2.734 visninger
|
Oprettet:
D-vitamin mangel {{forumTopicSubject}}
Ja kære HG orakel, I ved så mange ting
Er der nogen med d-vitamin mangel der har oplevet smerter i stort set hele kroppen, altså i led og ind imellem som om det er inde i selve knoglen ?
Jeg skal have taget blodprøver fredag, da mine smerter er blevet værre i kroppen, og det nu ikke kun er mine knæ og håndled. når jeg googler det, står der intet om smerter i kroppen, men min læge siger det kan være derfor, så det må jo passe
I så fald, hvor hurtigt oplevede i en bedring i smerterne, efter I var startet på d-vitamin ?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Det samme gælder B12.
aug 2006
dec 2010
Følger: 87 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 915
aug 2013
Følger: 10 Følgere: 73 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.763
Der er flere ting jeg simpelthen bare ikke kan mere, fordi det gør så ondt at jeg ikke kan holde ud at være nogen steder i flere dage efter, og som sagt er det bare blevet værre. Som med så meget andet, har jeg "gode" og dårlige dage, men det gør ondt hver dag.
Håber virkelig at det "bare" er vitamin mangel .
aug 2013
Rotterne: Har du overvejet at bliver undersøgt nærmere, for at finde ud af hvad det så er ?
Jeg har aftalt med min læge at hvis jeg nu ikke har vitaminmangel, eller hvis det er det men der ingen bedring sker ved tilskud, så skal vi have undersøgt der nærmere.
aug 2006
Og så kan smerterne jo også komme fra andet...
Jeg synes ikke jeg har oplevet mirakuløs helbredelse ved tilskud, men bedring. Mest ved B12.
aug 2013
Men altså jeg kan jo til dels godt forstå dig, jeg tror dog mest det er mine egne tanker der løber af med mig, så jeg er typen der nærmest skal være død, for at tage til læge. Jeg var ved læge med en anden ting igår, og endte med at blive undersøgt for flere forskellige ting, fordi jeg simpelthen har "samlet" sammen , fordi jeg egentlig helst ikke vil derop
Hvis dit d vitamin indhold er blevet normal, og du ingen bedring har, og selvfølgelig alt efter hvor lang tid du har taget dem, så ville jeg simpelthen insistere på at blive undersøgt nærmere. Der kan jo være mange årsager til at man har ondt.
aug 2006
Har du fået det anbefalet?
Jeg vil foreslå dig at skifte til D3 eventuelt i sprayform som mange optager bedre end tabletterne fra apoteket.
Og så vil jeg anbefale jer begge et ekstra tilskud af B- vitaminer i biologisk aktiv form.
Biosym har et rigtig godt produkt, omnimin active-b.
aug 2006
http://biosym.dk/produkter/vitaminer/omni-b-active/
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.197
det følte mildes talt som om nogen stak noget ind i midten af leddet og drejede rundt.
det var på grund af D vitamin mangel.
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 638
Mener det tog ca 4 mdr før jeg mærkede forbedringer (også her niveauet var steget til lige ind i normal området), men jeg falder åbenbart hurtigt igen så for mig hedder det dvitamintab+ en alm multivitaminpille. dagligt fremover. jeg får dem fra føtex med 35 ug tager så 2 hver morgen når niveauet kommer lidt højre op er det dog planen at jeg skal ned på en enkelt dagligt.
Som bonus synes jeg faktisk jeg er mindre syg, bliver ikke så let forkølet og kroppen slår det hurtigere ned hvis jeg fanger et eller andet
aug 2013
Men håber virkelig det er vitaminmangel der er skyld i resten af smerterne, selvom der ingen vitaminmangel var i starten af året, og smerterne altså har været her i 2-3 år. Det er trods alt noget jeg kan få væk igen
aug 2013
aug 2013
Jeg venter lige og ser hvad blodprøverne siger, der bliver tjekket for alle vitaminer osv. Håber virkelig jeg har d-vitamin mangel, og det er årsagen til mine smerter, magter simpelthen ikke at skulle fejle et eller andet mere, syntes jeg har rigelig skavanker i forvejen.
aug 2006
Det sker meget ofte med B-vitaminerne og når den optagelse går galt har det indflydelse på optagelse og udnyttelse af en masse andet.
