{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.497 visninger | Oprettet:

Mangel på D vitamin {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige og læser omkring lidt omkring symptomerne på mangel på D vitamin.
Jeg går til genoptræning og min fys gjorde mig opmærksom på, at smerter og nedsat kraft i musklerne kan være et tegn på D vitaminmangel.
Jeg blev opereret i sommers og er igang med et længere genoptræningsforløb, og tænkte at smerterne og den nedsatte kraft i mine musker var naturlige. Nogen gange er de værre end andre.
Men efter hvad min fys sagde overvejer jeg om det måske kan være mangel på D vitamin der har noget af skylden.
Kan man godt bare selv begynde at tage D vitaminpiller eller skal man forbi lægen først?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mangel på D vitamin
  • #2   21. jan 2016 Jeg ved ikke om man bare kan starte, men jeg lider selv af D-vitamin mangel i vintermånederne.

Jeg tager Unikalk Silver som kan købes på apoteket uden recept.

Min læge ville have jeg skulle tage 1 pille 3 gange om dagen, men overtalte ham til jeg kunne tage 2 piller 1 gang om dagen istedet, da jeg ellers glemmer de 2 sidste (tager min medicin 1 gang om dagen og her tager jeg nu D-vitamin samtidigt)

Ved mig fik jeg konstaterer det ved en blodprøve smiley

• #3   21. jan 2016 Ja det kan godt være jeg skal have fat i lægen. Går jo ude hver dag med hunden, men det betyder vel ikke at man ikke kan mangle D vitamin.

• #4   21. jan 2016 Jeg har også mangel på D vitamin. Også konstateret ved blodprøve. Jeg var ofte træt, havde muskel smerter og generelt ikke meget energi. Den første måneder skulle jeg også ta pillerne 3x dagligt

• #5   21. jan 2016 Du kan SAGTENS bare tage D-vitamin... smiley Jeg har nærmest konstant D-vitamin mangel, hvis jeg ikke tager D-vitaminer ved siden af min daglige kost, og det er sådan set uafhængigt af hvad jeg spiser og hvor meget jeg er ude (men jeg har så også en sygdom der er forbundet med D-vitamin mangel).
    Min neurolog siger faktisk at stort set alle danskere kunne have godt af at tage D-vitamin tilskud i vinterhalvåret, om de fejler noget eller ej. Og så har jeg altid fået at vide, at det værste der kan ske ved at tage for mange D-vitaminer, er at man får dyrt urin smiley

• #6   21. jan 2016 Forresten i starten fik jeg hård mave af Unikalk, pga der også er ekstra kalk i, men nu har min mave vænnet sig til dem smiley

• #7   21. jan 2016 Du kan godt bare begynde
    Stort set alle danskere lider af d vitamin mangel
    Jeg bruger d pearls

• #8   21. jan 2016 Hvilket et mærke kan i anbefale? Hvor meget skal man så tage om dagen?

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 204
    #9   21. jan 2016 Du kan bare tage dem - de bliver tisset ud, hvis du har overskud smiley

Jeg mangler D-vitamin selv om sommeren, og jeg er heste/hunde-pige, så jeg er altså ude mange timer om dagen hvis vejret tillader det.
    Tror jeg er oppe og tage en 700% (1 pille) af anbefalet daglig tilførsel - og jeg ligger stadig lavt i mine blodprøver, dog indenfor normalen. I vinterhalvåret kan jeg godt finde på at tage 2 piller, så synes jeg at jeg har bedre effekt. Tror der er 35 mikrogram i en pille af dem jeg tager smiley

Her kombineres D-vitamin dog med en stor styg lampe, der hjælper meget på hvor træt jeg er. Kan edermanme godt mærke hvis jeg i en kort periode glemmer enten det ene eller andet - så sover jeg lystigt 12 timer i døgnet -.-

• #11   21. jan 2016 Måske højere dosis hvis du er meget i underskud

• #12   21. jan 2016 Dea - det er direkte forkert. D vitamin er fedtopløseligt, og det kan derved ikke bare tisses ud. Der sker lagring i leveren og derved ophobes det i kroppen.

