Dyrlægeregningerne var ikke pga noget som helst med huset. Og mine hunde var ikke valgt ud fra at jeg har en lejlighed hvor det bliver fodkoldt, for hvor skulle jeg dog vide fra at jeg fik sådan en lejlighed? jo jeg vidste det da jeg hentede Rosa, men regnede nok med at der blev gjort noget ved det, det gør der ikke.
De har ikke ansvar for mine hunde eller hvilken seng de har, men de burde jo kunne nøjes med en almindelig kurv, uden at skulle fryse, også selvom de er små.
nov 2012
nov 2012
nov 2012
Nu skal jeg bare finde et sted hvor jeg kan få nogle rigtig "bamsede" tæpper, så de varmer godt, som ikke koster en formue. Synes ikke de tynde fleece er så gode, de er fine nok til at de ligger på eller i tasken, men de er ikke så gode at putte i/under
nov 2012
Synes ikke de er så bløde og dejlige som jeg gerne vil have dem, dem der er i fakta, men må holde øje med om de får noget, handler da der hver uge.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
billig dyne
nov 2012
nov 2012
Men den er fin, har set flere der brugte den til deres små hunde og katte.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 79 Svar: 8.059
http://jysk.dk/indretning/plaider/plaid-lotus-135x195cm-imiteret-pels-gra
Jeg har efterhånden nogle stykker og whipperne elsker dem. De tåler fint vask, mine ældste er 1½ år gamle og stadig som nye.
nov 2012
okt 2010
Det er simpelthen de bedste tæpper, jeg endnu har købt til dem, jeg holder også øje, kunne nemlig godt bruge et enkelt eller to mere
okt 2010
nov 2012
Så nu er det hundenes, men jeg har den nede ved min mor, så de har noget at putte i når vi er dernede, kan jo ikke slæbe en masse med hver gang.
Fik også dette super smukke tæppe, som min søster selv har hæklet, det er så stort at man rigtig kan putte sig i det, det mente Lucky også han skulle have. Det har han dog ikke fået lov til, da jeg er bange for at de ødelægger det, ellers var det perfekt til deres nye seng, men det betyder altså for meget for mig, til at jeg bare vil lade hundene kradse det i stykker, når de skal ligge godt. Og det tog jo også lang tid for hende at lave det specielt til mig
nov 2012
For det andet tager jeg alt til mig, men hvis jeg ikke fortæller dilemmaer eller problemet i forslagene, kan folk jo ikke komme med andre forslag. Jeg beklager da meget at der er en masse faktorer der spiller ind, og og at jeg ikke bare lige kan ordne det hele. Hvis du læser hele tråden, vil du også se at jeg faktisk tog rådene til mig og fandt noget der kunne bruges som en forhøjet hundeseng, netop fordi det blev forslået flere gange, at jeg så brugte noget andet end der blev forslået, fordi det var det jeg havde, kan vel være ligegyldigt?
Der hvor jeg bor er der ikke sådan at man kan tage kasser hos supermarkedet, det er der nede ved min mor, så det var ikke noget jeg bare lige kunne.
Jeg har ikke en sav, så jeg kan heller ikke bare lige save noget over, og jeg har ikke en bil, så et evt sofabord, skulle altså kunne slæbes med i bussen, for vi har ikke en genbrug i min by.
Som du kan se har vi nu en diskussion omkring tæpper, der har jeg en mening, for de er ikke livsnødvendige for hundene, for de HAR tæpper, jeg vil bare gerne have nogle andre alla dem Kirsten har, ups endnu et råd som jeg faktisk har taget til mig.
Derudover hvis jeg finder ud af at vi skal bo her i flere år, pt. står vi nemlig og aner ikke hvordan vi skal få det til at passe med udd. så vi ikke bliver smidt ud til sommer. Så vil jeg have sparet op til at få et ordentligt gulvtæppe lagt, men det er ikke en mulighed lige nu, for for det første har jeg ikke råd, for det andet må vi så vidt jeg ved slet ikke lægge gulvtæppe.
At der er forslag, som er problematiske i forhold til at jeg har en mikro hund, og at jeg ikke bare kan fikse en lejlighed som boligforeningen har ansvar for, beklager jeg da virkelig også. Nu har jeg fordi det blæser godt i dag, rendt rundt ved vinduer og døre. Det trækker IKKE, så jeg kan altså ikke fikse noget der ikke er der.
nov 2012
Vil spare sammen til et godt gulvtæppe, hvis vi skal bo her i flere år, men denne vinter må vi jo så lige klare os.