Derfor kan det hjælpe kroppen enormt at tage et tikskud af det biologisk aktive stof.
At der ikke før har været problemer med vitaminer har ingen betydning - der kan ske en masse, der kan indluere på det.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1330 Hunde: 1 Emner: 204 Svar: 13.772
Og tak for lige at minde mig om det, min læge siger jeg skal tage ekstra i vintermånederne, da jeg SÅ meget er et sommermenneske
okt 2010
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Fisk især de federe typer indeholder nemlig masser af d vitamin. Og typisk vil folk der mangler d vitamin heller ikke få spist nok fisk, og derfor også have ubalance i deres omega fedtsyre balance. Det kan så være værd at overveje fiskeolie som tilskud, eller at begynde at spise mere fisk.
De fleste nede ved os går til kontrol hver 3. Måned.
B12 kan du ikke overdoserer når du tar det som alm. Tilskud. Og det vil selvfølgelig kun give dig en virkning hvis årsagen til dine smerter kommer af manglen.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Nu er mit d-vitamin tal bare blevet normalt, men smerterne desværre ikke bedre
Jeg har været hos reumatolog (mistanke om fibromyalgi) og er nu videresendt til neurolog
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 435
Jeg har som dig haft borelliose.
Mine symptomer var led og muskel smerter. Dem har jeg stadigvæk her mange år efter.
Jeg føler os at infektionen sidder lige der.
Jeg skal på hospitalet for 3 gang her D. 13. sikkert får at få taget blodprøver og blive sendt hjem igen, med ordene om at jeg intet fejler.
Men jeg har ondt i alle led, og kan absolut intet motion dyrke længere.
aug 2006
Det er dælme en grum sygdom!
En anden ting - man skal kun tage tilskud af kalk hvis man mangler det.
Derfor er det de færreste, der kan bruge unikalk som d-vitamintilskud.
Det skader mere end det gavner.
Terapeutisk dosis af D3 er omkring de 100 mikrogram dagligt.
aug 2013
Ditte: Det er netop min værste frygt at det enten er fibro eller noget gigt af en art, begge dele er nemlig i familien. Jeg har dage hvor jeg nærmest ikke kan bevæge mig. Jeg har jo været vant til at knæene har drillet i mange år, og jeg derfor har dage hvor jeg går som en på 90, så det har jeg ligesom vænnet mig til at sådan er det bare, og har vænnet mig til at have ondt i dem hver dag. Men nu hvor det er hele kroppen, så er det virkelig noget der påvirker. Jeg mister f.eks også kræfterne i mine fingre indimellem, så jeg taber ting , ikke kan åbne en flaske osv.
Men jeg håber så inderligt det bare er fordi jeg mangler D vitamin, for så kan det da rettes op igen.
aug 2006
Mange læger tænker ikke så meget over B12 medmindre man i forvejen har en sygdom, som kan give anledning til det.
Jeg måtte selv bede om at få det testet på trods af mangeårig tarmsygdom og sørme så, om ikke jeg var helt i bund.
Med hensyn til fibromyalgi - og jeg ved, jeg får på puklen af andre fib-patienter over denne holdning - så er det næppe en selvstændig sygdom, men nærmere et stærkt symptom på noget andet.
Oftest stofskifte eller borrelia-infektion/lyme disease og ja, til tider også D-vitaminmangel, magnesiummangel, B12 mangel mm..
aug 2013
jul 2015
Følger: 2 Svar: 204
Efter at jeg er startet på D-vitamin, har jeg ikke mærket noget som helst til det. Jeg ved at jeg nok har manglet D-vitamin på det tidspunkt, men dengang anede jeg det ikke.