• #14   21. jan 2016 Jeg kan godt anbefalde Unikalk den findes i flere versioner smiley

• #15   21. jan 2016 Rotterne- Da jeg blev opereret i Juni, men der tjekker de jo ikke sådan noget smiley
    Ved egen læge er det min. 5 år siden, og nok også længere.
    Jeg har lige skrevet en mail til lægen, så må hun tage stilling til om der skal tages en blodprøve.

• #16   21. jan 2016 Rikke - seriøst? Jeg er tilknyttet neurologisk afdeling i Glostrup og har der decideret fået at vide, at jeg IKKE kan risikere at tage for meget D-vitamin; at jeg i så fald blot får dyr urin?

• #17   21. jan 2016 Line - D vitamin ER fedtopløseligt og kan ikke bare tisses ud. Man KAN godt få for meget. Jeg siger ikke, at man får for meget ved at tage mere end dgl. anbefalet dosis - jeg siger bare, at man ikke bare uhæmmet kan fylde i sig.

Jeg selv har kronisk svær D vitaminmangel fordi jeg har en konstruktionsfejl i kroppen. Så jeg er på en meget høj dosis, men det er i samråd med sygehuset.

• #18   21. jan 2016 Nu kan jeg nøjes med 1 om dagen. Efter det sammen med lægen var yderlig kontrol efter 2 mdr med 3xdagligt.

• #19   21. jan 2016 Rikke: skræmmende at jeg har fået noget andet at vide på mit sygehus :S forstå mig ret; jeg tror skam på dig. Jeg synes bare det er skræmmende at det er direkte modstridende med det jeg har fået at vide

• #20   21. jan 2016 Line - Det er nok fordi den anbefalede daglig dosis er langt fra "fare-niveauet", hvis du ellers er sund og rask. Men det er desværre ofte man bliver direkte vejledt forkert i sundhedsvæsenet. Jeg tjekker altid ALT selv - eller rådfører mig med min svigermor, der er overlæge.

• #22   21. jan 2016 Man kan gå ind på sundhed.dk og logge ind med Nemid - derinde kan man selv se alle prøvesvar, se sin journal mv.

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

#23   21. jan 2016 Gud Rikke, så lærte jeg da noget nyt! Har ALTID troet at det var ligesom C-vitamin.
    Har nemlig også fået afvide at man bare tisser det ud, men det kan jeg da godt læse ikke er korrekt

• #24   21. jan 2016 Jeg snakkede med min læge på gastromedicinsk forleden om netop D-vitamin og han sagde at for meget D-vitamin kan give hjerteproblemer. Men det skulle så være meget store mængder man skulle have for meget. Han mente bestemt ikke det var noget der skulle tages uden en påvist mangel (blodprøve), for det skulle også belaste leveren

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

#25   21. jan 2016 Måske skal det nævnes at jeg har fået taget blodprøve og konstateret for lave tal? Mit ligger på omkring 35, og det skal ligge på 50-200 hvis jeg ikke husker helt galt. Får lige akkurart sneget mig op i den kategori med en tablet dagligt.
    Og tjekker op på blandt andet levertal en-to gange om året i forbindelse med at jeg alligevel bliver tjekket for om vitamintallet ligger som det skal smiley

• #27   21. jan 2016 Jeg er også i underskud, og skal derfor dagligt tage tilskud. Blodprøven som viser, om man er i underskud eller ej, er meget dyr, og tages som regel kun på reel mistanke, om man er i svært underskud.

Ang. det med at tisse det ud, så tror jeg det handler mere om, at man kan have svært ved at nå at optage det, hvis man lider af polyuri (man skylder store mængder væske igennem kroppen i løbet af et døgn fx. pga. vanddrivende medicin (hovedårsagen til D-vitaminunderskud, i mit tilfælde)). Måske det er her der ligger en misforståelse, ang. D-vitamin og vandladning for nogle?

Jeg får i forvejen tjekket levertal og nyretal etc. x mindst 4 årligt samt EKG mindst 2 gange årligt :0)

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

#28   21. jan 2016 Det kunne da godt tænkes Sanne. Det er egentligt lidt skræmmende at flere tror det - jeg er endda ved at uddanne mig til bioteknolog og burde da vide bedre..

