1.971 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

pasning af stueplanter pasning af stueplanter

Vi har fået så mange planter i indflytningsgave. Bla. disse 3 smiley
Jeg plejer at være rigtig dårlig til at passe dem. Giver dem enten for meget vand eller for lidt så de plejer ikke at holde længe så længe jeg har ansvaret for deres liv smiley
Denne gang vil jeg prøve at gøre det rigtigt. Men hvor meget vand skal de ha og hvor tit?

Vi fik også en fin orkidé. Hvordan passer man sådan en? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  pasning af stueplanter
  • #1   1. okt 2015 Orchideer er nemme. Det er de eneste jeg kan holde. De får en smule kogt afkølet vand ind imellem, når de ser tørre ud smiley

• #2   1. okt 2015 Jeg har mega succes med at have plantet en orkide i vandperler. Det fungerer bare sindssygt godt for sådan en som mig, som dræber kaktusser.

• #3   1. okt 2015 Du skal bare lægge småsten eller lignende i bunden af urtepotteskjuleren med orchideer. De må ikke stå med "fødderne" i vand.

profilbillede
  • #4   1. okt 2015 Vandperler??

Jeg fik den her for 2 uger siden og har ikke vandet den endnu. Ville I give den vand nu? Og skal jeg egentlig fjerne de der plastik støtte-ting?

profilbillede
  • #5   1. okt 2015 Vandperler er så gelekugler, som holder på vandet, så planten bare kan suge det, den skal bruge. Så får de nyt vand en gang om måneden eller sådan noget

https://www.google.dk/search?q=vandperler&espv=2&biw=1920&bih=945&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIg7ThobyhyAIVApQsCh0ohAZb#tbm=isch&q=vandperler+orkide

• #6   1. okt 2015 Hold op det er smaaart smiley

• #7   1. okt 2015 Har aldrig selv haft den der type. Men kan da kende dem fra barndomshjemmet. De fik vand et par gange eller 3 i ugen, så mulden er fugtig men ikke kan vrides. De stod altid i sol - men igen hæng mig ikke op på det.
    Orkideen er nem. Vand svarende til hvad der er i et æggebærger nogle gange i ugen. Nogle anbefaler at stille dem i vasken nogle timer en gang i ugen og lade vandet stå i bunden. Men det gider jeg ikke med 10 orkideer i huset.
    Tilgengæld har mine et vandreseivore i bunden af potterne de står i. De står løftet over vandet af sådan noget grønt skummateriale noget.
    Når de taber blomsterne kan du ret hurtigt se om stænglen dør ud. Så bør du klippe den tilbage til et nyt hovedskud 3-4 skud over bladbasis. Tørre den helt ud, så skyder planten igen fra hovedplanten. Hvis planten vokser meget på sigt kan en ompotning være en god ide. Jeg vil helst gøre det efter afblomstring, men har ingen teori på om det er det bedste tidspunkt.

• #8   1. okt 2015 Okay. Så vil jeg da give den lidt vand nu og lægge sten i bunden smiley

Tak skal I ha for hjælpen smiley

• #9   1. okt 2015 Ha ha Julie så er det derfor jeg ikke kan holde orkider Jeg vander 1 gang om ugen og de holder ikke ret længe hos mig
    De andre planter du viser, må gerne tørre ud, og så vandes efter min mening smiley

• #10   1. okt 2015 Hov Ginne så ikke lige dit svar Ja så ved jeg ikke hvorfor jeg ikke kan holde orkider smiley

• #12   1. okt 2015 Er du sikker på de er døde isabelle?
    Keg har en gammel orkide på 6 år, som ikke tog vores flytning så godt. Bladene blev slatne og visnede. Jeg endte med at klippe alle blade af og bare give den ro og vand og nu har den sgu groet to nye blade, og jeg er sikker på den også skyder blomster igen når første bladene er veletableret. Køn er den ikke pt, men jeg kender den jo og ved at når den blomstre med sine 10cm blomster så vil jeg nyde jeg gav den en chance.

• #14   1. okt 2015 Det var nu ikke for at agere politi, men bare for at sige mange ikke ved hvad planterne kan holde til smiley
    Det er netop det jeg elsker ved orkideerne. Jeg kan byde dem hvad som helst og de skyder igen og igen..

• #16   1. okt 2015 "Det er netop det jeg elsker ved orkideerne. Jeg kan byde dem hvad som helst og de skyder igen og igen.. "

BINGO!! Det samme her. jeg vander måske 1 gang om måneden, når vejret er som nu.

• #17   1. okt 2015 Plantorama har dem. Har også før set dem i Brugsen tror dog det var en tilbud her og nu. Og ikke fast sortiment. Eller online til billige penge.

• #19   1. okt 2015 Okidérne er både nemme og smukke smiley

Giv dem et snaps-glas vand engang i ugen og stil dem gerne i et vindue med masser af lys, men helst ikke med direkte sol smiley De tåler ikke træk!