Må se om vi måske kan være heldige at flytte helt fra Alboa, men det er jo her vi står bedst på listen
Jeg ville gerne flytte til Trige, selvom det er lidt langt væk, men min svigermor bor der, men der må vi jo ikke have hundene, så..
nov 2012
Øv at hun har allergi oveni, men godt du har fundet nogle løsninger.
nov 2012
Vi tobenede skal du nu ikke være bekymret for
men kulden kommer heller ikke kun nede fra gulvet, men også fra væggene, og da stuen består af 3 ydervægge, er det jo nærmest en umulig opgave
Men nu vil jeg prøve det her til at starte med, virker hundene stadig til at have det for koldt, må vi jo igang med flere tiltag. De får tæpper rundt omkring. Vi går ind i soveværelset og bruger sengen, når vi skal være aktive, med mental træning inden døre, spil og den slags. Så de ikke skal opholde sig på det kolde gulv for længe.
Men det er da godt nok irriterende at bo i en lejlighed hvor det er nødvendigt.
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 108 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 1.127
nov 2012
jan 2013
Følger: 23 Følgere: 108 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 1.127
nov 2012
Men vi har gardin ved døren. Gardiner er nu ikke noget problem, det har jeg fået helt gratis. eller ikke det ved døren, det købte jeg af hende der boede her før, men vinduerne var gratis.
Og ja den er lækker, Lucky har dog fået lagt siden af dynen ned, og ligger sig nu ude på kanten af dynen, hvor der ikke er kasse under, men han er da ikke faldet ned endnu, tossede lille hund
Anette, den kan desværre ikke hænge på radiatoren og kæresten nægter at skrue i væggende, mere end der er, når vi ikke ved hvor længe vi skal bo her. Han er lidt speciel nogle gange. Men ved heller ikke lige hvor den skulle være, da det eneste sted der umiddelbart er, er der hvor den nye bedroller seng er
Men ellers en smart ide.
nov 2012
Det værste er, at der jo hurtigt bliver varmet op, bare ikke på gulvet. Men vores afdeling har generelt ingen penge, hvilket jo så betyder ingen hjælp til noget som helst, medmindre det er livsnødvendigt, og det er i følge dem ikke livsnødvendigt at vores hunde fryser.
Edb-blond, nej tæppe kan købes for penge, men når der vitterligt ingen penge er, er selv et billigt tæppe dyrt. julegaver hedder 25-50 kr pr mand i år, for mere har jeg ikke råd til. Alternativet var ingen julegaver, men jeg elsker at give gaver. Men finder vi ud af at vi skal bo her længere end til sommer, skal der købes tæppe. efter jul skulle der igen være penge til den slags.
Min mors lejlighed (nede i mellem esbjerg og kolding) er også et rækkehus fra 1980'erne og hendes har slet ikke de samme problemer. Jo der kan godt være lidt køligt, men ikke nær så slemt som her.
nov 2012
nov 2012
Er det det eneste der kan holde dem varme, er det sådan det er. Men undgår det helst. Vil gerne at de kan få lov til at være frie osv. indenfor.
De har med tøj på heller ikke selv mulighed for at styre hvornår det er for varmt og for koldt.
nov 2012
Så koldt at jeg ikke har lyst til at opholde mig nede på gulvet.
nov 2012
Vi er ikke så heldige at have en herude, så skal ind mod byen for det, men skal da ud og suse i morgen, så kan det være bussen holder i nærheden af en. Kender dog ikke det område vi skal ud i, men det må kunnes ses på nettos hjemmeside.
Har godt set de der plaider man kan købe med mærker, men handler desværre aldrig i Netto, så har ikke nogen mærker
Man kan stadig få billige dyner i Ikea, kan være det ender med jeg bare køber nogle små tynde børnedyner, og får et blødt betræk til, måske køber nogle af de billige tynde fleece tæpper og syer til betræk
Har faktisk et gavekort til Ikea, det var så tiltænkt nogle andre små ting, men de må vente så. Måske jeg kan lokke kæresten med derud, når vi alligevel skal til trige i næste uge og passe missekatte.
nov 2012
Jeg må se om jeg kan komme forbi en netto.
nov 2012
Det er nemlig lige sådan noget jeg godt kunne tænke mig.
nov 2012
Men hvis den virker blød og dejlig, så er det fint med mig, så må du stadig meget gerne kigge om de stadig skulle have den
nov 2012
Du kan jo bare lige skrive en pb i morgen hvis det er de har.
nov 2012
Fodkoldt om vinteren og lille hund?