• #30   21. jan 2016 Hvis du tager op til din læge og beder om at få taget en blodprøve, for at tjekke om du er i underskud af noget, koster det altså ikke noget smiley Jeg fik taget en sidste år, fordi jeg også rendte rundt med ledproblemer. Jeg var i ret stort D-vitamin underskud smiley Bare nævn dine problemer smiley (Jeg kender en del der får taget blodprøver uden at have problemer, bare for at tjekke efter at de ikke mangler noget... Og de betaler heller ikke... Selvom jeg synes de burde, når de ikke fejler noget... smiley ).

De fleste danskere er i underskud her i vinteren... Så du kan sagtens tage tilskud, bare ikke overdriv med det, men hold dig indenfor anbefalet dosis. Som en anden nævner, så kan D-vitamin godt overdoseres, da det er fedtopløseligt. Og man ser faktisk oftere og oftere folk med nyreproblemer, fordi de har taget for meget D-vitamin. Så det er et reelt problem.
    Kopieret fra Netdoktor.dk:

"D-vitamin er fedtopløseligt. Det vil sige, at det ikke kan opløses i vand og udskilles med urinen. I stedet kan det ophobes i kroppens fedtdepoter og ved meget store indtag medføre forgiftningstilstande i kroppen. Præcis samme forholdsregler gælder de andre fedtopløselige vitaminer er: K , E og A ."
    Kilde: http://www.netdoktor.dk/vitaminer/vitamind.htm

Og huskereglen man lærer på medicinstudierne for de fedtopløselige vitaminer: Ad Det Er Klamt. A, D, E og K. smiley Så glemmer man aldrig dem igen smiley

• #31   21. jan 2016 Sanne- Tror heller ikke lægen går med til at tage en blodprøve.
    Mine muskelsmerter og træthed i benet kan lige så vel skyldes min operation plus min genoptræning, som den kan skyldes d vitaminmangel.
    Som jeg sagde til fyssen så virker det jo underligt, at jeg lige har haft en periode uden muskelsmerter.

Einstein- Nu venter jeg lige og hører hvad lægen siger. Tænker det måske også er smartest at have lægen med på råd ift dosering.

• #32   21. jan 2016 Sanne mener nok, at det er dyrt for samfundet - ikke at man selv skal betale.

Generelt synes jeg ikke, at alle bare skal gå til lægen for at få taget en D vitamin. De fleste danskere er i underskud i hvert fald om vinteren. Folk bør i stedet bare tage den helt alm. anbefalede daglige dosis - har man så stadig problemer efter nogle måneder, kan man jo tage til lægen.
    Jeg har aldrig hørt om en læge, der har afvist at tage en blodprøve for D vitamin på nogle af mine bekendte. De praktiserende læger tjener jo penge hver eneste gang de tager en blodprøve. Det er ret lette penge.

Jeg havde ingen problemer, der kunne tyde på D vitamin mangel - det blev kun opdaget pga. jeg har en genfejl, og fik taget et hav af prøver. Jeg har haft tal nede på 12 - sidste gang var det 17.

• #33   21. jan 2016 Rikke- Det lader jeg så lægen vurdere smiley Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke aner hvad der er korrekt at gøre.
    Men det ville skisme være dejlig nemt hvis mine muskelsmerter er pga mangel på d vitamin.
    Men som jeg forstår det, når jeg læser på nettet, så er der jo også ret stor forskel på ens symptomer, og hvor slemt man har det.
    Og for dem der har det slemt er det vel ikke så ligetil selv at skulle dosere.

• #34   21. jan 2016 Jeg mener netop, som Rikke skriver, at en D-vitamin-blodprøve, er dyr for samfundet, hvorfor lægerne ikke bare bestiller dem for sjov.

KJ: Jeg vil helt sikkert mene at der er indikation for, at du bør få taget en D-vitaminblodprøve :0) Det vil jeg bestemt også tro, at din læge vil mene.

• #36   21. jan 2016 Har fået svar fra lægen som siger at jeg gerne må tage det uden at få taget en blodprøve.
    Jeg skal tage 35 mikrogram i 3 måneder og skal så sætte det ned til 20.

• #37   21. jan 2016 God bedring, håber det hjælper smiley

• #38   21. jan 2016 Indica: Nej, ikke hvis man ellers er 100% rask. Men er du kronisk syg, får medicin eller lign. så er der faktisk meget god grund til at konsultere lægen, med sådan noget her, inden man selv begynder at experimentere.