Har én lige nu som er helt vild, men jeg elsker den smiley

profilbillede
  • #20   1. okt 2015 Hvis man stiller dem i vandperler, kan de så undvære jorden?

• #21   1. okt 2015 Hvis jeg fjerner de der støttepinde på min orkidé, bøjer den så lige som jeres? Det ser faktisk meget sødt ud synes jeg smiley

• #22   1. okt 2015 Kræver orkideer ikke esktremt meget lys eller? Det er så godt nok den eneste plante/blomst jeg ikke kan holde herhjemme, og jeg har dælme mange planter herhjemme efterhånden smiley

De tre på billedet ville jeg nok potte om og så vande 1-2 gange i ugen. Jeg har den til venstre og den gror lystigt efter den blev pottet om smiley

• #23   1. okt 2015 Jorden/barken skal fjernes, når man smider dem i vandperler. Jeg har købt dem på et kræmmermarked. De er på størrelse med grønlandsperler, når de er tørre og bliver som en glasperle med vand. Tror de sælger dem pr gram. Jeg købte 10 x 10 gram for 50 kr- der er til de første 10 orkidere

• #24   1. okt 2015 Mine står i østvendt vindue. Ikke voldsomt meget lys p.gr.a. et nøddehegn

• #26   1. okt 2015 #21 Anita, nej du kan nok ikke fjerne blomsterpindene så knækker de sikkert. Den hvide jeg har sat et billede ind af er en eller anden vandfalds noget smiley Den øverste gren med blomster nåede jeg ikke at sætte rundt om pinden, nu vil den knække, hvis jeg prøver smiley

Næste gang den skyder grene op til blomstring kan du prøve, at få den rundt på en rund blomsterpind smiley

Sikke da noget ævl jeg har fået skrevet - Håber du kan finde rede i det smiley

PS. Sjovt nok er orkidér det eneste jeg kan passe herhjemme. Alle andre grønne planter slår jeg ihjel inden for ret kort tid smiley

• #27   2. okt 2015 Pas på med vandperler til orkideerne..
    De kan desværre være våde nok til at rødderne rådner..
    Slog næsten hele min samling ihjel, da jeg skiftede til vandperler, stille og roligt rådnede rødderne.
    Så nu er alle de tilbageværende tilbage i normalt orkidejord og der bliver de!

• #28   2. okt 2015 Jeg havde købt maaaange vandperler hjem i den tro at de var alletiders til mine orkideer. Det var de altså ikke. Rødderne rådnede på mine, så nu har jeg en ordentlig bunke perler liggende som ikke kommer til at blive brugt. Måske til dekoration engang - det vil tiden vise.

Jeg har slået MANGE planter ihjel, men senest har orkideerne faktisk overlevet til endnu en blomstring. De står i en balje med vand en times tid ca. hver anden uge, og så tilbage til potten. Det klarer de tilsyneladende fint. De får lidt gødning af og til hvis der skal sættes ny blomsterstængel, hvor den også kommer helt over i vindueskarmen så temperaturudsvingene er større. Det har åbenbart virket. smiley

• #29   2. okt 2015 Tak for alle jeres gode råd smiley

• #30   17. nov 2015 Genbruger lige denne tråd...
    Jeg købte en billig orkidé i netto i dag, men jeg synes den så lidt trist ud i bladene. De er lidt rødlige og da jeg fik set i urtepotten var det helt grønt. Jeg tror de har overvandet dem i butikken og det lugtede sådan jordslået smiley
    Så nu har jeg altså fjernet det bark den lå i (det var meget meget fugtigt) og skyllet det grønne af urtepotten og sat blomsten tilbage i urtepotten uden bark. Jeg tror det skal tørre lidt. Både rødderne og barken smiley
    Lyder det ikke meget fornuftigt?

• #32   17. nov 2015 Jeg vil lige slå endnu et slag for vandperler- min orkide har sat to nye skud med henholdsvis 5 og 4 nye knopper, som er liiiige ved at springe ud! Jeg er STOLT smiley

• #33   18. nov 2015 Det kunne være at jeg skulle prøve med vandperler til en af mine orkidéer smiley
    Vi skulle næsten lave en orkidégruppe her inde smiley

• #34   18. nov 2015 Jeg har nu to orkidéer hvor det for første gang lykkedes mig at få dem til at overleve til efter blomstring nr. 2, hvor den ene skulle sætte helt ny blomsterstængel. De blev pottet om da jeg fik dem, i en større potte med nyt orkidéjord. De er simpelthen bare pæne. De står i vand et par timer en gang hver 2. til 3. uge når jeg lige husker det.

Dem jeg havde stående i vandperler rådnede væk for mig. De står jo i konstant fugt, og det tror jeg ikke rødderne har vildt godt af. Jeg har ellers købt vandperler i læssevis, men får dem ikke brugt.

Kommentér på:
pasning af stueplanter

Annonce