Jeg fik tjekket mit niveau af D-vitamin fordi jeg var konstant træt, udmattet og slatten, især om vinteren. Selv om sommeren ligger jeg lavt, og på normal dosis ligger jeg lige akkurart indenfor normalen.
Hvis jeg glemmer dem kan jeg hurtigt mærke at jeg bliver sløv.
Det tog et par uger før jeg rigtig fik effekten da jeg først startede på normal dosis. Som sagt skal de ikke glemmes mere end et par dage før jeg føler mig slatten. Til gengæld hjælper det hurtigt når jeg begynder at tage dem igen. Tænker at kroppen er vandt til det.
Tænker om du ikke kan få sådan en alround-chek? Det får jeg cirkus en gang om året tror jeg, hvor jeg får hele turen med vitaminer, organer og om jeg har formået at undgå borrelia endnu engang.
aug 2013
Men altså lægens plan er at nu tjekker vi for de der vitaminer, og er der ikke noget, så vil hun gå videre med at finde ud af hvorfor jeg har så ondt. Har jeg mangel og virker det ikke med tilskud, så vil hun også gå videre og få lavet nærmere undersøgelser.
Jeg håber så inderligt det bare er vitaminmangel. Har rigelig skavanker i forvejen.
Jeg bliver nødt til at tænke postiivt osv, så vi joker også med det herhjemme. Og joker også med at det er godt jeg ikke er en hund, så var jeg aflivet for længst
Ch: Må jeg lige sende dig en pb, har visse ting jeg ikke har lyst til at uddybe her i tråden
aug 2006
jul 2015
Følger: 2 Svar: 204
aug 2013
dec 2010
Følger: 87 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 915
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Det kan lave så meget rod i hele kroppen, hvis det ikke fungerer.
Jeg er egentlig tilbøjelig til at give CH ret mht fibromyalgi.
Jeg har selv efter mange år med muskel og ledsmerter, og utallige undersøgelser fået diagnosen fibromyalgi hos Bente Danneskiold Samsøe for nogle år siden.
Samtidig har jeg haft for lavt stofskifte i endnu flere år.
Jeg er overbevist om, at det er stofskiftet der er roden til al balladen ( jeg har dog gigt i nogle led)
Men lægerne er simpelthen for dårlige til at handle på det
Jeg fik nok for nogle måneder siden, har lagt kosten om. Og det har virkelig gjort en kæmpe forskel for mig.
Jeg har ikke haft det så godt i mange år, rask bliver jeg nok aldrig, men jeg fungerer så meget bedre. Smerterne er blevet mindre, overskuddet større, huden pæn, maven fungerer, den er ikke oppustet mere, jeg er ikke svimmel mere, og så er der røget 6 kg af vægten også som sidegevinst
Det lyder så frelst, det føles næsten sådan også
Det var måske et sidespring, men jeg synes bestemt at stofskiftet burde tjekkes hos dig
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Jeg har fået udelukket gigt.
aug 2013
Er helt færdig i dag, har simpelthen så ondt, og har ingen kræfter. Så har smidt mig under dynen med Mailo, og så går jeg nok snart kold
Ditte: Håber for dig at du snart for afklaring, for hold nu fast det er frustrerende. I dag har jeg en virkelig dårlig dag, og det gør det ikke bedre jeg så også har hedeture og kvalme, nåh ja så har jeg også fået en byld ved halebenet, sikke en fest
jun 2013
aug 2013
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.796
Jeg er nysgerrig, fordi jeg selv har nervebetændelse i tæer, fødder, ben, fingre, hænder osv. Jeg har deltaget i forsøg på N4 på OUH, og er nu tilbage i "normal" behandling på neurologisk. Der er intet af det jeg har fået, der har hjulpet.
I sommerferien forsøgte jeg mig med "grøn grød" om morgenen. Jeg følte, at det gjorde mig godt, men synes det er svært at spise ½ kg grønt om morgenen. Det tager simpelthen for lang tid for mig, når jeg skal på arbejde
jun 2013
Til morgen spiser jeg portion laktosefri youghurt naturel med fx et halvt hakket æble i og en skefuld loppefrøskaller på, det er min mave glad for
Brødet bager jeg selv, " stenalderbrød", og så lægger jeg vægt på rene råvarer, kød og gode grøntsager i massevis, gode fedtsyrer fra gode olier, fra nødder, avocado og det animalske.