• #41   21. jan 2016 Du kan sagtens tage D-vitamin uden lægebesøg og blodprøve. I vores lægehus tager vi ikke bare blodprøver for D-vitaminer, den bliver nogen gange taget som supplement til andre prøver.
    Hvis jeg sidder med en patient der gerne vil have den taget bare for at se, må jeg ikke tage den uden at have lægen med ind over.

Desuden er anbefalingerne, at danskere skal tage D-vitamin i vinterhalvåret, da solen slet ikke er stærk nok til at oplagre depoterne.
    Jeg fik engang mit mål i september måned efter jeg havde været i Tyrkiet i juli i 10 dage og stort set kun daset ved stranden, samt at jeg er meget ude menneske om sommeren. Det var kun 6 smiley Min læge fortalte mig derfor solen slet ikke erstærk nok her i Norden.

Lægens ordre var, at jeg skulle tage 35 mcg fra september til maj resten af mit liv smiley

• #43   21. jan 2016 Nej, det har jeg godt nok ikke smiley Men jeg tager også multivitamin, hvor der også er en lille mængde D-vitamin i, så mon ikke jeg er dækket ind?

• #45   21. jan 2016 Birgitta: Det tror jeg helt bestemt det er smiley Jeg har fx rigtig svært ved at optage D-vitamin.

• #47   21. jan 2016 Det kan jeg godt forstå Birgitta smiley Det er jo egentlig også relevant med så højt en dosis smiley

• #48   21. jan 2016 Jeg har ikke læst alle indlæggene.

Der er meget tungtvejende grunde som gør man ikke må tage D vitamin.
    Så, det kan du godt.

Jeg havde nu købt unikalk forte (19 mikrogram D vitamin), og tag dem nu sammen med måltider som anbefalet - så optager du langt mest! Og hvis der ikke var effekt indenfor 1 md smidt dem ud, var der effekt ville jeg købe unikalk silver og spise det frem til sommeren.

Ulempen ved IKKE at tale med lægen er, at I ikke får snakket om hvad der ellers skal tænkes af kloge tanker hos netop DIG.
    Hvad nu hvis det er noget helt andet som generer?

Hav det rart.
    God arbejdslyst med genoptræningen.

• #49   21. jan 2016 Det er jo ikke til selv at se en effekt.

Jeg kan ikke mærke foreskel, men det kan man se i blodprøver der er.

• #50   21. jan 2016 Jeg ser nu mange patienter, som tror der er sket et mirakel. smiley

Hvis du har symptomer på D vitamin mangel, så bør det virke at tage D vitamin på en måneds tid.
    - Men selv ville jeg tale med lægen, for ikke at overse noget helt andet.

• #51   21. jan 2016 Jeg har ikke symptomer, men har alligevel kraftig mangel om vinteren.

• #53   22. jan 2016 De færreste i DK har som udgangspunkt så højt et niveau af D-vitamin at et almindeligt tilskud kan føre til overdosering - hvis nogen.

Men en blodprøve er klart at foretrække - og så få målt B12 og ferritin i samme omgang.

Jeg vil anbefale at bruge et rent D-vitamin produkt, eksempelvis apotekets D3.
    Jeg vil ikke anbefale et produkt med kalk, da det kan medføre andre problemer.

• #54   22. jan 2016 Jeg kunne i øvrigt godt mærke forskel, da mit D-vitaminspejl blev normaliseret.

Når man har symptomer på grund af mangel forsvinder disse når niveauet er oppe igen. Det kan i høj grad mærkes.

Jeg tager pt 90 ug for at holde niveau...

• #58   22. jan 2016 Nu spørger jeg lige sådan helt stille...
    vark? er du fuld eller hvad??? Forklar lige hvad det er du mener med dit sidste indlæg, for jeg fatter o og en hat....

• #59   22. jan 2016 Man kan godt være mere depressiv hvis man ikke får nok D-vitamin

• #62   22. jan 2016 Ja det er også en forretning for mig at få medicin smiley

Det er ligefør jeg får mere tilbage fra sygeforsikringen Danmark end jeg betaler for medicin og kontinent smiley

Kommentér på:
Mangel på D vitamin

Annonce