Tager tilskud af D vitamin og fiskeolie.
Det var det at finde alternativer til det man plejer at lave til aften, der var den største udfordring. Men det er "blot" vaner der skal brydes, og tænke nyt.
Jo, jeg falder i ind i mellem. Åd en dejlig pizza den ene dag, og havde det skidt i to dage efter
Jeg får sukker kuller ind i mellem, og spiser lidt guf, oftest bare en håndfuld nødder, lidt tørret frugt/dadler og mørk chokolade - det er faktisk ske ikke så tosset
Men stivelsen og melet er jeg slet ikke i tvivl om er skidt for mig.
jul 2009
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 84 Svar: 3.796
aug 2013
Jeg er åbenbart ikke et normalt menneske, for der står at B12 mangel er sjældent hos almindelige mennesker.
Jeg er også blevet henvist til ultralyd af min mave, da jeg har diverse problemer med maven, som har stået på i lang tid, og afføringsprøverne ikke viste noget.
Jeg ønsker mig et nyt helbred i julegave , så finder nogen det så sig lige til, jeg deler gerne med jer andre der døjer med noget
aug 2006
Jeg har jo længe mistænkt at du har nogle stofskifteproblemer og disse kan have sammenhæng med B12-manglen og i øvrigt mangel på andre nødvendige B-vitaminer.
Jeg har en bunke info til dig om B-vitaminer - vil du have dem her eller i pb?
aug 2006
aug 2006
Som tidligere skrevet kan stofskifteproblemer (og en hulens masse andet) hænge sammen med dårlig optagelse af et eller flere B-vitaminer.
Det handler om methyleringsprocessen, hvor det inaktive stof, man indtager via føde eller tilskud omdannes til biologisk aktivt stof, som kan optages af cellerne.
Det er for de fleste intet problem og foregår helt naturligt.
Nogle af os fejler så der. Det kan handle om regulær genfejl, det kan handle om, at andre vitaminer og mineraler ikke er til rådighed og sikkert også en bunke andre ting.
Når det drejer sig om B12, så får man altid udskrevet det biologisk inaktive stof, Cyanocobalamin. Der er en del, der ikke kan optage dette - og det kan ikke nødvendigvis ses på blodprøverne, da det kan fise rundt i blodet uden at være tilgængeligt for cellerne.
Man skal tage enten Methylcobalamin eller hydroxycobalamin, som begge er biologisk aktive. Methylcobalamin er det mest almindelige - men kan være lidt bøvlet at få fat i i DK.
Derudover må man forsøge sig lidt frem hvorvidt man kan optage det via mavesækken.
Kan man ikke det, må man have det enten som sugetabletter eller som spray. (Det samme gælder i øvrigt D-vitamin).
Det, der er vigtigt når man mangler et eller flere B-vitaminer er, at man tilfører hele paletten. B12 kan ikke optages uden folsyre, eksempelvis og således gælder det på kryds og tværs af vitaminerne.
Derfor bør man - ved siden af den terapeutiske dosis af det eller de B-vitaminer, man mangler - tage et B-kompleks. Og her har vi så methyleringsissuet igen.
For det hjælper hat, hvis man tager et kompleks af biologisk inaktive produkter og ikke optager skidtet...
Der findes en række produkter udenlands, men her i landet har vi et rigtig godt produkt, og det har jeg linket til tidligere.
Omni-B Active fra Biosym.
Dertil skal man også tage et godt multivitamin i almindelig dagsdosis.
aug 2013
Jeg er så træt af jeg selv skal dobbelttjekke og undersøge alt, at det er MIG der skal presse på og sge " hvad er næste skridt så, for jeg vil fandeme have en forklaring" , det burde være deres job, og de burde af sig selv gå videre.
aug 2006
Det er dybt dybt frustrerende - især når man når dertil at lægerne også begynder at modsætte sig at tjekke de ting, man finder ud af er relevante undervejs.
Det er til at få lange løg af!!
aug 2013
aug 2013
Så jeg er nu også begyndt på dem, skal tage Unikalk da jeg ikke får særlig mange mejeriprodukter ( kan ikke lide ost og mælk, og spiser sjældent yoghurt osv ) .
Min mand skal også tage unikalk, og er et snøvl til at gøre det, så det positive må være at vi nu kan tage dem på samme tid, og på den måde kan jeg "tvinge" dem i ham, uden at være den trælse kone der hele tiden spørger " har du nu husket?"
aug 2006
Det er helt åndsvagt - kalk skal man kun tage hvis man mangler det, ellers skader det mere end det gavner.
Dælens at de fastholder det der med indtag af mælkeprodukter essensielt - det er vrøvl.
Nogle gange forholder det sig stik modsat.
okt 2010
jeg fik forte fordi der var mest d vitamin i
aug 2006
okt 2010
okt 2010
aug 2013
aug 2013
Nu sidder jeg og tænker om alle de anfald jeg har sagt var for meget mavesyre, rent faktisk har været galdestensanfald. Det er sådan noget med at sover jeg vågner jeg fordi det gør så ondt og har flere gange hylet som pisket fordi jeg ikke har kunne holde ud at være nogen steder. Og det er netop i det område hvor galdeblæren sidder og så ind mod midten af maven det gør ondt.
Læge på sygehuset sagde det var op til egen læge hvad næste skridt er. Så nævnte han at hvis man er plaget af anfald, så hjælper det for nogen at få fjernet galdeblæren, og for andre hjælper det ikke. Hvordan kan det ikke virke hvis den er væk?
jun 2013
Mit kolesteroltal har også været helt i vejret.
Jeg har i går fået taget nye blodprøver, og jeg tør næsten vædde på, at de viser et helt andet og langt bedre resultat end sidst (og de sidste mange år)
Jeg har droppet hvidt brød især, og alt hvor der kan være gluten i, stivelse er droppet og mit sukkerindtag er begrænset til et minimum.
tilskud af D vitmin, Omni B Active og fiskeolie.
Det HAR virkelig gjort underværker!
aug 2013
aug 2013
Da han lige havde sat scanneren på spurgte han om jeg var øm der hvor han havde scanneren, og det kunne jeg bekræfte, og lige efter sagde han så " du har galdesten" , mere sagde han ikke.
Super kan se du har sendt pb nu, jeg tjekker og svare
jun 2013
aug 2013
Havde jeg ikke selv sagt " hvad så nu, hvad er næste skridt nu", da der kom svar på mine blodprøver, så var jeg ikke kommet til scanning, for lægen var ved at afslutte samtalen da han havde givet mig svarene.
Min egen læge virker dog til at hun har indset at vi skal til bunds i alt det her, men hun havde bare ikke tid sidst jeg skulle til læge, så der kom jeg ind til sådan en klaphat jeg altid undgår hvis det er muligt.
aug 2013
aug 2013
Sikke et super flot tilbud BATDOG!!!
aug 2013
Men de her galdestensmserter er simpelthen uudholdelige, jeg kan virkelig ikke beskrive HVOR ondt det gør. Og når smerter i hele min krop så også er taget til, og jeg har ting jeg ikke kan mere pga, smerter, ja så slår min stædighed til og NU vil jeg simpelthen til bunds i det.
Jeg håber som skrevet virkelig at mine smerter i hele kroppen pånær knæ skyldes vitaminmangel, så det venter vi lige med at undersøge nærmere, og se om det ikke bliver bedre i takt med at vitaminbalancen kommer op.
Syntes virkelig du skal tage imod BATDOGS tilbud, og så få hende til at banke i bordet for dig, for der skal sgu da findes en årsag til dine gener
D-vitamin mangel